|
4. CĂSĂTORIA ȘI FAMILIA - IDENTITATE ȘI MISIUNE Iubire și fidelitate Fidelitatea dintre soț și soție manifestă iubirea lui Dumnezeu în existența actuală a familiei. Fidelitatea care există între cei doi soți creștini își are rădăcinile în ultimă instanță în eternitatea lui Dumnezeu care este iubire, în imutabilitatea divină, în perenitatea iubirii lui Dumnezeu față de poporul său, în veșnicia alianței dintre Cristos și Biserica sa. "În vremea aceea, spune Domnul, eu voi fi Dumnezeul tuturor triburilor lui Israel și ele vor fi poporul meu. Așa vorbește Domnul: «Poporul celor care au scăpat de sabie a găsit bunăvoință în deșert; Israel merge spre locul lui de odihnă». De departe i-a apărut Domnul: «Te-am iubit cu o iubire veșnică, de aceea am încă milă de tine»" (Ier 31,1-3). În fidelitatea Domnului cântată în Ps 136 într-o repetare litanică "pentru că veșnică este fidelitatea lui", Israelul îl vede pe Dumnezeu alături de sine, în alegerea și decizia sa. În Noul Testament fidelitatea divină se întrupează în Cristos, născut, mort, înviat și totdeauna mijlocitor pentru noi. "Eu sunt cu voi până la sfârșitul lumii" (Mt 28,20). Teologia sfântului Luca despre iubirea față de cei mici și păcătoși (Lc 15) vrea să ne facă să acceptăm această realitate a lui Dumnezeu, care în Cristos se face responsabil de creatura sa, chiar cu prețul acceptării refuzului. Grija sa și căutarea sa plină de iubire vor învinge. Apostolul Paul ne asigură că "dacă noi nu-i suntem fideli, el totuși rămâne fidel, pentru că nu se poate dezice pe sine însuși" (2Tim 2,13). Fidelitatea este demonstrarea că iubirea învinge timpul, căci iubirea este de la Dumnezeu. Soții creștini sunt chemați să ilustreze această dimensiune divină a iubirii prin fidelitatea lor. Această fidelitate este ca aceea a lui Dumnezeu manifestată în Isus: plină de răbdare și de milostivire. Atributul veterotestamentar "plin de iubire și de fidelitate" (Ex 34,6), care își află întruparea în Isus, "plin de har și de adevăr" (In 1,14), se extinde la soții creștini. Și aceasta în forța primirii credinței care-i face părtași la însăși viața lui Cristos. Tocmai în această fidelitate bogată în iertare se află secretul unității și indisolubilității căsătoriei creștine. Rămânând fideli Domnului vor rămâne fideli unul altuia și prin aceasta căsătoria lor va fi unică și indisolubilă. Fidelitatea exprimă constanța menținerii cuvântului dat. Dumnezeu este fidel. Sacramentul Căsătoriei îi face pe soți să intre în fidelitatea lui Cristos față de Biserica sa. Prin castitatea conjugală, ei dau mărturie despre acest mister în fața lumii. "Sfântul Ioan Crisostomul sugerează tinerilor soți să se adreseze astfel soției lor: «Te-am luat în brațele mele și te iubesc mai mult decât viața mea. Căci viața de acum nu e nimic și visul meu cel mai fierbinte este să o petrec împreună cu tine în așa fel încât să fim siguri că nu vom fi despărțiți în cea care ne așteaptă (...) Așez iubirea ta mai presus de toate și nimic n-ar fi mai dureros pentru mine decât să nu am aceleași gânduri ca tine»" (CBC 2365). Fidelitatea este condiția esențială pentru ca iubirea conjugală să poată crește în timp și tot ea poartă la depășirea tuturor dificultăților pe care le comportă viața de familie. Iubirea devine astfel fidelitate zilnică, la baza căreia stă capacitatea de a se încrede și a se încredința în libertate. Fidelitatea conjugală are la bază o concepție despre căsătoria una și indisolubilă.
Unitatea căsătoriei În timp ce gândirea tradițională teologică justifica unitatea plecând de la scopul primar al căsătoriei - procreația și educația copiilor - reflecția teologică actuală preferă să fundamenteze și să justifice unitatea conjugală plecând de la însăși realitatea iubirii, considerată în caracteristicile și exigențele sale intrinseci, conform concepției personaliste. Tocmai pentru că esența căsătoriei este dată de iubirea conjugală, căsătoria este prin natura sa "monogamică": de fapt, iubirea conjugală comportă reciproca dăruire, caracterizată de "totalitate": obiectul său nu este un "lucru", ci "persoana" în comportamentele sale corporative-afective-spirituale. Această totalitate a dăruirii interpersonale presupune și exclusivitatea ca și irevocabilitatea și definitivatul: dacă dăruirea este totală și este îndreptată de la persoană la persoană, ea exclude orice altă persoană: dacă nu o exclude, cum ar mai putea fi atunci totală? Astfel, dăruirea totală, mai precis, pentru că este totală este și exclusivă: cu alte cuvinte, dă naștere și susține o căsătorie monogamică, între un singur bărbat și o singură femeie. Unitatea este apoi favorizată de complementaritatea sexelor. Ea este alimentată de angajarea într-un schimb reciproc de daruri, a ceea ce fiecare, este și are. Unitatea este și o exigență a acestei complementarități. Cristos a confirmat-o făcând din unitatea bărbatului și a femeii în comuniunea lor de iubire o "imagine vie și reală a acelei uniri cu totul speciale care face din Biserică indivizibilul trup mistic al lui Cristos Domnul" (FC 19). Angajarea pentru unitate devine astfel o valoare morală pe care se fundamentează drumul vieții conjugale. Tocmai pentru această valoare, care are rădăcini antropologice și sacramentale, Biserica a exclus poligamia și poliandria ca realități contrare semnificației comuniunii conjugale și demnității personale a bărbatului și a femeii, care se dăruiesc în căsătorie cu o iubire totală, și de aceea unică și exclusivă. "Unitatea căsătoriei, întărită de Domnul, apare în mod luminos în demnitatea personală a bărbatului și a femeii și această demnitate trebuie recunoscută în iubirea reciprocă și deplină" (GS 49; cf. FC 19).
Indisolubilitatea legăturii matrimoniale Comunitatea conjugală recere nu numai unitatea, dar și indisolubilitatea. "În virtutea caracterului sacramental al căsătoriei lor, soții sunt legați unul de altul în cea mai profundă legătură indisolubilă. Apartenența lor reciprocă este reprezentarea reală prin semnul unirii sacramentale a raportului însuși dintre Cristos și Biserică" (FC 13). "Această unire intimă, dăruire reciprocă dintre două persoane, precum și binele copiilor, recer deplina fidelitate a soților și unitatea indisolubilă dintre ei" (GS 48). Unitatea și indisolubilitatea sunt două valori care ghidează calea creșterii soților spre o comuniune mereu mai plină a persoanelor lor. Iar formarea unei comunități de persoane este prima și fundamentala angajare a soților și a familiei (cf. FC 18-21). Nu este ușor de afirmat valoarea indisolubilității legăturii matrimoniale în contextul cultural din zilele noastre, unde se verifică o opoziție de o amploare necunoscută în trecut. "Omenirea trăiește astăzi o nouă etapă a istoriei sale, în care schimbări profunde și rapide se extind, treptat, la întregul glob. Provocate de inteligența și activitatea creatoare a omului, ele se răsfrâng asupra omului însuși, asupra judecăților și dorințelor lui individuale și colective, asupra modului lui de a gândi și de a acționa, atât față de lucruri cât și față de oameni. Astfel, putem vorbi despre o adevărată transformare socială și culturală, care se reflectă chiar și în viața religioasă" (GS 4). Părinții conciliari au sesizat această noutate radicală a timpului în care am fost chemați să trăim: e ca un timp de exod, în care omenirea se simte constrânsă să abandoneze atâtea certitudini din trecut, pentru a pleca spre o destinație încă necunoscută pe deplin. În acest exod, mulți se întreabă dacă trebuie să mai poarte cu sine ceea ce au moștenit din trecut referitor la familie și căsătorie. Mai ales căsătoria pare mereu mai des pusă sub semnul întrebării de comportamentele noi care se răspândesc în societatea noastră. În atâtea țări, tinerii care par să considere căsătoria doar ca o formalitate inutilă sunt din ce în ce mai mulți. În această lume în care totul se schimbă, și aceasta în mod continuu, fidelitatea conjugală ca și indisolubilitatea se prezintă ca un fel de excepție de la regulă. Tocmai pentru că este în contrast cu logica internă a societății moderne, indisolubilitatea a devenit mai greu de practicat și de trăit în toată plinătatea și profunzimea ei, nu doar din respect față de tradiție sau ca pură "obligație" juridică (ea însăși depășită de fapt de aproape generalizata introducere a divorțului în legislația civilă), ci în valența sa etică și religioasă de foedus ("legământ"), care angajează în mod definitiv o persoană împreună cu cealaltă, într-un raport de iubire continuu și irevocabil, în viață, legământ care pentru creștin este simbolul și icoana iubirii față de om a "Dumnezeului fidel" (2Tim 2,13). Indisolubilitatea este înainte de toate dar și angajare exigentă a sacramentului care întemeiază familia. Pentru a preciza ulterior importanța acestei indisolubilități, Evanghelia după Matei - spre deosebire de ceilalți doi sinoptici - menționează o clauză, așa-zisa excepție pentru motiv de "desfrânare": "Dar eu vă spun: cine își lasă femeia, în afară de desfrânare, și se căsătorește cu alta, comite adulter" (Mt 19,9). Această clauză pare la prima vedere că introduce o excepție de la regula indisolubilității matrimoniale enunțate mai sus. În această privință, trebuie notat că în textele paralele din Noul Testament care tratează aceeași materie (Mc 10,2-12; Lc 16,18; 1Cor 7,10-11) nu se face referință la o astfel de excepție. Biserica Orientală și comunitățile protestante, luând termenul "desfrânare" (gr. pornea) în sensul de adulter, înțeleg aceasta ca o adevărată cauză de divorț. Tradiția Bisericii Catolice, în schimb, a fost constantă în excluderea acestei excepții. Studiile recente despre vechiul drept matrimonial iudaic au scos la iveală elemente pentru rezolvarea acestei dezbătute probleme exegetice: în "desfrânare" (gr. pornea) - care este diferită de adulter (gr. moichea) - trebuie văzut cu toată probabilitatea termenul ebraic zenft (care în greaca biblică neotestamentară este tradus cu pornea), cu care este indicată o căsătorie contractată între rude și oprită de legea mozaică (Lev 18); astfel Isus vrea să excludă de la legea indisolubilității acele uniri ilegale și incestuoase, care nu sunt "legate de Dumnezeu". Și Conciliul apostolic de la Ierusalim (49/50 d.C.), în concluzia dezbaterii despre validitatea legii mozaice, recomandă creștinilor proveniți din păgânism să observe abstinența de la cărnurile jertfite idolilor, de la sânge, de la animalele sufocate și de la "desfrânare" (pornea), adică de la căsătoriile contractate între rude, lucruri la care iudeo-creștinii țineau în mod deosebit (cf. Fap 15,29). Aceasta explică de ce renumita clauză se află doar în Evanghelia după Matei, adresată iudeilor. Chiar dacă în multe țări, sunt numeroși catolicii care recurg la divorț conform legilor civile și contractează civil o nouă unire, Biserica susține, în fidelitate față de cuvântul lui Cristos că nu poate recunoaște ca validă o nouă unire, dacă este validă prima căsătorie. Dacă cei divorțați se recăsătoresc civil, ei se află într-o situație care obiectiv contrastează cu legea lui Dumnezeu (cf. CBC 1650). Aceasta, pentru că cei care divorțează și se recăsătoresc civil modifică acest dar primordial al indisolubilității, chiar dacă nu-l anulează. Biserica cunoaște atâtea situații dureroase și împărtășește drama acestor falimente, ale căror răni nu se vindecă printr-o unire nouă. Ea vestește în toate modurile învățătura lui Cristos, că omul nu trebuie să separe ceea ce Dumnezeu a unit.
Familia - sanctuarul vieții "Căsătoria și dragostea conjugală sunt prin natura lor rânduite în vederea procreării și creșterii copiilor. Copiii sunt darul cel mai prețios al căsătoriei și contribuie în cea mai mare măsură la binele însuși al părinților" (GS 50). Vorbind despre noua persoană care este copilul, Biserica folosește un cuvânt plin de frumusețe și de mister: este un dar, ba chiar "darul cel mai prețios". Un dar făcut de cine? Un dar făcut cui? Ce înseamnă că o persoană este "în ea însăși un dar"? a. Copilul este un dar făcut de Domnul. Acesta este unul dintre misterele cele mai adânci ale existenței noastre. Nimeni dintre noi nu a venit la existență la întâmplare sau din necesitate. Fiecare dintre noi a venit la existență pentru că a fost în mod special voit de Dumnezeu: fiecare dintre noi, înainte de a fi zămislit sub inima unei femei, a fost conceput în inima lui Dumnezeu. Dumnezeu s-a gândit la fiecare dintre noi și ne-a voit. Aici ne lovim de un mare eveniment. Dumnezeu nu a voit colaboratori atunci când a creat universul material, dar atunci când decide să creeze persoana umană, creatura sa cea mai prețioasă, vrea să aibă colaboratori la această lucrare, și aceștia sunt soții. Atunci când prima femeie din istorie, Eva, și-a dat seama pentru prima dată că a devenit mamă, spunea: "Am dobândit un om de la Dumnezeu" (Gen 4,1). Pentru ce nu a spus: "Am născut un fiu"? Poate o mamă să facă experiența că în trupul său are loc un act creator al lui Dumnezeu? Da. Atunci când doi soți vor să devină părinți și vor să aibă un copil, nu pot decide ei ca acesta să fie el sau ea: ei pot doar constata cu ajutorul unei diagnoze prenatale că este vorba despre un băiat sau o fată, îl văd pe copil doar după naștere și în tot timpul dezvoltării sale ulterioare. Dacă nu ei hotărăsc, atunci cine a hotărât deja să fie acest copil? Cine a făcut să fie această persoană și nu alta? "Am dobândit un om de la Dumnezeu", spunea Eva. Adică: Domnul mi-a dăruit această persoană. Așadar: la originea oricărei persoane stă un act creator al lui Dumnezeu. Iată pentru ce persoana umană nu are alt Domn în afară de Dumnezeu; iată pentru ce nimeni nu poate dispune de sine însuși ca și cum ar fi proprietar și nici de altul ca și cum ar fi proprietatea sa; iată de ce distrugerea fizică sau morală a unei persoane umane, chiar a celei mai mici, abia concepute, este o crimă abominabilă împotriva lui Dumnezeu Creatorul: este un păcat care strigă răzbunare în fața sa, căci "viața umană este sacră - amintea Ioan al XXIII-lea - chiar de la originea sa ea angajează acțiunea creatoare a lui Dumnezeu" (Mater et magistra [1961]). Așadar, atunci când o nouă persoană vine la existență, Dumnezeu împlinește un act de creație: face să fie această persoană. Totuși, pentru ca acest act creator să poată avea loc, este necesar ca soții să devină un singur trup, punând astfel condițiile actului creator divin. Aici descoperim extraordinara măreție a iubirii conjugale. "În îndatorirea lor de a transmite viața și de a educa, îndatorire ce trebuie considerată ca misiunea lor proprie, soții știu că sunt colaboratori ai iubirii lui Dumnezeu Creatorul și, într-un fel, interpreții ei" (GS 50). Prin actul lor conjugal soții fac loc lui Dumnezeu pentru ca el, dacă vrea, să creeze o nouă persoană umană. Actul iubirii conjugale, prin care soții devin un singur trup, este sanctuarul sfânt în care Dumnezeu celebrează liturgia iubirii sale creatoare. Dacă Biserica are atâta grijă de templul în care se celebrează liturgia euharistică a iubirii răscumpărătoare, cum să nu aibă grijă de sanctuarul în care se celebrează liturgia iubirii creatoare, iubirii conjugale?! b. Caracterul inseparabil al celor două semnificații ale actului conjugal: unire și procreație. "Norma-ghid" pentru ca actele conjugale să fie "oneste și demne" (GS 49) este fundamentată pe doctrina inseparabilității semnificației unitive și procreative a actului conjugal, scoasă din analiza structurii sale intime: "Prin structura sa intimă, actul conjugal, în același timp în care unește în mod profund soții, îi face apți pentru nașterea de noi vieți, după legile înscrise în însăși ființa bărbatului și a femeii. Menținând aceste două aspecte esențiale, unirea și procreația, actul conjugal păstrează în mod integral sensul de iubire reciprocă și orânduirea sa spre înalta vocație a omului la paternitate" (HV 12). Sensul adevărat al normei nu trebuie luat doar în sens biologic, că orice act conjugal trebuie să fie totdeauna fecund pentru ca să fie moral licit. Așa ceva este imposibil și din punct de vedere biologic, dată fiind ciclicitatea fecundității umane feminine. Norma arată că atunci când legătura există de fapt conform legilor proprii ea este inseparabilă, iar această inseparabilitate este voită de Dumnezeu. A disocia aceste două semnificații înseamnă din punct de vedere moral a falsifica sensul profund al iubirii conjugale și a-și asuma în fața Creatorului o poziție în contradicție cu vocația la paternitate și maternitate, întrucât soții nu sunt arbitri sau patroni ai vieții umane, ci doar slujitori responsabili. Aici de fapt stă caracterul "inuman" al contracepției ca act care în mod intenționat distruge legătura dintre unire și procreație. c. Ce înseamnă recurgerea la contraceptive? Recurgerea la contracepționale este totdeauna un act injust. Pentru a înțelege trebuie vedem semnificația actului conjugal în lumina valorilor "persoanei" și "darului". Este tot ceea ce ne învață în mod constant Biserica, în special în Conciliul Vatican II. "În actul conjugal bărbatul și femeia sunt chemați să confirme în mod responsabil dăruirea reciprocă de sine pe care au făcut-o în legământul matrimonial. Acum, logica dăruirii de sine altuia în totalitate comportă deschiderea potențială spre procreație: căsătoria este chemată astfel să se realizeze încă mai deplin ca familie. Desigur, dăruirea reciprocă a bărbatului și a femeii nu are ca scop doar nașterea copiilor, ci este în sine însăși comuniune mutuală de iubire și de viață. Totdeauna trebuie să fie garantat adevărul intim al unei astfel de dăruiri. "Intim" nu este sinonim cu "subiectiv". Înseamnă mai degrabă în mod esențial coerență cu adevărul obiectiv al aceluia și al aceleia care se dăruiesc. Persoana nu poate să fie niciodată considerată un mijloc pentru a atinge un scop; niciodată, mai ales, un mijloc de "satisfacție". Ea este și trebuie să fie doar scop al oricărui act. Numai atunci acțiunea corespunde adevăratei demnități a persoanei" (Grat. sane 12). Aici aflăm prima motivație profundă a acestei învățături a Bisericii. Putem s-o înțelegem și s-o explicăm, doar rămânând la valorile persoanei și darului. Orice bărbat și orice femeie se realizează pe deplin numai atunci când fac din viața lor un dar. Acest adevăr este valabil pentru fiecare persoană, căsătorită sau nu. Dar pentru soți, momentul unirii conjugale constituie o experiență aparte a acestui adevăr, a adevărului darului. Atunci bărbatul și femeia, în adevărul masculinității și feminității lor, devin un dar reciproc. Desigur, întreaga viață în căsătorie este dar; însă apare într-un mod aparte evident atunci când soții, oferindu-se reciproc în iubire, realizează acea comuniune mutuală care face din doi "un singur trup". Însă în anumite perioade intră ca să facă parte din dăruirea reciprocă și capacitatea de a da viață. Să notăm bine. Fertilitatea umană nu este un fapt pur biologic: este o dimensiune a persoanei. Ea poate fi înțeleasă în logica darului. Fertilitatea soției este capacitatea pe care ea o are de a dărui paternitate soțului său; fertilitatea soțului este capacitatea pe care el o are de a dărui maternitate soției sale. Atunci când soții, recurgând la contracepționale, exclud în mod voit această dimensiune a persoanei lor, ei alterează valoarea dăruirii înscrise în actul unirii conjugale. În acest mod, limbajului natural care exprimă dăruirea reciprocă a soților, contracepția îi impune un limbaj obiectiv contradictoriu, adică acela al unei nedăruiri totale altuia. Are loc o falsificare în limbajul iubirii. Pe de o parte, acesta este un limbaj care în sine și prin sine vorbește despre totalitatea dăruirii reciproce; pe de altă parte, în acest limbaj se introduce o limitare. Nu se mai respectă adevărul intim al dăruirii, în sensul că mereu contracepția nu este coerentă cu adevărul obiectiv al celor care se dăruiesc. Acesta este unul dintre motivele profunde pentru care Biserica învață că totdeauna contracepția este injustă. Este vorba despre o viziune integrală asupra iubirii conjugale și fecundității umane. Nu este un "nu" acela pe care îl spune Biserica, este un mare "da" spus frumuseții, măreției, demnității iubirii conjugale și a soților. d. Paternitate și maternitate responsabilă. Zămislirea unei persoane este cel mai mare eveniment care poate avea loc în istoria universului, omenește vorbind. De aceea este un act care angajează la maximum responsabilitatea soților. Procreația trebuie să fie responsabilă. "Soții pot, în acel moment, să devină tată și mamă, făcând să înceapă procesul unei noi existențe umane, care apoi se va dezvolta în sânul femeii. Dacă femeia este aceea care își dă seama cea dintâi că a devenit mamă, bărbatul cu care s-a unit într-un "singur trup" ia cunoștință la rândul său, prin mărturia ei, că a devenit tată. De această potențială, și ca urmare efectivă, paternitate și maternitate sunt amândoi responsabili. Bărbatul nu poate să nu recunoască sau să nu accepte rezultatul unei decizii care a fost și a sa. Nu poate să se ascundă în spatele unor expresii ca: "nu știu", "nu vreau", "tu ai vrut". Unirea conjugală comportă în fiecare caz responsabilitatea bărbatului și a femeii, responsabilitate potențială care devine efectivă atunci când circumstanțele o impun. Este valabil mai ales pentru bărbat care, deși a fost el care a dat început procesului generativ, din punct de vedere biologic rămâne la distanță: căci acest proces se desfășoară în femeie. Cum ar putea pe bărbat să nu-l intereseze? Trebuie ca amândoi, bărbat și femeie, să-și asume împreună, în fața lor și a altora, responsabilitatea vieții celei noi pe care au făcut-o să se nască. Aceasta este concluzia împărtășită chiar de științele umane" (Grat. sane 12). "În raport cu condițiile fizice, economice, psihologice și sociale, paternitatea responsabilă se exercită fie prin hotărârea gândită și generoasă de a crește o familie numeroasă, fie prin decizia, luată pentru motive grave și în respectul legii morale, de a evita temporar sau chiar nedeterminat o nouă naștere" (HV 10). Astfel această responsabilitate poate să ceară soților să rămână deschiși pentru "o familie numeroasă", dar poate să le ceară chiar de a nu zămisli pentru o anumită perioadă de timp. Aceasta este o obligație și o decizie gravă pe care ei o iau în fața lui Dumnezeu. În aceste situații este licit a recurge la contracepționale? Desigur că nu. Atunci cum se pot reglementa nașterile? Dumnezeu este minunat în înțelepciunea sa: el a dispus ca în femeie să existe perioade nefertile. Atunci când sunt motivații grave de a nu procrea, soții trebuie să se abțină de la raporturile conjugale în perioada în care soția este fertilă. Să nu se înțeleagă aceasta ca un fel de tehnică. Este ceva mult mai profund: este o atitudine dictată de iubire. Alegerea ritmurilor naturale comportă acceptarea timpului persoanei (soției) și deci al dialogului, al respectului reciproc, al responsabilității comune, al stăpânirii de sine. Iar afecțiunea conjugală se adâncește, pentru că sexualitatea este respectată și îmbogățită în adevărata sa dimensiune și nu doar utilizată (cf. HV 21). "Biserica învață adevărul moral cu privire la paternitatea și maternitatea responsabilă, apărându-l de viziunile și tendințele greșite răspândite astăzi. De ce face aceasta Biserica? Poate pentru că nu-și dă seama de problematica evocată de cei care o sfătuiesc în acest domeniu la cedare și caută să o convingă chiar prin presiuni necuvenite, dacă nu de-a dreptul prin amenințări? Nu rareori, de fapt, magisteriului Bisericii i se aduc reproșuri că este de acum depășit și închis în fața instanțelor spiritului timpurilor moderne, că desfășoară o acțiune nocivă pentru omenire, ba chiar pentru Biserică. Menținându-se cu încăpățânare pe propriile poziții - se spune - Biserica va sfârși prin a pierde popularitatea iar credincioșii se vor îndepărta tot mai mult de ea" (Grat. sane 12). Problema nu se pune așa. De fapt Biserica spune adevărul despre iubirea conjugală, un adevăr pe care nu ea îl inventează, nici nu-l descoperă: îl primește de la Domnul. "În calitate de maestră, Biserica nu contenește de a proclama norma morală care trebuie să conducă la transmiterea responsabilă a vieții. Biserica nu este autoarea acestei norme, nici arbitrul ei. Ascultând de adevăr, care este Cristos, a cărei imagine se reflectă în natura și demnitatea persoanei umane, Biserica interpretează norma morală și o propune tuturor oamenilor de bunăvoință, fără să le ascundă exigențele radicale și perfecțiunea acestei legi" (FC 33). Acest adevăr sună ca un reproș doar pentru cel care a decis deja să trăiască împotriva acestui adevăr. Pentru aceste persoane Biserica este dură, riguroasă, severă. Dar celor care nu au decis a trăi contrar acestui adevăr, și care în mod simplu simt că "iubirea este exigentă" (Grat. sane, 14), că este greu să o trăiești, Biserica le spune să nu se teamă, "să implore în rugăciune statornică ajutorul divin, să se adape mai ales la izvorul harului și al dragostei, care este Euharistia. Iar dacă păcatul îi învinge, să nu se descurajeze, ci să recurgă cu o umilă perseverență la mila lui Dumnezeu, care este acordată în sacramentul Pocăinței" (HV 25). "Ca mamă, Biserica este alături de multe perechi de soți care sunt în greutăți în acest punct important al vieții morale, cunoaște bine situația lor, adesea foarte grea și uneori cu adevărat chinuită de greutăți de tot felul, nu numai individuale, ci chiar sociale. Biserica știe că atâția soți întâlnesc greutăți nu numai în împlinirea normei morale, ci chiar în însăși înțelegerea valorilor inerente acestei norme. [...] Pentru aceasta, nu încetează de a invita și de a încuraja, pentru ca eventualele greutăți conjugale să se rezolve fără a falsifica și compromite adevărul. Biserica este convinsă că nu poate fi contradicție între legea divină pentru transmiterea vieții și aceea de a favoriza iubirea autentic conjugală" (FC 33). Cu alte cuvinte: una este a spune "aceasta nu este adevărat" și alta a spune "este adevărat, dar e greu". e. Recurgerea la "procreația artificială". Zilnic mass-media ne pune în față intervenții din ce în ce mai invazive în procesul conceperii persoanei: conceperea în eprubetă (fecundarea in vitro [FIV], fecundarea in vitro și transferul embrionului [FIVET]), maternitatea la o vârstă înaintată, mamă surogat și așa mai departe. Cum trebuie considerate aceste tehnici invazive de către soții creștini? Pentru înțelegerea corectă a atitudinii pe care trebuie să o ia soții creștini în această privință, plecăm de la învățătura Conciliului Vatican II: "Copiii sunt darul cel mai prețios al căsătoriei". Ce înseamnă aceasta? Înseamnă nu numai că nu trebuie separată iubirea conjugală de procreație prin contraceptive, ci și invers: că procreația nu trebuie separată de iubirea conjugală. Există un singur leagăn demn de a concepe viața unei noi persoane umane: actul iubirii conjugale. De ce? Sunt multe motivele. Să vedem câteva. Substituirea expresiei iubirii conjugale, ca act care stă la originea zămislirii unei persoane, cu o activitate cu caracter tehnic, o activitate de laborator, înseamnă un fel de "producție" a persoanei. Însă se produc lucruri, nu persoane. Se pot face proteze de tot felul: de dinți, de rinichi, de inimă. Nu se poate face proteză de iubire conjugală. Ce înseamnă a introduce logica producției tehnice într-un eveniment care trebuie să fie pătruns doar de logica iubirii, putem vedea aceasta din multe puncte de vedere. De obicei, cel care produce, se simte apoi îndreptățit să judece asupra reușitei acelui produs. Și de fapt, dacă embrionul obținut în laborator nu este considerat sănătos, sau nu se ridică la "standardele de producție", atunci el este aruncat. Aici se ajunge când logica producției intră în raporturile dintre persoane, luând locul logicii iubirii. Adesea în "producția persoanei" - căci despre aceasta este vorba - intervin diferite substituiri. Nu totdeauna aceeași femeie care a zămislit biologic, poartă în sânul său creatura nouă și devine mamă legală: se întâmplă adesea ca o femeie să ia locul alteia. Cum este posibil așa ceva? Este posibil doar atunci când se consideră că a zămisli, a duce o sarcină până la capăt, este o funcție pur biologică, fără ca în mod necesar să fie angajată profund persoana femeii, în unicitatea sa irepetabilă. Logica "producției" înseamnă distrugerea demnității persoanei umane pentru că i se neagă persoanei prețioasa sa valoare irepetabilă. Această afirmație este confirmată de fapte: femei care au acceptat să poarte în sânul lor o creatură, în contul altei femei, în momentul nașterii nu au mai voit să o dea. Astfel, adevărul intim al persoanei femeii se răzvrătește. f. A avea un copil "cu orice preț". Există familii care nu pot să aibă copii. Posibilitățile tehnice ale medicinei actuale sunt mari în domeniul inseminării artificiale și fecundării in vitro, iar soții care vor să aibă un copil "cu orice preț" se îndreaptă spre laboratoarele medicinei pentru a-și împlini dorința. Apare însă problema: tot ceea ce tehnic este posibil, este în același timp și bun din punct de vedere moral? Desigur că nu. Astfel, medicina poate cu mijloacele ei tehnice avansate "să producă" pentru soții doritori un copil pe care ei îl vor "cu orice preț". Din punct de vedere moral, soții pot recurge la tehnicile ingineriei genetice pentru a avea un copil? Nu. Și aceasta din mai multe motive. Mai întâi se pune problema dacă a avea un copil este "dreptul" soților? Pe linie de principiu, trebuie spus că nu există niciodată vreun drept la o persoană: există dreptul de a avea un lucru. A fi cineva este infinit mai mult decât a fi ceva: drepturile mele sunt totdeauna drepturi la ceva, nu la cineva. Copilul este încredințat părinților ca cineva, nu ca ceva. În al doilea rând, "a avea un copil este pentru mine necesar pentru fericirea mea"? Relația de maternitate și de paternitate nu se pune în termeni de ceea ce am nevoie pentru fericirea proprie sau pentru realizarea ei. Nici o persoană nu poate fi aservită pentru fericirea alteia; fiecare persoană are o demnitate infinită în ea însăși și pentru ea însăși. Persoana nu poate niciodată să fie considerată un mijloc pentru a atinge un scop: niciodată, mai ales, un mijloc pentru realizarea mea. Ea este și trebuie să fie doar scop pentru fiecare act. Numai atunci acțiunea corespunde adevărului persoanei. (Pentru aprofundarea acestei teme se poate vedea: CONGREGAȚIA PENTRU DOCTRINA CREDINȚEI, Instrucția despre respectul vieții umane care se naște și demnitatea procreației umane Donum vitae, 22 februarie 1987. Aici sunt tratate probleme legate de cercetarea biomedicală, respectul față de embrionii umani, diagnoza prenatală, intervențiile terapeutice și experimentul pe embrionii umani, intervențiile asupra procreației umane (inseminare artificială, fecundare artificială: FIV, FIVET...), precum și IOAN PAUL AL II-LEA, Scrisoarea enciclică despre valoarea vieții umane Evangelium vitae, 25 martie 1995). g. Suferința soților din cauza sterilității. Dăruirea reciprocă a soților nu are ca scop numai conceperea unei persoane, ci este în sine însăși comuniune mutuală de viață și de iubire. Iubirea nu are nevoie să fie justificată: are valoare în sine și prin sine. Este în ea însăși motiv pentru a exista și este și răsplată. "Nu trebuie să uităm că atunci când nu este posibilă procrearea, viața conjugală nu-și pierde prin aceasta valoarea" (FC 14). "Căsătoria nu a fost instituită numai în vederea procreării; însăși natura ei de legământ indisolubil între persoane și binele copiilor cer ca și dragostea reciprocă dintre soți să se exprime în modul cuvenit, să sporească și să se maturizeze. De aceea, chiar dacă lipsesc copiii, uneori atât de doriți, căsătoria dăinuie ca deplină comuniune de viață și își păstrează valoarea și indisolubilitatea" (GS 50). Astfel soții care nu au copii nu trebuie să creadă că iubirea lor conjugală este mai puțin iubire și mai puțin conjugală din cauza sterilității. Rămâne însă o suferință în inima lor, adesea destul de adâncă. Ce trebuie să facă? În primul rând să se roade ca Domnul să intervină. Să nu uităm că multe figuri, care sunt centrale în istoria mântuirii, ca Isaac, Samuel și Ioan Botezătorul, sunt fii ai unor femei sterile. Domnul nu a pierdut nici puterea de a face miracole, nici dorința de a le face pentru fericirea fiilor săi. Miracole se întâmplă și astăzi, dacă avem credință. Dar se poate întâmpla ca Domnul, în bunătatea sa tainică, să nu intervină în acest mod. În acest caz, cei doi soți trebuie să se întrebe dacă Dumnezeu nu cere de la ei să devină tată și mamă pentru copiii abandonați, suferinzi și lipsiți de orice afecțiune părintească. "Sterilitatea fizică poate fi ocazie pentru soți ca să întreprindă alte servicii importante pentru viața persoanei umane, cum ar fi adopția, diferitele forme de opere educative, ajutorarea altor familii, a copiilor săraci și a celor cu handicap" (FC 14).
Misiunea familiei creștine Din cele afirmate mai sus apare clar că "esența și datoria familiei sunt definite în ultimă instanță de iubire. Pentru aceasta familia primește misiunea de a păstra, de a revela și comunica iubirea, ca reflex viu și participare reală la iubirea lui Dumnezeu față de omenire și la iubirea lui Cristos față de Biserică, mireasa sa" (FC 17). Orice datorie deosebită a familiei este manifestarea concretă a unei astfel de misiuni fundamentale. În acest sens, plecând de la iubire și în continuă referință la ea, cele patru datorii generale ale familiei sunt următoarele: a. Formarea unei comunități de persoane. Prima obligație a familiei este de a trăi cu fidelitate realitatea comuniunii prin asumarea rolului constant de a dezvolta o comunitate autentică de persoane. Așa cum fără iubire, familia nu este o comunitate de persoane, la fel, fără iubire, familia nu poate trăi, nu poate crește și nu se poate perfecționa ca și comunitate de persoane (FC 17). b. Slujirea vieții. "Datoria fundamentală a familiei este slujirea vieții, realizarea de-a lungul istoriei a binecuvântării de la început a Creatorului, transmițând prin naștere de la om la om chipul lui Dumnezeu (FC 28). În familie, sanctuarul vieții - notează scrisoarea enciclică despre valoarea și inviolabilitatea vieții umane Evangelium vitae (1995) - "în cadrul «poporului vieții și pentru viață» este decisivă responsabilitatea familiei: este o responsabilitate care izvorăște din însăși natura sa"; "de aceea este determinant și de neînlocuit rolul familiei în construirea culturii vieții. Ca Biserică domestică, familia este chemată să vestească, să celebreze și să slujească evanghelia vieții. Este o datorie care privește înainte de toate pe soți, chemați să fie transmițători ai vieții, pe baza unei mereu reînnoite conștiințe asupra sensului zămislirii ca eveniment privilegiat în care se vădește că viața umană este un dar primit pentru a fi, la rându-i, dăruit" (EV 92). "Familia își îndeplinește misiunea de a vesti evanghelia vieții, mai ales prin educarea copiilor" (EV 92), apoi ea celebrează evanghelia vieții în rugăciunea zilnică, celebrare care se exprimă în existența cotidiană și este în slujirea vieții care se exprimă prin solidaritate (cf. EV 93). Aceasta face parte dintr-o pastorație familială integrală: "să redescopere și să-și trăiască cu bucurie și curaj misiunea față de evanghelia vieții" (EV 94). Nu se poate separa familia de slujirea esențială a vieții (cf. GS 50). Raportul familiei cu viața este cel mai complet, direct și integral. Toți sunt invitați să proclame și să apere viața: "Se impune o mobilizare generală a conștiințelor și un efort etic comun pentru a pune în mișcare o mare strategie în favoarea vieții. Toți împreună trebuie să construim o nouă cultură a vieții" (EV 95). c. Participarea la dezvoltarea societății. Celulă vitală și primară a societății, "rolul social al familiei nu se poate opri numai la procreare și educație, cu toate că această operă reprezintă prima formă de expresie a familiei"; "rolul social al familiei este chemarea de a se exprima și în intervenții politice, în sensul că familiile trebuie să fie primele care să aibă grijă ca legile și instituțiile statului să nu fie călcate, ci să susțină și să apere pozitiv drepturile și obligațiile familiei. În acest sens, familiile trebuie să crească în conștiința că sunt protagoniste ale politicii familiale și să-și asume responsabilitatea de a transforma societatea; altfel, familiile vor fi primele victime ale acelor rele pe care se mulțumesc să le privească cu indiferență. Apelul Conciliului Vatican II de a se depăși etica individualistă, are, așadar, valoare stringentă pentru familie" (FC 44) și rolul său în societatea contemporană. "Sacramentul Căsătoriei reabilitează și obligă pe părinții creștini de a trăi vocația lor de laici și de a căuta împărăția lui Dumnezeu, «folosindu-se de bunurile trecătoare și rânduindu-le după placul lui Dumnezeu»" (FC 47). d. Participarea la viața și misiunea Bisericii. "Între rolurile fundamentale ale familiei creștine este și rolul eclezial, adică familia este în serviciul edificării împărăției lui Dumnezeu în istorie prin participarea la viața și misiunea Bisericii" (FC 49). În virtutea sacramentului primit, soții și părinții creștini au un dar propriu în mijlocul poporului lui Dumnezeu: ei nu numai că "primesc" iubirea lui Cristos, devenind comunitate "mântuită", ci sunt chemați să "transmită" fraților aceeași dragoste a lui Cristos, devenind în felul acesta comunitate "care mântuiește" (FC 49). Cum poate să-și împlinească familia creștină această misiune atât de înaltă? Trăind identitatea sa de comunitate care crede și evanghelizează, comunitate în dialog cu Dumnezeu prin sacramente și rugăciune, comunitate în serviciul omului (cf. FC 50-64).
Cazuri deosebite în pastorația familiei O grijă pastorală generoasă, inteligentă și prudentă - după exemplul bunului păstor - este cerută de acele familii care, adesea, independent de voința lor sau împinse de exigențe de diferite naturi, se află în fața unor situații dificile (cf. FC 77). 1. Căsătoriile mixte. Numărul acestor căsătorii între catolici și alți creștini botezați a sporit și recere o atenție pastorală deosebită în lumina orientărilor și normelor conținute în documentele Sfântului Scaun și ale conferințelor episcopale. Soții care trăiesc în căsătorie mixtă prezintă exigențe speciale, care pot fi reduse la următoarele trei:
2. Situații nereglementate. Sunt situații care se răspândesc în zilele noastre chiar și printre catolici, din cauza schimbărilor rapide de cultură și care vatămă profund societatea, a cărei celulă fundamentală este familia (cf. FC 79). Acestea sunt: a. Căsătoria de experiență. Este o situație anormală, pe care în zilele noastre mulți ar voi să o justifice, atribuindu-i o oarecare valoare practică. Însăși rațiunea umană confirmă că este inadmisibilă, căci nu se poate "face experiență" cu persoanele umane a căror demnitate cere ca în căsătorie să fie totdeauna numai iubire și dăruire totală fără limite, de timp sau de altă natură (cf. FC 80). La rândul ei, Biserica nu poate admite astfel de unire, pentru motive care provin din credință: dăruirea trupului în raporturile sexuale este simbolul real al dăruirii întregii persoane și asemenea dăruire, în economia harului, nu poate să se actualizeze fără adevărata și deplina dăruire de iubire dată de Cristos. Pentru doi botezați, căsătoria este simbolul real al unirii dintre Cristos și Biserica sa, unire care nu este temporală sau "ca experiment", ci de o fidelitate veșnică (cf. FC 80). b. Unirile libere. Este vorba de uniri fără nici o legătură instituțională recunoscută public, nici civilă, nici religioasă. Este un fenomen destul de frecvent, iar o grijă pastorală adecvată ar putea limita numărul și consecințele. Familiaris consortio identifică următoarele cauze care duc la aceste uniri libere:
Consecințele sunt grave: pierderea simțului religios al căsătoriei, lipsa harului sacramental, scandalul public, primejdiile sociale cum ar fi distrugerea conceptului de familie, slăbirea simțului de fidelitate psihologică în sufletele copiilor și întărirea egoismului (FC 81). Acțiunea pastorală trebuie să se concretizeze în: apropiere cu discreție și respect, muncă răbdătoare de a-i lumina și corija cu dragoste, arătându-le dovada mărturiei de viață creștină care ar putea să-i pună pe drumul cel bun pentru regularizarea situației lor; muncă de prevenire, cultivând sensul de fidelitate în toată acțiunea de educație morală și religioasă a tinerilor, învățându-i despre condițiile și structurile care favorizează această fidelitate, fără de care nu există libertate adevărată, ajutându-i să se maturizeze spiritual și să înțeleagă bogata realitate umană și supranaturală a căsătoriei-sacrament (FC 81). c. Catolici căsătoriți numai civil. Există catolici care din motive ideologice și practice preferă să încheie numai căsătorie civilă, refuzând ori amânând căsătoria religioasă. Acest fel de căsătorie este expusă divorțului. Acțiunea pastorală va tinde să convingă pe cei interesați de necesitatea de a fi coerenți cu credința pe care o profesează: alegerea vieții să fie coerentă cu credința (FC 82). d. Separați de divorț și nerecăsătoriți. Sunt diferite motivele care duc la o ruptură ireparabilă a căsătoriei: lipsa de înțelegere reciprocă, incapacitatea de a se deschide reciproc pentru raporturi interpersonale și altele. Ioan Paul al II-lea spune că "această situație trebuie considerată ca un remediu extrem, după ce s-au încercat toate tentativele de remediere a situației" (FC 82). Acțiunea pastorală trebuie să se îndrepte mai întâi spre susținerea soților părăsiți (prin stimă, solidaritate, înțelegerea situației și ajutor concret) în așa fel încât să-și poată păstra fidelitatea chiar și în situația dificilă în care se află și să rămână deschiși iertării din dragoste creștinească și disponibili pentru o eventuală reluare a vieții conjugale anterioare (FC 82). e. Divorțații recăsătoriți. De cele mai multe ori experiența arată că cine a recurs la divorț face acest lucru în vederea unei noi căsătorii (civile). Este o plagă care atacă tot mai mult și ambientele catolice. În cunoașterea situației trebuie distins între:
Biserica nu poate să-i părăsească pe aceștia care, deși legați în căsătorie sacramentală, au încercat să treacă la altă căsătorie, de aceea încearcă, neobosit, să le pună la dispoziție mijloacele de mântuire pe care le are. Acțiunea pastorală a Bisericii în aceste cazuri se concretizează în:
Cu toate acestea, din fidelitate față de Cristos și adevărul său, Biserica nu-i admite la Euharistie. Motivele sunt următoarele:
Sacramentul Pocăinței (Spovezii) poate fi dat numai acelora care, căiți pentru că au rupt legământul și fidelitatea față de Cristos, sunt sincer dispuși la o formă de viață care să nu fie în contradicție cu indisolubilitatea căsătoriei. Concret: atunci când bărbatul și femeia, pentru motive serioase (cum ar fi, de pildă: educarea copiilor) nu se pot despărți unul de altul, își iau obligația de a trăi în abstinență, adică de a se abține de la actele proprii vieții conjugale, trăind ca frate și soră. În acest caz ei pot primi sfânta Împărtășanie, rămânând totuși obligația de a evita scandalul. (Cf. IOAN PAUL AL II-LEA, Exortația apostolică despre obligațiile familiei creștine în lumea de astăzi Familiaris consortio, 22 noiembrie 1981, 84; cf. CONGREGAȚIA PENTRU DOCTRINA CREDINȚEI, Scrisoare către episcopii Bisericii Catolice cu privire la primirea comuniunii euharistice de către credincioșii divorțați recăsătoriți, 14 septembrie 1984, 4-6).
Concluzie Viitorul omenirii depinde de familie! Este convingerea Sfântului Părinte (FC 86) și a tuturor oamenilor de bunăvoință care în spirit solidar cu creștinii se străduiesc să salveze și să promoveze valorile și exigențele căsătoriei și ale familiei. În dezvoltarea acestei teme de pregătire a Sinodului diecezan ne-am apropiat de familie pentru ca în lumina cuvântului divin și a magisteriului să-i descoperim valorile, identitatea și misiunea. Am descoperit în inima ei raza de lumină a iubirii divine împărtășite omului, iubire oblativă, milostivă, dar și exigentă. După această experiență de cunoaștere să nu uităm că bonum est diffusivum sui. Se impune deci "de a vesti cu bucurie și convingere «vestea cea bună» a familiei, care are absolută nevoie să asculte din nou și să înțeleagă cuvintele autentice, care îi descoperă identitatea, resursele interioare și importanța misiunii ei în cetatea oamenilor și în cetatea lui Dumnezeu" (FC 86). "A iubi familia, înseamnă a ști să-i stimezi valorile și posibilitățile, promovându-le mereu. A iubi familia, înseamnă să-i descoperi primejdiile și relele care o amenință, spre a le putea învinge. A iubi familia, înseamnă a se strădui pentru a-i pregăti un mediu înconjurător, care s-o ajute la dezvoltare. Formă excelentă de iubire a familiei este aceea de a reda familiei creștine de azi motive de a se încrede în ea însăși, în propriile bogății ale naturii umane și ale harului, încredere în misiunea pe care i-a încredințat-o Dumnezeu, tocmai azi când familia este încercată de lipsa confortului și îngrijorată de greutățile sporite ale vieții. «Familiile noastre trebuie să-și afle elanul de la început. Trebuie să-l urmeze pe Cristos»" (FC 86).
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |