Sinodul diecezan
  Introducere
  Documente
  Structuri
  Itinerar
  Rugăciune
  Materiale
  Cateheze
  Schema
  teol.-pastorală
  Cartea
  sinodală
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 SINODUL DIECEZAN 

6. VOCAȚIA LA VIAȚA CONSACRATĂ ȘI PERSOANELE CONSACRATE ÎN SLUJIREA DIECEZEI

II. CE TREBUIE SĂ FIM?

Viața consacrată: o înflorire a diecezei

Catehismul Bisericii Catolice, la numărul 926, spune: "Viața consacrată ține de misterul Bisericii. Ea este un dar pe care Biserica îl primește de la Domnul și pe care îl oferă ca pe o stare de viață stabilă credinciosului chemat de Dumnezeu la profesiunea sfaturilor. În felul acesta, Biserica poate să-l arate pe Cristos și totodată să se recunoască mireasă a Mântuitorului. Viața consacrată este chemată să semnifice, sub feluritele ei forme, însăși iubirea lui Dumnezeu, în limbajul timpului actual".

Prin profesiunea voturilor de ascultare, sărăcie și castitate, frații și surorile se consacră lui Dumnezeu în mod special, direct și total; se conformează din ce în ce mai mult modului de viață al Domnului Cristos și se unesc în chip special cu Biserica și cu misiunea ei mântuitoare; exprimând astfel în mod deplin consacrarea de la Botez, ei se aprind tot mai mult de focul carității, progresează în viață ca niște călători și penitenți pe acest pământ și renunță de bunăvoie la bunurile ce îi atrag mai mult în această lume. Știm că viața călugărească poate fi înțeleasă în mod deplin numai la lumina credinței; este o vocație, o carismă, chiar dacă are o semnificație pe plan uman, asumând o semnificație cristologică, întrucât exprimă o particulară adeziune la Cristos și la misterul său pascal; de asemenea, asumă o semnificație ecleziologică, întrucât manifestă o particulară uniune cu Biserica pentru serviciul față de frați; asumă și o semnificație escatologică, întrucât persoana consacrată anticipă și mărturisește destinul final al umanității, în care oamenii nu se mai căsătoresc, în care iubirea nu mai are nevoie de nici o mediere.

 

A. Vocațiile la viața consacrată

Alegerea liberă

Un aspect esențial, de care depinde viitorul vieții consacrate și care, la rândul său, privește comunitatea călugărească în intimitatea sa, este creșterea importanței date de către institute formării inițiale. Persoanele care calcă pragul caselor călugărești sunt în căutarea acelor valori umane și spirituale pe care în adâncul sufletului lor speră să le găsească în rugăciune, formare și viață comunitară. Acest lucru se poate face numai prin programe clare, prin pregătirea formatorilor și prin pastorația vocațională care se face. Se simte necesitatea unei formări solide, atât la nivelul formării formatorilor, cât și prin formarea permanentă (a fiecărei persoane consacrate), prin pastorația vocațională în colaborare cu păstorii locali (preoții), și între congregații.

Tinerii și tinerele care intră în viața călugărească sau care sunt în "prispa" vieții consacrate, adică aspiranții/tele, postulanții/tele și novicii/ele sunt viitorul fiecărui ordin sau congregație în parte și, nu în cele din urmă, al diecezei. Un element de bază pentru formare îl constituie modul în care cei ce sunt responsabili cu fiecare casă de formare să înțeleagă psihologia tinerilor din ziua de astăzi și împletirea dintre științele psiho-sociale și viața călugărească. Nu aspectul psiho-somatic dus la paroxism trebuie să conducă alegerea vocațiilor, ci modul în care viața și așteptările acestor persoane se identifică și se fructifică în respectivul ordin sau respectiva congregație.

Poporul lui Dumnezeu trebuie să privească spre viața consacrată și s-o încurajeze atât prin rugăciune, cât și prin disponibilitate și prin acceptarea ca fiii și fiicele sale să îmbrace haina călugărească. Numai prin familii dispuse să asculte planul lui Dumnezeu în persoana copiilor lor se va putea face o bună alegere și asigura un bun viitor vieții consacrate din dieceză.

Formarea vocațiilor la viața consacrată

Așa cum Dumnezeu a intrat în istorie prin Întruparea sa (cf. In 1,14), tot în același mod se poate observa întâlnirea dintre Dumnezeu și oameni în persoanele consacrate pe care Biserica le descoperă ca fiind frumusețea vieții creștine.

Numărul mare de tineri și tinere care au intrat în viața călugărească în ultimii ani a fost semnul providențial trimis pământului nostru binecuvântat de Dumnezeu. Biserica Universală și în mod particular Biserica locală recunoaște că acest număr se datorează suferințelor, privărilor, frustrărilor anilor de prigoană, dar și rugăciunilor, sacrificiilor și sensibilității poporului creștin român care a știut să-și educe tinerii în spirt religios și cu iubire față de Biserică și viața consacrată.

Viața consacrată este relativ tânără în Dieceza de Iași, dacă ținem seama că majoritatea comunităților sunt tinere, iar membrii lor sunt persoane care au început viața călugărească după 1990, iar operele lor de apostolat sunt la început. Lipsa experienței și tinerețea formatorilor, sau uneori greșita impunere a formării a dus la eșecuri, la a considera viața consacrată un refugiu, o posibilitate de a face carieră, o încercare de a evada din spațiul autohton și nu în cele din urmă a dus la o formare religioasă pietistă, devoțională.

Formarea tinerilor și tinerelor la viața consacrată presupune eforturi mari, trebuie să-și recapete valoarea unei maturizări și responsabilități umano-religioase în adevăratul sens al cuvântului; ei trebuie să fie ajutați în alegerea pe care vor să o facă. Chemarea la viața consacrată este și rămâne un dar al lui Dumnezeu; răspunsul generos din partea celor care doresc să-l urmeze pe Isus mai de aproape trebuie să fie sincer și total, lăsând deoparte anumite interese cum ar fi familia sau studiile. Așadar, a-l urma pe Isus Cristos în viața consacrată pretinde o mare responsabilitate în a îndeplini misiunea primită și o mai mare disponibilitate în a întâmpina "omul timpului nostru" cu problemele și dificultățile sale. Cu toții suntem invitați în a trăi carismele proprii în mijlocul situațiilor concrete, lăsând deoparte comoditățile și interesele personale. Avem unica misiune de a-l cunoaște și iubi pe Dumnezeu și de a vesti cuvântul său prin propria viață, prin cateheză și prin diferitele forme de apostolat.

A transmite mesajul iubirii lui Dumnezeu oamenilor timpului nostru este o caracteristică fundamentală a persoanelor consacrate. Nu trebuie să se uite că a vorbi despre Isus Cristos și a-l dărui tuturor celor care îl caută înseamnă coerența vieții de zi cu zi și trecerea prin gesturile simple și obișnuite cum ar fi rugăciunea, meditația, transmiterea cuvântului lui Dumnezeu prin slujirea celor umili și marginalizați, generoasa și dezinteresata dăruire către cei care au nevoie de ajutor spiritual și material, de afecțiune și sprijin și în nenumăratele încercări ale vieții.

În spiritul celor spuse până acum, discernământul și formarea candidaților care se prezintă ordinelor și congregațiilor noastre, trebuie să fie obiectul unei atenții reînnoite din partea formatorilor. De fapt, cultura noastră contemporană, însemnată de un puternic simț hedonistic, de dorința de a poseda și de o concepție greșită a libertății, nu ajută exprimării generozității tinerilor și tinerelor care doresc să-și consacre viața lor lui Dumnezeu printr-un drum de iubire oblativă, de slujire concretă și generoasă. Complexitatea vocației personale, fragilitatea psiho-somatică, dificultățile de a trăi cu fidelitate în timp alegerea făcută, invită a face tot posibilul din partea formatorilor de a nu lăsa nimic la voia întâmplării, de a oferi celor care doresc să intre în viața consacrată o formare care să cuprindă toate dimensiunile persoanei. În mod particular să se acorde o atenție deosebită alegerii de formatori capabili de a-i însoți pe candidați în întreaga lor "peregrinare" formativă în libertatea spiritului și cea interioară și sub conducerea Duhului Sfânt.

Știind de asemenea că viața fraternă și comunitară este un element fundamental al vieții consacrate, este strict necesar ca în comunitățile călugărești de formare (și nu numai!) să domnească iubirea reciprocă, dezvoltând un climat spiritual și un stil de viață conform carismei ordinului sau congregației.

Apartenența totală lui Dumnezeu și asemănarea cu Isus Cristos

Istoria vieții consacrate ne învață că misiunea specifică a persoanelor consacrate a fost și va fi aceea de a vorbi omenirii prin viața lor, mai mult, să-și dăruiască viața pentru alții prin activitatea zilnică pe care o desfășoară. Persoanele consacrate sunt invitate să conserve toată autenticitatea evangheliei și profunda specificitate a drumului spiritual pe care Isus Cristos l-a arătat prin cuvântul și exemplul său. Cunoașterea lui Dumnezeu, alimentată cu rugăciune și în meditația cuvântului lui Dumnezeu, invită poporul lui Dumnezeu să-și extindă propria privire la orizonturile noii umanități în căutarea deplinei semnificații și unități. Sărăcia oferită pentru gloria lui Dumnezeu și mântuirea lumii este o elocventă contestare a logicii de reducție și de eficacitate a omului care de cele mai multe ori închide inima omului și a națiunilor la adevăratele nevoi ale fraților săi. Viața ascunsă în Isus Cristos, ca și crucea tăcută sădită în inima umanității răscumpărate, rămâne în Biserică și pentru lume semnul elocvent și permanenta rechemare a faptului că fiecare ființă, ieri ca și azi, se poate lăsa "cucerită" de acela care singur știe să dăruiască fericirea veșnică.

Apartenența totală a persoanelor consacrate lui Dumnezeu vrea să ajute întreaga Biserică în a valorifica tot mai mult mărturia acestora, deoarece misiunea vieții consacrate în prezentul și în viitorul Bisericii nu privește doar pe aceia care au primit această carismă, ci întreaga comunitate creștină.

În primul rând, Biserica răspunde dorinței intime de a lăuda pe Domnul și de a-i mulțumi pentru marele dar al vieții consacrate, care îmbogățește și propulsează comunitatea creștină către noi idealuri și țeluri de urmat. Nu trebuie să uităm niciodată că viața consacrată este darul care vine de la Domnul și este inițiativa lui Dumnezeu Tatăl. "Ce ar fi lumea dacă nu ar fi persoanele consacrate?" se întreba sfânta Tereza. Iată o întrebare care ne îndeamnă a da mulțumire neîncetat lui Dumnezeu, care cu acest singular dar al Duhului Sfânt continuă să însuflețească și să susțină Biserica în drumul ei în lume.

În al doilea rând, personale consacrate sunt invitate să celebreze minunatele daruri pe care Dumnezeu le-a făcut în ele, pentru a descoperi cu mai multă luciditate razele frumuseții divine răspândite de Duhul Sfânt în carisma fiecărei vocații și pentru a lua în serios misiunea Bisericii.

 

B. Slujirea persoanelor consacrate în dieceză

Percepția persoanei consacrate în Dieceza de Iași diferă de la comunitate la comunitate, de la carismă la carismă și de la persoană la persoană: dacă în comunitățile în care persoanele consacrate desfășoară un apostolat social (grădinițe, școli, orfelinate, aziluri) ele sunt privite ca acelea care aduc alinare celor neputincioși și pregătire celor tineri; în cazul în care sunt implicate în pastorație sau în mass-media, ele sunt privite ca persoane ce transmit cuvântul lui Dumnezeu și învață drumul spre mântuire. Tot în această perspectivă, putem să vorbim acum despre câteva elemente specifice care sunt pe deplin recunoscute în ceea ce privește viața consacrată în Dieceza de Iași.

Dimensiuni caracteristice interne ale vieții consacrate

Primul aspect pe care trebuie să-l subliniem este că în comunitățile călugărești se simte o profundă înțelegere a vieții consacrate care trece prin dimensiunile cristologică, pneumatologică, ecleziologică, cu o puternică amprentă evanghelică. La acest punct se poate spune că un factor relevant este reîntoarcerea la carisma inițială a fondatorului sau fondatoarei, la istoria institutului, la carisma și spiritualitatea proprie fiecărei familii călugărești. A fost și este o continuă dorință de reîntoarcere la izvoarele carismei inițiale, pentru a culege mai bine propria identitate și specificitatea carismei.

Al doilea aspect îl găsim într-o nouă sensibilitate spirituală. În comunitățile noastre călugărești adie o sinceră dorință de a trăi radicalismul evanghelic autentic, în armonie, prin convingeri personale profunde, în convertire personală și comunitară pentru-o reînnoită viață de rugăciune. Viața de rugăciune este din ce în ce mai profundă și câștigă o dimensiune comunitară, personalizată și nu formală. Intensificarea trăirii vieții spirituale se face prin interiorizare, pentru că "pornind iarăși de la Isus Cristos" vom reuși conștientizarea și consolidarea propriei identități "lumina și sarea pământului"; vom da gust și celorlalți de a-l căuta pe Dumnezeu într-o relație personală, iar prim participarea deasă la sfintele sacramente, în mod deosebit la sacramentele Reconcilierii și Euharistiei, se vor putea medita și se vor putea pune în practică învățăturile și cuvântul lui Dumnezeu pentru o mai mare coerență între ceea ce spunem și ceea ce suntem.

Al treilea aspect îl găsim în conștiința valorii comunității și a vieții fraterne comunitare. În comunitățile călugărești din Dieceza de Iași s-au redescoperit motivațiile teologice ale vieții comunitare, astăzi recunoscută unanim ca fiind elementul esențial al vieții consacrate. În aceeași perspectivă este reevaluat sensul persoanei ca membru aparte al comunității, dar și sensul și rolul său în sânul comunității; se merge către o mai mare atenție, stimă acordată fratelui și surorii în contextul întregii comunității. Se ține cont de personalitatea și demnitatea fiecăruia, subliniindu-se aspectele umane, relațiile de maturitate și creștere adecvate etapei de formare și contribuția pe care fiecare în parte o aduce în sânul comunității prin carismele personale, iar la toate acestea se adaugă responsabilitate fiecăruia în parte. În continuare, trebuie acordată o deosebită prioritate trăirii unei vieți fraterne în comunitate (urgența convertirii) și unui spirit de comuniune atât între congregații, cât și cu slujitorii Bisericii (preoții) și cu credincioșii.

Dimensiuni caracteristice externe ale vieții consacrate

Ceea ce iese imediat în evidență este o redescoperirea centralității misionarității persoanelor consacrate: însăși comunitatea devine o misiune! Câștigarea conștiinței că natura apostolică și misionară a vieții consacrate a fost prezentă de la începutul oricărei forme călugărești, a dat naștere la problema unității și coerenței dintre consacrare și misiune, cu voința de integrare a consacrării în misiunea de a duce evanghelia pe tot mapamondul.

O altă caracteristică ad extra este traducerea în fapte a relației pe care persoana consacrată o are cu lumea, adică un mod carismatic, un mod mai natural și deschis. În activitatea călugărului sau a călugăriței se vede foarte bine acea libertate mai mare în exercitarea apostolatului, o mai mare capacitate de a intra în problemele omului și omenirii și de a asuma dificultățile prin care trece lumea. Este vorba despre o solidaritate care ne dă capacitatea de "a fi cu", "de a trăi cu" omul de rând, în voința de a răspunde provocărilor și necesităților timpului nostru, de a da o mai mare atenție omului și istoriei sale personale.

Viața consacrată se caracterizează prin prezența iubirii lui Isus Cristos în mijlocul omenirii, iar în această perspectivă datoria morală a persoanelor consacrate este de a avea un plan bine definit și coerent adoptat timpului pe care-l trăim. Trebuie să ne angajăm să recunoaștem "semnele timpului" în care trăim și să contribuim nu numai cu jumătate de măsură, adică stând deoparte și privind acest Sinod, eventual apreciind sau criticând inițiativele, atitudinile sau hotărârile care se iau, ci cu o dăruire deosebită să acționăm împreună cu el. Toate ordinele și congregațiile călugărești să aibă un plan bine pus la punct pe care să-l prezinte și pe care să-l susțină cu argumente solide, pentru că doar participarea activă a acelor persoane și implicarea lor în viața diecezei pot face mult bine.

Tot în această privință, persoanele consacrate și cei care sunt responsabilii lor (provinciali, superiori, superioare etc.) să aibă curajul de a înfrunta încercările și provocările timpului nostru (aici putem nota: numărul mare al vocațiilor, vârsta lor fragedă, lipsa formatorilor, necunoașterea limbii și a culturii locale etc.) care de multe ori nu ajunge să cuprindă toate sferele și subtilitățile celor care îl caută pe Dumnezeu într-un ordin sau congregație călugărească.

Rugăciunea comunitară și particulară, adică viața spirituală, să ocupe primul loc atât în comunități, cât și în individualizarea de noi forme de spiritualitate și rugăciune proprii spațiului românesc și moldovean. A porni de la Isus Cristos înseamnă a contempla cuvântul lui Dumnezeu făcut trup și a ne regăsi pe noi înșine și comunitatea noastră în rugăciune și contemplare: fără aceste două coloane ale vieții spirituale nu se poate supraviețui nici în comunitate, nici în afara ei. Avem destule exemple de derapaje și trădări ale vocației din cauza lipsei rugăciunii! De asemenea, Euharistia, alături de cuvântul lui Dumnezeu, să susțină viața interioară a consacratului și consacratei pentru a vedea în ea locul privilegiat de întâlnire cu Dumnezeu.

În Dieceza de Iași, se simte nevoia de îmbinare a carismelor vechi cu cele noi. Așa cum am mai spus la începutul expunerii, comunitățile de persoane consacrate sunt chemate să meargă dincolo de propria familie sau de interesul propriu al ordinului sau institutului său. Întâlnirea și solidaritatea dintre institute de viață consacrată trebuie deci să favorizeze unitatea Bisericii nu prin uniformitate, ci prin integrare organică a diversităților (cf. 1Cor 12,12). Nu trebuie să existe o competiție, ci o emulație, o reînnoită căutare a lui Dumnezeu de către toți.

 

C. Viața consacrată și ierarhia

Episcopul locului - primul îndrumător al vieții consacrate

Cu ocazia pregătirii acestui material, în vederea unei mai bune analize a vieții consacrate în Dieceza de Iași, s-a întocmit un formular care ulterior a fost trimis tuturor comunităților călugărești; punctul principal subliniat de toți a fost acela că s-a observat marea înțelegere din partea E.S. Petru Gherghel și a E.S. Aurel Percă a vieții consacrate prin aprecierile făcute cu diferite ocazii (întâlniri, Ziua Persoanelor Consacrate etc.).

În ceea ce privește diferitele carisme pe care Duhul Sfânt le oferă Bisericii locale, reiese necesitatea de a recunoaște, în persoana episcopilor, pe aceia care primesc de la Isus Cristos datoria de a discerne darurile și competențele, de a coordona diferitele energii și de a fi perfecționatorii întregii turme a lui Dumnezeu (cf. MR 9).

În tot ceea ce fac, persoanele consacrate trebuie să-l considere pe episcop ca tată, păstor și învățător, nu numai al vieții spirituale, ci al întregii activități pe care o congregație sau alta o exercitează pe teritoriul diecezei. De aceea, persoanele consacrate trebuie să-și dea aportul lor în sintonie cu episcopul locului atât în pastorație cât și în toate celelalte domenii în care-și desfășoară activitatea.

De asemenea, episcopul locului trebuie să fie atent nu numai în a cere aportul persoanelor consacrate în activitatea pastorală, ci și să promoveze și să protejeze viața călugărească în conformitate cu propriile caracteristici ale institutului călugăresc (cf. MR 9). Din același document Mutuae relationes reiese importanța pe care episcopul locului trebuie să o aibă în ceea ce privește viața consacrată, făcându-se garantul și păzitorul ei în dieceza sa. "Episcopii, uniți cu propriul cler, sunt apărătorii convinși ai vieții consacrate, apărătorii comunităților călugărești, educatorii vocațiilor, valizi tutori ale propriilor carisme ale institutelor călugărești, fie în câmpul spiritual, fie în cel apostolic" (MR 28b).

Cu alte cuvinte, dacă episcopului locului i se cere să respecte și să promoveze identitatea carismelor vieții consacrate, persoanelor consacrate li se cere să se lase coordonate de episcop, care este primul responsabil al comuniunii organice și al misiunii Bisericii sale locale.

Vicarul episcopal pentru viața consacrată

MR la numărul 45 spune că este oportun ca în dieceză să fie această slujire, adică un responsabil din partea episcopului pentru viața consacrată; mandatul acestuia este acela de a da ajutor vieții consacrate, de a îngriji viața consacrată în dieceză și de a o introduce în complexul activității pastorale. Această slujire nu este obligatorie, dar ea este de un adevărat folos pentru ambele părți. Ceea ce este necesar este grija episcopului în privința vieții călugărești locale, care nu constă numai ca element unificator al diecezei sale, ci ca promotor al sfinției tuturor: preoți, călugări, laici, fiecare după propria sa vocație (cf. CD 15). Este de datoria episcopului locului de a valida oportunitatea constituirii acestui vicar episcopal pentru viața consacrată, iar rolul acestui vicar este prelungit de la interesul său către viața consacrată. Vicarul episcopal pentru viața consacrată se află pe versantul Bisericii locale ca prelungitor al slujirii și reprezentant al episcopului pentru viața consacrată.

Tot din rezumatul relațiilor primite de la comunitățile călugărești s-a făcut propunerea unui consiliu (trei persoane: un reprezentant al diecezei, câte un reprezentant al congregațiilor masculine și feminine) pentru viața consacrată în dieceză.

Preoții și persoanele consacrate

Un alt punct de mare actualitate este raportul existent între clerul diecezan și viața consacrată.

Aportul clerului diecezan a fost dintotdeauna de mare importanță pentru viața consacrată. La originile multor institute călugărești și la începutul multor vocații s-au găsit activitatea și exemplul multor preoți zeloși și sfinți, cum tot așa de adevărat este faptul că grija vieții spirituale a unor comunități călugărești este în sarcina părinților parohi.

În momentul actual, se sugerează anumite indicații care pot fi utile clerului diecezan, în responsabilitatea sa către viața consacrată. De fapt, preoții sunt chemați să aprecieze vocația călugărească pentru ceea ce ea exprimă și pentru ceea ce face: acest lucru presupune o înțelegere a teologiei vieții consacrate, înțelegere care începe prin a se cultiva cursuri de viață consacrată în perioada formării academice, cursuri care nu ar trebui să lipsească din nici o "ratio" care vrea să respecte totalitatea misterului Bisericii. Un alt mod de a înțelege viața consacrată îl constituie cunoașterea propriilor institute călugărești care activează în comunitatea parohială: persoanele consacrate care activează în aceste parohii sunt încredințate grijii pastorale proprii poporului încredințat parohului și carismele respectivelor institute sunt daruri făcute comunității parohiale proprii și Bisericii locale. Pentru a favoriza introducerea respectivelor institute călugărești în viața parohiei trebuie respectate carisma și viața lor comunitară. În acest caz, nu este permis nici un amestec în viața internă a comunităților. Un alt factor important este favorizarea vocațiilor la viața consacrată; adică se presupune o cunoaștere adaptată diferitelor vocații și comportă o explicită propunere a diferitelor vocații.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat