|
4. CĂSĂTORIA ȘI FAMILIA - IDENTITATE ȘI MISIUNE REZUMAT Pe drumul reînnoirii vieții Bisericii locale, la care ne cheamă Sinodul diecezan, tema căsătoriei și a familiei are o importanță deosebită, căci "familia este calea Bisericii" (Grat. sane 2) iar "viitorul omenirii trece prin familie" (FC 86). Rămânând la metodologia deja cunoscută, pe parcursul a patru întâlniri, membrii comisiilor sinodale vor reflecta în prima parte asupra identității căsătoriei și familiei, dar și asupra contextului istoric actual care influențează într-un fel sau altul asupra acestei realități de bază a societății și a Bisericii. În mijlocul atâtor amenințări, cum poate familia să-și păstreze identitatea și să-și descopere misiunea pe care o are de împlinit? Care este adevărul vieții pe care soții sunt chemați să o trăiască? Unde vor afla ei putere pentru a-și realiza căsătoria și familia lor? Ce trebuie să cunoască? Ce trebuie să iubească? Ce trebuie să facă în concret pe drumul iubirii: în cadrul familiei, alături de celelalte familii (unele cu probleme), în Biserică și în lume? Sunt întrebări la care încearcă să răspundă partea a doua a temei. Rămâne ca în final să fie înaintate secretariatului sugestiile pe care fiecare comisie sinodală le va face având conștiința unei participării eficace la această operă de înnoire a vieții prin puterea Duhului, începând chiar de la bază, pentru ca fiecare familie să descopere și să afle în ea însăși chemarea de neșters care definește demnitatea și responsabilitatea sa: "Familie, fii ceea ce ești!" CINE SUNTEM? Ce este căsătoria? Conciliul Vatican II definește căsătoria: "Comunitatea intimă de viață și de iubire conjugală, întemeiată de Creator și înzestrată de el cu legi proprii, care se întemeiază pe legământul dintre soți, sau, altfel spus, pe consimțământul lor personal irevocabil" (GS 48). Căsătoria este: o comuniune a întregii vieți înainte de toate: aceasta înseamnă stabilitate și intimitate precum și exclusivitate a raportului dintre bărbatul și femeia care se unesc în căsătorie de-a lungul întregului arc al existenței; caracterizată de iubire: această comunitate de viață este constituită de iubirea conjugală; Dumnezeu este autorul căsătoriei și al familiei: căsătoria nu este o "realitate umană", nici rodul unei evoluții sociale: nici societatea nu o creează și nici soții nu o instituie după bunul lor plac; își are rădăcinile în inima lui Dumnezeu, în proiectul fundamental și originar al creației sale; un sacrament: realitatea naturală din ordinea creației dobândește în ordinea harului și a răscumpărării o dimensiune de mântuire, devine sacrament al lui Cristos: legătura conjugală este perfecționată prin har: sacramentul face absolută și definitivă unitatea și indisolubilitatea din căsătoria "fondată de Creator" și poartă legătura conjugală în ordinea supranaturală dându-i caracteristicile legăturii conjugale dintre Cristos și Biserica sa (cf. Ef 5,21-33). - Cum se realizează "perfecționarea legăturii conjugale" în căsătoria ca sacrament? Căsătoria-sacrament este căsătoria pe care fiecare botezat o trăiește zilnic. Prin celebrarea sacramentului Căsătoriei, mirii își inserează viața lor conjugală în moartea și învierea Domnului: viața lor conjugală este făcută părtașă la acest mister. Prezența morții și învierii Domnului în viața lor conjugală constă în faptul că Domnul îi face pe soți părtași la capacitatea sa de a iubi, la însăși iubirea sa. De aceea sfântul Paul numește căsătoria "un mare mister" (Ef 5,32). - Consecințele sacramentalității căsătoriei în viața soților: a) Fidelitatea soților este după fidelitatea lui Cristos față de Biserica sa. b) Sfințenia este vocația lor. Cum o ating? Trăind până la sfârșit ca soți și lăsându-se purtați de Domnul și nu de mentalitățile acestei lumi. c) Euharistia este izvor continuu pentru viața lor: aici ei se împărtășesc din iubirea lui Cristos care se dăruiește Bisericii sale, pentru a putea trăi însăși iubirea lui Cristos. Nu se poate trăi sacramentul Căsătoriei dacă nu se participă la Euharistie.
Căsătoria și familia în contextul transformărilor actuale 1. Lumini și umbre. Soții creștini trăiesc într-o lume cu mutații profunde (GS 5), cu transformări sociale (GS 6), cu schimbări psihologice, morale și religioase (GS 7), cu dezechilibre (GS 8). Chiar "în familie apar tensiuni, fie din pricina condițiilor demografice, economice și sociale apăsătoare, fie din cauza conflictelor dintre generații, fie din cauza noilor raporturi sociale între bărbați și femei" (GS 8). Există transformări profunde care ating și trăirea religioasă și creștină a multor familii: ele cer o continuă și atentă muncă de discernământ evanghelic; sunt lumini și umbre, valori și nonvalori, aspecte pozitive și negative care coexistă împreună, adesea intersectându-se. 2. Criza actuală a familiei. Asistăm astăzi la provocări care parcă vor să smulgă din rădăcini valorile fundamentale ale familiei și căsătoriei. Dintre cauzele externe care duc la această criză amintim: mobilitatea vieții, emanciparea femeii, criza instituțiilor, secularizarea, iar dintre cauzele interne: criza zilnică a vieții matrimoniale, oboseala și obișnuința, infidelitatea conjugală (adulterul), divorțul. Statisticile sunt destul de îngrijorătoare.
CE TREBUIE SĂ FIM? "Familie, fii ceea ce ești!" (FC 17). Ce drum trebuie să urmeze familia și căsătoria pentru "a fi ceea ce este": "comunitate de viață și de iubire"? Care sunt propunerile care vin din partea Bisericii?
Căsătoria și familia după Conciliul Vatican II 1. Contextul de fond al Conciliului Vatican II arată începutul unei etape noi, de "reînnoire": iubirii conjugale îi este atribuită o importanță fundamentală pentru constituirea vieții de căsătorie, după cum reiese din mai multe documente conciliare: Gaudium et spes (47-52), Lumen gentium (11; 34-35; 41), Apostolicam actuositatem (11; 30), Gravissimum educationis (3; 6), Optatam totius (2; 11), Dignitatis humanae (5). 2. Reînnoirea limbajului: adică primatul iubirii în căsătorie și trecerea de la acea etică a contractului la etica alianței. Etica creștină a căsătoriei este citită în termenii unei progresive "reîntoarceri" la categoria biblică de "alianță", "legământ". 3. Iubirea conjugală conform Conciliului Vatican II: cum o înțelege? a. Iubirea umană între "dorință" și "dăruire" sau între "eros" și "agape". În fața unei persoane putem avea trei atitudini fundamentale exprimate prin: a) "cât de util îmi este că tu exiști!" Persoana este privită cu gândul la avantajele pe care le-ar putea avea de la ea: este o atitudine utilitaristă; b) "ce-mi place că tu exiști!" Persoana este privită ca izvor posibil de plăcere: este o atitudine hedonistă; c) "ce frumos este că tu exiști!" Este atitudinea celui care privește pe celălalt, văzându-i demnitatea, valoarea care îl face demn să existe, valoarea sa în sine și pentru sine. Este o atitudine de iubire. b. Iubirea umană în existența omului pe pământ. Aceste forme de iubire nu se exclud una pe alta: pot coexista în aceeași iubire. În plus, în existența pământească îi este imposibil omului să aibă doar o iubire de dăruire (agapP): totdeauna când iubește o persoană, există și o dorință. Dar această coexistență nu este în mod necesar pacifică: nu totdeauna dorința (eros) și iubirea oblativă (agapP) se edifică una pe alta; pot să nu colaboreze și chiar să se distrugă. În această situație, omul este chemat să disciplineze concupiscența. c. Izvorul și punctul final al iubirii umane. Dumnezeu este cel care se află la începutul și la sfârșitul iubirii umane, văzută în aspectele sale de dorință și de dăruire. d. Iubirea conjugală, întrucât este "iubire umană", realizează toate aceste dimensiuni; ea este o iubire de dorință și de dăruire: nu doar de dorință, dar și de dăruire; nu numai de dăruire, dar și de dorință; îndreptată spre persoana umană, dar în ultimă analiză spre Dumnezeu; religioasă și supranaturală.
Iubirea - criteriul fundamental al vieții conjugale a. Poziția iubirii conjugale în cadrul căsătoriei. Iubirea conjugală este element esențial pentru căsătorie? Ce îi permite să se dezvolte conform planului lui Dumnezeu? Gaudium et spes răspunde: iubirea, așa încât lipsa ei în celebrarea căsătoriei implică absența unui consimțământ adevărat și propriu, ducând la nulitate. b. Criteriul iubirii autentice: unde pot găsi soții criteriul iubirii autentice? În Dumnezeu. De aceea este esențial pentru soții creștini să trăiască iubirea lui Dumnezeu însuși "revărsată în inimile noastre prin Duhul Sfânt" (Rom 5,6). c. Caracteristicile fundamentale ale iubirii conjugale. Iubirea conjugală este: 1) o iubire heterosexuală, adică doar între un bărbat și o femeie; nu poate exista între persoane de același sex, așa cum poate să existe în alte forme de iubire; 2) o iubire pe deplin umană: este umană în măsura în care reflectă structura persoanei umane: "suflet care se exprimă în trup și trup însuflețit de un spirit nemuritor"; este o iubire sensibilă, dar și spirituală, având elementele pasionalității, dar și ale voinței libere, și prin aceasta se diferențiază de iubirea erotică (cf. GS 49); 3) o iubire totală: întrucât persoana nu dăruiește doar o parte din sine, ci se dăruiește pe sine însăși în totalitate, fără limite; 4) o iubire fidelă și exclusivă: este destinată să dureze în timp și este îndreptată spre o singură persoană; 5) o iubire fecundă: îi face pe soți părtași la puterea creatoare a lui Dumnezeu și la paternitatea sa (cf. HV 9).
Iubire și fidelitate. Fidelitatea soților manifestă iubirea lui Dumnezeu în existența actuală a familiei; își are rădăcinile în ultimă instanță în eternitatea lui Dumnezeu care este iubire, în imutabilitatea divină, în perenitatea iubirii lui Dumnezeu față de poporul său, în veșnicia alianței dintre Cristos și Biserica sa.
Unitatea căsătoriei. Iubirea conjugală comportă dăruirea reciprocă și totală": nu se dăruiește un "lucru", ci "persoana"; totalitatea dăruirii interpersonale presupune și exclusivitatea ca și irevocabilitatea și definitivatul: dacă dăruirea este totală și este îndreptată de la persoană la persoană, ea exclude orice altă persoană: dacă nu o exclude, cum ar mai putea fi atunci totală?
Indisolubilitatea legăturii matrimoniale. Comunitatea conjugală cere și indisolubilitatea. "În virtutea caracterului sacramental al căsătoriei lor, soții sunt legați unul de altul în cea mai profundă legătură indisolubilă. Apartenența lor reciprocă este reprezentarea reală prin semnul unirii sacramentale a raportului însuși dintre Cristos și Biserică" (FC 13).
Familia - sanctuarul vieții. "Căsătoria și dragostea conjugală sunt prin natura lor rânduite în vederea procreării și creșterii copiilor. Copiii sunt darul cel mai prețios al căsătoriei și contribuie în cea mai mare măsură la binele însuși al părinților" (GS 50). a. Copilul este un dar făcut de Domnul. Atunci când o nouă persoană vine la existență, Dumnezeu împlinește un act de creație: face să fie această persoană. Pentru ca acest act creator să poată avea loc, este necesar ca soții să devină un singur trup, punând astfel condițiile actului creator divin. "În îndatorirea lor de a transmite viața și de a educa, îndatorire ce trebuie considerată ca misiunea lor proprie, soții știu că sunt colaboratori ai iubirii lui Dumnezeu Creatorul și, într-un fel, interpreții ei" (GS 50). Actul iubirii conjugale este sanctuarul în care Dumnezeu celebrează liturgia iubirii sale creatoare. b. Caracterul inseparabil al celor două semnificații ale actului conjugal: unire și procreație: "prin structura sa intimă, actul conjugal, în timp ce unește în mod profund soții, îi face apți pentru nașterea de noi vieți, după legile înscrise în însăși ființa bărbatului și a femeii. Menținând aceste două aspecte esențiale, unirea și procreația, actul conjugal păstrează în mod integral sensul de iubire reciprocă și orânduirea sa spre înalta vocație a omului la paternitate" (HV 12). c. Ce înseamnă recurgerea la contraceptive? Recurgerea la contracepționale este totdeauna un act imoral. Recurgând la contracepționale, soții alterează valoarea dăruirii totale înscrise în actul unirii conjugale, falsificând-o prin impunerea unei limite. d. Paternitate și maternitate responsabilă. Procreația cere responsabilitate atât de la soț cât și de la soție. "În raport cu condițiile fizice, economice, psihologice și sociale, paternitatea responsabilă se exercită fie prin hotărârea gândită și generoasă de a crește o familie numeroasă, fie prin decizia, luată pentru motive grave și în respectul legii morale, de a evita temporal sau chiar nedeterminat o nouă naștere" (HV 10). "Dacă există motive serioase pentru a rări nașterile, motive datorate condițiilor fizice sau psihologice ale soților, fie împrejurărilor exterioare, Biserica învață că e permis soților să țină cont de ciclurile naturale inerente funcțiilor de generare, pentru a se folosi de căsătorie numai în perioadele nefertile și a programa astfel natalitatea fără a prejudicia principiile morale" (HV 16). e. Recurgerea la "procreația artificială". Cum trebuie considerate de către soți creștini intervențiile din ce în ce mai invazive în procesul conceperii persoanei: conceperea în eprubetă (fecundarea in vitro [FIV], fecundarea in vitro și transferul embrionului [FIVET]), maternitatea la o vârstă înaintată, mamă surogat...? După cum iubirea conjugală nu trebuie separată de procreație, nici procreația nu trebuie separată de iubirea conjugală. Există un singur leagăn demn de a concepe viața unei noi persoane umane: actul iubirii conjugale și nu laboratorul. f. A avea un copil "cu orice preț". Există familii care nu pot să aibă copii. Medicina poate cu mijloacele ei tehnice avansate "să producă" pentru soții doritori un copil pe care ei îl vor "cu orice preț". Din punct de vedere moral, soții pot recurge la tehnicile ingineriei genetice pentru a avea un copil? Nu, pentru că în primul rând copilul este un "dar", iar darul nu poate fi comandat; apoi nu există un "drept" al soților la o persoană: există dreptul de a avea un lucru. Copilul este dăruit ca cineva, și nu ca ceva. Apoi, copilul nu poate fi instrumentalizat: fiind persoană nu poate fi aservit fericirii altora, nu poate fi niciodată considerat un mijloc pentru a atinge un scop: fericirea soților. g. Suferința soților din cauza sterilității. "Nu trebuie să uităm că atunci când nu este posibilă procrearea, viața conjugală nu-și pierde prin aceasta valoarea" (FC 14). Astfel soții care nu au copii nu trebuie să creadă că iubirea lor conjugală este mai puțin iubire și mai puțin conjugală din cauza sterilității. "Sterilitatea fizică poate fi ocazie pentru soți ca să întreprindă alte servicii importante pentru viața persoanei umane, cum ar fi adopția, diferitele forme de opere educative, ajutorarea altor familii, a copiilor săraci și a celor cu handicap" (FC 14).
Misiunea familiei creștine După Familiaris consortio cele patru datorii principale ale familiei sunt următoarele: 1. Formarea unei comunități de persoane: este obligația de a trăi cu fidelitate realitatea comuniunii prin asumarea rolului constant de a dezvolta o comunitate autentică de persoane prin trăirea iubirii. 2. Slujirea vieții. Datoria fundamentală a familiei este slujirea vieții: prin transmiterea vieții și educarea copiilor. 3. Participarea la dezvoltarea societății. Celulă vitală și primară a societății, "rolul social al familiei nu se poate opri numai la procreare și educație"; depășind etica individualistă, soții trebuie să participe la dezvoltarea societății, trăind vocația lor de laici, colaborând la edificarea cetății pământești. 4. Participarea la viața și misiunea Bisericii. "Între rolurile fundamentale ale familiei creștine este și rolul eclezial, adică familia este în serviciul edificării împărăției lui Dumnezeu în istorie prin participarea la viața și misiunea Bisericii" (FC 49).
Cazuri deosebite în pastorația familiei O grijă pastorală generoasă, inteligentă și prudentă - după exemplul bunului păstor - este cerută de acele familii care, adesea, independent de voința lor sau împinse de exigențe de diferite naturi, se află în fața unor situații dificile (cf. FC 77): 1. Căsătoriile mixte. Numărul acestor căsătorii între catolici și alți creștini botezați a sporit și recere o atenție pastorală deosebită. 2. Situații nereglementate. Sunt situații care se răspândesc în zilele noastre chiar și printre catolici, din cauza schimbărilor rapide de cultură și care vatămă profund societatea, a cărei celulă fundamentală este familia (cf. FC 79). Acestea sunt: a. Căsătoria de experiență. Este o situație anormală, pe care, în zilele noastre, mulți ar voi să o justifice, atribuindu-i o oarecare valoare practică. b. Unirile libere. Este vorba de uniri fără nici o legătură instituțională recunoscută public, nici civilă, nici religioasă. Este un fenomen destul de frecvent, iar o grijă pastorală adecvată ar putea limita numărul și consecințele. c. Catolici căsătoriți numai civil. Există catolici care din motive ideologice și practice preferă să încheie numai căsătorie civilă, refuzând ori amânând căsătoria religioasă. Acest fel de căsătorie este expusă divorțului. d. Separați de divorț și nerecăsătoriți. Sunt diferite motivele care duc la o ruptură ireparabilă a căsătoriei: lipsa de înțelegere reciprocă, incapacitatea de a se deschide reciproc pentru raporturi interpersonale și altele. "Această situație trebuie considerată ca un remediu extrem, după ce s-au încercat toate tentativele de remediere a situației" (FC 82). e. Divorțații recăsătoriți. De cele mai multe ori experiența arată că cine a recurs la divorț face acest lucru în vederea unei noi căsătorii (civile). Este o plagă care atacă tot mai mult și ambientele catolice. Din fidelitate față de Cristos și adevărul său, Biserica nu-i admite la Euharistie din următoarele motive: ei sunt cei care s-au făcut nevrednici de a fi admiși din moment ce starea lor de viață este în contradicție obiectivă cu unirea de iubire dintre Cristos și Biserică, semnificată și actualizată în Euharistie; dacă ar fi admiși la Euharistie, credincioșii ar fi induși în eroare și confuzie cu privire la doctrina Bisericii despre indisolubilitatea căsătoriei. Sacramentul Pocăinței (Spovezii) poate fi dat numai acelora care, căiți pentru că au rupt legământul și fidelitatea față de Cristos, sunt sincer dispuși la o formă de viață care să nu fie în contradicție cu indisolubilitatea căsătoriei. Concret: atunci când bărbatul și femeia, pentru motive serioase (cum ar fi, de pildă: educarea copiilor) nu se pot despărți unul de altul, își iau obligația de a trăi în abstinență, adică de a se abține de la actele proprii vieții conjugale, trăind ca frate și soră. În acest caz ei pot primi sfânta Împărtășanie, rămânând totuși obligația de a evita scandalul (cf. FC 84).
III. CE TREBUIE SĂ FACEM? TEMA: CĂSĂTORIA ȘI FAMILIA - IDENTITATE ȘI MISIUNE 1. O "radiografie" a realității căsătoriei și familiei în Biserica locală. Căsătoria este percepută ca o "comunitate de iubire și de viață"? Căsătoria ca sacrament se reduce doar la momentul celebrării? Soții sunt convinși de realitatea sacramentală pe care o trăiesc zilnic în viața lor de iubire conjugală? Pe ce model se construiește iubirea conjugală a soților în comunitățile noastre? Iubirea lor este după iubirea lui Cristos față de Biserica sa? Cum este privită fidelitatea? Dar indisolubilitatea? Ce aspecte pozitive și negative referitoare la căsătorie și familie identificați în comunitatea dumneavoastră? Ce reprezintă modelele pe care le prezintă mass-media și experiența zilnică? Se poate vorbi despre o criză a familiei la noi? Mediul ortodox, care are o altă sensibilitate față de indisolubilitate, are vreo influență? Cum este privit divorțul? Dar separările? Vă sugerăm să dați o statistică a divorțurilor și a separărilor din parohia dumneavoastră!
2. Ce se impune în viitor, la nivel parohial și diecezan, pentru ca familia creștină să fie ceea ce trebuie să fie? Ce-i de făcut ca familia creștină să răspundă așteptărilor Bisericii? Ce se cere ca soții să devină mai conștienți de extraordinara bogăție a harului pe care îl primesc în sacramentul celebrat și pe care îl trăiesc zilnic? Ce rol are iubirea conjugală în familiile din care faceți parte? Este necesară o purificare și o înălțare a ei? Ce mijloace sugerați a fi folosite? Ce trebuie să facă soții pentru a ajunge la o iubire conjugală adevărată? Trebuie ajutați? Cum? Copiii sunt primiți ca dar sau din obligație? Cât de bine este sesizat caracterul inseparabil al celor două semnificații ale actului conjugal? La nivel local, este cunoscută poziția Bisericii cu privire la contracepție și metodele de reglementare a nașterilor? Dar la procreația artificială? Ce se impune pentru o accentuare a simțului paternității și maternității responsabile? Cum sunt angajate familiile din comunitatea dv. în slujirea vieții? Există o implicare a familiei în viața societății și a Bisericii? Cum? Care este și care va trebui să fie atitudinea justă față de cazurile deosebite din pastorația familiei? Cât se cunosc documentele Bisericii cu privire la viața de căsătorie: Humanae vitae (1968), Familiaris consortio (1981), Donum vitae (1987), Scrisoarea către familii (1994), Evangelium vitae (1995)?
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |