|
12. ECUMENISMUL ȘI DIALOGUL ECUMENIC II. CE TREBUIE SĂ FIM? Întru-un Duh ne-am botezat noi toți, ca să fim un singur trup (1Cor 12,13) B) Exercitarea ecumenismului (cf. UR 5-12) 1) Reînnoirea Biserici privește toți credincioșii Conciliul Vatican II afirmă că preocuparea pentru unire privește întreaga Biserică, atât pe credincioși cât și pe păstori. Această preocupare manifestă deja legătura dintre toți creștinii și duce la unitatea deplină și perfectă, după buna voire a lui Dumnezeu. Biserica, fiind peregrină, este chemată de Cristos la o continuă reformă de care ea are nevoie necontenit, în măsura în care este o instituție omenească și pământească. Această reformă sau reînnoire este motivul care explică mișcarea către unitate și are o deosebită importanță ecumenică. 2) Convertirea interioară, sfințenia vieții și rugăciunea De unde se naște dorința de unitate? Dorința de unitate se naște și crește din reînnoirea cugetului, din lepădarea de sine și din revărsarea liberă a iubirii. Se naște din rugăciune, care cere de la Duhul dumnezeiesc harul abnegației sincere, al umilinței și blândeții în slujire. Se naște din iertarea lui Dumnezeu și a fraților despărțiți. Cu cât va fi mai strânsă comuniunea cu Dumnezeu, cu atât vom putea spori mai intim și mai ușor fraternitatea reciprocă. Convertirea interioară și sfințenia vieții, împreună cu rugăciunile individuale și publice pentru unirea creștinilor trebuie socotite sufletul întregii mișcări ecumenice și pot fi numite pe drept cuvânt "ecumenism spiritual". 3) Cunoașterea reciprocă și dialogul Trebuie să cunoaștem sufletul, doctrina, istoria, viața spirituală și liturgică, psihologia religioasă, cultura fraților despărțiți. Pentru a obține acest rezultat Conciliul recomandă întrunirile cu participarea ambelor părți. 4) Teologia și alte discipline predate și sub aspect ecumenic Este foarte important ca viitorii păstori și preoți să posede o teologie formulată cu exactitate ca să răspundă cât mai bine adevărului faptelor, nu în termeni polemici. De formația preoților depinde în cea mai mare măsură educarea și formarea spirituală necesară a credincioșilor și a călugărilor. 5) Modul și metoda de a exprima credința catolică să nu constituie în nici un fel un obstacol în calea dialogului Doctrina trebuie exprimată și explicată într-un mod clar și integral ca să fie înțeleasă și de frații despărțiți. Pe lângă aceasta, în dialogul ecumenic, teologii catolici, rămânând credincioși învățăturii Bisericii, trebuie să înainteze împreună cu frații despărțiți în cercetarea misterelor divine, cu dragoste de adevăr, cu iubire și umilință. 6) Creștinii să-și mărturisească credința în Dumnezeu unul și întreit și să colaboreze între ei Toți creștinii să mărturisească o singură credință în față tuturor popoarelor și să colaboreze pe plan social cu toți oamenii, fie determinând respectul cuvenit pentru demnitatea persoanei umane, fie lucrând pentru binele păcii, fie urmând aplicarea socială a evangheliei, fie în dezvoltare, în spirit creștin, a științelor și artelor, fie în folosirea unor remedii de orice fel împotriva neajunsurilor epocii noastre ca, de pildă, foametea și calamitățile, analfabetismul și mizeria, lipsa de locuință și distribuirea inechitabilă a bunurilor.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |