|
3. LITURGIA ȘI VIAȚA SACRAMENTALĂ 1. Liturgia - noțiuni generale În contextul vieții creștine, liturgia ocupă un loc privilegiat din mai multe motive. Înainte de toate, ea este școala vieții spirituale a Bisericii, dar nu o simplă școală, ci "prima școală a vieții noastre spirituale" (Paul al VI-lea). Într-adevăr, prin intermediul cuvântului, al semnelor, al catehezelor, prin rugăciunile și sărbătorile anului liturgic, Biserica explică și arată toată puterea ei pedagogică, de instruire a poporului lui Dumnezeu în viața spirituală. Pe bună dreptate, Conciliul numește liturgia "izvorul primar și indispensabil din care credincioșii pot dobândi un spirit cu adevărat creștin" (SC 14), adică își pot forma o adevărată spiritualitate creștină care să fie și spiritualitatea Bisericii; în liturgie creștinul descoperă izvoarele harului și formele caracteristice ale conținuturilor misterice (cuvântul, rugăciunea, sacramentele, anul liturgic) ale căror celebrări îi pot modela și maturiza existența creștină. Conciliul Vatican II în constituția despre liturgie Sacrosanctum Concilium definește liturgia în realitatea ei profundă: "Liturgia este considerată ca exercitarea misiunii sacerdotale a lui Cristos, prin care sfințirea omului este reprezentată prin semne văzute și este realizată într-un mod propriu fiecăruia și în același timp se aduce cultul public integral de către trupul mistic al lui Cristos - de cap și mădularele sale. Prin urmare, orice celebrare liturgică, întrucât este opera lui Cristos, preotul, și a trupului său care este Biserica, este acțiunea sacră prin excelență, a cărei eficacitate nu o poate atinge cu același titlu și în același grad nici o altă acțiune a Bisericii". Cuvântul grecesc "liturgia" (leitourgia) la origine semnifica "o slujire în favoarea comunității", iar în sens mai larg și un "oficiu divin public", dar în înțelegerea creștină și după specificarea Conciliului, liturgia este înainte de toate "opera lui Dumnezeu" în favoarea oamenilor, înainte ca ea să devină, într-un al doilea moment, slujirea noastră prin care îi răspundem, ne rugăm și îi mulțumim lui Dumnezeu. Nu suntem noi cei care realizăm și împlinim sau "îi dăm forma" liturgiei, ci este însuși Cristos "liturgul", primul celebrant al serviciului nostru divin. El a împlinit pentru noi "opera lui Dumnezeu": mântuirea noastră și preamărirea lui Dumnezeu. Marea "liturgie" a lui Cristos este dăruirea propriei vieți, sacrificiul pe care el, "o dată pentru totdeauna" l-a oferit pe cruce pentru noi și pentru împăcarea noastră cu Tatăl. Ori de câte ori Domnul Cristos celebrează liturgia pentru noi și cu noi, "se actualizează opera răscumpărării noastre". Această afirmație este valabilă în mod special în cazul sacramentelor, și în mod particular pentru sacramentul sfintei Euharistii în care Cristos însuși se oferă pe sine Bisericii și Tatălui ceresc. Aceasta vrea să sublinieze Conciliul când vorbește de acțiunea sacerdotală a lui Cristos. Isus, marele preot, este prezent cu prezența sa invizibilă, dar reală, în toate celebrările liturgice și continuă să săvârșească lucrarea pe care a săvârșit-o în cursul vieții sale pământești. În limba română, mare preot este traducerea cuvântului pontifex, care înseamnă "făcător de punte". Acest cuvânt latin exprimă foarte bine misiunea preoțească a lui Isus Cristos: punte între cer și pământ, între Dumnezeu și oameni. Pe această punte, care este Cristos se realizează toate acțiunile liturgice; Isus își continuă misiunea preoțească, adică de mijlocitor între Dumnezeu și oameni. Este vorba de opera pe care a împlinit-o prin misterul pascal prin care el însuși, dobândind promisiunile făcute de Tatăl, a eliberat întregul neam omenesc și l-a constituit "un neam sfânt, popor dobândit, moștenire aleasă, preoție regească", realizând astfel sfințirea oamenilor și preamărirea lui Dumnezeu. Într-adevăr, acesta a fost adevăratul cult al lui Cristos adus Tatălui, în sensul că prin sine el i-a readus la Dumnezeu pe oameni, purificați, sfințiți și reconciliați. Acum, prin liturgie, aceeași operă a lui Cristos este reactualizată: omul se poate sfinții și astfel poate să-i dea slavă lui Dumnezeu. S-a notat că Sacrosanctum Concilium definește liturgia exercițiul preoției lui Cristos. Se specifică apoi că în liturgie, prin intermediul semnelor sensibile, este semnificată și realizată sfințirea oamenilor și de asemenea este exercitat cultul public și integral al trupului mistic al lui Cristos. Astfel este scos în evidență caracterul sacramental al Bisericii și scopul final al liturgiei. O astfel de finalitate nu constă numai în cultul către Dumnezeu, dar și în sfințirea omului. Elementele constitutive ale acestui proces sunt: pe de o parte acțiunea sfințitoare a lui Dumnezeu și, pe de altă parte, răspunsul cultual al omului. Astfel, liturgia devine realmente locul privilegiat de întâlnire și de dialog dintre Dumnezeu și om. Prin intermediul semnelor, din marea sa milostivire și din imensa iubire față de om, Dumnezeu se coboară spre om; acesta, mântuit și sfințit, se înalță cu încredere filială către Dumnezeu. În acest sens se poate vorbi de o dublă mișcare favorizată de liturgie: una de sus în jos, de la Dumnezeu la oameni, alta de jos în sus, de la oameni la Dumnezeu. Aceste două elemente - ascendent și descendent - indică unitatea care se instaurează între Dumnezeu și om. În liturgie Dumnezeu vorbește poporului său prin Cristos care continuă să vestească evanghelia mântuirii și, prin Cristos, cu el și în el, poporul adunat răspunde lui Dumnezeu prin cântări și rugăciuni. Prin urmare, în acțiunile liturgice, Cristos își continuă misiunea preoțească, adică de mijlocitor între Dumnezeu și oameni. Prin el, Dumnezeu continuă să sfințească lumea și aceasta este ceea ce numește liturgia linia descendentă - coborâtoare - sau catabasică. Dar la această acțiune de mântuire a lui Dumnezeu comunitatea creștină răspunde tot prin intermediul lui Cristos, prin rugăciuni de laudă și de recunoștință și aceasta este numită în liturgie linia ascendentă - coborâtoare - sau anabasică. Deoarece în celebrările liturgice acțiunea lui Dumnezeu este mult mai importantă decât intervenția omului, linia descendentă are o importanță mai mare decât cea ascendentă. Aceste două linii nu se pot separa, ele sunt prezente în orice acțiune liturgică, întrucât orice celebrare liturgică este o întâlnire, un dialog între Dumnezeu și oameni, înfăptuit prin intermediul lui Isus Cristos. În unele celebrări liturgice predomină linia descendentă în altele linia ascendentă. Acțiunea mântuitoare a lui Dumnezeu - descendentă - este predominantă în celebrarea sacramentelor. Aducerea de mulțumire și laudă a lui Dumnezeu - ascendentă - este predominantă în Liturgia orelor (Breviar). Aceste două linii sau acțiuni își găsesc armonizarea maximă în celebrarea Euharistiei (Liturghie), care este inima întregii liturgii; la Liturghie, pe de o parte, se face prezentă sacramental întreaga lucrare de mântuire înfăptuită de Isus Cristos, pe de altă parte i se aduce lui Dumnezeu prin Isus Cristos mulțumire perfectă. Constituția liturgică Sacrosanctum Concilium în definiția amintită mai sus afirmă că în liturgie se aduce cultul public integral de către trupul mistic al lui Cristos - de cap și mădularele sale. Cult înseamnă adorație, laudă, mulțumire (linia ascendentă). Sfântul Paul ne învață că prin Botez creștinii devin mădulare ale unui singur trup al cărui cap este Cristos. La o celebrare liturgică, Isus Cristos, capul, nu este singur în aducerea de închinare, de laudă și mulțumire, ci își asociază și mădularele trupului său, adică pe creștinii care iau parte la celebrare. În felul acesta cultul adus Tatălui este integral. Cu siguranță, liturgia nu este unica acțiune a Bisericii și prin urmare nu epuizează toată acțiunea ei. De aceea, "mai înainte ca oamenii să se poată apropia de liturgie, trebuie ca ei să fie chemați la credință și la convertire". Vestirea evangheliei, slujirea activă a aproapelui, rugăciunea, jertfirea de sine, mărturia ascunsă sau expresă a vieții creștine: toate acestea țin de viața Bisericii. Dar totuși, "liturgia este culmea spre care tinde toată activitatea Bisericii și izvorul din care emană toată puterea ei". Desigur, uneori se poate ivi necesitatea de a absenta de la oficiul divin pentru a veni în întâmpinarea unei nevoi urgente a aproapelui. Dar iubirea aproapelui și oficiul divin nu se opun. Pentru Biserică, liturgia rămâne "lucrul cel mai important, cel mai urgent și cel mai sublim care se poate înfăptui pe pământ", deoarece din acest izvor își primește toată forța, de aceea merită cea mai mare atenție și venerație. Experiența ne învață că acolo unde liturgia Bisericii este celebrată în mod demn și cu iubire în toată simplitatea și frumusețe ei, acolo credincioșii se reunesc în mod spontan. Liturgia devine astfel izvorul din care se poate absoarbe seva vie a lui Cristos care se oferă pentru a ne astâmpăra setea.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |