|
Biserica lui Cristos care este în Moldova I. CINE SUNTEM?
Sfânta Fecioară Maria este mama și modelul Bisericii Sfânta Fecioară Maria a contribuit și ea la nașterea Bisericii pentru că, după cum știm, Biserica a început să existe în formă germinală o dată cu întruparea. În momentul în care a rostit acel "fiat", Maria și-a dat consimțământul și a permis Cuvântului lui Dumnezeu să-și asume personal o natură omenească, să se facă om în sânul ei feciorelnic și să-și încorporeze astfel, prin Isus, întreaga omenire; ea a făcut posibilă formarea Bisericii, care este tocmai omenirea încorporată în Cristos. Inspirându-se din mărturiile sfinților părinți, Conciliul al II-lea din Vatican a formulat acest adevăr în cap. al VIII-lea al constituției Lumen gentium, unde se afirmă că Maria, fiica lui Adam, dându-și consimțământul la cuvântul divin, a devenit mama lui Isus și, îmbrățișând din toată inima, fără a fi împiedicată de vreun păcat, voința mântuitoare a lui Dumnezeu, s-a oferit total pe sine, ca slujitoare a Domnului, persoanei și lucrării Fiului său, punându-se în slujba misterului răscumpărării, în dependență de Cristos și împreună cu el, prin harul Dumnezeului atotputernic. Pe bună dreptate, așadar, sfinții părinți consideră că Maria nu a fost un instrument pasiv în mâna lui Dumnezeu, ci a cooperat la mântuirea omului în libertatea credinței și a ascultării. Într-adevăr, după cum spune sfântul Irineu, "prin ascultare a devenit cauză de mântuire pentru sine și pentru întreg neamul omenesc" (LG 56). Conciliul mai subliniază că, întrucât a cooperat în mod eficace la mântuirea noastră, Mariei i se poate atribui pe bună dreptate titlul de "corăscumpărătoare", titlu ce trebuie înțeles în mod corect, adică să nu sustragă și să nu adauge nimic demnității și eficacității lui Cristos, unicul răscumpărător și mijlocitor (cf. LG 62). Pe lângă ordinea cauzalității eficiente, Biserica este legată de Maria și în ordinea cauzalității exemplare. Într-adevăr, Maria este modelul perfect, paradigma, realizarea superioară a tot ceea ce Biserica trebuie să fie. Maria este modelul Bisericii și în ceea ce privește proprietățile și caracteristicile ei principale. Maria este sfântă, pentru că este în întregime consacrată lui Dumnezeu, "este plină de har" (Lc 1,28); este una și chiar unică, datorită unirii ei speciale cu Fiul lui Dumnezeu și cu Sfânta Treime; este catolică, pentru că este mama tuturor celor care cred; este apostolică, pentru că este regina apostolilor. Maria este modelul Bisericii, mai ales prin feminitatea ei, prin titlurile ei de mireasă, mamă și fecioară. Biserica, asemenea Mariei, este mireasa Duhului Sfânt, unită printr-o legătură nupțială indisolubilă; și ea, precum Maria, este mireasa neatinsă și castă, și totodată fecundă (dă naștere fiilor lui Dumnezeu); însă în Maria, minunea este infinit mai mare, pentru că ea este nu numai spiritual, ci și fizic nepătată și, în același timp, nu numai spiritual, ci și fizic fecundă. Asemenea Mariei, și Biserica este numită mamă și fecioară, însă Conciliul al II-lea din Vatican precizează că, prin aceste două proprietăți, sfânta Fecioară Maria este cea dintâi, oferind în mod neasemuit și unic exemplul de Fecioară și Mamă. Căci prin credință și ascultare, ea l-a născut pe pământ pe însuși Fiul Tatălui, necunoscând bărbat, sub adumbrirea Duhului Sfânt, ca o nouă Evă, arătând, nu șarpelui din vechime, ci vestitorului lui Dumnezeu, o credință nealterată de vreo îndoială. Ea l-a născut pe Fiul pe care Dumnezeu l-a orânduit primul născut dintre mulți frați (Rom 8,29), adică dintre credincioși, la nașterea și creșterea cărora ea conlucrează cu iubire de mamă. Contemplând sfințenia tainică a Mariei și imitându-i iubirea, împlinind cu fidelitate voința Tatălui, prin primirea cu credință a Cuvântului lui Dumnezeu, Biserica devine și ea mamă: prin predică și Botez naște la o viață nouă și nepieritoare pe fiii zămisliți de la Duhul Sfânt și născuți din Dumnezeu. Ea este și fecioara care păzește neatinsă și curată credința față de mirele ei și, imitând-o pe Maica Domnului său, prin puterea Duhului Sfânt, păstrează în mod feciorelnic credința neatinsă, speranța tare, iubirea sinceră (LG 63-64). Dintre cele trei titluri - mireasă, fecioară și mamă - cel mai elocvent pentru noi creștinii este cel de mamă: noi apreciem și iubim Biserica mai ales ca mamă. Acest titlu de "mamă" nu trebuie înțeles ca o metaforă, pentru că pe plan supranatural Biserica este cu adevărat mama noastră, în sens literal și nu simplu alegoric. Într-adevăr, ea este cea care ne comunică viața, viața dumnezeiască. Ne naște la această viață superioară prin Botez, ne hrănește cu cuvântul lui Dumnezeu și cu dumnezeiasca Euharistie, ne întărește și ne maturizează prin Mir, ne vindecă de vinovățiile și de slăbiciunile noastre prin Spovadă și ne introduce în viața veșnică prin Ungerea bolnavilor. Așadar, Biserica nu ne aduce la lumina vieții divine pentru a ne abandona ulterior, ci ne păstrează uniți la sânul ei matern până în ultima clipă când vom intra definitiv în communio sanctorum. În toate acestea, Biserica nu face altceva decât să imite grija maternă pe care Maria o are față de toți frații lui Cristos. Biserica depinde de Maria și sub aspectul cauzalității finale: Maria este ultimul obiectiv, ținta finală spre care se îndreaptă Biserica în munca ei zilnică de creștere și desăvârșire, obiectiv înalt de care se poate doar apropia, fără să reușească să-l realizeze la perfecțiune, nu doar pentru că nu va reuși niciodată să se identifice cu Maria, ci pentru că ceea ce ea vede în Maria va fi mereu contrariul identificării. Doar escatologic ea va putea spera să ajungă membrul ei cel mai ales, când toate petele păcatului originar vor fi spălate, toată integritatea originală va fi refăcută, orice înălțare corporală la ceruri va fi împlinită. Până atunci, Biserica, venerând-o pe Maria, nu poate să se celebreze pe ea însăși, și cu cât mai mult ea (ca Biserică triumfătoare adunată în ceruri) devine asemănătoare cu modelul ei cu atât mai puțin va cădea într-o astfel de ispită.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |