|
Instruirea și educația catolică în școală Rezumat Instruirea și educația catolică în școală, subiectul temei de față, urmărește să evidențieze rolul pe care Biserica îl joacă, în calitate de instituție care educă și formează conștiințele și viețile oamenilor, în ansamblul instanțelor cu rol formativ și educativ care intervin în creșterea și dezvoltarea oricărei ființe umane pe parcursul existenței sale pământești. Cateheza, asemenea celorlalte, este structurată în trei părți:
În prima parte, membrii comisiei sinodale sunt invitați să cunoască sau să-și reîmprospăteze datele referitoare la activitatea pe care Biserica locală a desfășurat-o în instituțiile sale educative de la începuturi, modul cum a evoluat această activitate de-a lungul diferitelor etape istorice și care este astăzi implicarea diecezei noastre în câmpul educațional. În cea de-a doua parte, pornind de la principalele documente magisteriale care abordează această problemă a instruirii și educației catolice în școală, membrii comisiilor sinodale sunt ajutați să descopere care sunt direcțiile și drumul pe care Biserica noastră locală trebuie să le urmeze în acest domeniu al instruirii și al educației catolice în școală. În cele din urmă, partea a treia are în vedere aportul activ și eficient al membrilor comisiilor sinodale parohiale pentru a descoperi care sunt problemele cu care se confruntă în actualitate Biserica noastră locală în această privință și, eventual, a sugera posibilele soluționări ale acestora. I. CINE SUNTEM? Introducere Instruirea și educația catolică în școală fac parte din misiunea de evanghelizare a Bisericii și ele contribuie, prin specificul lor, la creșterea și dezvoltarea deplină a persoanei umane în pluralitatea dimensiunilor sale. A. Coordonate istorice la nivelul întregii Biserici Școala populară în țările occidentale își are rădăcinile în primele instituții ale creștinismului. Ea era direcționată în special spre alfabetizarea poporului. Totul începe cu școlile catehumenale și catehetice și se dezvoltă prin școlile parohiale apărute începând cu secolul al V-lea, parohia devenind mediul potrivit pentru școlile populare. B. Coordonate istorice la nivelul Bisericii noastre locale 1. De la începuturi până la 1948 Pe plan local, sistemul de învățământ catolic din Moldova își află începuturile în proiectele scolastice din secolul al XVII-lea. Este vorba de proiectele scolastice ale misionarilor Paul Bonici, Bartolomeu Bassetti și Anton Renzi. Momentul fondării în secolul al XIX-lea a școlilor catolice este plin de semnificații și reprezintă o etapă importantă în procesul formării și maturizării identității culturale a catolicilor din Moldova. Se reiau unele proiecte culturale mai vechi ale catolicilor. Școala va reprezenta, alături de Biserică, suportul comunităților catolice aflate în plină maturizare a conștiinței membrilor acestora. 2. Situația în dieceză de la 1948 până în decembrie 1989 Contextul politic a devenit, începând cu anul 1948, extrem de ostil catolicilor: Biserica Greco-Catolică a fost desființată, învățământul confesional interzis, școlile, seminariile și academiile au fost închise, proprietățile naționalizate și confiscate abuziv. În același timp, s-au declanșat primele arestări de preoți și credincioși. În toată această perioadă comunistă, învățătura catehetică pe care preoții o susțineau în parohiile lor în vederea pregătirii imediate pentru sacramente a fost singura activitate pe care am putea-o numi didactică, desfășurată de Biserica locală în câmpul său pastoral. De remarcat în tot acest timp curajul și tenacitatea de care au dat dovadă păstorii comunităților catolice care, în ciuda amenințărilor repetate și a controlului riguros pe care autoritățile îl aveau asupra activității lor, au știut să mențină treaz sentimentul religios și să poarte mai departe tezaurul credinței tuturor generațiilor de creștini care au trăit sub teroarea apăsătoare a iernii comuniste. 3. Situația de după decembrie 1989 până astăzi Căderea mult așteptată a comunismului, cădere înregistrată în țările din fostul bloc comunist la finele anilor '89 a deschis noi orizonturi și perspective și în dieceza noastră. Prima urgență care se prezenta la momentul respectiv era construirea de noi lăcașuri de cult pentru a face față necesităților cultuale. Pe lângă aceasta, pământul vast al pastorației care se deschidea în fața ochilor a permis revenirea unor congregații care au fost interzise în perioada comunistă (Iezuiții, Franciscanii, "Notre Dame" de Sion, Frații Școlilor Creștine etc.) și apariția mai multor congregații care, cu specificul carismei lor, să iasă în întâmpinarea cerințelor spirituale și materiale ale credincioșilor. II. CE TREBUIE SĂ FIM?
Documentele Conciliului Vatican II precum și cele postconciliare coincid în a semnala trei modalități prin care Biserica își desfășoară misiunea sa de "mamă și învățătoare" în domeniul școlar:
A. Instruirea și educația în școala catolică 1. O educație în armonie cu legislația Bisericii și a statului Într-unul din canoanele sale, Codul de drept canonic afirmă că "învățătura și educația religioasă catolică, date în școală sau transmise prin diferite instrumente de comunicare socială, sunt supuse autorității Bisericii". De asemenea, în canonul următor, susține că "ordinariul locului are dreptul, în dieceza sa, să numească sau să aprobe profesorii de religie; de asemenea, să-i îndepărteze sau să ceară să fie îndepărtați, dacă acest lucru se impune, din motive religioase sau morale". În ceea ce privește legislația statală Constituția garantează cultelor religioase libertatea de a se organiza potrivit statutelor și în condițiile legii, iar Legea privind regimul general al cultelor religioase, de asemenea, stipulează dreptul cultelor de a înființa și administra unități de învățământ proprii. 2. O educație integrală Formarea înseamnă transformare, adică ajutorul dat unei persoane, în cazul nostru tânărului, ca acesta să capete o formă. Formarea integrală însemnă dezvoltarea armonioasă a tuturor facultăților și aptitudinilor tânărului. Aceasta presupune următoarele dimensiuni: formarea umană, formarea intelectuală și formarea spirituală. 3. O educație care îmbină credința, rațiunea și mărturia a) Fundamentul unei școli catolice este spiritul de credință al educatorilor și al comunității educative. b) Școala catolică are o viziune despre om care înțelege persoana umană ca subiect activ, responsabil, liber, solidar și protagonist al istoriei. c) Școala trebuie să fie o comunitate educativă caracterizată prin competența profesională a cadrelor didactice, prin atitudinea de formare permanentă, prin respectul față de elevi, printr-un stil de relații cu elevii personal și prietenos, prin încrederea posibilității persoanei, prin metodologia riguroasă de lucru, prin deschiderea unei participări active din partea elevilor și a părinților. d) Școala catolică trebuie să fie un loc de interiorizare a mesajului evanghelic, de prezentare vie și explicită a evangheliei, un loc de acțiune pastorală adevărată și specifică pentru că participă la misiunea evanghelizatoare a Bisericii și este loc de experiențe ecleziale. e) Școala catolică este cadrul ideal pentru un dialog permanent între credință și cultură. 4. O școală catolică adaptată zilelor noastre În conjunctura actuală a țării, în ansamblu, și a minorității catolice, în concret, și având în vedere orientările Bisericii, modelul recomandabil pentru noile școli catolice nu este cel al centrelor de elită socio-economică. Trebuie luate în seamă nevoile mai urgente din jurul nostru atât în mediul urban cât și rural (acesta din urmă mult mai neglijat). B. Formarea religioasă în școală - ora de religie Școala are ca finalitate formarea integrală a personalității umane și pregătirea sa pentru a se integra în societate. Această finalitate presupune că toate aspectele care contribuie la dezvoltarea și maturizarea persoanei, precum și la integrarea sa vitală și profesională într-o societate și într-o cultură anume, trebuie să fie prezente în domeniul școlar. 1. Caracterul specific al predării religiei în școală Formarea religioasă școlară se confundă des cu activitatea catehetică. Este adevărat că ambele activități sunt legate indisolubil printr-o relație de complementaritate, dar nu este mai puțin adevărat faptul că predarea religiei în școală are un caracter propriu și distinct pentru că menirea ei este aceea de a penetra mediul cultural și de a interfera cu celelalte forme de cunoaștere. 2. Condiții de bază ale formării religioase în școală. Formarea religioasă este o disciplină care întrunește anumite particularități. Acestea o deosebesc de celelalte materii care se predau la școală. În primul rând, trebuie să fie gândită cu unele obiective și criterii caracteristice ale unei structuri școlare moderne. Trebuie să folosească cele mai bune mijloace pedagogice și didactice și evaluarea nivelurilor atinse de elevi trebuie să aibă valoare academică. Fiind vorba de o materie "confesională", îi revine autorității bisericești să propună programele, conținuturile, manualele și materialele didactice, precum și persoanele abilitate ca profesori. Programele trebuie să fie gradate și adaptate diferitelor grupuri de vârstă. Trebuie să pregătească elevii pentru a se încorpora cu maturitate în Biserica de care aparțin. Având în vedere diferitele realități școlare care se trăiesc în cadrul diecezei, este necesară existența unui departament sau comisii de coordonare și evaluare care să asigure buna desfășurare a activității de predare a religiei catolice în școală și să ofere profesorilor asistență și orientare. 3. Profesorul de religie catolică În primul rând, trebuie să fie o persoană în care credința și rațiunea să meargă laolaltă cu mărturia vieții. În al doilea rând, o persoană cu o formare corespunzătoare atât la nivel religios-teologic cât și la nivel profesional-pedagogic. În al treilea rând, această persoană, în comuniune cu Biserica și păstorii săi, este trimisă de episcop ("missio canonica"); acesta se asigură de profilul său academic și eclezial și de mărturia vieții sale creștine. În cele din urmă, trebuie să fie dispusă să răspundă pozitiv la diferitele propuneri de formare permanentă, precum și la sugestii de a se angaja în diferitele activități apostolice care se organizează în cadrul comunității căreia îi aparține și în care își trăiește propria credință. C. Mărturia vieții creștinilor prezenți în școală Așa cum toți fiii Bisericii simt nevoia de a progresa și de a se forma continuu pentru a înțelege mai bine și a se conforma misterului creștin care dă sens vieții lor, tot așa sunt și chemați să fie martori ai credinței acolo unde se află, acolo unde trăiesc și muncesc, indiferent de starea de viață pe care au ales-o. Profesorii catolici (preoți, persoane consacrate sau laici), precum și toți acei catolici care activează în cadrul școlii, trebuie să facă pași reali spre constituirea unei adevărate comunități educative creștine (care se fie rodul colaborării între diferitele instanțe prezente în școală) și să se deosebească prin credința lor, prin atitudinea de disponibilitate, atenție personală și dialog, prin competența ca educatori care caută formarea și dezvoltarea integrală a elevilor lor, indiferent de materia pe care o predau sau de funcția pe care o dețin. Ei sunt primii chemați să trăiască valorile creștine, să realizeze acea sinteză necesară între credință, cultură și viață. Trebuie să înțeleagă misiunea lor mai mult ca pe o vocație decât ca pe o simplă meserie.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |