Sinodul diecezan
  Introducere
  Documente
  Structuri
  Itinerar
  Rugăciune
  Materiale
  Cateheze
  Schema
  teol.-pastorală
  Cartea
  sinodală
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 SINODUL DIECEZAN 

3. LITURGIA ȘI VIAȚA SACRAMENTALĂ

4. Euharistia și sfințirea duminicii

a. Euharistia

Dacă economia mântuirii își are împlinirea în Cristos Domnul, atunci reprezentarea permanentă a misterul pascal își are adeverirea în dumnezeiasca Euharistie. De aceea, celebrarea Euharistiei este centrul întregii vieți creștine, atât pentru Biserica Universală, cât și pentru orice Biserică locală.

Euharistia este sacramentul sacramentelor, taina în care este conținut tot binele spiritual al Bisericii, adică Isus Cristos însuși, Paștele nostru. Conciliul Vatican II numește această taină izvorul și culmea întregii vieți creștine (SC 47). Toate sacramentele precum și toate activitățile bisericești și operele de apostolat sunt strâns legate de Euharistie și sunt rânduite în vederea ei, căci în sfânta Euharistie este cuprins tot binele spiritual al Bisericii, Cristos însuși, Paștele nostru și pâinea cea vie.

După prefacere, în timpul sfintei Liturghii, preotul rostește "Misterul credinței". Această afirmație vrea să spună că tot ceea ce Biserica crede și trăiește, este celebrat în Euharistie; pe scurt, Euharistia rezumă totalitatea credinței noastre: "Modul nostru de a gândi concordă cu Euharistia, iar Euharistia, la rându-i, confirmă modul nostru de a gândi".

Euharistia - jertfa lui Cristos

Lucrarea de mântuire a oamenilor pe care Cristos a înfăptuit-o din iubire a culminat cu jertfa de pe cruce prin care, Cristos a ispășit păcatele omenirii și a adus Tatălui ceresc lauda și mulțumirea desăvârșită. Prin Euharistie, Cristos prelungește lucrarea de mântuire până la sfârșitul lumii, pentru ca roadele mântuirii să ajungă la toți oamenii din toate timpurile și din toate locurile.

Așadar, Euharistia este jertfa lui Cristos de pe Calvar care devine prezentă pe altar. Cristos a făcut din Euharistie memorialul morții sale de pe cruce, memorial însemnând nu comemorarea unui eveniment din trecut, nici amintirea unui fapt săvârșit cândva, ci reactualizarea, aducerea lui în prezent.

Așa cum Moise a instituit memorialul "Paște-alianță", la împlinirea timpurilor Isus a instituit noul "memorial" pe care discipolii săi vor trebui să-l celebreze pentru a vesti moartea sa și a proclama învierea sa, în așteptarea venirii sale. Biserica a reamintit acest adevăr de credință la Conciliul Vatican II:

"La Cina de Taină, în noaptea în care era vândut, Mântuitorul nostru a instituit jertfa euharistică a trupului și sângelui său pentru a perpetua de-a lungul veacurilor jertfa crucii până la a doua sa venire și pentru a încredința astfel miresei sale preaiubite, Biserica, memorialul morții și al învierii sale: sacrament al pietății, semn al unității, legătura carității, ospăț pascal în care îl primim pe Cristos.

Pornind de la acest text conciliar, reiese că Euharistia a fost instituită de Cristos, este un sacrificiu sacramental, este jertfa lui Cristos, memorialul Paștelui său care face să fie prezent, eficace, actual pentru noi astăzi sacrificiul săvârșit și oferit de Cristos o dată pentru totdeauna pe cruce și anticipă împlinirea viitoare:

"Ori de câte ori se celebrează pe altar jertfa crucii, în care Cristos, Paștele nostru, a fost jertfit, se împlinește opera răscumpărării noastre".

Euharistia, taina iubirii - prezența totală a lui Cristos

Caracteristica iubirii este aceea de a se dărui. Cristos, iubirea personificată, a venit și a rămas în mijlocul nostru în atâtea moduri pentru a ni se dărui. O modalitate sublimă a prezenței lui Cristos în Biserică este tocmai prezența euharistică. În Euharistie nu este prezentă numai persoana divină a lui Cristos, dar Cristos întreg, cu divinitatea și omenitatea sa, cu trupul și sângele său. De aceea, prezența lui Cristos în Euharistie este sacramentală (nu fizică), substanțială (toată substanța pâinii și a vinului devine trupul și sângele lui Cristos), reală (nu aparentă), permanentă (rămâne și după celebrare), Cristos fiind prezent total și întreg (trup, sânge, suflet, divinitate; nu separat sau fragmentat).

Prezența reală a lui Cristos în Euharistie este una din dogmele centrale ale creștinismului. Totodată este cel mai profund mister care nu poate fi cunoscut nici prin simțuri, nici cu rațiunea, ci numai prin credință, acceptând ca adevărate cuvintele lui Cristos:

Nu te întreba dacă acest lucru este adevărat, ci primește mai degrabă cu credință cuvintele Domnului pentru că el, care este adevărul, nu minte (Sf. Ciril din Alexandria).

Prezența în Euharistie a lui Cristos cel înviat, devine culmea celorlalte modalități de prezențe. Din nou, Conciliul este clar:

"Cristos... este prezent în multe feluri în Biserica sa: în cuvântul său, în rugăciunea Bisericii sale, «unde sunt doi sau trei adunați în numele său» (Mt 18,12), în cei săraci, în cei bolnavi, în cei robiți (Mt 25,31-46), în sacramentele ale căror autor este, în jertfa Liturghiei și în persoana celebrantului. Dar, «el este prezent în cel mai înalt grad sub speciile euharistice»".

Pentru această prezență diferită de celelalte sacramente, Biserica, încă din primele secole, a păstrat Euharistia și după celebrarea liturgică, adorând-o și înconjurând-o cu tot respectul. Scopurile păstrării sfintei Euharistii sunt următoarele: administrarea viaticului, distribuirea Împărtășaniei, pentru motiv just, în afara sfintei Liturghii și adorarea preasfântului sacrament ca dovadă de recunoștință și iubire față de Domnul nostru Isus Cristos. Prin urmare, este de reținut că Euharistia care se păstrează în bisericile noastre, nu este o relicvă, dar o persoană: prezența întrupată, victima vie, prezența glorioasă a persoanei lui Cristos care trăiește în mijlocul nostru, plin de har și de adevăr, pentru a fi centrul și inima comunităților noastre parohiale și a lumii întregi.

Sfânta Liturghie

Isus Cristos este prezent într-un mod special în timpul sfintei Liturghii care este culmea liturgiei și centrul religiei creștine. Celebrarea sfintei Liturghii, întrucât este acțiunea lui Cristos și a poporului lui Dumnezeu constituit în mod ierarhic, constituie centrul întregii vieți creștine pentru Biserica Universală, pentru cea locală și pentru fiecare credincios. Aici se află "culmen" atât a acțiunilor prin care Dumnezeu sfințește lumea în Cristos, cât și a cultului pe care oamenii îl aduc Tatălui, prin Cristos.

Sfânta Liturghie este întrunirea prin excelență a Bisericii, ca și comunitate supranaturală a fiilor lui Dumnezeu; este adunarea plenară a poporului lui Dumnezeu, adunare în care ne întrunim pentru a ne instrui, pentru a oferi Tatălui un sacrificiu care să fie vrednic de el, pentru a face tot mai strânsă unirea noastră cu Cristos și cu frații noștri.

Acest obicei datează încă de la începuturile creștinismului. În Faptele Apostolilor se menționează că primii creștini "erau stăruitori la învățătura apostolilor și unirea frățească, la frângerea pâinii și la rugăciune". Adunarea liturgică era totul pentru primii creștini, care, pentru a lua parte la ea, sfidau și moartea în timpul persecuțiilor.

Cele două mari momente ale celebrării Liturghiei, liturgia cuvântului și liturgia euharistică formează un singur act de cult. Are câteva rituri introductive și de încheiere. Așa s-a desfășurat și Cina sau Liturghia pe care Isus, după înviere, a celebrat-o cu cei doi ucenici în drum spre Emaus: pe drum le-a explicat Scripturile (liturgia cuvântului), apoi, șezând la masă cu ei, a luat pâinea, a binecuvântat-o, a frânt-o și le-a dat-o (liturgia euharistică).

După întâlnirea cu Cristos în "sacramentul" cuvântului, are loc întâlnirea cu el sub semnele pâinii și ale vinului. Adunarea creștină celebrează jertfa euharistică, acea jertfă care este unicul sacrificiu al lui Cristos în care el este preot și victimă. La Liturghie, este el însuși cel care se oferă și ne oferă cu el și pe noi, fiind și noi părtași la roadele jertfei sale de pe Calvar. De aceea, nu este adevărată participare la Liturghie dacă nu ne oferim cu Isus, pentru el și în el, cu bucuriile, cu suferințele, cu speranțele noastre, dacă nu oferim cu el tot ceea ce suntem și tot ceea ce facem; dacă nu devenim ostii cu Cristos - ostie, dacă nu jertfim pe aceeași cruce pe care a murit Cristos eul nostru cu toate pasiunile, dacă nu devenim cu el "corăscumpărători". În acest sens, Conciliul notează:

"Biserica veghează cu grijă ca fiii săi să nu asiste ca străini și spectatori muți la acest mister al credinței, ci, înțelegându-l bine cu ajutorul ceremoniilor și rugăciunilor, să participe la acțiunea sacră în mod conștient, cu pietate și activ; să fie instruiți prin cuvântul lui Dumnezeu, să se hrănească la masa trupului Domnului, să aducă mulțumire lui Dumnezeu. Nu numai să ofere ostia nepătată prin mâinile preotului, ci împreună cu el să învețe a se oferi pe ei înșiși și, prin Cristos mijlocitorul, să se desăvârșească din zi în zi în unirea dintre ei, pentru ca în cele din urmă Dumnezeu să fie totul în toți".

Participarea creștinului la Liturghie se concretizează în mod special prin participarea sacramentală la ospățul euharistic. Chemarea lui Cristos de a-l primi în sfânta Împărtășanie este deosebit de stăruitoare: "Adevăr, adevăr vă spun: dacă nu veți mânca trupul Fiului Omului și nu veți bea sângele lui, nu veți avea viață în voi". Iar după expresia sfântului Toma d'Aquino, așa cum există nevoia biologică a hranei pentru trup, tot la fel există pentru suflet o necesitate vitală a împărtășaniei, a acestei hrane prin excelență care este Cristos însuși. De aceea, cei care neglijează apropierea de masa euharistică, ajung din vina lor să trăiască o viață anemică, incoerentă și sunt mereu în pericolul de a pierde prietenia cu Dumnezeu.

Condițiile cerute pentru primirea sfintei Împărtășanii sunt menționate în Codul dreptului canonic și în Catehismul Bisericii Catolice, dar aceste condiții sunt neglijabile, având în vedere roadele imense pe care sfânta Împărtășanie le produce în viața creștinului.

Rodul principal al Împărtășaniei este unirea intimă cu Isus Cristos. Mântuitorul a spus: "Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu rămâne în mine și eu în el". Într-adevăr, Euharistia potolește foamea și setea, esențiale omului, foamea și setea după Dumnezeu. Ea este izvor de forță morală, antidot împotriva slăbiciunii și nestatorniciei noastre, este izvor nesecat de viață divină. Împărtășania este o hrană spirituală mai puternică decât noi pentru că ne asimilează într-un mod atât de minunat încât să putem spune cu apostolul: "Nu mai trăiesc eu, dar Cristos trăiește în mine".

Sfânta Împărtășanie realizează și unitatea Bisericii și unitatea creștinilor între ei. Cei care o primesc, fiind mai strâns uniți cu Cristos, sunt totodată mai strâns uniți între ei, formând împreună un singur trup, care este Biserica. Așadar, Euharistia exprimă și realizează fraternitatea și reconcilierea, exprimă și produce unitatea poporului lui Dumnezeu, formând astfel o comunitate unită, dar deschisă Bisericii Universale, pâinea netrebuind numai să fie mâncată, dar trebuind să fie și împărțită. Astfel, Euharistia este sacramentul carității și al păcii, iar iubirea față de Cristos euharisticul trebuie să treacă de la linia verticală la cea orizontală, adică la iubirea față de toți oamenii. Iubirea primită de la Cristos trebuie să fie dăruită celor din jurul nostru, ea fiind semnul distinctiv al autenticității creștine.

Sacramentele inițierii creștine astăzi

Modul în care sunt percepute și mai ales trăite sacramentele inițierii creștine astăzi ridică anumite întrebări:
- Pregătirea care se face, mai ales pentru Botez și Mir, este suficientă?
- Nașii își înțeleg obligațiile ce le revin? Pentru marea majoritate dintre creștini nu există nici o implicare din partea nașilor în formarea spirituală a finilor - unii nici nu-i cunosc!
- Cine poate fi naș? Cunoaștem răspunsul oficial, dar știm că practica diferă foarte mult de la o parohie la alta, de la parohiile din mediul rural la cele din oraș!
- Vârsta de 12 ani cerută pentru primirea Mirului este într-adevăr "vârsta maturității creștine"?
- Vârsta de 7 ani - pentru Euharistie - este oare "vârsta priceperii"?
- Participarea la Euharistie - celebrarea Liturghiei și împărtășania - cunoaște o scădere vizibilă în ultimii ani; este oare numai efectul crizei prin care trece societatea de astăzi sau responsabilitățile trebuie căutate și în Biserică, în atitudinea unor preoți, în modul lor de a celebra, în calitatea mesajului, în predicile doar moralizatoare, pline de reproșuri etc.
- Ce se poate face ca ruptura dintre participarea la sacramente și viața de fiecare zi să nu fie atât de mare, să nu avem atât de "mulți creștini doar duminica?"
- Posibilitatea de a ne împărtăși "ori de câte ori participăm la sfânta Liturghie" nu ar trebui revizuită în forma ei de aplicare în Dieceza de Iași?
- Este oare momentul introducerii distribuirii Împărtășaniei "în palmă"?
- În ce măsură pot fi implicați laicii în distribuirea Împărtășaniei?
- Numărul de Liturghii ce se celebrează într-o parohie este într-adevăr motivat de "rațiuni pastorale"?
- Este bine să fie copiii cei care proclamă lecturile la Liturghiile care se celebrează pentru copii? Pot fi ei într-adevăr "vestitori ai cuvântului"?

b. Sfințirea duminicii

"În ziua numită a soarelui, se adună în același loc toți cei care locuiesc într-un oraș sau într-un sat".

Cu aceste cuvinte sfântul Iustin descria către anul 155 celebrarea euharistică a creștinilor. Adunarea duminicală a creștinilor a fost încă de la începuturi unul din semnele caracteristice ale Bisericii.

"Noi celebrăm duminica datorită preamăritei învieri a Domnului Isus Cristos, nu numai de Paști, ci și în fiecare săptămână": astfel se exprima, la începutul secolului al V-lea, papa Inocențiu I, confirmând o practică deja bine înrădăcinată, care a luat naștere încă din primii ani după învierea Domnului. Sfântul Vasile vorbește de "sfânta duminică, onorată de învierea Domnului, pârgă a tuturor celorlalte zile", iar sfântul Augustin numește duminica "sacramentul Paștelui".

Prima zi a săptămânii, ziua învierii lui Cristos, este, după precizarea Conciliului, ziua festivă primordială a creștinilor. Este și rămâne pentru ei ziua cea mai importantă. Celebrarea euharistică este centrul și culmea duminicii, unde "întreaga comunitate a credincioșilor îl întâlnește pe Domnul cel înviat care îi invită la ospățul său".

Obligația de a observa preceptul duminical provine dintr-o necesitate interioară a vieții de credință. Viața de credință a comunității parohiale depinde de practica duminicală, deoarece Biserica prinde viață și din momentele de întâlnire de la celebrările comunitare. Cine nu respectă ziua de duminică din neglijență, cu greu va ști să păstreze o credință vie.

La încheierea anului jubiliar 2000, sfântul Părinte Ioan Paul al II-lea, privind spre un nou parcurs pastoral pentru noul mileniu, îndeamnă comunitatea creștină să se apropie mai mult de celebrarea sacramentelor, mai ales de Euharistie.

"Trebuie să se persevereze în această direcție, dând o importanță specială Euharistiei duminicale și duminicii însăși, înțeleasă ca o zi specială de credință, ziua Domnului înviat și a darului Duhului, adevăratul Paște al săptămânii (...). Nu știm ce evenimente ne va rezerva mileniul care începe, dar avem certitudinea că el va sta puternic în mâinile lui Cristos, regele regilor și Domnul domnilor, și, celebrând Paștele său nu numai o dată pe an, ci în fiecare duminică, Biserica va continua să arate astfel fiecărei generații cine constituie axa purtătoare a istoriei, de care se leagă misterul originilor lumii și cel al destinului ei final".

În continuarea scrisorii, referindu-se la timpurile particulare pe care le trăim, Sfântul Părinte insistă ca participarea la Euharistie să fie pentru toți creștinii sufletul duminicii.

"Este un angajament la care nu se poate renunța și care trebuie trăit nu numai ca o împlinire a unui precept, ci ca o necesitate pentru o viață creștină într-adevăr conștientă și coerentă".

Magisteriul Bisericii cere ca încă de la începutul formării creștine, credincioșii să fie instruiți cu privire la considerarea și respectarea duminicii ca o sărbătoare primordială, în care toți să se adune pentru a asculta cuvântul lui Dumnezeu și pentru a participa la misterul pascal.

În timpurile actuale există anumite fenomene care pun în pericol justa celebrare a zilei Domnului. Duminica este considerată ca o zi de odihnă, ziua exodului, a excursiilor, a petrecerilor, a spectacolelor și a sporturilor. Biserica a încercat să găsească noi soluții, celebrând Liturghia prefestivă, dar aceasta nu este peste tot o alternativă reușită.

Participarea la Euharistie în zilele de duminică și de sărbătoare este un moment forte de sfințire a zilei respective și este și har și mijlocire pentru a deveni mai apți pentru a sfinți ziua Domnului. Abținerea de la anumite activități nu înseamnă numaidecât sfințirea sărbătorii, ci doar o condiție pentru a putea aduce cult lui Dumnezeu și a îngriji de viața spirituală.

Din cele expuse mai sus ne dăm seama de importanța sfintei Euharistii în viața creștinului. Ea este memorialul Paștelui lui Cristos, este inima Bisericii, iar celebrarea euharistică este o imagine fidelă a ceea ce este Biserica și însăși rațiunea sa de a fi. Astfel, Biserica apare ca o comunitate fraternă convocată de Domnul, o comunitate în ascultarea Domnului său, o comunitate care crede, o comunitate care "face" Euharistia și care este "construită" de Euharistie prin darul Duhului Sfânt.

c. Cântul sacru

Cântul sacru constituie o parte necesară și integrantă a liturgiei în manifestarea ei solemnă. El este strâns legat de acțiunea liturgică, dând o expresie mai plăcută rugăciunii, favorizând unitatea credincioșilor și contribuind la o mai mare solemnitate a riturilor sacre. Biserica aprobă și admite în cultul divin toate formele de artă muzicală adevărată care slujește scopului de a da slavă lui Dumnezeu și a sfinți pe credincioși.

Păstrând tradiția muzicală a Bisericii Universale, Biserica noastră locală de Iași a adus slavă lui Dumnezeu prin cântul gregorian în limba latină, veacuri de-a rândul, folosind cântările monodice din așa-numitul "Liber usualis" sau diferite cântări polifonice mai accesibile, în general mise, tot în limba latină.

Concomitent cu aceste cântări s-a dezvoltat și un repertoriu muzical în limba română format din diferite piese gregoriene traduse, din compoziții autohtone sau din unele cântece împrumutate din Biserica Greco-Catolică și Ortodoxă, mai ales legate de repertoriul marilor sărbători ale Crăciunului și ale Paștelui.

După Conciliul Vatican II, prin influența Bisericii Catolice din Occident, în dieceza noastră a pătruns spiritul muzicii moderne. Primul pas au fost traducerile din repertoriul italian, apoi francez, german, polonez, englez, maghiar, apoi compoziții autohtone în stil modern sau folk și în final împrumuturi din cântul Bisericii Greco-Catolice, Ortodoxe și chiar din cel neoprotestant.

În ceea ce privește textele fixe de la sfânta Liturghie (Kyrie, Gloria, Sanctus și Agnus Dei), tonul psalmilor și ritualul înmormântării, s-a încercat pe cât posibil o traducere inspirată din gregoriană.

Un rol deosebit în formarea unui repertoriu muzical românesc cu accent autohton l-au avut preoții: Carmil Tocănel, Herghelegiu, Serin, Constantin Hausner, Iosif Simon etc.

Ajuns în fruntea diecezei, episcopul Petru Gherghel, printre multe alte inițiative, a avut-o și pe aceea de realizare a unei antologii muzicale prin culegerea și editarea tuturor cântecelor existente în dieceză. Prin strădania comisiei muzicale, a cărei inimă au fost preoții Ioan Ciuraru și Iosif Simon, această muncă a fost finalizată, constituind azi singura colecție de cântece oficial autorizată în dieceză, constituind o comoară adevărată a cântului nostru sacru popular simplu și totodată profund.

Dintotdeauna, dar parcă cu precădere în ultimii ani, Seminarul din Iași s-a evidențiat, contribuind cu ajutorul studenților și al profesorilor de specialitate la promovarea cântului liturgic prin editarea unor colecții cu uz intern și nu numai.

În toată această perioadă de după Conciliul Vatican II și până azi s-a făcut uneori simțită nemulțumirea și chiar critica, în multe cazuri îndreptățită, a unor preoți și chiar credincioși legat de compoziții și traduceri mai puțin reușite sau de anumite intervenții neavenite ale unor comisii în texte sau melodii existente.

Documentul Bisericii despre liturgie, vorbind despre cântul liturgic, îl numește tezaur și îndeamnă ca el să fie păstrat și cultivat cu grijă acordându-se o mare importanță educației și practicii muzicale. Seminarul, atât cel minor cât și cel major nu trebuie să neglijeze să ofere viitorilor preoți pe lângă formarea teologică și suficiente cunoștințe de muzică sacră. Un rol aparte trebuie acordat Școlii de Cântăreți Bisericești, căreia să nu i se rezerve doar rolul de a pregăti viitori dascăli, dar chiar și pe acela de a încuraja cântul sacru în general prin descoperirea și promovarea de autori valoroși de text și muzică bisericească. Așadar, cântul gregorian este recunoscut de Biserică drept propriu liturgiei romane. De aceea, acestuia ar trebui să i se dea primul loc în acțiunile liturgice, fără însă a exclude celelalte genuri de muzică.

Referitor la cântul religios popular, el trebuie să fie promovat în mod inteligent pentru ca toți credincioșii să poată lua parte activ la celebrările liturgice.

În ceea ce privește instrumentele, orga ocupă un loc privilegiat, fiind un instrument muzical tradițional. Celelalte instrumente trebuie să fie adaptate demnității Biserici și să favorizeze pietatea credincioșilor.

În compunerea pieselor muzicale, ca și în selectarea lor, trebuie să se țină seama mereu de faptul că ele nu se adresează doar corurilor de renume, dar și corurilor modeste și chiar maselor obișnuite de credincioși care simt nevoia să-și exprime credința și evlavia și în formă cântată.

Trebuie să se aibă totdeauna în vedere ca textele cântului sacru să fie conforme cu doctrina catolică și de preferință să fie inspirate din Sfânta Scriptură și din izvoarele liturgice.

La numărul 29 al constituției liturgice Sacrosanctum Concilium se amintește că nu numai ministranții, lectorii sau acoliții, dar chiar și membrii corului bisericesc îndeplinesc o adevărată slujire liturgică, manifestând în tot ceea ce fac pietate sinceră și bună rânduială demnă de măreția unei asemenea slujiri pe care poporul lui Dumnezeu pe drept le cere de la ei. Cât de bine se verifică în acest context dictonul "Qui bene cantat bis orat"!

Problemele expuse mai sus, ca și multe altele așteaptă luări de poziție și soluționări. Nu-i de dorit ca intervențiile să fie făcute doar în ideea de a critica sau corecta, ci mai ales cu intenția de a preîntâmpina multe din neajunsurile existente în această materie. În acest sens, se poate spune că după destrămarea renumitei comisii muzicale diecezane se simte acut necesitatea formării unei noi comisii care să favorizeze, să controleze și să promoveze noi compoziții și să autorizeze introducerea oficială a noilor cântece în colecția existentă aprobată de episcopul nostru.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat