|
6. VOCAȚIA LA VIAȚA CONSACRATĂ ȘI PERSOANELE CONSACRATE ÎN SLUJIREA DIECEZEI D. Raportul vieții consacrate cu viața pastorală Prin munca pe care o desfășoară persoanele consacrate, se dorește o transmitere integrală a valorilor credinței creștine (iubirea, dăruirea, rugăciunea, iertarea, înțelegerea, comuniunea etc.), educând pe toți cei pe care îi întâlnesc pe drumul vieții spre responsabilitate și respect față de valori. Dintre activitățile cele mai obișnuite, care sunt cunoscute sau necunoscute se pot aminti:
În ceea ce privește această ultimă caracteristică a activității persoanelor consacrate, vom încerca să aprofundăm tema raportului vieții consacrate cu viața pastorală. Este foarte frecvent ca persoanele consacrate să fie cooptate în activitatea pastorală concretă a parohiei. Cu toate că nu de puține ori pot ieși dificultăți în armonizarea celor două realități (cea de viață comunitară și cea pastorală), prezența comunităților călugărești în acest câmp pot fi de mare ajutor și utilitate pentru poporul lui Dumnezeu. O comunitate care este într-o permanentă integrare în activitatea parohială, întrucât exprimă o mărturie de viață trăită ca semn profetic și în exigențele evanghelice, găsește în ea însăși elemente valide pentru a anunța cuvântul lui Dumnezeu și a duce comunitatea la o matură viață creștină. Cu ceea ce ea reprezintă, viața consacrată este deja o comunitate pastorală și acest lucru se poate vedea în momentul în care persoanele consacrate se prezintă ca o comunitate: serviciul eclezial al călugărilor este cu atât mai eficace datorită expresiei sale comunitare. Comunitatea pentru persoanele consacrate nu este doar un mijloc de apostolat, în ceea ce ea reprezintă un substanțial sprijin și un potențial ajutor dat parohiilor în cazurile deosebite, ci este înainte de toate o misiune pe care o îndeplinesc din iubire și respect față de Biserica Universală, față de Biserica locală reprezentată de episcop și părinții parohi împreună cu părinții vicari. Viața fraternă a persoanelor consacrate care trăiesc în comunitate este de la sine o arătare a realității profunde a Bisericii care este anunțată și înțeleasă ca o mare familie și o fraternitate universală, adică reunirea fiilor lui Dumnezeu care practică în comun marea poruncă a lui Isus Cristos: porunca iubirii și colaborării! Este de notorietate faptul că persoanele consacrate destinate îngrijirii pastorale parohiale își exercită ministerul în spiritul și cu stilul propriu institutului călugăresc din care fac parte. De aceea, nu se poate uniformiza pastorația numai de dragul unei uniformizări tipice sau tradiționaliste, din momentul în care carismele diferitelor institute călugărești, ca și multiplicitatea darurilor primite de la Duhul Sfânt, îmbogățesc dieceza și parohiile cu modalitățile diferite ale realizării mărturisirii împărăției lui Dumnezeu. Fidelitatea față de propria carismă este contribuția cea mai utilă dată de către institutele călugărești Bisericii locale, carisme care influențează creșterea poporului lui Dumnezeu și care fac să crească întreaga comunitate parohială. Cazurile cele mai frecvente sunt acelea în care unei comunități călugărești sau unei persoane singulare îi este dată o activitate, totală sau parțială, în folosul parohiei. În acest caz, trebuie ținut cont că persoana consacrată respectivă nu lucrează în parohie pe cont propriu, adică nu se reprezintă pe sine, ci lucrează comunitatea pe care o reprezintă și care a repartizat-o în acea activitate. Pentru o bună activitate și pentru faptul din care decurge ascultarea și pentru a evita ulterioarele conflicte dintre viața comunitară și cea parohială este oportun ca să se facă acorduri precise între paroh și responsabilii comunității de care aparțin personale consacrate. Un loc deosebit îl ocupă acele comunități care sunt în întregime introduse în viața pastorală, adică acele comunități care sunt prin însăși activitatea lor comunități-parohie. Sunt bine cunoscute, în cadrul Diecezei de Iași, acele parohii care au fost încredințate diferitelor ordine călugărești și care se ocupă în întregime de întreaga activitate pastorală a comunității parohiale. În aceste oaze de spiritualitate și reculegere se întâlnește deseori acel zel de mântuire a sufletelor, caracteristic de altfel întregii dieceze, dar ajutorul și suportul acordat de comunitate celor care lucrează în pastorație este substanțial.
E. Provocările timpului prezent: lumini și umbre În momentul prezent provocările situațiilor concrete ale Bisericii și societății adresate vieții consacrate sunt multiple. Membrii oricărui institut să-și amintească în primul rând că prin profesiunea sfaturilor evanghelice au răspuns la chemarea divină, astfel încât, nu numai murind păcatului (cf. Rom 6,11), ci și renunțând la lume, trăiesc numai pentru Dumnezeu. Într-adevăr, ei și-au închinat întreaga viață slujirii lui, ceea ce constituie o consacrare deosebită, ce se înrădăcinează profund în consacrarea baptismală și o exprimă mai deplin. Întrucât această dăruire de sine a fost acceptată de Biserică, ei să știe că se află și în slujba acesteia. Această slujire a lui Dumnezeu trebuie să stimuleze și să favorizeze în ei practicarea virtuților, mai ales a umilinței și a ascultării, a tăriei și a curăției, care îi fac părtași la nimicirea de sine a lui Cristos (cf. Fil 2,7-8) și în același timp la viața lui în Duhul Sfânt (cf. Rom 8,1-13). Așadar, persoanele consacrate, credincioase profesiunii lor, părăsind toate pentru Cristos (cf. Mc 10,28), să-l urmeze pe el ca pe unicul necesar (cf. Lc 10,42; Mt 19,21), ascultându-i cuvintele (cf. Lc 10,39) și ocupându-se de lucrurile lui (cf. 1Cor 7,32). De aceea, membrii oricărui institut, căutându-l numai pe Dumnezeu și punându-l mai presus de toate, să îmbine contemplația - prin care se atașează de el cu mintea și cu inima -, cu iubirea apostolică prin care se străduiesc să colaboreze la opera răscumpărării și să extindă împărăția lui Dumnezeu (PC 5). Lumini Viața consacrată în spațiul moldav a strălucit cu o deosebită intensitate începând cu anii 1990, ani care au permis o mai mare activitate a ordinelor și congregațiilor călugărești de a-și desfășura activitatea proprie și un mare număr de tineri și tinere au intrat în viața consacrată, iar mulți dintre ei deja au început să aducă roade în sus-amintitele institute. Prin activitățile comune ale acestor institute de viață consacrată se strânge convingerea că făcând parte din poporul lui Dumnezeu, în forma consacrării prin voturile călugărești și prin drumul spre sfințenie proprie, comunitară și exemplu parohial, se dă un răspuns liber vocației creștine de a se dărui în totalitate lui Dumnezeu, printr-o dăruire nupțială cu Isus Cristos. Persoanele consacrate chemate să mențină vie în cei botezați conștiința valorilor fundamentale ale evangheliei (cf. VC 33) și de aici rezultă faptul că sunt chemate în Biserică să mărturisească spiritul fericirilor, oglindind "(...) chipul Bisericii mirese, chemată să trăiască în dăruire deplină și exclusivă față de mirele ei de la care primește tot binele" (VC 34). Misiunea persoanelor consacrate este una deosebită: "Voi aveți misiunea de a-i invita din nou pe oamenii timpului nostru să privească în sus, să nu se lase copleșiți de lucrurile de fiecare zi, ci să se lase cuceriți de Dumnezeu și de evanghelia Fiului său" (VC 109). În contextul actual al vocațiilor, personale consacrate, contemplând zi de zi atitudinea lui Isus Cristos față de oameni, răspund chemării divine pe care au primit-o în dar prin slujirea lui Dumnezeu în frații săraci, cu o încredere nemărginită în providența divină și cu o inimă plină de iubire, umilință și blândețe. Umbre Alături de luminile care au fost enumerate mai sus, în acești ani, rămân nu puține întrebări și situații problematice care au reieșit fie din raportul existent în fiecare realitate călugărească internă, fie din raportul existent cu clerul local și cu laicii. O primă problemă se referă la distanța dintre înțelegerea doctrinară a vieții consacrate și situația concretă care se trăiește în comunitățile călugărești. Nu întotdeauna intențiile bune și aspirațiile de început au durat în anii imediat următori intrării în viața consacrată! O altă problemă ar fi legată de raportul existent între societatea actuală și modernismul exacerbat și viața consacrată. Care este identitatea comunităților călugărești în lumea modernă și postmodernă actuală? Cum trebuie să trăiască persoanele consacrate pentru Dumnezeu și oameni în noua societate? De cele mai multe ori persoanele consacrate sunt privite ca persoane care "au": au bani, au putere, au posibilități și relații în Occident, au de toate, au... și atât, și sunt datoare să dea. Dacă problema este privită cu maturitate și seriozitate, se poate observa că adevăratele comunități care dau mărturie despre Dumnezeu tuturor sunt acelea care au înțeles că acest "a avea" se datorează lui Dumnezeu și celor care s-au alăturat planului său. Sunt riscuri mari ca o anumită comunitate sau alta să se închidă în sine și să devină "autonomă" din toate punctele de vedere. Pe de o parte, trebuie condamnată lipsa unei depline integrări în realitatea societății de azi, frica de a risca și a accepta ceva nou; pe de altă parte, o deschidere necontrolată, fără o perspectivă profetică și fără o mărturie autentică de trăire a sfaturilor evanghelice de sărăcie, ascultare și castitate nu face decât rău comunității călugărești și Bisericii locale. Viața consacrată este lovită și deseori riscă de a fi prea individualistă, secularizată și îmburghezită. Încă o dată, este de subliniat o mare așteptare pentru viitor în ceea ce privește calitatea vieții consacrate și nu cantitatea, pentru că doar așa putem fi autentici în lumea de azi: a menține și reînflori viața evanghelică ajută la creșterea vieții consacrate. O insistență deosebită trebuie acordată trăirii vieții în comun și de fraternitate, în comuniunea bunurilor spirituale și materiale, în unitate și în a găsi noi modalități pentru a răspunde provocărilor lansate de societate. O ulterioară problemă ar fi diminuarea membrilor și lipsa vocațiilor. În acești ani de înflorire vocațională, un număr impresionant de persoane au intrat în diferitele ordine sau congregații pentru a răspunde chemării profunde la viața consacrată. Dar s-a observat că un mare număr au părăsit viața consacrată și au fost foarte multe voci care au comentat acest fapt ca fiind o neseriozitate a formării, atracția Occidentului, un refugiu față de responsabilitățile vieții de familie etc. Pentru a evita o scădere dramatică a vocațiilor, care de altfel este inevitabilă ținând cont de numărul nașterilor și a diferitelor orientări vocaționale, este nevoie de o îngrijire particulară a formării inițiale și permanente, favorizând colaborarea dintre familiile călugărești prin întâlniri, comunicări științifice, momente de fraternitate, schimburi de experiență etc. Înculturarea vieții consacrate se va face printr-un proces de internaționalitate și pluriformularitate în interiorul institutului călugăresc, după culturile și concepțiile Bisericii locale. Nu trebuie neglijate sau disprețuite obiceiurile și tradițiile sănătoase ale Bisericii locale în ceea ce privește viața de credință și de spiritualitate, iar persoanele care intră în ambientul Diecezei de Iași trebuie să cunoască viața consacrată locală și să o promoveze. Nu este indicată "occidentalizarea" vieții consacrate din Biserica locală numai pentru că este la un alt început! Se știe că din cauza regimului existent până în anii 1989 viața consacrată a fost aproape stinsă în România și puține persoane consacrate au putut face trecerea de la stilul de viață de după 1989. Majoritatea congregațiilor venite după acești ani sunt noi pe meleagurile moldave și ele au adus un suflu nou vieții consacrate, au creat o nouă realitate, situație care în unele părți au provocat "rupturi" și "ciocniri". Imediat după 1989 primele generații de persoane consacrate indigene (în marea majoritate) au fost formate la viața consacrată în diferite țări europene și nu aici în România, realitate ce a dus, din nou, la mari schimbări de mentalitate și, implicit, de atitudini. De asemenea, se simte nevoia unei colaborări mai strânse și o deschidere mai mare din partea conducătorilor comunităților parohiale locale (părinții parohi) prin cunoaștere reciprocă, implicare în rezolvarea unor soluții la problemele prin care trece societatea de azi. Ajutorul care se acordă activităților parohiale trebuie prețuit și stabilirea unor convenții clare în ceea ce constă acest ajutor pentru a nu da loc la interpretări și la prejudecăți (cf. MR).
F. Fecioarele consacrate În ceea ce privește ordinul fecioarelor consacrate, încă de la începutul creștinismului, secolele I-III, bărbați și femei au trăit o viață ascetică, "curăția pentru împărăția cerurilor", sărăcia și slujirea săracilor, rămânând totuși în lume și în comunitatea creștină. Din secolul al III-lea apar primele tratate despre fecioarele consacrate și în secolul al IV-lea apare în ritul liturgic "consacrarea fecioarelor" (pactum virginitatis). După Conciliul Vatican II ordinul fecioarelor s-a consolidat și a luat o formă definitivă; sunt persoane care fac "propunerea pentru virginitate" și sunt consacrate lui Dumnezeu, mistic logodite cu Cristos și dedicate serviciului Bisericii (cf. CDC can. 604). Ele se pot aduna și se pot întruni fără însă a constitui o comunitate în întregul înțeles al cuvântului. Acest mod de viață a fost cultivat și în Dieceza de Iași în anii grei ai oprimării religioase și multe persoane au îmbrățișat această formă de viață pentru slujirea Bisericii și a aproapelui. Intră în gândul Conciliului Vatican II perspectiva trăirii vieții de consacrat "în lume", adică în mijlocul celor care sunt ocupați cu diferite activități, dar persoanele care trăiesc acest mod de viață, introduse în propriul ambient de lucru, sunt prezența tipică a mărturiei care contribuie ca evanghelia să ajungă în fiecare colț al societății. Acestor persoane Biserica locală le mulțumește pentru eforturile pe care le-au făcut, pentru jertfele și mărturia lor și se străduiește să le ofere tot sprijinul prin asistență spirituală, prin recunoașterea statutului lor și prin diferite momente de întâlnire programate. Pe viitor, se va acorda o mai mare importanță acestui mod de a trăi evanghelia fiind consacrați în mijlocul fraților din societate.
Concluzie În persoanele consacrate se recunoaște iubirea lui Dumnezeu prin vestirea evangheliei, prin slujirea vieții, prin răspândirea adevărului, prin deschiderea spre dialog, spre a privi înainte și la mai mult. Pentru sublinierea unirii vitale a vieții consacrate trebuie indicat faptul că persoanele consacrate sunt legate de activitățile specifice umane, dar și spirituale: trebuie să se găsească unitatea dintre valorile umane și valorile religios-apostolice ale evangheliei. Persoana consacrată, pentru a deveni cu adevărat interpretul autentic al acestui nume, trebuie să fie înainte de toate "om", care să fi reușit să se integreze pe deplin în societate și în viața de călugăr. După aceea poate să manifeste viața consacrată pentru cei din jurul său. Doar așa va putea să manifeste harul lui Dumnezeu și darul vocației sale în persoana sa. Doar în felul acesta putem participa activ la viața Diecezei de Iași.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |