|
PASTORAȚIA COPIILOR ȘI A TINERILOR
Rezumat I. CINE SUNTEM? Scurt istoric al pastorației tinerilor în Dieceza de Iași 1. Pastorația tinerilor și a copiilor până în 1948 Dieceza de Iași, sub păstorirea episcopului Mihai Robu, cunoaște o serie de inițiative pastorale în favoarea tinerilor prin înființarea de asociații și organizații. S-au dat chiar și "Norme pentru pastorațiunea tineretului" (1939). 2. Pastorația tinerilor și a copiilor între 1948-1989 Este o perioadă grea pentru Biserica Catolică; sunt interzise toate formele de asociere și împiedicate toate inițiativele de pastorație. Totuși a existat o preocupare pentru copii și tineri, mai ales prin catehezele făcute pentru primirea sacramentelor. 3. Pastorația tinerilor și a copiilor după 1989 O dată cu redobândirea libertății, Dieceza de Iași promovează multe inițiative în favoarea pastorației copiilor și tinerilor: cateheze, activități și inițiative menite să formeze creștini buni și oameni integri. II. CE TREBUIE SĂ FIM? A. Cine sunt copiii și tinerii pentru Biserică Copiii - preferații Domnului Iubire și atenția lui Isus față de copii nu putea să nu treacă și în inima Bisericii. Biserica trebuie să vadă în ei terenul fertil al Bisericii, atât al celei de azi, dar mai ales al celei de mâine. Prin urmare, pastorația copiilor trebuie să fie unul din sectoarele principale ale activității sale. Copiii în lumea de azi Dintre problemele care afectează această vârstă trebuie menționate: caracterul tranzitoriu al conștiinței de sine; influența nefastă a televizorului; criza familiei; criza educației în general și a educației spirituale în special. Tinerii - viitorul Bisericii Aspecte pozitive Tinerii nu sunt numai obiectul grijii pastorale a Bisericii, ci adevărați protagoniști ai evanghelizării și artizani ai reînnoirii sociale Tinerețea este o valoare în sine, dorința de a cunoaște și puterea de a iubi sunt tot atâtea resurse prețioase pentru viața Bisericii. Aspecte negative Problemele care influențează negativ formarea generației tinere sunt deosebit de complexe: dificultăți sociale și personale în înțelegerea sensului autentic al vieții; criza valorilor spirituale, libertatea greșit înțeleasă; permisivismul moral; incapacitatea familiei de a mai controla educația; influența nocivă a mediului existențial (prieteniile rele, muzica proastă, mass-media, alcoolul și drogurile). Problema religioasă Pe lângă criza socio-culturală, mai gravă este criza religioasă în care se află din ce în ce mai mulți tineri. Este vorba de o criză de acceptare a învățăturii Bisericii, mai ales în sectorul castității, de îndepărtare de Biserică și de sacramente. B. Cine trebuie să fie Biserica pentru copii și pentru tineri Biserica și copiii Biserica nu poate rămâne indiferentă în fața acestor situații, ci are obligația de a denunța toate dificultățile copiilor, de a încuraja toate inițiativele și operele de asistență, de caritate, de protejare și de educare morală și religioasă a copiilor. Copilul trebuie să fie în mod special asistat și educat până la vârsta adultă prin căile de mai jos. 1. Cateheza Cateheza și orele de religie sunt două moduri complementare de educație și de formare religioasă, care nu se exclud reciproc; valoarea și limitele catehismului de tip "întrebare răspuns"; nu se poate comunica cu copiii fără un limbaj concret, vital, audio-vizual. În această problematică a comunicării în cateheză, este foarte importantă folosirea mijloacelor de comunicare socială, audiovizuale (filme, diapozitive), jurnale, reviste, cărți etc. 2. Liturgia și sacramentele Pastorația nu poate să separe cateheza de sacramente, ambele sunt elemente constitutive ale credinței. Prin participarea la sacramente copilul trebuie să experimenteze încă de la această vârstă întâlnirea personală cu Cristos în Biserica sa.
3. Asistența umană și spirituală acordată copiilor Prezența Bisericii în viața copiilor nu trebuie să se reducă numai la momentele de cateheză și de liturgie, ci trebuie să pătrundă și în cadrul cotidian al vieții. Biserica va avea grijă să supravegheze și să formeze acele medii responsabile cu educația copilului, pentru ca împreună să colaboreze în vederea unei formări umane și spirituale armonioase. - Familia
Biserica și tinerii Biserica se apropie și astăzi de tineri cu aceeași atitudine a lui Isus din Evanghelia după sfântul Marcu: "Isus, privindu-l, l-a îndrăgit" (Mc 10,21). Trebuie favorizate și promovate, atât pentru cei care au rămas aproape de Biserică și s-au angajat cât și pentru cei indiferenți sau dezorientați, momente de întâlnire și de solidaritate, programe de cateheză proprii, experiențe de spiritualitate și de rugăciune, activități de voluntariat, activități culturale și recreative și orice altă inițiativă capabilă să devină un instrument valid de promovare și de evanghelizare a tinerilor. 1. Cateheza și evanghelizarea Este necesară educarea la credință. Aceasta presupune o concepție despre credință, înțeleasă nu numai ca un tezaur de adevăruri imutabile, ci și ca o dispoziție subiectivă față de cuvânt și de viața care emană din el. Timpul de școală a credinței, care este cateheza, trebuie să fie un moment de angajare specială pentru o credință care să modifice viața. 2. Pregătirea și participarea la sacramente Adevărata cateheză sau educare la credință va conduce la viața creștină exprimată, în mod deosebit, prin participarea la sacramente; va face ca tinerii să aibă o sensibilitate sacramentală mai mare și mai motivată. Sacramentele sunt momente forte ale întâlnirii cu Dumnezeu, sunt puncte de sosire ale maturizării în credință. - Sacramentul Mirului
3. Pastorația vocațională Deoarece cei mai mulți dintre tineri aleg viața de familie, pastorația Bisericii va trebui să se concentreze în mod deosebit pentru pregătirea tinerilor la celebrarea sacramentului Căsătoriei și la viața de familie. Este necesară și o pastorație specializată în direcția vocațiilor la starea preoțească și la viața consacrată. 4. Asociațiile și grupurile de tineri Asistăm astăzi la dezvoltarea și la înmulțirea asociațiilor și mișcărilor tinerești, care sunt de mare folos pentru educația tinerilor. De aceea, ele nu trebuie descurajate sau condamnate. 5. Asistența spirituală și umană continuă În ambientul parohial, trebuie luate în considerație și dezvoltate toate acele inițiative și structuri parohiale care sunt potrivite pentru a pune în mișcare toate activitățile vieții tinerilor, cum ar fi oratoriile, echipamentele culturale, sportive, recreative etc. Toate acestea pot contribui foarte mult la formarea tinerilor, mai ales la dezvoltarea simțului comunitar. 6. Prezența și imaginea preotului sau a animatorului El va trebui să se facă "totul pentru toți" (1Cor 9,22), pentru a fi cât mai aproape de tineri, pentru a-i conduce și a-i educa la bine cu iubire sinceră și disponibilitate totală. Preotul trebuie să se implice în entuziasmul tinerilor, să le împărtășească idealurile, să-i ajute să depășească problemele proprii, să-i învețe să înfrunte situațiile dificile ale lumii actuale, să se angajeze în formarea lor religioasă și morală prin cateheză, predică, sacramente, direcțiune spirituală. 7. Câteva probleme particulare În pastorația tinerilor trebuie să se țină cont de vârstă, pregătirea personală și mai ales de situația economică și socială instabilă care creează o serie de probleme care nu pot fi ignorate. Preocuparea Bisericii pentru tineri trebuie să manifeste și prin grija de a supraveghea toate acele medii, familiale sau sociale (școala, mass-media, societatea), în care ei trăiesc, de a păstra dialogul cu ele și de a lua atitudine ori de câte ori dăunează formării armonioase a tineretului.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |