|
6. VOCAȚIA LA VIAȚA CONSACRATĂ ȘI PERSOANELE CONSACRATE ÎN SLUJIREA DIECEZEI I. CINE SUNTEM? Introducere Nu este pentru nimeni nici un secret că Dieceza de Iași a fost zidită de misionarii călugări veniți aici din diferite țări cu tradiție creștină latină: Italia, Polonia etc; dar prezența lor în cele trei țări românești (Valahia, Moldova și Transilvania) s-a făcut gradual și cu multe eforturi și riscuri, iar moștenirea acestor misionari suntem noi, catolicii din România și în special din Dieceza de Iași. Viața consacrată s-a dezvoltat în decursul timpului și s-a maturizat tocmai în simplitatea vieții, în trăirea zilnică a celor trei sfaturi evanghelice de sărăcie, ascultare și castitate și, progresiv, a devenit un stil de viață diferit de cel cunoscut anterior. Persoanele consacrate au contribuit, prin slujirea pe care au adus-o deja, la formarea trupului mistic, care este Biserica Universală, în general, și Biserica locală, în special (cf. Col 1,24). O reînnoită prezență a persoanelor consacrate în misiunea Bisericii locale, în ceea ce privește noua evanghelizare și promovarea umană în toate aspectele sale, nu ar avea un rezultat pe deplin autentic dacă ar trebui să se renunțe, chiar și în cea mai mică parte, la caracteristicile vieții călugărești și la institutele sale. Această exigență trebuie să constituie o îndatorire asiduă a comunităților noastre călugărești (cf. LG 43-47; PC 2; MR 11-12). Efortul pe care îl depunem împreună pentru a fi la nivelul timpului nostru dă expresia a unei fidelități dinamice, deschisă inspirației Duhului Sfânt, care se manifestă prin intermediul evenimentelor ecleziastice, dovada semnului (cum de altfel este și acest Sinod diecezan) al căror portavoce se fac. Mai atenți la necesitățile oamenilor din ziua de astăzi, la problemele lor, la întrebările și aspirațiile lor, comunitățile călugărești și persoanele consacrate pot discerne mai bine așteptările și dorințele comunității ecleziale și civile din care fac parte și împreună cu celelalte componente ale Bisericii locale, adică episcop, preoți și laici, pot deveni semne vizibile ale prezenței lui Dumnezeu în mijlocul oamenilor, pot actualiza planul său. Dialogul comunitar între toți membrii săi (episcop, clerici, persoane consacrate și laici), condus de credință, speranță și iubire, primirea reciprocă și valorizatoare a persoanelor, ascultarea religioasă devin locul preferat al bunei înțelegeri și al păcii. Tocmai pentru acest fapt comunitățile călugărești păzesc și iradiază acea lumină care mișcă poporul lui Dumnezeu, pentru a individualiza intențiile lui Dumnezeu în vocația integrală a omului, pentru a descoperi soluțiile optime, umane și religioase ale problemelor comunitare și individuale ale fiecărui credincios în parte. Plecând de la acest premise, vom căuta în paginile care urmează să identificăm aspectele cele mai importante în descoperirea vocației și slujirii persoanelor consacrate în cadrul Bisericii locale de Iași.
Scurt istoric al vieții consacrate în teritoriul Diecezei de Iași Viața consacrată în teritoriul Diecezei de Iași până în anul 1948 De-a lungul istoriei Bisericii Catolice din Moldova, rolul celor care au aparținut diferitelor ordine călugărești a fost foarte important în predicarea evangheliei și în menținerea legăturii acestei zone cu Roma. Chiar dacă primele mărturii ale prezenței și activității misionarilor din Moldova sunt din prima jumătate a secolului al XIII-lea, trebuie subliniat faptul că acești călugări, frați franciscani sau călugări dominicani, nu aveau încă structurile și mijloacele necesare pentru o continuitate în desfășurarea activității lor, cauzele principale fiind desele războaie și năvăliri ce aveau loc în această zonă, ca și împotrivirea clerului autohton supus Bizanțului. Pe de altă parte, lipsa totală sau prezența sporadică a clerului secular a făcut ca până în secolul al XIX-lea istoria Bisericii Catolice din Moldova să fie strâns legată de ordinele călugărești care au activat pe aceste teritorii considerate zone de misiune, în mod special de Ordinul Franciscan Minor Conventual care se va bucura de ajutorul Congregației De Propaganda Fide ce-i va încredința în mod oficial Misiunea din Moldova, până când se va înființa Arhiepiscopia Catolică de București (27 aprilie 1883) și Episcopia Catolică de Iași (27 iunie 1884). Primul document scris care vorbește despre prezența unor membri din ordinele călugărești în aceste zone este o cerere, din 1238, a papei Grigore al IX-lea adresată franciscanilor și dominicanilor, prin care îi solicita să pregătească o cruciadă împotriva țarului Ioniță Asan al II-lea, ce stăpânea Bulgaria și sudul României de astăzi, deoarece îi prigonea pe creștinii de rit latin. Același papă va cere în mod oficial Ordinului Minor Franciscan, ca misiune specială din partea Bisericii Catolice, prin documentul papal Cum hora undecima, din 11 iunie 1239, predicarea evangheliei la valahi, cumani (cumanii erau un popor migrator de origine asiatică stabilit în secolele XI-XIII în sudul Moldovei) și bulgari. Doar după doi ani, într-o scrisoare din 1241 a regelui Bela al IV-lea, vor fi consemnați și primii martiri franciscani și dominicani în timpul năvălirii tătarilor. Demn de menționat este faptul că datorită activității acestor misionari se vor înființa și primele episcopii: dominicanii, prin convertirea cumanilor, vor obține înființarea Episcopiei de Milcov (1227-1241), iar franciscanii vor reuși în timpul domniei lui Lațcu (1365-1374), la 9 martie 1371, înființarea Episcopiei de Siret, fiind numit episcop franciscanul Andrei din Cracovia. Între anii 1400 și 1600, singurul ordin călugăresc ce va activa pe teritoriul Moldovei va fi Ordinul Minori Franciscan, care între timp se va despărți în 1517 în două ordine distincte: observant și conventual. Pentru scurt timp, ambele ordine vor activa în Valahia și Moldova, dar după 1622, când papa Grigore al XV-lea va înființa Congregația De Propaganda Fide care se va ocupa cu misiunile Bisericii Catolice, activitatea misionară va fi încredințată franciscanilor conventuali ce vor fi organizați în mod juridic din 1623 în Misiunea Fraților Minori Conventuali din Moldova. La sfârșitul secolului al XVI-lea, va ajunge în Moldova (1588-1589) primul misionar iezuit, preotul polonez Stanislau Warszewicz, care era alungat din Transilvania din cauza prigoanei protestante, fiind primit de domnitorul Moldovei, Petru Șchiopul (1574-1579; 1582-1591). A fost însă doar o prezență de scurtă durată (doi ani), deoarece Petru Șchiopul este înlăturat în 1591. Interesul franciscanilor nu s-a restrâns doar la păstorirea credincioșilor din ambientul rural, ci s-a extins și la activitatea culturală, așa cum scria misionarul pr. Bonici într-o scrisoare trimisă de la Cotnari în 1632: "...După 10 ani de activitate... iau cu mine în Italia 12 tineri catolici și alți 20 de studenți, ce vor deveni preoți franciscani sau seculari...; important este ca via Domnului să fie îngrijită, indiferent de cine, franciscani sau seculari...; dar cheltuielile sunt mari, iar punga este mică...". În 1644, va ajunge la Iași și misionarul iezuit Paul Beke care va încerca, cu spiritul întreprinzător caracteristic iezuiților, să înființeze un colegiu latin în spiritul Conciliului din Trento (1545-1563), fiind sprijinit de secretarul domnitorului Vasile Lupu (1634-1653), Gheorghe Kothnarski, dar, numai după 6 ani, invazia tătarilor și a cazacilor (1650) a întrerupt activitatea iezuiților la Iași. În general, între a doua jumătate a secolului al XVII-lea și prima jumătate a secolului al XIX-lea, singurii reprezentanți ai vieții consacrate din Moldova vor fi franciscanii conventuali. În anul 1861, Frații Școlilor Creștine vor veni în Moldova pentru a-și aduce contribuția atât de prețioasă în formarea culturală, carisma acestei congregații fiind misiunea apostolică de educatori; educație umană și creștină a tinerilor, în special a celor nevoiași. După înființarea Seminarului diecezan din Iași (29 septembrie 1886), episcopul Nicolae Iosif Camilli îi va chema la conducerea seminarului pe frații din Societatea lui Isus (iezuiții). Carisma lor este: apărarea și răspândirea credinței; angajarea pentru progresul spiritual al credincioșilor prin folosirea tuturor formelor de propagare a cuvântului lui Dumnezeu. Congregația Notre Dame de Sion a venit în Moldova în anul 1866. Carisma: a da mărturie în Biserică și în lume despre fidelitatea lui Dumnezeu asupra iubirii sale față de poporul evreu și a lucra la împlinirea promisiunilor biblice, revelate patriarhilor și profeților lui Israel, pentru a mântui lumea. În toamna anului 1919, după Primul Război Mondial, când au rămas foarte mulți orfani de război, preoții franciscani vor chema patru surori din Congregația Misionarelor Franciscane de Assisi ce-și vor începe imediat apostolatul în cele două orfelinate din Huși și Hălăucești. Viața consacrată în perioada 1948-1989 În anul 1948, prin Legea nr. 176 din 3 august, au fost suprimate toate ordinele călugărești, fiind închise și instituțiile cu caracter religios sau social conduse de acestea: Seminarul Teologic Franciscan din Luizi-Călugăra (1932-1948), Gimnaziul Franciscan din Hălăucești (1936-1948), noviciate, orfelinate, tipografii, case călugărești. Viața consacrată din România era pusă în afara legii, comuniștii considerându-i trădători de țară pe aceia care aparțineau ordinelor călugărești: au fost momente de prigoană și teroare, dar care nu au reușit să strivească sămânța vieții consacrate sădită cu trudă și eroism de mulți frați și surori în inima poporului catolic din Moldova. Viața consacrată după 1989 După 1989, în Dieceza de Iași au avut loc schimbări radicale în ceea ce privește contribuția pe care persoanele consacrate au adus-o la dezvoltarea spirituală și pastorală. Dacă la începutul anilor 1990 viața consacrată părea o "anormalitate" a diecezei, adică nu se înțelegea rolul persoanelor consacrate și se confunda viața consacrată cu personalul de serviciu din parohii ("sora"), ulterior, s-a constatat o ameliorare și o revizuire a acestei teme. Chiar în rândul vieții consacrate autohtone, și aici ne gândim la prezențele călugărești care au funcționat clandestin în anii de până în 1989, s-a observat o evoluție de la o formă prevalent monastică și eremitică, de parohie, la o amplă formă diversificată cu noi expresii autentice ale vieții consacrate, în mod special de tip apostolic. Este o schimbare care a cerut mult curaj în revizuirea stilului de viață și de structuri ale Bisericii locale.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |