|
3. LITURGIA ȘI VIAȚA SACRAMENTALĂ 6. Sacramentele slujirii a. Sacramentul Preoției Sacramentele slujirii - Preoția și Căsătoria - conferă o misiune specială în Biserică; ele sunt conferite în primul rând nu pentru un bine personal, dar pentru mântuirea celorlalți și dacă obțin mântuirea personală, aceasta o fac prin slujirea altora. "Cei care primesc sacramentul Preoției sunt consacrați pentru a fi, în persoana lui Cristos, capul și păstorul, prin cuvântul și harul lui Dumnezeu, capi și păstori ai Bisericii". Din voința lui Dumnezeu, toți cei care sunt în Biserică, sunt făcuți părtași, prin Botez, la unica preoție a lui Cristos, sunt o împărăție de preoți pentru Dumnezeu Tatăl, o preoție sfântă. În această preoție comună, Cristos a voit și a instituit preoția ministerială, prin care cel ales de Dumnezeu primește hirotonirea și o dată cu ea puterea de acționa în persoana lui Cristos, capul - "in persona Christi capitis". A acționa în persoana lui Cristos înseamnă un raport foarte strâns între preot și Cristos, astfel încât însuși Cristos acționează și se face prezent în persoana preotului: "Când cineva botează, însuși Cristos este cel care botează....". Prin preoția ministerială Cristos își continuă lucrarea sa preoțească în lume cu cele două aspecte fundamentale: aduce mântuirea oamenilor din partea lui Dumnezeu și aduce cult lui Dumnezeu din partea oamenilor. Această lucrare se realizează prin vestirea cuvântului lui Dumnezeu, celebrarea sacramentelor, dar mai ales prin celebrarea Euharistiei, care perpetuează jertfa de pe cruce a lui Cristos, prin care lumea este mântuită, iar lui Dumnezeu i se aduce închinare desăvârșită. Consacrarea preoțească nu anulează din persoana preotului slăbiciunile umane sau posibilitatea de a greși, dar Duhul Sfânt garantează eficacitatea actelor sacramentale săvârșite de preot, astfel încât eventualul păcat al preotului nu poate să împiedice rodul harului. Preoția ministerială nu are doar misiunea de a-l reprezenta pe Cristos, capul Bisericii, dar ea acționează în numele întregii Biserici în așa fel încât "acțiunile liturgice nu sunt acțiuni private, ci sunt celebrări ale Bisericii care este sacramentul unității, adică poporul sfânt adunat și organizat sub călăuzirea episcopilor". Acțiunile săvârșite de preot aparțin întregului trup al Bisericii, îl manifestă și se răsfrâng asupra lui; rugăciunile pe care el le adresează lui Dumnezeu sunt spuse în numele întregului popor sfânt și al tuturor celor prezenți, iar jertfa este oferită lui Dumnezeu în numele întregului popor. "Această slujire bisericească instituită de Dumnezeu este exercitată în diferite trepte de cei care, încă de la început, au fost numiți episcopi, preoți, diaconi". Rugăciunea de consacrare exprimă harul special al Duhului Sfânt dăruit fiecărui grad al acestui sacrament: - pentru episcopat: puterea Duhului Sfânt pentru a conduce turma sfântă și a îndeplini în mod corect misiunea preoției depline, pentru a ierta păcatele, pentru a dispune ministerele Bisericii, pentru a dezlega tot ce a fost legat; - pentru prezbiterat: Duhul de sfințenie pentru a conduce pe toți la o comportare de viață integră, pentru a face să ajungă evanghelia la marginile pământului, pentru ca toate națiunile, reunite în Cristos, să formeze unicul popor al lui Dumnezeu; - pentru diaconat: revărsarea Duhului Sfânt care să-i fortifice pe diaconi cu cele șapte daruri ale harului pentru a putea îndeplini cu fidelitate opera misiunii lor; să fie sinceri în caritate, plini de grijă față de cei slabi și săraci, umili în slujire, drepți și curați cu inima, vigilenți și credincioși în spirit. Viața lor, generoasă și castă, să fie un apel constant la evanghelie, să fie puternici și perseverenți în credință. Sacramentul Preoției este un dar pe care Cristos îl face în mod liber, deci acest sacrament nu poate fi căutat și primit ca o onoare, ci este primit numai prin vocație. Biserica de rit latin cere alegerea voluntară a celibatului, semn care anticipă împărăția cerurilor, semn de totală dăruire lui Cristos și Bisericii. Dreptul canonic enumeră și alte condiții și calități cerute pentru hirotonire: absența oricărei constrângeri, credință integră, intenție dreaptă, știința necesară, nume bun, integritatea moravurilor, practicarea virtuților, calități fizice și psihice. Sacramentul Preoției astăzi Cum este privit preotul astăzi, într-o lume în continuă schimbare? Se poate vorbi despre o criză a sacramentului preoției? Este cunoscut faptul că în multe țări se simte tot mai mult lipsa de preoți, că numărul candidaților la preoție a scăzut vertiginos; această lipsă face ca aceia care sunt activi să fie foarte ocupați, să fie constrânși a se rezuma doar la munca de organizare, ministerul lor fiind tot mai puțin înțeles de lumea desacralizată în care trăiesc. Aceasta poate duce la o adevărată criză spirituală, la o criză de identitate, preotul găsindu-se izolat și neînțeles, lipsit de motivație, străin într-o lume care i-a devenit străină! Este semnificativă încurajarea dată de papa Ioan Paul al II-lea: "Nu ne ascundem dificultățile; nu sunt nici puține, nici ușoare. Dar pentru a le învinge avem speranța noastră, credința noastră în iubirea inepuizabilă a lui Cristos, siguranța noastră în imposibilitatea de a înlocui ministerul sacerdotal pentru viața Bisericii și a lumii". Această criză este amplificată și de faptul că, pe lângă preoții care trăiesc cu mare entuziasm și dăruire propriul minister pastoral, sunt și preoți care nu-și înțeleg suficient propria vocație și misiune. Rezultatul? Comunități în care dialogul între preot și credincioși nu există, severitate excesivă, duritate, preocupări exagerate pentru problemele materiale, financiare, comportament duplicitar, exemplu rău, scandal etc. Dieceza de Iași se bucură de un număr mare de vocații, dar, în ultimii ani, ele sunt într-o vizibilă scădere și ca număr și din punct de vedere calitativ. De aceea se impune o atentă și îngrijită pastorație a vocațiilor; comunitatea parohială, preotul și familia creștină formează mediul cel mai prielnic, leagănul vocațiilor. De credința familiilor din comunitățile noastre, de modul în care preotul sau preoții dintr-o comunitate își trăiesc astăzi preoția lor depinde viitorul Bisericii noastre locale. b. Sacramentul Căsătoriei La fel ca Preoția, sacramentul Căsătoriei este un sacrament de slujire și conferă o misiune specială în Biserică. S-a spus că sacramentul Căsătoriei nu este un sacrament ca toate celelalte, deoarece, în timp majoritatea celorlalte sacramente derivă din însăși acțiunea lui Isus Cristos, Căsătoria, în schimb, exista cu mult înaintea lui. Într-adevăr, există astăzi printre creștini, o mentalitate foarte variată cu privire la căsătorie. Cu toate că ritul natural a fost încreștinat, conștiința unora care se căsătoresc, deși sunt botezați, nu este pe deplin încreștinată, rămânând mai departe în sfera naturalului, dacă nu chiar a superstițiilor. Unii consideră căsătoria mai mult cu o mentalitate păgână, ca pe o cale liberă pentru folosirea instinctelor sau ca o trecere spre o normalitate juridică, ori, în cazuri puțin mai fericite, chiar dacă este percepută ca un sacrament al indisolubilității și al fidelității, totuși nu există deplina convingere că toate acestea nu se vor realiza fără harul sacramental. Noutatea creștină a Căsătoriei-sacrament poate fi înțeleasă mai bine urmărind planul pe care Dumnezeu l-a avut încă de la începutul creației. "Dumnezeu l-a creat pe om după chipul său, l-a făcut după chipul lui Dumnezeu; parte bărbătească și parte femeiască i-a făcut. Dumnezeu i-a binecuvântat și le-a zis: Creșteți, înmulțiți-vă... De aceea va lăsa omul pe tatăl său și pe mama sa și se va uni cu femeia sa și vor fi amândoi un singur trup". Astfel se poate spune că "acea comunitate intimă de viață și de iubire conjugală a fost întemeiată de Creator și înzestrată de el cu legi proprii. Dumnezeu însuși este autorul Căsătoriei". Legătura bazată pe comuniunea de iubire și de viață dintre soți și binecuvântată de Dumnezeu ca o realitate "foarte bună", destinată la misiunea de a crește de a se înmulți și de a stăpânii pământul a fost confirmată și amintită de Isus atunci când spune: "Nu ați citit cum Creatorul i-a creat... și vor fi amândoi un singur trup?" Din păcate, această legătură nu a rămas fidelă idealului stabilit de Creator. Păcatul introduce o mare dezordine în capacitatea de a iubi și în modul de a exprima iubirea ducând la pierderea armoniei inițiale și făcând loc spiritului de dominare, de gelozie, de infidelitate și diviziune. Această experiență a slăbiciunii le folosește profeților pentru a sublinia aspectul cel mai misterios al iubirii lui Dumnezeu: el rămâne fidel în ciuda tuturor infidelităților, iar iubirea sa este fără margini. Totuși, adevăratele căsătorii vor fi acelea ale timpului mesianic, când iubirea lui Dumnezeu va deveni vizibilă în Mesia, Isus Cristos. Iubirea lui Dumnezeu față de poporul său nu va mai fi ilustrată de experiența matrimonială, ci de însăși iubirea lui Cristos pentru Biserică, mireasa sa, care va deveni și model-prototip al comuniunii conjugale. În această nouă realitate Isus se prezintă ca mire, în timp ce Biserica este mireasa iubită, purificată, "născută" din coasta deschisă a lui Cristos, mireasa pe care sângele mirelui a purificat-o pentru totdeauna. Roadele sacramentului Căsătoriei Noul Drept canonic afirmă că "Din căsătoria validă se naște între soți o legătură care prin natura ei este veșnică și exclusivă; mai mult, în căsătoria creștină, soții sunt întăriți și într-un fel consacrați printr-un sacrament special pentru îndatoririle și demnitatea stării lor". Intervenția lui Cristos asupra căsătoriei este, prin urmare, decisivă. El, care a venit pentru ca să avem viață din belșug și pentru a face noi toate lucrurile, n-a lăsat căsătoria așa cum a găsit-o, dar a restaurat-o, a readus-o la perfecțiunea de la început, reafirmând unitatea și fidelitatea absolută și făcând din ea un mare sacrament, canal de har. Prin căsătorie, harul sacramental oferă celor doi caracteristicile iubirii matrimoniale: totalitate, unitate, fidelitate, fecunditate..., o semnificație nouă și o valoare supranaturală căsătoriei naturale. Căsătoria creștină devine simbolul alianței noi și eterne, pecetluită cu sângele lui Cristos. Duhul Sfânt, trimis de Domnul, le dă soților o inimă nouă și-i face capabili să se iubească așa precum Cristos își iubește Biserica. Astfel, iubirea conjugală poate ajunge la desăvârșire, la caritatea conjugală care este modul propriu și specific prin care soții participă și sunt chemați să trăiască însăși caritatea lui Cristos care se dăruiește pe cruce. Binefacerile și exigențele iubirii conjugale Sub acest titlu Catehismul Bisericii Catolice parcurge în câteva numere unele caracteristici sau calități esențiale ale sacramentului Căsătoriei: unitatea și indisolubilitatea, fidelitatea, fecunditatea. - unitatea și indisolubilitatea este rodul unei adevărate iubiri care comportă o totalitate în care intră toate componentele persoanei. Ea are ca scop o unitate profund personală, aceea care, pe lângă unirea într-un singur trup, să fie și o singură inimă și un singur suflet. - fidelitatea se referă la specificitatea iubirii conjugale care trebuie să fie exclusivă până la moarte. Ea exprimă statornicia în a menține cuvântul dat. Adulterul este o nedreptate, este o rană făcută legăturii matrimoniale care compromite unirea stabilă a părinților și binele fiilor lor. - fecunditatea este semnul și rodul iubirii conjugale, mărturia vie a reciprocei dăruiri depline a soților, expresie concretă a vocației de a fi de partea vieții. Soții sunt chemați printr-o vocație specială să fie colaboratorii lui Dumnezeu creatorul și ai lui Cristos mântuitorul care prin ei răspândește și îmbogățește în mod continuu familia umană. Fecunditatea iubirii conjugale nu se reduce numai la procrearea copiilor, dar trebuie să continue prin toate acele roade de viață morală, spirituală și supranaturală pe care tatăl și mama sunt chemați să le dea copiilor și, prin ei, Bisericii și lumii întregi. Fiind binecuvântată de Dumnezeu, căsătoria creștină face din soți, din familia creștină, o comunitate de har și de rugăciune, o școală de virtuți umane și de caritate creștină, locul privilegiat unde copiii primesc primul anunț al credinței; reluând și repropunând datoria înrădăcinată în Botez și în Mir, de a apăra și de a răspândi credința, sacramentul Căsătoriei îi face pe soții și pe părinții creștini martorii lui Cristos, adevărați misionari ai iubiri și ai vieții.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |