Sinodul diecezan
  Introducere
  Documente
  Structuri
  Itinerar
  Rugăciune
  Materiale
  Cateheze
  Schema
  teol.-pastorală
  Cartea
  sinodală
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 SINODUL DIECEZAN 

5. PREOȚII ȘI VOCAȚIA LA PREOȚIE ÎN SLUJIREA DIECEZEI

A. PREOȚII ÎN SLUJIREA DIECEZEI

I. CINE SUNTEM?

Introducere

Dumnezeu atât de mult a iubit lumea - așa cum este ea astăzi, încredințată iubirii și ministerului prezbiterilor Bisericii - încât l-a dat pentru ea pe Fiul său unul-născut. Într-adevăr, această lume (îngreunată de multe păcate, dar și înzestrată cu mari posibilități) îi oferă Bisericii pietrele vii care folosesc împreună pentru a construi locuința lui Dumnezeu în Duhul sfânt.

În Biserica Catolică tema "preoției" a fost totdeauna obiect și subiect de atenție deosebită din partea magisteriului, a scriitorilor bisericești și a sfinților reformatori.

După Conciliul Vatican II (1962-1965), preoția este ulterior aprofundată și studiată în toate componentele sale: biblică, teologică, canonică și operativă.

Conciliul a tratat pe larg despre preoți, despre datoria lor de a se sfinți (LG 41; PO 12), despre raportul lor cu episcopul (LG 28; PO 7; CD 28-35), despre sfințirea lor prin intermediul slujirii (PO 12-14) și despre diferitele ajutoare pentru viața lor spirituală (PO 18).

Preotul de astăzi nu e deloc cel de ieri și avem presentimentul că preotul de mâine va fi încă și mai diferit.

 

În Dieceza de Iași

Primii preoți care au activat pe teritoriul actualei dieceze au fost călugări misionari: dominicani, franciscani și iezuiți. Aceștia erau originari din Polonia, Ungaria și îndeosebi din Italia. Ei au lucrat cu mult spirit de sacrificiu în aceste regiuni asigurând asistență spirituală tuturor catolicilor care existau aici. Dar nefiind strâns legați de firea și limba localnicilor, rezultatul activității lor nu a fost pe măsura așteptărilor. Ei și-au dat seama de acest fapt și în repetate rânduri au insistat asupra formării unui cler indigen. Mai întâi au fost trimiși câțiva tineri indigeni la școli teologice din Italia pentru a fi formați să devină preoți. Abia în 1845 episcopul vizitator apostolic Paul Sardi (1843-1848) a reușit să deschidă un mic seminar la Iași, în clădirea de lângă reședința misiunii, care în 1847 avea 12 seminariști.

O dată cu apariția preoților indigeni lucrurile s-au schimbat din bine în mai bine, ajungându-se astăzi la o dieceză înfloritoare în ceea ce privește numărul preoților și pregătirea lor, chiar dacă mai întâlnim cazuri care lasă de dorit. Conform unei statistici din 2001 realizată de "Presa Bună", Dieceza de Iași numără 338 preoți, angajați la diferite niveluri de activitate pastorală (parohie, școală, asociații etc.); dintre aceștia 207 sunt preoți diecezani în pastorație, 97 sunt preoți călugări, iar 37 activează în alte dieceze.

Aruncând o privire de ansamblu asupra prezbiteriului din Dieceza de Iași, considerăm că sunt demne de subliniat câteva aspecte asupra cărora membrii comisiilor locale sinodale să poată reflecta mai mult și să intervină cu sugestiile și propunerile lor.

 

1. Preotul, om al comuniunii ecleziale

Demn de remarcat și de admirat în dieceza noastră este raportul preoților cu toți membrii Bisericii: cu episcopul, cu ceilalți preoți și cu credincioșii. Este tocmai ceea ce Biserica vrea în decretul PO la numerele 7,8 și 9, decret în care sunt dezvoltate concepte deja exprimate în LG 28 și îmbogățite cu noi particularități.

Legătura cu episcopul diecezan. Prima legătură pe care o stabilește preotul în ambientul Bisericii se referă la episcopul diecezan. Mai mult chiar decât un raport juridic-instituțional, acest raport "trebuie să fie văzut ca un eveniment în interiorul unei unice realități sacramentale și deci ca eveniment în interiorul unei valori a harului, de care preotul este părtaș" în puterea hirotonirii. Acest raport a fost întotdeauna foarte simțit în Biserică. E suficient să ne gândim la nihil sine episcopo al sfântului Ignațiu de Antiohia și la îndelungata perioadă istorică în care preotul trăia alături de propriul său episcop. Între episcopi și prezbiteri există o unitate de preoție. Aceasta se bazează pe unitatea de consacrare și de misiune care își are rădăcina în sacrament. Conciliul cere preoților să venereze în episcopi autoritatea lui Cristos, păstorul suprem: să fie atașați de episcopul lor printr-o iubire și ascultare sinceră. Mulți laici, catolici și ortodocși, și foarte mulți preoți și laici străini care ne vizitează țara admiră la noi apropierea aceasta mare între episcop și preoți; episcopul îi consideră pe preoți "ca frați și prieteni", colaboratorii și sfătuitorii săi în slujire.

Legătura cu ceilalți preoți. Al doilea cerc în jurul căruia se desfășoară raportul preoților este constituit de corpul prezbiteral, de aceia deci care în puterea hirotonirii sacerdotale sunt chemați să aibă între ei o profundă fraternitate sacramentală și constituie un unic prezbiteriu. Este o legătură de caritate, de rugăciune și de cooperare, un raport de înțelegere, stimă reciprocă, respect între preoții tineri și vârstnici; ajutorul celor în vârstă în primele responsabilități ministeriale ale celor tineri; înțelegerea mentalității lor; simpatie pentru inițiativele lor; respectul tinerilor față de vârsta și experiența celor bătrâni; studiul comun al problemelor pastorale și colaborare fraternă; cultivarea virtuților umane, care își au exprimarea lor în ospitalitate, binefacere, împărtășire de bunuri, îngrijirea bolnavilor, a celor răniți, a celor supraaglomerați de lucrări, a celor singuri sau în exil și a celor persecutați; invitație de a petrece împreună câteva momente de destindere și odihnă în bucurie (cf. Mc 6, 31). PO 20 impune episcopilor să vegheze pentru necesara odihnă a preoților lor; responsabilitate față de preoții aflați în dificultate sau în criză: fiecare preot e obligat în mod deosebit față de cei ce se află în dificultate: de aici apelul la un ajutor potrivit, chiar și cu corectarea fraternă. Atitudinea practică sugerată față de cel care a căzut este de "a-l trata totdeauna cu dragostea frățească și cu suflet mare", de a se ruga pentru el și de a-l considera totdeauna ca pe un adevărat frate și prieten.

Două aspecte ale fraternității sacerdotale merită o considerație aparte: viața comunitară a preoților și asociațiile sacerdotale. Viața comunitară a preoților este prezentată ca o viață comună călugărească în miniatură (coabitare, masă comună, întâlniri frecvente și adunări periodice). Iar cât privește asociațiilor sacerdotale, acestea trebuie prețuite și încurajate cu grijă pe baza unor statute recunoscute de autoritatea competentă bisericească, printr-o regulă de viață adaptată și aprobată și prin întrajutorarea frățească. Ea îi ajută pe preoți să tindă spre sfințenie în exercitarea slujirii lor și astfel au drept țintă servirea întregului ordin prezbiteral.

Alături de preoții diecezani, există în dieceza noastră și preoții călugări care-și oferă serviciile lor în Biserică. Între toți trebuie să existe o înțelegere cordială, colaborare complementară și comuniune organică.

Legătura preotului cu laicii. Al treilea cerc în jurul căruia se desfășoară activitatea ministerială a preotului e constituită de masa enormă a credincioșilor, laicii, cu care preotul se află în contact în mod necesar. "În mijlocul tuturor celor renăscuți prin apa Botezului, preoții sunt frați între frați, mădulare ale unuia și aceluiași trup al lui Cristos, a cărui zidire a fost încredințată tuturor" (PO 9). Paul al VI-lea a scris în enciclica Ecclesiam suam: "Trebuie să ne facem frații oamenilor în însuși actul prin care voim să le fim păstori, învățători și părinți". Aflându-se în fruntea comunității, preoții nu trebuie să-și caute interesul propriu, ci să caute cele ce sunt ale lui Isus Cristos, unindu-și eforturile cu credincioșii laici și purtându-se printre ei după pilda Învățătorului care, între oameni, "nu a venit pentru a fi slujit, ci ca să slujească și să-și dea viața ca răscumpărare pentru mulți" (Mt 20, 28). Deja sfântul Augustin scrisese: "Cel ce stă în fruntea poporului, trebuie mai întâi să înțeleagă că este slujitorul tuturor. Așa trebuie să fie episcopul cel bun; dacă nu o va face, nu va fi nici episcop". Preoții trebuie să recunoască în mod sincer demnitatea laicilor, rolul lor în misiunea Bisericii (cf. LG 31-34; AA 3, 25); să fie gata să asculte părerea laicilor, luând în considerație cu interes fratern aspirațiile lor și apreciindu-le experiența și competența în diversele domenii ale activității umane (cf. GS 43); să nu ezite să le ofere cu încredere laicilor răspunderi în slujba Biserici, lăsându-le libertate și spațiu de acțiune și chiar invitându-i, când e cazul, să întreprindă activități din proprie inițiativă; să știe să descopere carismele de multe feluri ale laicilor, atât modeste, cât și mai înalte, să le recunoască bucuros și să le încurajeze cu râvnă.

"Prezbiterii - spune Conciliul - sunt puși în mijlocul laicilor pentru a-i călăuzi pe toți la unitatea dragostei (Rom 12,10). Este deci datoria lor să armonizeze astfel diferitele mentalități, încât nimeni să nu se simtă străin în comunitatea credincioșilor. Ei sunt apărătorii binelui comun, de care au grijă în numele episcopului și în același timp sunt mărturisitori curajoși ai adevărului, ca nu cumva credincioșii să fie purtați de ici colo de orice vânt al învățăturii (Ef 4,14)". În chip deosebit Conciliul recomandă grija celor care "s-au îndepărtat de practica sacramentelor, sau chiar de credință, și, ca buni păstori, nu trebuie să neglijeze de a se apropia de ei". Să nu fie uitați nici "frații care nu se bucură de comuniunea bisericească deplină cu noi... și toți aceia care nu-l cunosc pe Isus Cristos". Mai ales în ziua de astăzi, nu rareori, găsim, chiar și în țările cu tradiție catolică, indivizi de altă credință și de altă religie: iar preotul nu poate să uite de ei.

La rândul lor, laicii "să fie conștienți de îndatoririle pe care le au față de preoții lor și să se poarte față de ei cu iubire filială, considerându-i păstori și părinți; de asemenea, participând la grijile lor, să-i ajute, pe cât se poate, prin rugăciune și faptă, pentru ca aceștia să depășească mai lesne greutățile și să-și poată îndeplini cu mai mult rod îndatoririle" (PO 9).

 

2. Preotul, omul cultului

Preotul este un om al cultului, adică om al altarului, al Euharistiei și al dezlegării, al jertfelor și al riturilor. Este vorba de așa-numita perspectivă a jertfei. Perspectiva jertfei "este cea mai adevărată și cea mai justă" și are în favoarea sa avantaje importante. Se leagă cu naturalețe de noțiunea preoției care se deduce din istoria religiilor, care vede în preot omul jertfei comunitare pentru divinitate. De altfel, are în favoarea sa o bază biblică solidă fie în Vechiul Testament, unde preoția levitică era instituită în mod esențial, dacă nu chiar exclusiv pentru cult, fie în Noul Testament. Calitatea sacerdotală a lui Cristos este indicată pornind de la calitatea sa de victimă. Scrisoarea către Evrei, apoi, definește în mod expres preoția cu funcția sacrificală: Isus într-adevăr este preot pentru că s-a oferit lui Dumnezeu Tatăl. Sfântul Toma va spune că "datoria preotului constă în mod special în oferirea jertfei". În tradiție, sfântul Augustin leagă preoția de jertfă: "pentru că acolo unde este jertfă, acolo este preot", "dacă nu este jertfă, nu este preot". Sfântul Toma învață clar că Euharistia este centrul cultului și că este propriu preotului să sacrifice. Paul al VI-lea, într-un discurs adresat clerului în 1966, declara că "preotul este întâi de toate rânduit pentru celebrarea jertfei euharistice". Ioan Paul al II-lea în scrisoarea despre misterul și cultul euharistiei scrie: "Preoția ministerială sau ierarhică, preoția episcopilor și a preoților și, alături de ei, slujirea diaconilor [...] sunt într-un raport foarte strâns cu Euharistia. Ea este principala și centrala rațiune de a fi a sacramentului preoției, născut în mod efectiv în momentul instituirii Euharistiei și împreună cu ea [...]. Preotul desfășoară misiunea sa principală și se manifestă în toată plinătatea sa celebrând euharistia".

 

3. Preotul, mijlocitor

Unii spun că preotul nu este, în principiu, un mijlocitor, și că miniștrii creștini nu au fost niciodată chemați preoți în Scriptură pentru că nu primesc funcția mediatoare a vechii preoții: această funcție cade pentru că poporul întreg își aduce acum oferta lui Dumnezeu, fără să trebuiască să treacă prin medierea preoției celei vechi.

Totuși se aude spunându-se deseori că "preotul este mijlocitor între Dumnezeu și oameni", sau "mijlocitor între Isus și oameni", sau încă "mijlocitor între Biserică și lume". Preotul apare deci situat între Dumnezeu și oameni pentru reconcilierea lor prin intermediul oferirii darurilor oamenilor făcute lui Dumnezeu și ale lui Dumnezeu făcute oamenilor. Fundamentul biblic al unei asemenea perspective mediatoare este definiția oferită de Scrisoare către Evrei (5,1-4), unde se spune că preotul este luat dintre oameni pentru a fi pus în favoarea oamenilor în lucrurile ce-l privesc pe Dumnezeu. Oficiul sacerdotal este, așadar, caracterizat de opera mijlocitoare dintre Dumnezeu și om "pentru a oferi daruri și jertfe pentru păcate". Este o perspectivă care e acceptată de teologi. Deja Sfântul Toma afirma că "este propriu oficiului sacerdotal de a fi mijlocitor între Dumnezeu și popor". Prin funcția sa, preotul este mijlocitor între cer și pământ: este puntea - pontifex - care leagă cele două maluri care se cheamă unul pe celălalt.

Papa Ioan Paul al II-lea amintea preoților din Zair că "a fi preot înseamnă a fi mijlocitor între Dumnezeu și oameni prin intermediul mijlocitorului prin excelență care este Cristos.

Conciliul Vatican II nu spune niciodată că preotul este mijlocitor între Dumnezeu și om, ci recunoaște că preotul "este părtaș în măsura ministerului său la oficiul unicului mijlocitor, Cristos" (LG 28) și că "așa cum preoția lui Cristos este în diferite moduri participată și de miniștrii sacri și de poporul credincios [...] la fel și unica mijlocire a Răscumpărătorului nu exclude, ci trezește în creaturi o validă cooperare părtașă la un unic izvor" (LG 62).

Există, așadar, o validă mijlocire din partea preoților cât privește mântuirea omenirii, mijlocire care se fondează pe mijlocirea lui Cristos.

 

4. Preotul, vestitorul cuvântului lui Dumnezeu

Această perspectivă a slujirii cuvântului ocupă primul loc în descrierea funcțiunilor sacerdotale. Ea este fundamentată biblic. Isus este evanghelizatorul prin excelență (Mt 4,33). Apostolii și-au rezervat ca și datorie specifică ministerul cuvântului (Fap 6,4). Sfântul Paul spune în mod expres: "Domnul m-a trimis, nu să botez, ci să predic" (1Cor 1,17), și consideră de datoria sa specifică "slujirea cuvântului" (Fap 20,24). Viața Bisericii primare apare caracterizată de ascultarea cuvântului apostolilor, de rugăciunea comună și de viața comunitară (Fap 2,42; 6,1-4).

Conciliul Vatican II amintește în mod explicit că preoții au înainte de toate datoria de a vesti evanghelia lui Dumnezeu (PO 4). Paul al VI-lea, de mai multe ori, a revenit asupra temei. Pentru el preotul este "interpretul cuvântului lui Dumnezeu", "crainicul evangheliei lui Cristos", "transmițătorul cuvântului lui Cristos", "maestrul poporului credincios", "pedagogul în credință." În exortația apostolică Evangelii nuntiandi el reafirmă că "obiectivele Conciliului se rezumă în definitiv la unul singur: a face Biserica mai potrivită să vestească evanghelia omenirii din secolul al XX-lea. Ioan Paul al II-lea, în discursurile rostite cu ocazia călătoriilor apostolice, ca și în documentele adresate întregii Biserici, atrage atenția cu insistență episcopilor și preoților cu privire la datoria fundamentală a misiunii lor: cea a evanghelizării.

 

5. Preotul, omul care conduce comunitatea

În funcția sa de conducător al comunității, preotul trebuie să asigure unitatea Bisericii, mai întâi de toate unitatea teologică. O atare unitate are loc concret în unitatea mărturisirii, în unitatea celebrării euharistice, la care se referă toate celelalte sacramente, și în unitatea prin intermediul slujirii reciproce și comune a carității. Dacă încercăm să înțelegem funcția sacerdotală în baza carismei de conducere a comunității și a slujirii unității Bisericii, îi vom putea da preotului un loc în societatea de astăzi. Într-adevăr, unitatea Bisericii nu se fondează simplu în ea însăși; ea se concepe ca semn și sacrament al unității lumii (LG 9; GS 42). Cu aceasta ministerul preotului este în legătură foarte strânsă cu una dintre cerințele cele mai profunde și mai generale ale omenirii de astăzi.

Această concepție se poate apropia mult de concepția biblică a lui Cristos, bunul păstor, care conduce sufletele la unitatea turmei și la viața veșnică (In 10,1-8). Scriptura apoi, în general, îi desemnează pe șefii comunității creștine de la început cu nume care arată slujire și îndrumare: episcopi, preoți, diaconi, păstori, economi. Conciliul Vatican II nu numai că vorbește pe larg despre puterea de conducere a ierarhiei (LG 27; CD 16), ci în decretul despre ministerul sacerdotal spune în mod expres că preoții participă la autoritatea lui Cristos, cap, și au datoria de a conduce întreg poporul lui Dumnezeu la Tatăl prin Fiul în Duhul Sfânt (PO 6).

 

6. Preotul, persoană consacrată

Este perspectiva care-l definește pe preot ca pe cel consacrat, omul lui Dumnezeu, pus de-o parte cu scopul de a prelungi misiunea de adorație și de mântuire proprie Cuvântului Întrupat. Și această perspectivă își are rădăcinile biblice în Scrisoarea către Evrei: "Fiecare preot este luat dintre oameni" (5,1), adică separat de ei și izolat de mulțime.

Luat dintre oameni: aceste cuvinte definesc bine originea umană a preotului. Dar demonstrează că prin însuși faptul acesta el devine diferit de ei. Puterea cuvântului consacrator îl face pe preot măreț și venerabil, separându-l de mulțime cu o nouă binecuvântare. Ieri era încă amestecat cu întreg poporul: iată-l deodată devenit păstor, doctor, pus în fața misterelor. În aspectul său exterior nimic nu s-a schimbat; dar printr-o putere invizibilă care îi vine de la har el poartă un suflet transformat într-un mod divin. În virtutea caracterului sacru, care-l marchează pentru totdeauna, preotul devine omul lui Dumnezeu, lucrul și proprietatea sa, slujitorul său și binele său exclusiv.

 

7. Preotul, păstor

Definiția preotului ca păstor este străveche în viața Bisericii și se leagă direct de imaginea lui Cristos, bunul păstor (In 10,1-10). Unii cercetători ai preoției notează pe bună dreptate că însușirea de păstor este aceea care, după limbajul lui Isus, exprimă cel mai bine preoția sa. Păstorul are ca notă distinctivă faptul că are autoritate asupra turmei. În această autoritate se găsește cu siguranță elementul specific al preoției ministeriale. Analizând mai bine conceptul și termenul de păstor putem afirma că el poate avea sensul strict de îndrumare și de conducere; dar poate să aibă și un sens mai amplu, cum ar fi acela care sintetizează întreaga activitate de slujire. Conciliul a voit să desemneze cu acest apelativ misiunea episcopului și al preotului în complexitatea sa (LG 11, 20). Analizând conceptul de păstor Paul al VI-lea observa: "E în afară de orice dubiu că funcția pastorală comportă exercitarea unei autorități. Păstorul este cap, este călăuză; e maestru, am putea spune, de asemenea, dacă este adevărat ceea ce spune Isus, că turma sa ascultă și urmează glasul său de bun păstor. O autoritate care nu este conferită de turmă; o prerogativă, o responsabilitate, o inițiativă, care îl precedă și care nu se lasă condusă de el, așa cum ar voi o anumită concepție despre autoritate. Dar îndată o a doua notă, coexistentă cu cea a autorității, definește păstorul, în planul constituțional evanghelic: este cel al slujirii.

Ioan Paul al II-lea în prima scrisoare adresată preoților în Joia Sfântă din 1979 insistă mult asupra acestei linii și zice că preotul participă la carisma pastorală, care este semn al unei speciale relații de asemănare cu Cristos, bunul păstor (nr. 5). Dar același pontif aplică expresia de bun păstor chiar și la alte categorii din poporul lui Dumnezeu: "Fiecare creștin - spunea în Parohia Sfântul Anton din Padova la 6 mai 1979 - este chemat să fie el însuși un bun păstor în ambientul în care trăiește".

 

8. Preotul, semn al lui Cristos, capul

Această perspectivă este dragă teologiei contemporane. Biserica este semn și sacrament; fiecare creștin devine semn eclezial pentru a trăi și a transmite credința. Mesajul creștin este comunicat oamenilor prin intermediul semnelor personale sau comunitare: semne liturgice, semne sau mijloace de viață spirituală, semne de slujire, semne de viață comunitară. Dumnezeu cu harul său și cu carismele Duhului său actualizează prin intermediul acestor semne planul său de mântuire, formarea Bisericii și prelungirea vizibilă a umanității sale. Dumnezeu nu săvârșește minuni care să nu fie și semne în care omul să nu coopereze. Evident, alta este natura semnului sacramental al Bisericii, alta aceea a sacramentelor, alta aceea a fiecărui creștin și alta cea a preotului: toate însă concordă în a spune și a sublinia referința lor la Cristos. Semnul atât valorează cât păstrează puterea sa reprezentativă, adică este în constantă legătură cu lucrul semnificat. În cazul nostru, preotul are o valoare dacă în lume este un apel, o invitație, o solicitare, un semn al lui Cristos, capul.

Pentru faptul că este semn al lui Cristos, preotul amintește în toate misiunea sa că, asemenea lui Cristos, este evanghelizator, sfințitor, păstor, maestru, educator; că, asemenea lui Cristos, el trebuie să fie umil, caritabil, sărac, ascultător, cast, victimă.

Întreaga sa viață spirituală trebuie să fie o proiectare în misterul lui Cristos întrucât toată valoarea semnului este cea de a aminti și de a face prezentă realitatea semnificată.

Dacă este semn, preotul nu este în mod propriu un intermediar între Dumnezeu și om, între Cristos și lume, ci omul în care Cristos, mijlocitor unic între Dumnezeu și omenire, împlinește în mod neîntrerupt și actual funcția sa de mântuire.

Perspectiva semnului subliniază bine raportul preotului cu Cristos (dimensiunea cristologică), raportul cu Biserica (dimensiunea eclezială) și raportul cu împărăția viitoare (dimensiunea escatologică). Natura acestui semn nu este percepută de toți, ci numai de aceia care-i intuiesc puterea semnificativă cu ochii credinței. De aceea Paul al VI-lea le spunea preoților: "Să nu vă îndoiți niciodată de natura preoției voastre". A avea dubii despre preoție, înseamnă a ne îndoi de Cristos care trăiește în preot: "În virtutea sacramentului hirotonirii, voi, dragi preoți, ați devenit părtași ai preoției lui Cristos, astfel încât voi nu numai că îl reprezentați pe Cristos, nu numai că exercitați ministerul său, ci îl trăiți pe Cristos și Cristos trăiește în voi".

 

9. Preotul, "alter Christus"

Deseori în magisteriul obișnuit al Bisericii este folosit pentru preot titlul de alter Christus cu o traducere care poate varia: preotul este un alt Cristos, sau - specificând mai bine sensul termenului latin alter - preotul este un al doilea Cristos.

Conciliul Vatican II nu a folosit expresia în redactarea textului final. Papii o folosesc adesea pentru a atrage atenția preoților de măreția vocației lor care îi aseamănă în mod personal lui Cristos. Ioan Paul al II-lea le spunea preoților din Brazilia că expresia "a fost creată de intuiția poporului creștin și nu este doar un fel de a spune, o metaforă, ci o realitate minunată și surprinzătoare". Măreția și profunzimea acestei definiții a preotului nu trebuie să ne facă să uităm că preotul este și rămâne totdeauna un simplu om, "un sărman om al lui Dumnezeu". Trebuie să ținem cont de el în judecarea complexei realități a aceluia căruia i-au fost atribuite atâtea titluri mari în ochii credinței, dar care nu elimină structura slabă a omului care le primește.

Se spune că preotul este omul lui Cristos, este omul Bisericii, este omul rugăciunii și al Euharistiei, martorul crucii și atâtea alte foarte frumoase adevăruri, dar nu trebuie să trecem niciodată peste primul cuvânt "om": omul care prin consacrarea sacerdotală este destinat la datorii atât de înalte și dificile; omul care are dreptul să-și caute spațiul său uman în instituția în care slujește, în munca pastorală, în viața sa privată. Adesea buna sa reușită "va depinde mai ales de maturitatea umană pe care va ști să o dobândească". Preotul este și rămâne "un om al timpului său care simte și trăiește problemele și dificultățile ca și ceilalți din generația sa, care reflectă în sine problemele de ordin social și ambiental al locului în care trăiește" Considerarea problemelor umane ale preotului nu trebuie neglijată niciodată.

Preotul este, așadar, în mod simultan, omul cultului, omul lui Dumnezeu, omul poporului, omul Bisericii, omul mijlocitor, omul consacrat lui Dumnezeu și sufletelor, într-un cuvânt, este omul în care întreg misterul lui Cristos, cap și preot, acționează pentru binele omenirii.

Făcând o analiză obiectivă asupra prezbiteriului nostru în lumina celor prezentate, putem spune că preoții din Dieceza de Iași își împlinesc în general bine mandatul lor, dar trebuie să recunoaștem și deficiențele. Acestea produc nemulțumiri în rândul poporului lui Dumnezeu. Avem și cazuri de scandal, foarte greu de reparat. Lumea așteaptă mult de la preot, dar trebuie să dea și ea mult; preotul trebuie susținut nu doar material, ci și spiritual de popor. Se spune că o parohie își are preotul pe care îl merită. Acest lucru trebuie să dea de gândit tuturor.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat