|
3. LITURGIA ȘI VIAȚA SACRAMENTALĂ 3. Sacramentele inițierii După cum menționează Catehismul Bisericii Catolice cele șapte sacramente ale Legii celei noi sunt legate de toate etapele și momentele importante ale vieții creștinului: "Ele dau naștere și creștere, vindecare și misiune vieții de credință a creștinilor". Primele trei sacramente - Botezul, Mirul, Euharistia - sunt numite sacramentele inițierii și constituie temelia oricărei vieți creștine. Încă din primele secole, Biserica a recurs la o inițiere progresivă și graduală pentru a forma creștini, organizând un itinerar numit inițiere creștină, inițiere care constituie o introducere în misterul pascal al lui Cristos și în viața Bisericii. Începutul acestui itinerar poate fi identificat chiar în discursul sfântului Petru din ziua de Rusalii în care găsim deja o sinteză a ceea ce va fi mai târziu structura inițierii creștine. La prima predică a lui Petru, cei de față l-au întrebat pe el și pe ceilalți apostoli: "Ce să facem fraților? Petru le răspunse: întoarceți-vă, iar fiecare dintre voi să se boteze în numele lui Isus Cristos spre iertarea păcatelor voastre și veți primi darul Duhului Sfânt". Cei care au auzit vestirea misterului lui Cristos, cu harul Duhului Sfânt încep să-l caute pe Dumnezeu și inițiază itinerarul lor de credință și de convertire (catehumenat - cateheză). În Faptele Apostolilor găsim câteva exemple de inițiere foarte rapidă la viața creștină, ca în cazul convertirii gardianului din Troada: într-o singură noapte el și familia lui s-au convertit și au primit Botezul și Euharistia. Dar numeroase alte mărturii ale Bisericii primare ne arată că, în mod normal, pregătirea la Botez dura ceva mai mult, până la trei ani. Catehumenii erau instruiți, de regulă de către episcop, asupra doctrinei credinței și a moralei creștine. Învățau Crezul și Rugăciunea domnească (Tatăl nostru), erau examinați asupra schimbării modului lor de viață și asupra cunoștințelor doctrinare ("scrutinele"); deseori erau rostite și exorcisme pentru a-i elibera de sub puterea întunericului. În cele din urmă, după parcurgerea acestui drum de formare, ei primeau Botezul (de obicei în noaptea de Paști) și, în același timp, ungerea cu uleiul sfânt. În aceste condiții puteau participa pentru prima dată la celebrarea euharistică și să se împărtășească cu trupul Domnului. Acest program de inițiere creștină a cunoscut o splendoare maximă în epoca de aur a catehumenatului (sec III-V), apoi, încetul cu încetul, a dispărut. După Conciliul Vatican II Biserica a voit să restabilească, să revizuiască și să adapteze ritul primar și, după modelul vechi, să reia practica inițierii creștine. În perioada secolelor IV și V, numărul copiilor botezați începe să depășească numărul botezurilor adulților și astfel, cu timpul, inițierea adulților este neglijată și apoi uitată. Biserica Orientală păstrează câte ceva din acest ritual, deoarece administrează copiilor, împreună cu Botezul, și celelalte două sacramente ale inițierii. Biserica Occidentală a urmat în schimb o altă cale. Ea a separat Mirul și prima Împărtășanie de Botez, voind ca etapele inițierii creștine să coincidă cu fazele de creștere a copilului. Sfântul Părinte papa Paul al VI-lea explică astfel intenția Bisericii: "Participarea la natura divină, dăruită oamenilor prin harul lui Cristos, comportă o anumită analogie cu originea, creșterea și susținerea vieții naturale. Într-adevăr, născuți la o viață nouă prin Botez, credincioșii sunt întăriți prin sacramentul Mirului și primesc în Euharistie pâinea vieții veșnice. Astfel, prin aceste sacramente ale inițierii creștine, ei primesc tot mai mult bogățiile vieții divine și înaintează spre desăvârșirea iubirii". a. Botezul Sfântul Botez, împreună cu Mirul și Euharistia, face parte din cele trei sacramente ale inițierii creștine, fiind primul sacrament al inițierii creștine, fundamentul întregii vieți creștine, poarta vieții în Duh ce deschide calea spre celelalte sacramente, este fundamentul tuturor celorlalte sacramente și "fundamentul comuniunii între toți creștinii". Termenul "botez" vine din grecescul "baptizein" și înseamnă "a scufunda în apă", iar în sensul derivat înseamnă "a spăla", ca efect al scufundării. Se știe că fără apă nu există viață. Cine a trecut prin deșert cunoaște ce înseamnă susurul lin al apei de izvor, știe și cât de binecuvântată este ploaia după o perioadă de secetă! Apa nu este doar dătătoare de viață, dar și purifică și, deoarece pentru om interiorul comunică cu exteriorul, fiind interdependente, purificarea trupească este și imaginea reînnoirii spirituale. Dar valurile mării pot fi și ucigătoare, pot periclita și pot dăuna vieții. În Botez se întâlnesc toate cele trei semnificații: apa aducătoare de moarte și ne referim la moartea și înmormântarea catecumenului în moartea lui Cristos; purificarea, și înțelegem Botezul ca "baia renașterii; viața, adică Botezul ca înviere cu Cristos la o viață nouă. Prin urmare sacramentul Botezului simbolizează că în moartea lui Cristos, creștinul moare pentru păcat, primește purificarea de toate păcatele și învie împreună cu Cristos pentru a deveni o "nouă făptură". Cu privire la originea ritului creștin al Botezului, cu siguranță se poate afirma că încă de la începuturile Bisericii, ucenici lui Cristos i-au botezat pe toți aceia care au primit cuvântul vestit de ei începând cu cei trei mii de convertiți în ziua de Rusalii. Nimeni nu a pus la îndoială necesitatea Botezului pentru intrarea în viața creștină și s-a recunoscut mereu că mandatul de a boteza vine de la Isus: însuși Isus a primit Botezul de la Ioan. În Botezul lui Isus din Iordan este prefigurat nu numai ritul Botezului, dar și semnificația sa. Ce anume l-a determinat pe Isus să se îndrepte spre Galileea până la Iordan pentru a se lăsa botezat de Ioan? Ioan ezită să-l boteze pe acela care vine în rând cu vameșii și cu păcătoșii. Isus îi răspunde că "se cuvine să se împlinească dreptatea". Așadar, la începutul activității publice, locul lui Isus era între păcătoși. Pentru ei, el primește Botezul pocăinței; Botezul său este prefigurarea acelui "Botez" pe care îl va primi mai târziu: oferirea propriei vieți "ca preț de răscumpărare pentru cei mulți", "pentru iertarea păcatelor". Ritul nostru baptismal își află modelul în Botezul lui Cristos în râul Iordan. Forța sa misterioasă și eficacitatea îi vin în schimb din crucea lui Cristos: "în moartea sa", noi suntem botezați pentru ca el să ne poată dărui viața sa. Din păcate, nu se știu toate aceste lucruri despre Botez; puțini sunt cei care își dau seama de demnitatea și de obligațiile care derivă din el. Prea ușor Botezul este redus la o simplă formalitate: așa cum se merge la starea civilă pentru formalități, tot la fel se merge și la Biserică pentru ceremonia religioasă. Uneori, mai mult din motive tradiționale și chiar superstițioase decât din profundă convingere, neînțelegând de fapt în mod efectiv valoarea și semnificația ritului. Pregătirea în vederea celebrării Botezului și prezentarea doctrinei baptismale prin cateheză, trebuie să fie făcută cu multă atenție. Nu ajunge doar prezentarea schemei din definiția tradițională a Catehismului vechi: Botezul este cel dintâi și cel mai trebuincios sacrament prin care ni se iartă păcatul strămoșesc și toate păcatele săvârșite înainte de Botez și ne facem creștini". Nu este suficientă doar explicarea celor necesare pentru Botez: materie, formă, ministru, efecte etc. Toate acestea sunt adevărate și juste, dar se rezumă la o prezentare prea sintetică și la o viziune prea limitată despre sacramentul Botezului. Prin urmare, cateheza trebuie să transmită sensul cel mai profund și fundamental al evenimentului baptismal; să facă referință la noua naștere din Dumnezeu, la participarea la moartea și învierea lui Cristos, la noul raport cu Sfânta Treime, prin care devenim mădulare vii ale Bisericii etc. Roadele Botezului Ritul Botezului vorbește de la sine. Gesturile și cuvintele sunt atât de expresive încât nu necesită lungi explicații. Condiția necesară însă este ca ritul să fie celebrat în mod clar și cu credință. Astfel el poate arăta ceea ce, de fapt, are loc în Botez. "Credința este... dovada lucrurilor nevăzute". Botezul nu constă, în primul rând, într-o experiență, cât mi ales într-o "operație în profunzime". În urma acestei operații se poate observa ceva în viață, dar ea implică mai mult profunzimea sufletului, intimitatea omului. Doctrina catolică distinge în sacramente o dublă acțiune, un dublu efect. Primul, are loc imediat, în timpul ritului (harul sfințitor), celălalt, are nevoie pentru desfășurare de colaborarea celui ce îl primește (harul lucrător). Unul este dăruit imediat de către Cristos, al doilea se dezvoltă numai dacă darul lui Cristos este primit cu toată responsabilitatea. Cu această precizare trebuie să înțelegem că sacramentele nu au o eficacitate "magică". Ele sunt daruri ale lui Cristos, pe care noi, ca și în cazul talanților din parabolă, trebuie să le fructificăm. Care sunt, așadar, efectele Botezului în viața creștinului? - înainte de toate, prin sacramentul Botezului, Cristos ne dăruiește mântuirea și realizează în noi o profundă schimbare. Primind harul sfințitor sau harul îndreptățirii, omul devine părtaș la firea dumnezeiască, devine o făptură nouă renăscută din apă și din Duhul Sfânt. Pentru a-l face pe Nicodim să înțeleagă această transformare decisivă, Isus vorbește de o nouă naștere, de o "naștere de sus", de o "renaștere din apă și puterea Duhului Sfânt" Iar sfântul Paul, scriind celor din Corint, amintește că "dacă este cineva în Cristos, este o făptură nouă. Cele vechi s-au dus: iată că s-au făcut noi toate". La fel și sfântul Petru îi numește pe creștini ca fiind "cei care s-au născut pentru a doua oară" Deci există o primă naștere, nașterea fizică, și o a doua naștere, pe plan spiritual, o dată cu Botezul. Sub acțiunea lui Cristos, în momentul în care se administrează Botezul, cel botezat este transformat; în el, ceva este distrus și începe să existe într-un mod diferit pornind pe calea mântuirii. Prin Botez primește un sigiliu spiritual de neșters numit caracter, care este pecetea creștinului făcut asemenea chipului lui Cristos. Sacramentul primit îl transformă nu numai în modul de a gândi și de a voi, ci în însăși ființa sa, astfel, chiar dacă în aparență pare cel de mai înainte, în realitate el este foarte diferit: este o persoană încreștinată în Cristos, spiritualizată de Duhul Sfânt, o ființă capabilă să trăiască viața divină pe care Cristos a adus-o din cer pe pământ. Acesta este rodul principal al Botezului care ne face să fim diferiți de toți cei nebotezați. - dacă efectul principal al Botezului este acela de a face un "om nou", în cei care au fost renăscuți nu rămâne nimic care să-i împiedice să intre în împărăția lui Dumnezeu, nici păcatul lui Adam și nici urmările acestui păcat. Prin urmare, rodul imediat al Botezului este purificarea: sunt iertate toate păcatele, păcatul strămoșesc și toate păcatele personale precum și toate pedepsele pentru păcat, dintre care cea mai gravă este despărțirea de Dumnezeu. Participând prin Botez la moartea și învierea lui Cristos, creștinul este eliberat de orice vină și de orice pedeapsă, este transformat, făcut "drept", conform cu voința suverană a lui Dumnezeu. Totuși, în cel botezat rămân anumite consecințe ale păcatului ca suferința, boala, moartea, slăbiciunile sufletești și mai ales înclinația spre păcat. De aici, vocația și obligația celor botezați de a păstra și de a dezvolta în ei viața nouă primită în Cristos. Cum? Ne spune sfântul Paul: "Cristos a murit pentru toți pentru ca aceia care trăiesc să nu mai trăiască pentru ei înșiși ci pentru acela care a murit și a înviat pentru ei". "Așadar, dacă ați înviat împreună cu Cristos, căutați cele de sus, unde se află Cristos, la dreapta lui Dumnezeu. Cugetați la cele de sus, nu la cele de pe pământ. Căci voi ați murit, iar viața voastră este ascunsă cu Cristos în Dumnezeu". - o dată cu harul sfințitor, cel botezat intră într-un raport nou cu Sfânta Treime. El sădește în noul botezat virtuțile teologale: credința, speranța și dragostea care îl fac capabil să-și mărturisească în mod responsabil credința în Dumnezeu, să nădăjduiască în el și să-l iubească. De asemenea, prin Botez, primește și darurile Duhului Sfânt, care îi dau puterea de a trăi și a acționa sub impulsul Duhului Sfânt. Așadar, un nou raport cu fiecare din cele trei persoane ale Sfintei Treimi: un nou raport cu Tatăl, deoarece "voi ați primit Spiritul înfierii prin care strigăm: Abba! Tată!"; un nou raport cu Fiul. Prin Botez, creștinul intră într-un raport special cu Fiul devenindu-i frate, iubit în mod infinit de Isus, deoarece orice botezat este "în Cristos Isus". Cristos devine personajul decisiv pentru mântuirea noastră, nu numai ca Fiu al lui Dumnezeu, dar și ca om, mântuitor și răscumpărător. Îl avem mereu alături de noi pe Cel Înviat, în istoria noastră, cu dificultățile și suferințele ei, împreună cu noi în drumul nostru spre Tatăl; în sfârșit, prin Botez, creștinul se află într-un raport strâns și cu Duhul Sfânt, care vine să locuiască în noi, să ne transforme în temple vii, să fie principiul animator și unificator a tot ceea ce suntem și facem, să ne dea forța de a trăi și de a iubi. Creștinul botezat nu este niciodată singur: "Nu știți că sunteți templul lui Dumnezeu și că Duhul Sfânt locuiește în voi". Suntem creaturi noi, născuți din iubirea Tatălui, purificați prin moartea și învierea lui Cristos, purtători ai Duhului Sfânt. - un alt efect al Botezului este realizarea unei legături intime între om și Cristos, asemenea legăturii dintre viță și mlădiță. Cel botezat intră în noul popor al lui Dumnezeu, în familia Bisericii. Botezul face din noi mădulare ale trupului mistic al lui Cristos: "Am fost botezați într-un singur Duh, ca să fim un singur trup". Toți cei botezați devenim prin Cristos și Duhul Sfânt o adevărată comunitate fraternă, comuniune de sfinți, pe care trebuie să o arătăm lumii întregi prin caritate sau iubire supranaturală a lui Dumnezeu, iubire care să modeleze mai departe inima și să se traducă în iubirea supranaturală a aproapelui. În Biserică nimeni nu este un simplu obiect, nimeni nu poate să stea cu brațele încrucișate, căci trebuie să fim "pietre vii", participând efectiv la preoția comună, la demnitatea profetică, sacerdotală și regală a lui Cristos. Creștinismul trebuie trăit împreună cu alții. De aceea toți trebuie să ne străduim să-l cunoaștem și să-l facem cunoscut pe Cristos, să-i fim martori adevărați, "prelungirea" lui Cristos în timpul în care trăim și în locul în care ne aflăm, să-l iubim și să-l facem să fie iubit. Sfântul Leon cel Mare într-una din predicile sale îndemna: "Creștinule, fii conștient de demnitatea ta! De vreme ce ești părtaș acum de firea dumnezeiască, nu te întoarce iarăși la stricăciunea vieții tale dinainte. Adu-ți aminte cărui cap îi aparții și mădularul cărui trup ești astăzi. Adu-ți aminte că ai fost smuls de sub puterea întunericului și ai fost strămutat în împărăția luminii lui Dumnezeu". La începutul acestui nou mileniu, noi creștinii suntem chemați să fim tot mai mult Biserică, lumină pentru cei din jur, creștinii autentici, care își trăiesc din plin Botezul. Dacă prin Botez am murit pentru păcat în Cristos și am înviat cu el la o viață nouă, atunci trebuie în mod continuu să murim pentru păcat și să înviem la o viață dată de misterul pascal al lui Isus Cristos. b. Mirul sau Confirmațiunea Împreună cu Botezul și Euharistia, sacramentul Mirului formează ansamblul "sacramentelor inițierii creștine" a căror unitate trebuie păstrată. Fiind al doilea moment al inițierii creștine, Mirul este sacramentul care perfecționează Botezul și îl conduce spre plinătatea sa; dacă Botezul pune accentul în primul rând pe iertarea păcatelor, pe înfierea divină și dobândirea vieții noi în Cristos, Mirul manifestă mai ales darul Duhului Sfânt și integrarea celui Botezat în Biserica misionară. Încă de la Botez, creștinul îl primește pe Duhul Sfânt, care este la originea vieții celei noi. Dar manifestarea lui Dumnezeu și împărtășirea Duhului său se fac progresiv. Și în viața lui Isus se observă acest proces: el s-a născut de la Duhul Sfânt, însă în pragul vieții publice, Duhul Sfânt a coborât asupra sa pentru a-i autentifica misiunea. Biserica s-a născut și ea de la Duhul pe care Isus i l-a împărtășit prin moartea și învierea sa, ca să facă din ea un popor nou; încă din seara de Paști, ea s-a umplut de acest Duh. Însă în dimineața Rusaliilor, Duhul a însuflețit-o cu tărie și dinamism misionar spre a-și duce mărturia de credință pe tot pământul și de-a lungul veacurilor. Astfel, putem spune că, dacă Paștele Domnului este într-un fel botezul Bisericii, Rusaliile sunt confirmarea, miruirea ei. Același lucru se petrece în viața creștinului prin sacramentul Mirului care este pentru el ca un fel de Rusalii. În momentul în care el se pregătește să intre într-o societate, în care este chemat să dea mărturie despre Cristos în fața lumii, pentru a trece prin ea așa cum a trecut Cristos, Duhul Sfânt, printr-o nouă revărsare, îl îmbogățește cu darurile sale. Roadele Mirului Trebuie subliniat că darul prin excelență al Mirului este prezența personală a Duhului Sfânt în viața creștinului. Același Duh Sfânt care a fost în Isus "fără măsură", care a coborât în ziua de Rusalii asupra apostolilor și asupra sfintei Fecioare Maria în Cenacol și "au fost plini" de el, coboară la Mir asupra celor care au fost miruiți. Astfel, în Biserică misterul Rusaliilor se reînnoiește ori de câte ori cei care au fost consacrați deja lui Dumnezeu prin Botez primesc prin Mir pe Duhul Sfânt în vederea exercitării efective a darurilor baptismale, și anume: profeția sau vestirea misionară a evangheliei, preoția comună sau exercitarea cultului în comunitatea credincioșilor, regalitatea sau slujirea fraților. Astfel, orice miruit poate să-și aplice cuvintele pe care le-a aplicat Isus în sinagoga din Nazaret: "Duhul Domnului este asupra mea, căci el m-a uns. M-a trimis să duc vestea cea bună săracilor, să le vestesc celor închiși eliberarea și celor orbi vederea; să le dau drumul celor asupriți și să vestesc un an de har din partea Domnului". Dar să observăm care sunt în mod concret efectele particulare ale sacramentului. Celebrarea cu credință a sacramentului conferă atât harul sfințitor, comun tuturor sacramentelor, adică unirea intimă cu viața lui Cristos și participarea la natura divină, cât și harul sacramental, adică un har special, propriu fiecărui sacrament, căci orice sacrament comunică ceea ce semnifică. Scopul propriu al sacramentului Mirului este exprimat foarte clar în doctrina conciliară: "Prin sacramentul Mirului (creștinii) sunt legați mai desăvârșit de Biserică, sunt întăriți cu o putere specială a Duhului Sfânt și prin aceasta au obligația mai strictă de a răspândi și de a apăra prin cuvânt și faptă, credința, ca adevărați martori ai lui Cristos". Fiind o întărire a Botezului, sacramentul Mirului îi întărește pe creștini cu o putere specială a Duhului Sfânt, consolidează în ei calitatea de fii ai lui Dumnezeu, îi unește mai strâns cu Cristos și îi leagă mai desăvârșit de Biserică pentru a-și putea îndeplini obligația de a răspândi și de a apăra prin cuvânt și faptă credința primită la Botez. Pe lângă harul sacramental, prin Mir primim o nouă revărsare a Duhului Sfânt, cu plinătatea darurilor și carismelor sale, pentru a trăi o viață creștină mai perfectă. Aceste daruri sunt amintite de către episcop în timpul celebrării sacramentului. Ele sunt deja enumerate în Isaia 11,2-3 și pot fi înțelese astfel: darul înțelegerii este dat pentru a putea scruta realitățile divine; darul științei este dat pentru a descoperi, prin meditarea universului, măreția lui Dumnezeu; darul înțelepciunii este dat pentru a judeca, în lumina credinței, toate realitățile creștine supranaturale și a le savura frumusețea; darul sfatului este dat pentru a sugera și a adopta adevăratul mod de a vedea creștinește atât pe plan doctrinar cât și practic; darul pietății este dat pentru a ne face să înțelegem valoarea filială a rugăciunii; darul tăriei este dat pentru a ne ajuta să depășim toate dificultățile și de a ne mărturisi totdeauna credința cu orice preț; darul fricii de Dumnezeu este dat pentru a-l venera plini de respect pe Domnul și pentru a nu-l contrazice niciodată. Mirul, ca și Botezul, a cărui desăvârșire este, imprimă din nou în suflet un "caracter", adică o ungere spirituală, un nou "sigiliu de neșters" prin care creștinul apare mai clar ca proprietatea exclusivă a lui Cristos, care ne face asemenea lui pentru a putea lua parte activă la misiunea Bisericii prin cele trei funcții, care în gradul cel mai înalt sunt ale lui Cristos: funcția profetică, liturgică și pastorală. Sfântul Ambrozie scrie: "Amintește-ți că ai primit pecetea spirituală... și păstrează ceea ce ai primit. Dumnezeu Tatăl te-a însemnat cu pecetea sa, Cristos Domnul te-a întărit și a pus în inima ta zălogul Duhului". În viața creștină, ceea ce contează mai mult este însăși prezența Duhului Sfânt care ne transformă pentru a ne da o față nouă. Chiar și din terenul cel mai arid, el poate să producă roade minunate, cu condiția să găsească disponibilitate. Prima condiție pentru a face loc acțiunii Duhului în noi este practicarea virtuților creștine, mai ales a umilinței. Apoi, este nevoie de un spirit de reculegere pentru a reflecta asupra prezenței lui Dumnezeu în noi, pentru a asculta cuvintele sale, pentru a conversa cu el în toată intimitatea și familiaritatea. Duhul Sfânt nu vine niciodată cu mâinile goale. El este iubire care vine la noi și ne umple de prezența sa, prezență care creează comuniunea cu Tatăl și cu Fiul pentru că de la ei vine comuniunea cu ceilalți credincioși și cu celelalte comunități. A uita Duhul Sfânt și acțiunea sa înseamnă a opri totul: Tatăl ceresc încetează să mai fie Dumnezeul cel viu și riscă să devină un idol oarecare; Isus devine un personaj al trecutului, departe de viața noastră; Biserica devine prizoniera propriilor structuri, incapabilă de a propune și de a comunica mesajul de iubire al lui Cristos.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |