Sinodul diecezan
  Introducere
  Documente
  Structuri
  Itinerar
  Rugăciune
  Materiale
  Cateheze
  Schema
  teol.-pastorală
  Cartea
  sinodală
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 SINODUL DIECEZAN 

10. GRIJA BISERICII FAȚĂ DE CATEGORIILE SPECIALE DE CREDINCIOȘI

II. CE TREBUIE SĂ FIM?

A. BOLNAVII

1. Perspectiva creștină a suferinței

În fața suferinței în general și în fața bolii în special, nu există soluție umană. Răspunsurile cele mai înțelepte pe care le-a găsit mintea omenească le aflăm în stoicism; dar ele folosesc mai mult celor care fac filozofie decât celor care suferă.

Tradiția iudaică a Vechiului Testament ajunsese la concluzia că boala este pedeapsa lui Dumnezeu pentru păcatul omului. Dar omul care nu se simțea vinovat de nici un păcat și care era totuși lovit de boală se întreba pe bună dreptate: ce fel de Dumnezeu este acela care mă lovește fără să fiu vinovat? Cartea lui Iob, o capodoperă a literaturii vetero-testamentare, dar și a literaturii universale, abordează o temă universală - suferința celui nevinovat - pe care vrea să o înțeleagă în raport cu Dumnezeu. Prietenii lui Iob (Elifaz, Bildad și Țofar), susținători ai doctrinei tradiționale, vor să-l convingă pe Iob de păcatele sale, dar Iob le răspunde rând pe rând, susținându-și nevinovăția. El refuză să creadă că suferințele sale sunt doar o pedeapsă; vrea să-l întâlnească pe Dumnezeu pentru că este convins că înțelepciunea lui Dumnezeu depășește priceperea omului.

Ce să spunem despre cei care nu cred în Dumnezeu? Pentru ei singura soluție este disperarea care se naște din încercarea zadarnică de a găsi în om soluții la problemele fundamentale ale vieții.

Atitudinea creștină față de suferință decurge din revelație, din învățătura pe care Cristos ne-o oferă cu privire la sensul și valoarea suferinței. Este o atitudine întemeiată pe credința în Cristos. De aceea, pentru a cunoaște atitudinea creștină în fața suferinței, trebuie să ne îndreptăm privirile asupra lui Cristos. Citind evanghelia, rămânem impresionați de imensa compătimire pe care Isus o avea față de bolnavi: "Isus străbătea toate cetățile și satele vindecând orice boală și orice neputință" (Mt 9,35). Nu găsim în evanghelie nici măcar un caz în care un bolnav să-i fi cerut vindecarea și el să nu-l fi vindecat. Dar oricât ar fi fost de numeroase vindecările miraculoase înfăptuite de Cristos în viața sa publică, ele rămân un fenomen excepțional. Isus a arătat că săvârșește aceste minuni ca semn al puterii de a ierta păcatele. Misiunea sa nu era cea de a-i vindeca pe toți bolnavii din lume de bolile trupești, ci de a-i vindeca pe toți oamenii de acea boală a sufletului din care izvorăsc toate bolile și relele în lume, care este păcatul. Apostolilor le dă puterea să ierte toate păcatele, dar nu le dă puterea să vindece toate bolile fizice.

Iubirea și compătimirea lui Isus față de bolnavi înlătură mentalitatea Vechiului Testament potrivit căreia bolnavul este un om bătut, pedepsit, blestemat de Dumnezeu; dimpotrivă, ne asigură că toți bolnavii din lume sunt favoriții lui Dumnezeu. Simpatia și dragostea lui se îndreaptă în mod special către ei. Inima compătimitoare a Tatălui din ceruri suferă văzând suferința copiilor săi de pe pământ.

Cristos ne arată că suferința și boala nu sunt nici absurde, nici nedreaptă. Cu toate acestea nu elimină misterul; el aruncă lumină asupra sensului general al suferinței, dar nu ne dezvăluie motivele concrete pentru care Tatăl permite unei anumite persoane, la un anumit moment, o anumită boală sau o anumită suferință. Cristos nu a venit în lume să facă teorii asupra suferinței, nici să creeze doar un curent de simpatie și solidaritate cu cei bolnavi, dar a făcut un lucru extraordinar, pe care numai Fiul lui Dumnezeu putea să-l facă, și anume: a dat sens suferinței, a transformat boala în cea mai mare valoarea posibilă, asemenea farmacistului care transformă veninul dătător de moarte al viperei în medicament care salvează viața. Prin suferințele bolnavilor, Cristos continuă în lume lucrarea sa de mântuire. Biserica, ne învață sfântul Paul, este trupul mistic al lui Cristos. În acest trup Cristos este capul iar noi cei botezați suntem mădularele lui. Bolnavii sunt mădularele privilegiate și nici într-un caz oameni bătuți sau pedepsiți de Dumnezeu. Ei au o vocație specială, aceea de a colabora prin suferința lor la misiunea de mântuire a lumii. Numai în această concepție creștină despre suferință bolnavul găsește răspuns la întrebările pe care boala i le pune minții și inimii. Minții îi arată că boala nu este absurdă, că unită cu suferința lui Cristos are un sens, o valoare infinită. Inimii îi arată că el este obiectul unei iubiri speciale a lui Dumnezeu, că este chemat să realizeze în lume o existență extraordinar de fecundă și împlinită, chiar și atunci când este abandonat de societate ca inutil și considerat o epavă după criteriile omenești.

Bolnavul, datorită suferinței sale, are un caracter sacru. Spitalul este cea mai măreață catedrală din lume, spunea cardinalul Angelini la congresul medicilor de la Veneția. În prezența bolnavului, ca și în prezența lui Cristos din Euharistie, se cere o atitudine de respect și tăcere.

 

2. Bolnavul și sacramentele

Pe măsură ce boala înaintează, suprema suferință a bolnavului este sentimentul însingurării, al abandonării. Moartea, scrie Montaigne, este o piesă de teatru, o dramă în care joacă un singur actor. Hans Urs von Balthasar, unul din marii teologi ai Bisericii de astăzi, notează: "Murim singuri. În timp ce viața, chiar din sânul matern, este permanent comuniune - este o legătură cu cineva -, moartea suspendă pentru moment legea comuniunii".

Și totuși pentru creștini există speranța că nu sunt singuri la moarte: cineva îi însoțește. Și acest cineva este o persoană reală: este Cristos, el care a experimentat moartea și abandonarea totală. Numai un Dumnezeu, care se face om și moare, îl poate ajuta pe omul care moare. În Scrisoarea către Evrei găsim aceste cuvinte de încurajare: Cristos, "prin faptul că el însuși a îndurat încercarea, poate să vină în ajutor celor care sunt încercați. [...] Căci nu avem un mare preot care să nu poată suferi împreună cu noi în slăbiciunile noastre, ci unul care a fost încercat în toate asemenea nouă, în afară de păcat. Așadar, să ne apropiem cu toată încrederea de tronul harului ca să primim îndurare și să găsim ca ajutor harul său la timpul potrivit" (Ev 2,18; 4,15-16).

Prin sacramente Cristos își continuă întruparea, continuă să rămână Emanuel - Dumnezeu cu noi. Sfântul Leon cel Mare ne spune că ceea ce era vizibil în Cristos a trecut în sacramentele Bisericii. Despre această prezență vorbește clar și unul din documentele Conciliului Vatican II: "Cristos este mereu prezent în Biserica sa, mai ales în acțiunile liturgice. El este prezent în jertfa sfintei Liturghii, atât în persoana preotului..., cât mai ales sub speciile euharistice. El este prezent în sacramente prin puterea sa, așa încât atunci când cineva botează, Cristos însuși este cel care botează" (SC 7).

Cristos este lângă bolnav și îl însoțește până la țărmul vieții de dincolo prin cele trei sacramente pe care Biserica le administrează bolnavului: Spovada, Ungerea bolnavilor și Euharistia.

a) Având în vedere binele imens pe care îl aduce bolnavului sacramentul Spovezii - pentru sufletul, psihicul și chiar pentru trupul lui -, este evident că trebuie să i se administreze sacramentul din momentul în care este bolnav. Este o atitudine complet antiumană și anticreștină a chema preotul când nu mai este nimic de făcut pentru el, sau când și-a pierdut cunoștința, când este în comă. Amânarea chemării preotului este justificată de un pseudo-umanism: nu chemăm preotul ca să nu speriem bolnavul. De cine să se sperie bolnavul? De Cristos prezent în tainele Bisericii, singurul care îl mai poate însoți și ajuta pe bolnav?

Când este vorba de sfintele taine, mai ales de spovadă, este necesar ca bolnavul să coopereze în mod activ și conștient cu medicul sufletesc, cu preotul care acționează în numele lui Cristos, să-i destăinuie bolile sufletului, păcatele de care suferă. Cuvântul "spovadă" vine de la "a spovedi", "a mărturisi păcatele". Or, ce spovadă mai poate face un bolnav în comă care nu mai este conștient și care nu mai poate mărturisi nimic. Și mai grav este însă ca preotul să nu fie chemat nici măcar în ultimele clipe și bolnavul să moară fără sfintele taine.

b) Ungerea bolnavilor sau Maslul a fost lăsat de Cristos cu scopul vindecării sufletești și trupești a bolnavului. Apostolul Iacob scrie în scrisoarea sa: "Este cineva dintre voi bolnav? Să-i cheme pe preoții Bisericii și ei să se roage pentru el, ungându-l cu untdelemn în numele Domnului. Iar rugăciunea făcută cu credință îl va mântui și Domnul îl va ridica, iar dacă a săvârșit păcate, i se vor ierta" (Iac 5,14-15). De notat că apostolul cere ca însuși bolnavul să-i cheme pe preoții Bisericii, deci să fie o inițiativă personală, și dacă el nu o face, revine obligația gravă celor din familie și personalului medical să o facă. Ceea ce înseamnă că Maslul trebuie administrat bolnavului când se îmbolnăvește, nu când cade în comă sau este în fază terminală. Sacramentul muribunzilor nu este Maslul, ci Viaticul. Maslul se dă când cineva se îmbolnăvește serios, se poate repeta când bolnavul și-a revenit și a căzut în aceeași boală sau când boala se agravează. Se dă și bătrânilor, atunci când le slăbesc puterile, chiar dacă nu suferă de o anumită boală.

Acest sacrament nu aduce întotdeauna vindecare fizică, dar aduce întotdeauna vindecarea interioară: iertarea păcatelor și întărirea moralului, ceea ce îl ajută pe bolnav să suporte suferințele cu curaj, speranță și chiar cu bucurie.

c) Celor care sunt pe punctul de a părăsi această viață, pe lângă Ungerea bolnavilor Biserica le oferă Euharistia ca viatic. Primită în acest moment al trecerii spre Tatăl, împărtășirea cu trupul și sângele lui Cristos are o semnificație și o însemnătate deosebită. Este sămânța de viață veșnică și putere de înviere, așa cum spune Domnul: "Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu, are viața veșnică și eu îl voi învia în ziua de pe urmă" (In 6,54). Sacrament al lui Cristos mort și înviat, Euharistia este aici sacramentul trecerii de la moarte la viață, din lumea aceasta la Tatăl (cf. In 13,1).

După cum sacramentul Botezului, al Mirului și al Euharistiei alcătuiesc o unitate numită "sacramentele inițierii creștine", se poate spune că Spovada, Ungerea bolnavilor și Euharistia dată ca viatic constituie, atunci când viața creștină își atinge ținta, "sacramentele care pregătesc pentru patrie" sau "sacramentele care încheie peregrinarea".

 

3. Categorii speciale de bolnavi

a) Persoanele cu handicap

Termenul "handicapat" desemnează orice persoană incapabilă să se descurce singură (total sau parțial) pentru a duce o viață individuală și/sau socială normală, din cauza unei deficiențe congenitale sau nu, a capacităților sale fizice sau mentale. În mod normal distingem handicapați motorii, senzitivi și neuropsihici. Cât privește proveniența handicapului el poate fi ereditar, congenital sau dobândit.

În anul 1981 (Anul Internațional al Persoanelor cu Handicap) în lumea întreagă cifra persoanelor cu handicap oscila între 400 și 500 milioane, adică 13% din populație. În Uniunea Europeană, numărul lor este de 37 milioane, adică 14,5%. În România, numărul persoanelor recunoscute cu handicap este de 423.393, adică 1,96%, după cum arată statisticile din decembrie 2002. Aceasta înseamnă că în România, persoanele cu handicap ori sunt o minoritate nesemnificativă, ori nu există interes pentru a se cunoaște sau recunoaște o situație de fapt.

Persoanele cu handicap constituie o categorie defavorizată a populației României. Deși legislația ultimilor ani a oferit sprijin material și logistic pentru întreținerea și îngrijirea acestor persoane, mai sunt încă multe de făcut pentru ca, mai ales persoanele cu handicap din mediul rural sau lipsite de sprijinul familiei, să-și poată reduce gradul de dependență.

Biserica și-a adus contribuția în această privință prin diferite documente ale magisteriului episcopal sau papal. În aceste luări de poziții sunt scoase în evidență principii, linii de urmat, se definește rolul puterii publice în integrarea persoanelor cu handicap în societate, și orientări cu privire la participarea persoanelor cu handicap la misterul mântuirii și al vieții Bisericii, cât și datoriile comunității față de ele. De la tema asistenței medicale și economice se trece la exigența integrării și socializării în comunitate, și apoi la descoperirea rolului lor activ, pozitiv și specific în societate și în Biserică.

b) Persoanele infectate cu HIV

Este cunoscut faptul că unele boli exercită daune nu numai asupra sănătății fizice, ci și o tulburare profundă la nivel psihic. Astfel se întâmplă ca unele boli, numai numindu-le, să răspândească teroare: așa era în trecut lepra, sau astăzi cancerul și SIDA. În acest climat se riscă inconștient a vedea și în cel care este lovit de boală imaginea însăși a morții și a distrugerii umane.

Este ușor în aceste condiții să apară interpretări simpliste, vechi de când lumea, care leagă vina de pedeapsă, raport care nu este mereu rațional și nici exact din punct de vedere teologic.

În acest context este nejustificată excluderea persoanelor infectate cu HIV care astfel sunt supuse unei triple suferințe: somatice, sociale și psihologice, care antrenează adesea ruperea legăturii sociale cu anturajul. De aceea profesiile de medic, asistent medical, asistent social, cele din justiție sunt ținute să păstreze secretul profesional. Anumite informații pot fi date celor care îi îngrijesc și care au drepturi și datorii față de bolnavi. Când bolnavul nu știe sau nu vrea să-și asume această responsabilitate, trebuie informată familia.

Bolnavul care știe că este seropozitiv trebuie să avizeze medicul și personalul care îl îngrijește, pentru ca acestea să poată lua măsuri de prevenire, atât pentru ei înșiși, cât și pentru alți bolnavi.

Este adevărat că din punct de vedere creștin, răul în lume este o urmare a păcatului; dar legătura între păcat originar, vină personală și boală este mult mai complexă și trebuie să ținem cont de libertatea și responsabilitatea persoanelor. De altfel, suntem conștienți că această boală nu este întotdeauna contractată din vina personală, pentru că se poate transmite și în situații licite (transfuzii, raporturi matrimoniale sau copii inocenți născuți din mame seropozitive). Chiar și atunci când cineva a contractat boala pe proprie răspundere este demn de a fi ajutat și respectat ca orice alt bolnav. Din partea comunității creștine ar trebui să fie dublu ajutat: mai întâi pentru că este bolnav, apoi pentru că are nevoie de sprijin moral și spiritual.

De asemenea, măsurile preventive sunt eficace în măsura în care sunt cunoscute și răspândite la toate nivelurile sociale. Este necesară o educație fie din punct de vedere igienico-sanitar, fie din punct de vedere sexual. Problema este cum se face această educație, și cine o face. Primii responsabili autorizați să o facă sunt părinții, și în acord cu ei, școala și autoritățile sanitare. Toți recunosc, de asemenea, că în această operă educativă un rol deosebit îl au și comunitățile religioase.

c) Persoanele în fază terminală

Sfântul Giusepe Moscati îi scria unui coleg de-al său medic: "Gândește-te că bolnavii tăi au mai presus de toate un suflet, de care trebuie să știi să te apropii și pe care trebuie să-l apropii de Dumnezeu. Gândește-te că pe lângă obligația de a studia ai obligația de a iubi bolnavii fiindcă numai așa vei putea să-ți îndeplinești marea misiune de a alina suferințele".

Este un lucru cunoscut că din momentul în care bolnavul intră în faza terminală, lumea medicală îl abandonează, excepție făcând eventual administrarea de calmante. În momentul în care medicul constată că nu mai este nimic de făcut, îl lasă pe bolnav în seama altora sau pe seama nimănui, ca nemaiținând de competența sa; fără să își dea seama că îl abandonează tocmai când bolnavul începe să aibă nevoie mai mult ca oricând de el, adică de prezența și de inima medicului. Însăși lumea medicală constată că medicii, și în general lucrătorii sanitari, nu mai sunt pregătiți să-i însoțească pe bolnavi în faza terminală și mai ales nu mai sunt pregătiți să-i ajute cu ceva pe muribunzi în momentul în care trec din această viață.

Pentru a acorda asistență bolnavului și după ce acesta este declarat incurabil, este necesar să se cunoască starea sufletească în care se află bolnavul în această fază în care nu îi mai rămâne altceva de făcut decât să aștepte moartea. Acest bolnav trăiește și simte ceea ce trăiește și simte, mai mult sau mai puțin, orice condamnat la moarte până în momentul execuției: angoasă, frică, tulburare, singurătate, suferințe psihice mult mai cumplite decât cele fizice. Pentru a înțelege puțin ce se petrece în sufletul bolnavului în așteptarea morții, trebuie să privim la Cristos, omul desăvârșit. Știind că trebuia să moară de o moarte violentă, practic Isus a trăit toată viața o neliniște mai dureroasă decât însăși moartea. Ar fi dorit să vină mai repede acest ceas, ca să se termine. Așa se explică cuvintele din Evanghelia după sfântul Luca: "Trebuie să fiu botezat cu un botez și cât sunt de îngrijorat până se va împlini" (Lc 12,50). Isus se referă la moartea pe cruce, când avea să fie botezat în propriul sânge. Angoasa, frica, singurătatea crește pe măsură ce moartea se apropie. Să-l contemplăm în Grădina Măslinilor. Pradă neliniștii, el transpiră sânge și îl imploră pe Tatăl să îndepărteze, dacă este cu putință, acest ceas de la dânsul. În aceste clipe grele simte nevoia să aibă pe cineva lângă el, îi imploră pe ucenici să vegheze lângă dânsul, dar de trei ori îi găsește dormind. Are impresia că este abandonat chiar și de Tatăl său; de unde strigătul: "Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit".

A abandona bolnavul când "nimic nu mai este de făcut" este o atitudine care se naște dintr-o concepție materialistă despre om. Căci ce înseamnă expresia "nu mai este nimic de făcut"? Că viața se va stinge curând definitiv? În acest caz, cum viața oricărui om se termină cu moartea, medicina oricât de avansată ar fi, rămâne veșnic un faliment iar medicul în momentul în care spune "nu mai este nimic de făcut" se declară falimentar. De fapt în viața omului acum este totul de făcut. Bolnavii au dreptul să fie asistați până la moarte. Se pune întrebarea: dacă există medici obstetricieni care ajută la nașterea copilului, de ce nu ar exista medici care să-i asiste pe bolnavi în durerile nașterii pentru viața de dincolo și să-i ajute în clipele grele când sufletul lor se naște pentru viața veșnică. Pentru aceasta nu este nevoie de specializare, este nevoie de credință.

În ce constă practic această asistență? Simplu: a-l vizita des pe cel bolnav, a sta lângă el, a-i asculta cu răbdare suferințele și neliniștile lui, a-l face să se simtă că nu este singur, că este cineva lângă el care îl iubește și îl înțelege. Apoi a discuta cu el, a-i spune cuvinte de încurajare și speranță inspirate din credința creștină. A-l face să înțeleagă că suferințele lui nu sunt inutile pentru sufletul lui care se va naște curând la viața veșnică așa cum suferințele mamei nu sunt inutile pentru copilul pe care îl aduce pe lume. În această fază terminală, dramatică, de extremă suferință, mai ales de suferință sufletească, bolnavul șocat, văzând că nu are de ce să se agațe, pune întrebări fundamentale pe care poate nu și le-a pus niciodată în viață: ce se întâmplă cu mine? Dispar în neant? Voi supraviețui după moarte? Cum trebuie să mă pregătesc pentru marele pas al trecerii în veșnicie? Și iată pentru cel care îl asistă o ocazie potrivită de a face cea mai sublimă faptă de caritate: de a-l ajuta pe bolnav să trăiască această fază împăcat cu el însuși, cu semenii și cu Dumnezeu, de a-l ajuta să se mântuiască. Nu este vorba de a lua locul preotului, ci de a pregăti calea preotului, de a-i îndrepta gândurile spre Cristos, unica speranță pentru acești oameni fără speranță.

Prezentăm în încheiere cuvintele Sfântului Părinte Ioan Paul al II-lea adresate la 17 martie 1992 participanților la Congresul Internațional despre Asistența Muribunzilor, ținut la Roma: "În fața misterului morții ne găsim dezarmați; certitudinile umane se clatină. Dar tocmai în fața unui asemenea faliment credința creștină, dacă este înțeleasă și urmată în toată bogăția ei, se prezintă ca izvor de seninătate și de pace. Într-adevăr, la lumina evangheliei viața omului capătă o lumină nouă, supranaturală. Ceea ce pare fără sens, capătă sens și valoare. Dacă nu se ține cont de mesajul mângâietor al credinței și al speranței, și drept consecință iubirea dispare, își fac apariția principiile pragmatice și utilitariste care prezintă drept logică și chiar justifică suprimarea vieții, dacă aceasta este considerată drept povară pentru bolnavi și pentru alții. Moartea este într-adevăr un moment misterios. Ea este realitatea care trebuie înconjurată cu dragoste și respect. Lângă persoana care se zbate între viață și moarte este nevoie de o prezență plină de iubire. Faza terminală, însoțită odinioară în mod obișnuit de asistența celor din familie într-o atmosferă de pace, reculegere și speranță creștină, astăzi riscă adesea să fie trăită într-un mediu de aglomerație și agitație sub controlul unui personal medico-sanitar preocupat mai presus de toate de aspectul biofizic al bolii. [...] Convingerea că muribundul se pregătește să se întâlnească cu Dumnezeu pentru veșnicie, trebuie să determine rudele, prietenii, personalul medical și religios să-l însoțească în această perioadă decisivă a existenței sale cu grijă și atenție în toate aspectele stării sale; inclusiv cel spiritual. Cei bolnavi și în special muribunzii nu trebuie lipsiți de afecțiunea celor din familie, de îngrijirile medicilor și asistenților, de sprijinul prietenilor. Experiența arată că dincolo de îngrijirile umane, de o fundamentală importanță este ajutorul care îi vine muribundului de la credința în Dumnezeu și de la speranța în viața veșnică. Vă încurajez de a continua să vă sacrificați pentru apărarea și promovarea vieții. Fiți martori ai «Evangheliei vieții»! Simțiți-vă responsabili în a o vesti și a o proclama cu cuvintele și faptele voastre, fără frică [...] chiar dacă vă costă, fiind nevoiți să mergeți împotriva curentului".

 

B. PERSOANELE ÎN VÂRSTĂ

Cuceririle științei și, în consecință, progresele medicinei, au contribuit într-o măsură decisivă în ultimele decenii la prelungirea duratei medii a vieții umane. Expresia "vârsta a treia" cuprinde deja o parte considerabilă din populația țării noastre: persoane care ies din circuitul productiv, având încă mari resurse și capacități de participare la binele comun. Magisteriul Bisericii a arătat o grijă deosebită de-a lungul secolelor față de cei în vârstă, repetând mereu importanța primară a valorificării persoanelor de orice vârstă, atenționându-i pe toți să procedeze în așa fel încât bogăția umană și spirituală, resursele de experiență și de chibzuință acumulate în decursul vieții întregi să nu fie risipite.

Bătrânețea trebuie plasată într-un plan exact cu al lui Dumnezeu, care este iubire, trăind-o ca pe o etapă a drumului prin care Cristos conduce spre casa Tatălui (cf. In 14,2). Numai în lumina credinței, întăriți de speranța care nu deziluzionează (cf. Rom 5,5), bătrânețea va fi trăită ca dar și misiune într-o manieră cu adevărat creștină. Este secretul tinereții spiritului care se poate cultiva în ciuda trecerii anilor.

Prezența multor bătrâni în lumea contemporană este un dar, o bogăție umană și spirituală nouă, un semn al timpurilor care, dacă este înțeles și primit pe deplin, îl poate ajuta pe omul de astăzi să-și regăsească sensul vieții, care merge mult dincolo de semnificațiile contingente care îi sunt atribuite de piață, de stat și de mentalitatea dominantă.

Contribuția experienței pe care o pot aduce cei bătrâni la procesul de umanizare a societății și a culturii noastre este cât se poate de prețioasă și trebuie solicitată, valorificând ceea ce am putea defini carismele proprii ale bătrâneții:

  • gratuitatea: bătrânul care trăiește timpul disponibilității, poate readuce în atenția unei societăți prea ocupate necesitatea de a dărâma digurile unei indiferențe care înjosește, descurajează și oprește fluxul impulsurilor altruiste;
  • amintirea: generațiile mai tinere pierd pe zi ce trece sensul istoriei și, împreună cu el, identitatea proprie. O societate care ignoră trecutul riscă să repete cu mai mult ușurință greșelile. Decăderea sensului istoric este imputabilă unui sistem de viață care i-a îndepărtat și izolat pe bătrâni, împiedicând dialogul între generații;
  • experiența: astăzi trăim într-o lume în care răspunsurile științei și ale tehnicii par să fi înlocuit utilitatea experienței vieții acumulate de bătrâni în decursul întregii lor existențe. Acest fel de barieră culturală nu trebuie să descurajeze persoanele de vârsta a treia pentru că ele au multe lucruri de spus tinerelor generații, multe lucruri de împărtășit cu ele;
  • interdependența: nimeni nu poate trăi singur, dar individualismul și tendința de a fi protagonist, care se răspândesc tot mai mult, ascund acest adevăr. Prin căutarea lor de companie, bătrânii contestă o societate în care cei mai slabi sunt adesea abandonați în voia soartei, atenționând asupra naturii sociale a omului și asupra necesității de a reînnoda rețeaua de raporturi interpersonale și sociale;
  • o viziune mai completă a vieții: viața noastră este dominată de grabă, agitație și nu rareori de nevroze. Iar o viață distrată uită de întrebările fundamentale despre vocație, demnitate, destinul omului. Vârsta a treia este și vârsta simplității, a contemplației. Valorile afective, morale și religioase trăite de cei în vârstă sunt o resursă indispensabilă pentru echilibrul societăților, familiilor și persoanelor. Ei se îndreaptă de la sensul de responsabilitate la prietenie, de la lipsa căutării puterii la prudența judecății, la răbdare, la înțelepciune; de la interiorizare la respectul față de creație, la edificarea păcii. Cel în vârstă culege foarte bine superioritatea faptului de "a fi" asupra lui "a face" și "a avea". Societățile umane vor fi mai bune dacă vor ști să beneficieze de carismele bătrâneții.

Dintre problemele cu care se confruntă bătrânii una, poate mai mult decât celelalte, atentează la demnitatea persoanei: marginalizarea. Acest fenomen a găsit teren propice într-o societate care, tinzând numai spre eficiență și spre imaginea rafinată a unui om veșnic tânăr, îi exclude din propriile "circuite raționale" pe cei care nu mai întrunesc acest cerințe. Dimensiunea cea mai dramatică a acestei marginalizări este lipsa raporturilor umane, care fac persoana în vârstă să sufere nu numai din cauza separării, ci și a abandonării, a solitudinii, a izolării.

O societate conștientă de propriile datorii față de generațiile mai în vârstă care au contribuit la construirea prezentului său trebuie să știe să creeze instituții și servicii adecvate. Dacă bătrânii au dreptul să-și găsească un loc în societate, și mai mult ei au dreptul unui loc onorabil în sânul familiei. Familia, chemată să fie comuniune de persoane, nu trebuie să uite de misiunea ei proprie de a păstra, revela și comunica iubirea.

Practica religioasă ocupă un loc important în viața persoanelor în vârstă. Drept confirmare ne sunt, printre altele, asidua și trăita lor participare la adunările liturgice; întoarcerile neașteptate ale multor bătrâni care se apropie de Biserică după mulți ani de îndepărtare; spațiul important rezervat rugăciunii, care reprezintă o contribuție prețioasă la capitalul spiritual de rugăciune și jertfe din care Biserica scoate din belșug și care trebuie reevaluat în sânul comunităților și în familii. Uneori credința lor este caracterizată de un anumit fatalism. Atunci suferința, limitele, bolile, pierderile legate de această fază a vieții sunt văzute ca semne ale unui Dumnezeu care pedepsește. Comunitatea bisericească are responsabilitatea de a purifica acest fatalism, ajutând la evoluția religiozității persoanei în vârstă și redând un orizont de speranță credinței sale. În această acțiune, cateheza are rolul primar de a tempera imaginea unui Dumnezeu al fricii, călăuzindu-l pe bătrân spre descoperirea unui Dumnezeu al iubirii.

Departe de a fi subiecți pasivi ai grijii pastorale a Bisericii, persoanele în vârstă sunt apostoli de neînlocuit, mai ales printre cei de aceeași vârstă cu ei, pentru că nimeni nu cunoaște mai bine ca ei problemele și sensibilitatea acestei faze a vieții umane. "În timpurile noastre, scrie Papa Paul al VI-lea în Evangelii nuntiandi, numărul 41, omul ascultă mai mult [...] de martori decât de maeștri, sau dacă îi ascultă pe maeștri o fac pentru că sunt martori".

Încercarea, boala, suferința reprezintă momentul care conduce spre completarea în trup și în inimă a pătimirii lui Cristos pentru Biserică și pentru lume (cf. Col 1,24). Ele trebuie să dea mărturia abandonării în mâinile lui Dumnezeu pe urmele Domnului. Dar aceasta va fi posibil numai în măsura în care persoanele în vârstă se vor simți iubite și cinstite.

Este necesar ca și în credincioși să fie dezvoltat tot mai mult simțul de slujire față de cei bătrâni. În special tinerii sunt foarte sensibili și deseori pot să-și descopere autentica vocație creștină venind în contact cu suferința. Dacă asistăm în zilele noastre la multiplicarea instituțiilor civile de asistență a celor bătrâni aceasta nu înseamnă că nu mai este necesară o pastorație creștină care să aducă în toate locurile de suferință darul carității și tăria speranței. Prin grija față de cei bătrâni Biserica nu numai că aduce o ușurare a suferințelor credincioșilor săi, ci va trezi în oameni sensul realităților de dincolo și va săvârși o autentică operă de evanghelizare.

Tinerii care aparțin grupurilor, asociațiilor și mișcărilor prezente în parohii, trebuie educați la solidaritatea față de membrii mai în vârstă ai comunității bisericești, care să-și găsească expresia și în compania pe care ei o pot oferi celor în vârstă. Tinerii care au posibilitatea de a se angaja în ajutorarea bătrânilor știu că această experiență îi formează, îi fac să crească și îi ajută să dobândească o optică de atenție față de ceilalți, valabilă pentru toată viața.

A merge împreună cu persoanele în vârstă și spre persoanele în vârstă este de datoria tuturor. A sosit deja timpul de a acționa pentru o schimbare efectivă de mentalitate față de ei, pentru a le restitui locul care le revine în comunitatea umană. Comunitatea bisericească trebuie să se străduiască de a-l ajuta pe bătrân să-și trăiască vârsta proprie în lumina credinței și să descopere el însuși valoarea resurselor pe care mai este încă în stare să le pună în slujirea celorlalți și pe care are responsabilitatea de a le oferi celorlalți. Cel în vârstă trebuie să devină din ce în ce mai conștient că mai are încă un viitor de construit, pentru că nu s-a epuizat angajarea sa misionară de a da mărturie celor mici, tinerilor, adulților, chiar celor de aceeași vârstă cu el, că în afara lui Cristos nu există sens, nici bucurie, și aceasta atât prin viața personală cât și prin viața împreună cu alții.

Un exemplu extraordinar al acestui adevăr ne parvine de la papa Ioan Paul al II-lea, un mare martor pentru omul de astăzi și în acest sens. El își trăiește bătrânețea cu o extraordinară naturalețe. Departe de a și-o ascunde (oare cine nu l-a văzut glumind cu bastonul său?), o oferă ochilor tuturor. Cu o senină simplitate, spune despre el însuși: "Sunt un preot bătrân". El își trăiește propria bătrânețe în credință, spre slujirea mandatului încredințat lui de către Cristos. Nu se lasă condiționat de vârstă. Cei 83 de ani împliniți nu l-au privat de tinerețea sufletului. Fragilitatea sa fizică incontestabilă nici măcar nu i-a atins entuziasmul cu care se dedică misiunii sale de succesor al lui Petru. Își continuă călătoriile sale apostolice prin toate continentele. Și este surprinzător să constatăm cum cuvântul său dobândește tot mai multă putere, cum el ajunge acum mai mult ca niciodată la inima oamenilor.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat