Sinodul diecezan
  Introducere
  Documente
  Structuri
  Itinerar
  Rugăciune
  Materiale
  Cateheze
  Schema
  teol.-pastorală
  Cartea
  sinodală
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 SINODUL DIECEZAN 

3. LITURGIA ȘI VIAȚA SACRAMENTALĂ

5. Sacramentele de vindecare

a. Sacramentul Pocăinței

"Dumnezeu își arată dragostea față de noi prin faptul că, pe când eram încă păcătoși, Cristos a murit pentru noi. Deci cu atât mai mult acum, când suntem socotiți îndreptățiți, prin sângele lui, vom fi mântuiți prin el de mânia lui Dumnezeu".

Înainte de pătimirea și moartea sa, la Cina cea de Taină, Isus a spus: "Acesta este sângele meu, care pentru voi și pentru mulți se varsă spre iertarea păcatelor" și pentru că "Fiul Omului are, pe pământ, puterea de a ierta păcatele", această putere care aparține numai lui Dumnezeu a transmis-o apostolilor și Bisericii sale: "Primiți pe Duhul Sfânt, cărora le veți ierta păcatele vor fi iertate, cărora le veți ține, vor fi ținute". Duhul Sfânt îi oferă omului harul pocăinței și al convertirii.

Există mai multe moduri prin care creștinul exprimă și practică pocăința; aceste forme penitențiale diferite, care sunt expresia convertirii inimii și a penitenței interioare, sunt concretizate în gesturi și fapte de penitență exterioară, culminând cu sacramentul Pocăinței.

- Rugăciunea, precedă și însoțește actul convertirii; omul, conștient de propriile păcate, strigă și imploră de la Dumnezeu darul convertirii și al iertării.

- Postul ca renunțare și semn concret al durerii pricinuite de păcat și gest de caritate dacă săracii beneficiază de renunțarea noastră.

- Pomana ca gest de caritate care "acoperă o mulțime de păcate", dar și ca expresie a reconcilierii cu aproapele.

- Sacrificiile vieții prin care se ia parte la suferințele lui Cristos.

Sacramentul Pocăinței - prin care credincioșii primesc de la iubirea și îndurarea lui Dumnezeu iertarea păcatelor, reconcilierea cu Biserica și cu aproapele - este prin excelență locul de întâlnire cu Cristos medicul, restauratorul și sfințitorul sufletelor. Pocăința, susținută de căința inimii, de dorința și hotărârea de îndreptare, devine eficace în mărturisire când Cristos, în persoana preotului, pronunță cuvintele dezlegării: "Eu te dezleg de păcatele tale..." Adevărata convertire nu se limitează numai la cuvinte sau gesturi externe, ci trebuie să se concretizeze în corectarea vieții, în repararea daunelor produse, în ispășire, în transformarea vieții. Aceasta nu este o schimbare magică, dar este rezultatul lucrării harului și al efortului pe care creștinul îl depune pentru a se elibera de lâncezeala spirituală, de mediocritate, de slăbiciuni, mentalități etc.

Efectele principale ale sacramentului Pocăinței sunt:

- reconcilierea cu Dumnezeu; învierea spirituală redând demnitatea și bunurile vieții de fii ai lui Dumnezeu, bunuri dintre care cel mai prețios este prietenia cu Dumnezeu;

- împăcarea cu Biserica. Păcatul știrbește sau rupe comuniunea frățească, iar sacramentul Pocăinței o reface și în acest sens el nu îl însănătoșește doar pe cel care a reintrat în comuniune cu Biserica, ci are un efect de înviorare și asupra vieții Bisericii care a suferit din cauza păcatului unuia dintre mădularele sale;

- împăcarea cu noi înșine. Sacramentul Pocăinței produce o autentică înviere spirituală, redobândind pacea și liniștea propriei conștiințe; păcatul provoacă în inima omului tristețe, remușcare, neliniște, teama de judecata lui Dumnezeu și de osânda veșnică, iertarea însă aduce eliberarea interioară și trecerea de la tristețe la bucurie;

- anticipă judecata la care, fiecare om, va fi supus la sfârșitul acestei vieți pământești. Acum omului îi este oferită posibilitatea de a alege între viață și moarte. Convertindu-se la Cristos prin credință și pocăință, păcătosul trece de la moarte la viață "și nu va veni la judecată".

Sacramentul pocăinței în criză?

O privire statistică asupra modului în care este frecventat sacramentul Pocăinței scoate în evidență o criză tot mai profundă care merge, în anumite locuri și la anumite categorii de persoane, până la fuga de confesional. Această criză, mult mai evidentă în Biserica din Occident, nu este străină nici Diecezei de Iași unde, chiar dacă "se face coadă încă la spovadă", frecventarea acestui sacrament a scăzut, mai ales în rândul tinerilor și al creștinilor care locuiesc în orașe. În plus, putem vorbi de o criză în trăirea acestui sacrament pentru că de foarte multe ori iertarea dobândită nu se concretizează într-o viață autentic creștină! Cu alte cuvinte, avem o viață sacramentală, dar nu una evanghelică, trăită după cuvântul lui Dumnezeu.

Care sunt cauzele acestei crize?

Prima cauză este pierderea sensului lui Dumnezeu, adică Dumnezeu nu mai este perceput ca prezență, ca realitate vie care acționează în istorie și în viața omului; nu se mai percepe raportul profund și vital care există între om și Dumnezeu și în locul lui Dumnezeu este absolutizat omul care se pune pe sine în centrul tuturor.

A doua cauză este pierderea sensului păcatului. Omul modern, tributar unei societăți desacralizate în care trăiește, gândește că poate să se realizeze independent de orice normă morală, abandonându-se instinctului și propriilor păreri arbitrare; el crede că totul este permis, că păcatul nu mai este păcat, ci face parte din procesele biologice inconștiente și incontrolabile și deci nu implică responsabilitate.

În măsură mult mai mică, dar nu de neglijat, o altă cauză s-ar putea găsi în anumite experiențe negative pe care unii credincioși le au în legătură cu sacramentul Pocăinței: o severitate prea mare, mai ales cu aceia care nu au încă o maturitate spirituală - copii, tineri - insistență deosebită numai pe anumite păcate "delicate", întrebări excesive care transformă spovada într-un interogatoriu, pot crea în sufletele unor credincioși teamă sau aversiune față de acest sacrament.

b. Ungerea bolnavilor

"Prin sfânta Ungere a bolnavilor și prin rugăciunea preoților, Biserica întreagă îi încredințează pe bolnavi Domnului răstignit și glorificat, pentru a-i alina și a-i mântui; mai mult, îi îndeamnă să se asocieze de bună voie pătimirii și morții lui Cristos pentru a contribui astfel la binele poporului lui Dumnezeu".

Boala și suferința s-au aflat totdeauna printre problemele cele mai grave care încearcă viața omului. Prin boală, omul face experiența propriei neputințe, a limitelor și a condiției sale muritoare. Orice boală ne face să întrezărim moartea.

Ce este omul? Care este sensul durerii, al răului, al morții? Răspunsurile sunt multe, dar singurul care aduce o rază de speranță, de încredere, care dă sens suferințelor și morții este răspunsul credinței:

"Creștinii sunt conștienți de complexitatea suferinței, însă, luminați și susținuți de credință, au posibilitatea de a pătrunde mai în profunzime misterul durerii și de a o suporta cu mai mare tărie. De fapt, ei știu din cuvintele lui Cristos care este semnificația și valoarea suferinței pentru mântuirea proprie și a lumii, și cum în boală Cristos însuși le este alături și îi iubește, el care în viața sa pământească de atâtea ori i-a vizitat pe bolnavi și i-a vindecat".

Cristos, care s-a arătat totdeauna milostiv cu cei bolnavi și le-a venit în ajutor iertându-le păcatele și vindecându-i, merge până acolo încât se identifică cu ei: "Am fost bolnav și m-ați vizitat". Mai mult, chemându-i pe ucenici să-l urmeze purtându-și crucea, le încredințează lor această misiune de compătimire și vindecare: "Vindecați bolnavii..."; "În numele meu... își vor pune mâinile peste cei bolnavi și se vor vindeca".

Biserica, încă din vremea apostolilor, cunoaște un ritual propriu pentru bolnavi, atestat de sfântul Iacob:

"Este cineva bolnav între voi? Să-i cheme pe preoții Bisericii și aceștia să se roage asupra lui, ungându-l cu untdelemn, în numele Domnului. Rugăciunea credinței îl va mântui pe cel bolnav și Domnul îl va ridica. Dacă a săvârșit păcate, acestea îi vor fi iertate".

Roadele acestui sacrament

- comunică un har sacramental, adică un har special al Duhului Sfânt, un har de mângâiere, de pace și de curaj pentru a învinge greutățile specifice stării de boală; în starea de tulburare psihico-fizică, de neliniște și de încercare în care se află, bolnavul are nevoie de un ajutor special care să-i reînnoiască încrederea în Dumnezeu și să-l întărească împotriva ispitei de descurajare și de angoasă în fața morții;

- unirea cu patima lui Cristos - bolnavul primește harul de a aduce roade prin participarea la pătimirea răscumpărătoare a Mântuitorului, la opera salvifică;

- un har eclezial - bolnavul, asociindu-se de bună voie la pătimirea și moartea lui Cristos, contribuie la binele poporului lui Dumnezeu;

- o pregătire pentru trecerea din urmă, când boala, în planul lui Dumnezeu, conduce la moarte; Maslul îl ajută pe cel care se află pe punctul de a ieși din această lume să crească în credința și speranța că va participa la victoria lui Cristos asupra păcatului și a morții;

- vindecarea trupească - poate avea loc în două forme: una pământească, imediată, care constă în recuperarea sănătății fizice, a doua escatologică, ce se va realiza la învierea de apoi și care va reprezenta victoria totală și definitivă asupra bolii și a morții.

Problematica pastorației

Dintre toate sacramentele, pastorația Ungerii bolnavilor pare să fie astăzi cea mai deficitară, fragmentată și provizorie, iar aceasta din mai multe cauze:

- cauze socio-culturale. Datorită fenomenului secularizării, omul contemporan este incapabil să integreze în propria existență realitatea suferinței și a bolii; într-o societate bazată pe producție și eficientism, bolnavul și bătrânul sunt marginalizați, devin povară, piedică. Bolnavul însuși, simțindu-se refuzat, se închide în sine, iar rudele acceptă această stare de lucruri, reducând tot mai mult la sfera privată boala unuia din familie. În aceste condiții, preoții sunt constrânși la o acțiune privată, oarecum pe ascuns și în grabă, chemați în ultimul moment pentru "a-și face datoria" cât mai repede și apoi să dispară!

- ignoranța însoțită de prejudecăți care a dus la acea concepție total greșită că Ungerea bolnavilor este un semn precursor al morții; de aceea preotul este chemat în ultima clipă "să nu-l sperie pe bolnav", sau chiar când bolnavul intră în comă sau și-a dat deja sufletul!

- convingerea că aceste sacrament aparține celor muribunzi și nu tuturor acelora care sunt afectați de o boală gravă - și bătrânețea este uneori o boală destul de gravă -, sunt în pericol de moarte sau sunt slăbiți din cauza unor suferințe grele.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat