|
10. GRIJA BISERICII FAȚĂ DE CATEGORIILE SPECIALE DE CREDINCIOȘI REZUMAT I. CINE SUNTEM? Existența categoriilor defavorizate este arhicunoscută și reprezintă o problemă aprig dezbătută și mediatizată la nivelul societății. De cele mai multe ori problematica foarte complexă a vieții acestor persoane nu este cunoscută în detaliu, fapt care determină o abordare superficială a situației lor specifice. Acest fapt este unul dintre motivele care evidențiază necesitatea unei cateheze cât mai atente. 1. Viața, dar al lui Dumnezeu Nu vom putea înțelege niciodată modul în care trebuie să acționăm pentru a veni în sprijinul fraților aflați în dificultate dacă nu vom înțelege mai întâi semnificația vieții, a bolii, a suferinței. A fi om înseamnă a fi cu alții și pentru alții, în acest univers din care suntem o mică parte. Însă noi suntem mai mari decât universul întreg deoarece suntem ființe inteligente și libere, suntem singurele creaturi care, în ciuda limitelor și mizeriei noastre, avem aspirații nelimitate. Dar acestea nu pot fi împlinite aici pe pământ, ci în Dumnezeu, care este ținta finală, patria spre care se îndreaptă existența noastră. 2. Pastorația în Dieceza de Iași În dieceza noastră bolnavii au fost întotdeauna în centrul atenției, asistența acordată lor neputând fi oprită nici măcar de restricțiile autorităților comuniste. Chiar dacă a fost dificilă organizarea celebrărilor comunitare, cele desfășurate la domiciliul bolnavului se bucurau de multă atenție și erau pregătite cu grijă. De cele mai multe ori, la aceste celebrări luau parte mai mulți membri ai familiei, iar bolnavul însuși participa în mod activ. O dată cu redescoperirea libertății religioase după 1989, celebrările comunitare din biserici sau spitale, cele organizate cu ocazia diferitelor pelerinaje au reprezentat tot atâtea posibilități de rugăciune, de a arăta cum cuvântul lui Dumnezeu vorbește despre suferință și cum liturgia o inserează în mod vital în dinamismul mântuirii noastre. De la interdicția de a intra în biserică, militar fiind, și educația ateistă care se făcea în perioada satisfacerii stagiului militar, astăzi 80% dintre comandanții de unitate și 81% dintre militari consideră necesară prezența preotului în armată. Penitenciarele care erau mai mult locuri de ispășire a pedepsei, după 1990 au devenit locuri de reeducare, acolo unde asistenții spirituali își fac datoria și colaborează cu cadrele din "sectorul reeducare" al penitenciarului, ajutați fiind și de tineri voluntari sau persoane consacrate care pot organiza diferite activități caritative, culturale și recreative. După 1990 au apărut drogurile care fac ravagii în special în rândurile tinerilor care au nevoie de sprijin din partea comunității bisericești pentru a-și redobândi libertatea pe care au pierdut-o.
II. CE TREBUIE SĂ FIM? A. BOLNAVII 1. Perspectiva creștină a suferinței Atitudinea creștină față de suferință decurge din revelație, din învățătura pe care Cristos ne-o oferă cu privire la sensul și valoarea suferinței. Este o atitudine întemeiată pe credința în Cristos. De aceea, pentru a cunoaște atitudinea creștină în fața suferinței, trebuie să ne îndreptăm privirile asupra lui Cristos. 2. Bolnavul și sacramentele Pe măsură ce boala înaintează, suprema suferință a bolnavului este sentimentul însingurării, al abandonării. Prin sacramente Cristos își continuă întruparea, continuă să rămână Emanuel - Dumnezeu cu noi. a) Sacramentul spovezii Având în vedere binele imens pe care îl aduce bolnavului sacramentul Spovezii - pentru sufletul, psihicul și chiar pentru trupul lui -, este evident că trebuie să i se administreze sacramentul din momentul în care este bolnav. A chema preotul când nu mai este nimic de făcut pentru el, sau când și-a pierdut cunoștința reprezintă o atitudine anticreștină și antiumană. b) Ungerea bolnavilor sau Maslul Maslul se dă când cineva se îmbolnăvește grav și se poate repeta când bolnavul și-a revenit și a căzut în aceeași boală, sau când boala se agravează. Se dă și bătrânilor, atunci când le slăbesc puterile, chiar dacă nu suferă de o anumită boală. c) Euharistia ca viatic Primită în momentul trecerii spre Tatăl, împărtășirea cu trupul și sângele lui Cristos are o semnificație și o însemnătate deosebită: este sămânța de viață veșnică și putere de înviere, așa cum spune Domnul: "Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu, are viața veșnică și eu îl voi învia în ziua de pe urmă" (In 6,54). 3. Categorii speciale de bolnavi a) Persoanele cu handicap Persoanele cu handicap constituie o categorie defavorizată a populației României. Deși legislația ultimilor ani a oferit sprijin material și logistic pentru întreținerea și îngrijirea acestor persoane, mai sunt încă multe de făcut pentru ca, mai ales persoanele cu handicap din mediul rural sau lipsite de sprijinul familiei, să-și poată reduce gradul de dependență. b) Persoanele infectate cu HIV Persoana infectată cu HIV trebuie ajutată de către comunitatea creștină, nereprezentând un pericol de molipsire a celorlalți, pentru că excluderea nejustificată supune persoana în cauză la o triplă suferință: somatică, socială și psihologică, ce antrenează adesea ruperea legăturii sociale cu anturajul. c) Persoanele în fază terminală Este un lucru cunoscut că din momentul în care bolnavul intră în faza terminală, lumea medicală îl abandonează, excepție făcând eventual administrarea de calmante. Pentru a acorda asistență bolnavului și după ce acesta este declarat incurabil, este necesar să se cunoască starea sa sufletească. Asistența constă în a-l vizita des pe cel bolnav, a sta lângă el, a-i asculta cu răbdare suferințele și neliniștile lui, a-l face să se simtă că nu este singur, că este cineva lângă el care îl iubește și îl înțelege. B. PERSOANELE ÎN VÂRSTĂ Bătrânețea trebuie plasată într-un plan exact cu al lui Dumnezeu, care este iubire, trăind-o ca pe o etapă a drumului prin care Cristos conduce spre casa Tatălui (cf. In 14,2). Numai în lumina credinței, întăriți de speranța care nu deziluzionează (cf. Rom 5,5) bătrânețea va fi trăită ca dar și misiune într-o manieră cu adevărat creștină. Este secretul tinereții spiritului care se poate cultiva în ciuda trecerii anilor. C. DEPENDENȚII 1. Drogați a) Motive și cauze ale consumului de droguri Fenomenul drogurilor are în zilele noastre o largă răspândire în toate clasele sociale, mulți ajungând la toxicodependență. Motivele care duc la consumul de droguri sunt: neînțelegerile familiale, ambientul frecventat, lipsa de cultură și educație, lipsa unor idealuri valide, răspândirea pe scară largă a drogurilor. b) Prevenirea consumului de droguri În fața acestui flagel nu putem avea decât următoarea atitudine: prevenirea socială, descurajarea acțiunilor de distribuire, solidaritatea civilă. 2. Alcoolicii a) Factorii care pot conduce la dependență Factorii care pot conduce de la un uz moderat și controlat la dependență pot fi grupați în trei categorii: factori psihologici (situațiile de anxietate și supărare, depresiile și greutățile vieții de fiecare zi), factori socio-culturali (prohibiție sau permisivism), factori biologici (vulnerabilitate genetică). b) Efectele consumului de alcool Efectele consumului de alcool pot fi sintetizate astfel: pierderea autocontrolului și echilibrului static, afectarea ficatului și pancreasului, perturbări psihiatrice, avorturi spontane, întârzieri în creștere, accidente rutiere etc. c) Pastorația Prevenirea abuzului de alcool prin campanii de educație desfășurată în școli prin mijloacele de comunicare socială și prevenirea individuală, mai ales în familiile unde există vulnerabilitate din punct de vedere genetic. 3. Fumătorii a) Efecte nocive asupra sănătății Daunele provocate sănătății, demonstrate din punct de vedere medical, sunt: tumorile pulmonare, dereglări ale aparatului cardio-vascular etc. b) Pastorația Responsabilizarea fumătorilor cu privire la respectul față de viață, care este dar al lui Dumnezeu, și efectele nocive asupra celorlalți încălcând porunca dragostei față de aproapele. D. DEȚINUȚII 1. Statutul În antichitate închisoarea era considerată un loc de tranzit, adică de așteptare a unei pedepse, care putea consta în confiscarea bunurilor, exil, tortură sau moarte. Închisoarea, ca măsură punitivă, este o invenție modernă cu rol de prevenire și siguranță: concetățenii trebuie protejați de comportamentul periculos al unui individ. 2. Pastorația Asistența față de cei închiși a devenit în Biserică o datorie care se manifestă în moduri diferite de-a lungul istoriei, dar întotdeauna vie, curajoasă, uneori chiar eroică. Animată de preceptul evanghelic de a-i vizita pe cei închiși, de dragostea față de cei marginalizați și suferinzi, Biserica s-a preocupat de o adevărată promovare a omului. 3. Integrarea în societate Problema reintegrării în societate este una delicată. Ieșirea din închisoare este un moment crucial, mai ales pentru cel care a trăit mai mulți ani ca deținut. Dificultățile nu întârzie să apară: imposibilitatea de a găsi un loc unde să trăiască sau să muncească, cei din jur devin reci și suspicioși, privindu-l cu neîncredere pe el și familia sa, prietenii de altădată îi întorc spatele. Față de cel care a greșit trebuie să acționăm cu prudență, pentru a-l recupera, deoarece nu este un "monstru", chiar dacă a făcut un lucru greu de imaginat. E. MILITARII 1. Biserica și armata Biserica și armata fac parte din categoria instituțiilor chemate să modeleze ființa umană. Armata este în același timp o școală în care tinerii, satisfăcând serviciul militar, se pregătesc pentru viață, se maturizează, se călesc pentru lupta vieții. Din această școală nu trebuie să lipsească preocuparea religioasă ca studiul și asistența religioasă în cadrul căreia se comunică harul Duhului Sfânt prin sfintele sacramente. 2. Și militarii cred în Dumnezeu Aceasta este concluzia principală a unui studiu realizat la sfârșitul anului trecut de Secția de Investigații Psihosociale a Armatei. Unii ar putea să spună că nu era nevoie de asemenea studii pentru a afla dacă militarii noștri sunt credincioși. Căci, în pofida celor aproape cinci decenii de educație ateistă forțată, românii și-au păstrat credința în Dumnezeu, n-au renunțat niciodată la tradițiile și obiceiurile religioase. Astăzi, militarii, în majoritatea lor, au o atitudine "pro" religie, fiind deschiși diverselor forme de manifestare a asistenței religioase din armată - slujbe, ceremonialuri militaro-religioase, întâlniri cu preotul, ore de religie. 3. Capelanul militar Pastorația militarilor se referă la activitatea desfășurată de capelanul militar printre militarii și angajații forțelor armate. Apostolatul lui are în vedere: posibilitatea de spovadă și împărtășanie, colocvii, cateheze pentru tineri, lecții de educație religioasă.
CONCLUZIE Dacă ar fi să răspundem în final la întrebarea "ce trebuie să fim?" noi, cei care formăm Biserica din Moldova față de aceste categorii speciale de credincioși, răspunsul ar putea fi următorul: oameni speciali, cu iubire mare care să provoace, oameni capabili să ofere din timpul lor, să facă voluntariat.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |