|
5. PREOȚII ȘI VOCAȚIA LA PREOȚIE ÎN SLUJIREA DIECEZEI B. VOCAȚIA LA PREOȚIE În Biserică, toți sunt chemați la sfințenie. Conciliul Vatican II, în constituția despre Biserică, dedică un capitol întreg "chemării universale la sfințenie" (LG 39-42). Botezul implică această vocație, comună la toți membrii poporului lui Dumnezeu (cf. LG 40), fie că sunt laici sau miniștri consacrați, fie că trăiesc în lume sau într-o comunitate călugărească, fie că sunt căsătoriți sau celibatari. Oricare ar fi condiția sa fizică, culturală, intelectuală sau socială, fiecare botezat trebuie să lucreze pentru ca împărăția lui Dumnezeu să strălucească prin sfințenia vieții sale. Din fidelitate față de Botezul primit, credincioșii răspund la această chemare, "stăruind în rugăciune și lauda lui Dumnezeu" cf. Fap 2,42-47), oferindu-și persoana și viața lor ca "jertfă sfântă, plăcută lui Dumnezeu" (Rom 12,1) prin Cristos, cu el și în el, în unitatea Duhului Sfânt, pentru gloria lui Dumnezeu Tatăl. În Biserică există trei stări în care cei botezați pot să-și desăvârșească chemarea la sfințenie: starea clericală, starea călugărească sau viața consacrată, starea laicală. Noi ne ocupăm aici de starea clericală și dezbatem următoarele puncte.
1. Seminarul Seminarul (din lat. seminarium = pepinieră) este școala în care aspiranții la sfânta preoție se pregătesc din punct de vedere spiritual și intelectual conform normelor stabilite de Biserică. Instituirea seminariilor se datorează Conciliului Tridentin (1545-1563). În funcție de vârstă și de nivelul de maturizare a drumului vocațional al celor care sunt chemați la preoție, conform normelor canonice, există două tipuri de seminar: seminarul "mic" și seminarul "mare". Seminarul "mic" (liceal) este un loc educativ care are scopul de a-i ajuta pe copii să-și dezvolte "sămânța vocației" sădită în ei de harul lui Dumnezeu și să favorizeze în ei cunoașterea misterului lui Cristos și iubirea față de Biserică. Existența seminarului mic presupune o comunitate stabilă și suficient de numeroasă, care să favorizeze o viață de grup orientată către descoperirea vocațională. Condițiile care fac posibilă și utilă inserarea și șederea unui copil în seminar sunt: disponibilitatea față de căutarea și verificarea vocațională; o familie dispusă să accepte și să colaboreze la proiectul educativ al seminarului; un strâns contact al educatorilor de la seminar cu familiile și comunitățile de proveniență ale seminariștilor (cf. Ioan Paul al II-lea, Pastores dabo vobis, 63-64). Formarea religioasă specifică din seminarul mic este unită cu o instruire umanistă și științifică adecvată. Seminarul "mare" (diecezan sau interdiecezan) este un loc de formare specială (umană, culturală, spirituală) în care un tânăr, chemat de Dumnezeu la slujirea preoțească și decis să-l urmeze din iubire, se pregătește pentru această misiune. În seminarul mare, candidatul este ajutat să ajungă la cunoașterea autenticității vocației sale și să parcurgă un drum de maturizare progresivă a propriei persoane pentru a ști să facă față exigențelor misiunii și ale vieții sacerdotale (cf. Pastores dabo vobis, 60-32). Seminarul este comunitatea eclezială în care Domnul îi pregătește pentru misiune pe cei pe care i-a chemat la preoția ministerială. Viitorii preoți sunt pregătiți în seminarul mare să devină capabili să învețe, să sfințească și să conducă poporul lui Dumnezeu. Formarea lor cuprinde multiple dimensiuni: spirituală, liturgică, misionară, teologică și pastorală (cf. CDC, can. 232-264). În Dieceza de Iași există trei seminarii mici: unul la Bacău (diecezan), altul la Roman (franciscan conventual) și altul la Onești (franciscan capucin) și două seminarii mari: unul la Iași (diecezan) și altul la Roman (franciscan conventual). În anul 1986, la Iași, s-a celebrat centenarul Seminarului diecezan "Sfântul Iosif", actualul Institut Teologic Romano-Catolic de Grad Universitar. Cu această ocazie s-a scos un volum omagial alcătuit de preoții profesori și studenți ai institutului teologic, avându-l drept coordonator pe pr. prof. dr. Anton Despinescu. În acest volum este prezentat un frumos istoric al vocațiilor în această parte de răsărit a țării. La început nu exista nici un seminar de formare a viitorilor preoți, pastorația fiind asigurată de misionarii străini, veniți din Polonia, Ungaria și Italia. Abia în 1845 episcopul vizitator apostolic Paul Sardi (1843-1848) a reușit să deschidă un mic seminar la Iași, în clădirea de lângă reședința misiunii, care în 1847 avea 12 seminariști. Dintre aceștia se cunoaște a fi ajuns preot doar unul singur, Gheorghe Bauer, care a lucrat în Parohia Focșani. Din nefericire, a venit Revoluția din 1848, episcopul Sardi a murit și seminarul a fost închis. S-a încercat apoi reînființarea seminarului la Săbăoani, din nou la Iași, dar nu s-a reușit. La 27 iunie 1884, papa Leon al XIII-lea a hotărât încetarea Vicariatului Apostolic al Moldovei și înființarea Episcopiei Catolice de Iași. Episcopul Nicolae Iosif Camilli, fost vizitator apostolic (1881-1884), a devenit primul episcop rezidențial de Iași. Prima grijă a acestui episcop a fost înființarea unui seminar diecezan. Astfel, la 29 septembrie 1886 ia ființă seminarul diecezan în clădirea folosită anterior de episcopul Paul Sardi. În anul 1907 seminarul s-a mutat în clădirea de pe dealul Copou, pe locul actualului seminar. Seminarul era încredințat grijii preoților iezuiți. Au fost la început numai 3 elevi, cărora li s-au alăturat alți 6, iar în vara lui 1887 au mai venit 5, astfel încât în al doilea an seminarial erau deja 14 seminariști. Fapt vrednic de remarcat, din aceștia au ajuns preoți 12. În volumul menționat, părintele Anton Despinescu prezintă istoria celor o sută de ani ai seminarului nostru în trei etape: 1. De la înființare până la intrarea României în Primul Război Mondial (1886-1916). În acest timp, în matricolele școlare au fost înscriși 134 de seminariști, dintre care au ajuns preoți 36, adică 27%. 2. Perioada interbelică și de după Cel de-al Doilea Război Mondial (1918-1956). În această perioadă au urmat cursurile seminarului 318 elevi, dintre care au ajuns preoți 86, adică tot 27%. 3. De la revenirea la Iași până la celebrarea centenarului (1956-1989). În această etapă au urmat cursurile seminarului 448 de seminariști, dintre care 194 au ajuns preoți, adică 43%. De-a lungul celor trei etape și până astăzi, sfântul Iosif, ales patron principal, a ocrotit seminarul ajutându-l să depășească multe și grele încercări, pentru ca astăzi să se prezinte într-o formă excelentă atât din punct de vedere edilitar cât mai ales din punct de vedere al vocațiilor și al colectivului profesoral care se ocupă de creșterea și formarea viitorilor preoți. Datorită exploziei de vocații la sfânta preoție de după 1989, Seminarul din Iași devenind neîncăpător, Preasfințitul Petru Gherghel a hotărât separarea seminarului mic de seminarul mare. Elevii seminarului mic au fost transferați la Bacău, unde se află și astăzi, iar studenții au rămas în clădirea de pe Copou, la Iași. Situația actuală (mai 2003) din seminariile existente în Dieceza de Iași se prezintă astfel: Seminarul mare din Iași: 124 de studenți; Seminarul mic din Bacău: 121 de elevi; Seminarul franciscan conventual din Roman: 110 studenți (95 franciscani și 15 de la alte congregații) și 165 de elevi; Seminarul franciscan capucin din Onești: 45 de elevi.
2. Vocația la preoție "Veniți și vedeți!" (In 1,39). Așa răspunde Isus celor doi discipoli ai lui Ioan Botezătorul, frații Andrei și Petru, care-l întrebau unde locuiește. În aceste cuvinte găsim semnificația vocației la sfânta preoție. Citind întregul pasaj (In 1,35-42) rămânem uimiți de modul în care Isus știe să atragă la sine pe aceia care îi vor fi apostoli. Scena s-a repetat și se repetă într-un oarecare mod încontinuu în istorie. Vocația la preoție nu este o vocație oarecare. Biserica este invitată "să aprofundeze sensul original și personal al vocației la urmarea lui Cristos în slujirea preoțească și legătura inseparabilă dintre harul divin și responsabilitatea umană, legătură conținută și revelată în cele două cuvinte pe care le întâlnim de mai multe ori în evanghelie: vino și urmează-mă! (cf. Mt 19,21). I se cere să descifreze și să parcurgă dinamismul propriu al vocației, dezvoltarea sa graduală și concretă în fazele căutării lui Isus, a urmării sale și a rămânerii cu el" (Pastores dabo vobis, 34). Problema vocațiilor la preoție este deosebit de importantă pentru Biserica noastră locală. În cultura contemporană și în limbajul comun se preferă unele sinonime care substituie termenul vocație ca de exemplu: atitudine, predispoziție, capacitate de autoproiectare, realizare de sine, profesie. În pastorația bisericească termenul vocație reprezintă angajare sinceră și coerentă sau decizia unui tânăr de a se angaja mai mult pentru alții, dar este un răspuns dat unui glas pe care l-a auzit; este o chemare care implică un răspuns. Dacă cineva se simte chemat, adică are vocație, trebuie să ajungă la concluzia că este cineva care-l cheamă. Aici intervine problema discernământului, a deosebirii acestui glas care cheamă, a direcțiunii spirituale, îndeosebi a tinerilor, problema rugăciunii ("Rugați-l pe stăpânul secerișului să trimită lucrători în secerișul său!" Mt 9,35-38) și a catehezei. Această atitudine de rugăciune continuă constituie cea mai adevărată inițiativă vocațională, în sensul că îi recunoaște în primul rând Tatălui misiunea de a chema, iar ucenicilor lui Isus misiunea de a reuși să răspundă. Problema este: cum să recunoaștem semnele lui Dumnezeu într-o anumită situație și mai ales în fața unor alegeri anume? Nu este ușoară lectura semnelor pozitive și negative, a obstacolelor și a deschiderilor tânărului. În formarea preoților nu este vorba doar de acceptarea factorilor pozitivi și de respingerea directă a celor negativi. Acest discernământ evanghelic se bazează pe încrederea în iubirea lui Dumnezeu care are grijă de lume, de istorie, de Biserica sa, de orice persoană. Situația complexă actuală, evocată rapid prin referiri și sub formă de exemple, recere nu numai să fie cunoscută, ci mai ales interpretată. Numai așa se va putea răspunde în mod adecvat la întrebarea fundamentală: cum să formăm preoți care să fie cu adevărat pe măsura acestor timpuri, capabili să evanghelizeze lumea de astăzi? Este importantă cunoașterea situației. O simplă reliefare de date nu este suficientă; este necesară o cercetare "științifică" în măsură să permită stabilirea unui cadru precis și concret al circumstanțelor reale socio-culturale și ecleziale. Și mai importantă este interpretarea situației. În felul acesta Biserica se simte capabilă de a înfrunta dificultățile și provocările acestei noi perioade istorice și de a asigura atât în prezent cât și în viitor preoți bine instruiți, care să fie miniștri convinși și zeloși ai noii evanghelizări, slujitori fideli și generoși ai lui Cristos și ai oamenilor. Alături de discernământul din partea subiectului, este nevoie de un discernământ obiectiv din partea celor care au o responsabilitate:
Sunt contraindicate persoanele care au cunoscut în familie tulburări grave ale climatului afectiv de bază, cărora le lipsește echilibrul psihic (depresie, schizofrenie, paranoia, nevroze de diferite feluri), cei care nu pot duce o viață comunitară, deoarece nu pot interacționa cu alții, au lipsuri în integrarea activă în situații noi. Iată și unele criterii pozitive prezentate de magisteriul bisericesc: 1) vrednicie umană: sănătate fizică suficientă și sănătate psihică bună; capacitate intelectuală și criteriu drept de judecată; capacitate de a trăi o viață de comunitate și de a lucra în grup; simț de responsabilitate, loialitate, generozitate; hărnicie (intelectuală și manuală); maturitate sexuală și afectivă proporțională vârstei; comportament senin în fața celuilalt sex care să permită o alegere clară a celibatului; 2) vrednicie creștină: capacitate de a judeca persoanele și evenimentele în lumina cuvântului lui Dumnezeu; viață de rugăciune; viață sacramentală; o anumită experiență de direcțiune spirituală; viață creștină trăită cu bucurie cu vreun angajament apostolic. Cazurile de imaturitate nu trebuie considerate drept contraindicații. Ele se pot rezolva. O mare atenție trebuie să se acorde: 1) bazei familiale ale dispozițiilor și atitudinilor: sunt aspectele ereditare și ale ambientului familial-educativ. În trecut cursa cea mai vicleană putea proveni din partea vocațiilor-refugiu datorate situației socio-economice. Astăzi riscul cel mai mare provine din clima hedonistă ce se respiră precum și din atitudinile hiperprotective în educație. 2) echilibrului fizic și psihic dintre noile generații care este mult mai fragil. Nu trebuie uitat autodiscernământul cu privire la vocația la sfânta preoție. Lucrul cel mai important este ca pe primul loc să fie Dumnezeu. Atunci va avea loc și un autodiscernământ; imposibilul devine posibil pentru că Dumnezeu se dăruiește celui care îl dorește. A voi să faci ceea ce Dumnezeu vrea de la tine te poate împinge spre o preocupare de sine; a-l voi pe Dumnezeu aduce cu sine convingerea că el te va face să-i înțelegi propunerile sale vitale și operative, chiar dacă pe moment nu există răspunsuri imediate la toate situațiile și problemele; atunci te conduce spre acțiunea justă nu pentru a fi "în ordine" cu el, ci pentru a continua să-l vrei pe el, să vrei să fii așa cum te-a proiectat: după chipul Fiului său Isus. Iată câteva criterii obiective pentru autodiscernământ: credința în cuvântul lui Dumnezeu, armonia cu Biserica, simțul responsabilității față de propria vocație, atitudine de ascultare, interpretarea atentă a propriei vieți. Dintre criteriile subiective amintim: pacea, deschiderea inimii spre caritate, bucuria, umilința. Mijloace care ușurează autodiscernământul: examenul de conștiință, sacramentul Spovezii, direcțiunea spirituală, rugăciunea în fața crucifixului, să te privești cu ochii altora, să te vezi din punctul de vedere al sfârșitului vieții. În concluzie: vocația la sfânta preoție este percepută ca o chemare și ca o misiune care așteaptă un răspuns în străfundul in inimii, în acel "sacrariu al omului, unde se află el singur cu Dumnezeu, al cărui glas răsună în intimitatea proprie" (GS 16). Dar acest lucru nu elimină dimensiunea angajării personale, a familiei, a preoților, a comunității. Ea cere rugăciune și evanghelizare prin cuvânt.
3. Preoția, dar al lui Dumnezeu făcut întregii comunități Întrucât preoția nu este un dar făcut doar celui chemat, ci este un dar făcut întregii comunități, vom analiza în continuare câteva aspecte legate de acest subiect care ne vor lămuri și mai bine provocându-ne la o angajare comună în vederea trezirii vocațiilor și formarea viitorilor preoți. a) Pastorația vocațională. Pastorația vocațiilor implică o întărire a formării permanente a adulților, o schimbare a pastorației tinerilor deschisă animării vocaționale, o reînnoire a preoților și a laicilor din punct de vedere spiritual și cultural mai sensibili la problema vocațională. Pe baza a tot ceea ce facem împreună, noi semănăm și așteptăm cu speranță vie o trezire a vocațiilor, o nouă primăvară vocațională, plină de roade, pentru generațiile ce vin. Mijloacele cele mai indicate pentru o pastorație vocațională validă sunt trei: rugăciunea pentru vocații (rugăciune particulară și comunitară); cateheza cu adulții, cu tinerii și cu cei mici; direcțiunea spirituală. b) Rolul comunității. Comunitatea parohială din care provine candidatul la preoție, în ciuda detașării necesare pe care alegerea vocațională o comportă, continuă să exercite o influență deloc neglijabilă asupra formării viitorului preot. De aceea trebuie să fie conștientă de partea ei specifică de responsabilitate. În strânsă legătură cu familia candidatului, comunitatea parohială trebuie să se integreze în planul educării la credință; în plus, adesea, parohia, datorită unei pastorații specific juvenilă și vocațională, îndeplinește un rol de suplinire în raport cu familia. Mai cu seamă, ca realizare locală mai imediată a misterului Bisericii, parohia aduce o contribuție originală și deosebit de prețioasă la formarea viitorului preot. Comunitatea parohială trebuie să continue să-l simtă pe tânărul în drum spre preoție ca o parte vie din ea însăși, trebuie să-l însoțească cu rugăciunile ei, să-l primească din toată inima în timpul vacanțelor, să respecte și să favorizeze formarea identității sale preoțești, oferindu-i ocazii potrivite și imbolduri puternice în verificarea chemării sale la misiunea preoțească, să-i arate respect, să-i dea exemplu bun prin practicarea virtuților creștine, să-l ajute material și spiritual, mai ales în momentele dificile. Ajutorul comunității parohiale este de neprecupețit atunci când părinții candidatului la preoție sau unii membri din familie se arată indiferenți ori chiar potrivnici alegerii vocaționale a acestuia. În parohiile unde sunt și activează diferite asociații sau mișcări de tineri, acestea sunt chemate să contribuie și ele la formarea candidaților la preoție, prin exemplul lor de virtute, prin vitalitatea lor, prin rugăciunile lor. c) Familia și vocația. Este lucru știut că în majoritatea cazurilor germenii vocației la preoție încolțesc și încep să se dezvolte în propria familie. Din familii creștine bune au ieșit întotdeauna preoți buni atunci când Dumnezeu și-a ațintit privire asupra lor și a chemat pe unul sau pe altul la această stare de viață. Părinții creștini trebuie să se simtă totdeauna onorați și binecuvântați de Dumnezeu atunci când din sânul familiei lor Dumnezeu cheamă pe cineva la sfânta preoție. Ei trebuie să se bucure și să-l sprijine din toate puterile pe cel chemat, nicidecum să-i pună piedici în vreun fel. Nu numai ei, ci și frații și surorile și ceilalți membri ai nucleului familial nu trebuie să caute niciodată să-l readucă pe viitorul preot în limitele înguste ale unei logici prea omenești, dacă nu chiar lumești, chiar dacă această logică este sprijinită de o afecțiune sinceră (cf. Mc 3,20-21; 31-35). Dimpotrivă, însuflețiți de dorința de a împlini voința lui Dumnezeu, vor ști să însoțească drumul formativ al candidatului prin: rugăciune, respect, exemplu bun, ajutor spiritual și material, mai ales în momentele de încercare și de criză. Experiența ne învață că, în multe cazuri, acest ajutor multiplu s-a dovedit hotărâtor pentru candidatul la preoție. Părinți, preoții de mâine sunt astăzi copiii voștri! E în joc preoția de mâine precum și noua evanghelizare! d) Mărturia preoților. Nu este lipsită de importanță, ba este hotărâtoare uneori, mărturia pe care sunt chemați să o dea preoții înșiși pentru trezirea vocațiilor la preoție și pentru statornicia în urmarea vocației de către seminariști. Exemplul pozitiv al unui preot într-o comunitate poate atrage mulți copii la viața preoțească. Cei mai mulți dintre seminariști mărturisesc sincer că au intrat în seminar dorind să se facă preoți deoarece au văzut exemplul bun al părintelui paroh sau al părintelui vicar. Se mai recomandă stăruitor preoților, spune Conciliul Vatican II, "ca să participe la operele diecezane sau naționale pentru vocații. În predici, în cateheză, în presă trebuie prezentate pregnant nevoile Bisericii atât locale cât și universale, trebuie puse într-o lumină vie semnificația și importanța slujirii preoțești, arătându-se că ea comportă îndatoriri grave, dar și mari bucurii și mai ales că prin ea, după cum ne învață sfinții părinți, i se poate da lui Cristos cea mai înaltă mărturie de iubire" (PO 11). e) Participarea la formarea viitorilor preoți. La formarea viitorilor preoți sunt chemați să lucreze cu râvnă și responsabilitate în primul rând aceia pe care episcopul i-a numit formatori în seminar. Ne bucurăm să știm că formatorii din seminariile noastre sunt bine pregătiți și își dau tot interesul ca cei încredințați grijii lor să ajungă preoți buni și sfinți. Dar a lăsa toată grija pe seama lor înseamnă lipsă de răspundere din partea celorlalți care alcătuiesc poporul lui Dumnezeu. Primim adeseori îndemnuri, atât din partea episcopului cât și din partea conducerii seminariilor noastre, ca să-i ajutăm în munca lor grea de formare a viitorilor preoți. Atât preoții din parohii cât și credincioșii laici trebuie să se simtă responsabili în această privință. Ajutorul dat seminarului nu este suficient cel material; e necesar ajutorul spiritual și implicarea responsabilă sub toate aspectele în formarea seminariștilor, mai ales în perioada de vacanțe. Preoții să știe să-i adune în jurul lor pe seminariști, să-i încurajeze pe cei care sunt în dubii, să le dea sfaturi părintești și chiar ajutor material când este cazul, să organizeze întâlniri regulate cu ei și cu părinții lor, să-i ajute în urmarea unui program riguros de viață spirituală (rugăciune, meditație zilnică, rozariu, spovadă deasă și împărtășanie zilnică, participare la operele caritative ale parohiei). Părinții seminariștilor să fie alături de copiii lor cu exemplul frumos al vieții creștine, să nu se sfiască să le atragă atenția asupra unor lucruri negative pe care le-ar observa pe motiv că sunt seminariști și ei știu mai bine ce trebuie să facă, să se roage pentru ei și împreună cu ei în familie, să-i ferească de pericole pe cât le este cu putință, să le respecte deplina libertate în urmarea chemării. Comunitatea este chemată și ea să sprijine seminarul la formarea viitorilor preoți. Am văzut mai sus ce anume trebuie să facă ea. Adăugăm aici și semnalările pe care trebuie să le facă, fie parohului, fie direct seminarului - și asta nu ca bârfă sau pâră - atunci când observă ceva necorespunzător în viața unui seminarist, după ce a încercat să-l atenționeze direct și să-l corecteze cu tact și cu bunătate. Fiecare parohie trebuie să fie mândră că poate să dea Bisericii cât mai mulți preoți și că acești preoți sunt la înălțimea chemării lor. Un preot bun este o cinste pentru parohia din care provine, iar un preot rău este o dezonoare pentru parohia sa natală. Lumea are nevoie de preoți buni și sfinți. Nu numărul lor contează, ci calitatea. Iar pentru aceasta trebuie să contribuie toți.
Chestionar
Lecturi
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |