|
PASTORAȚIA COPIILOR ȘI A TINERILOR
II. CE TREBUIE SĂ FIM? A. Cine sunt copiii și tinerii pentru Biserică Tratând despre datoria Bisericii de a se ocupa și de a se îngriji în mod special de copii, nu putem să nu începem cu unele referințe la exemplul și la atitudinea lui Isus față de aceștia, prietenul celor "mai mici" dintre frații săi. În primul rând, amintim că și Isus a fost copil, copilăria sa fiind sintetizată în acele câteva cuvinte pe care sfântul Luca ni le prezintă, care sunt, probabil, o confidență din partea Mariei: "Copilul creștea și se întărea, plin de înțelepciune, iar harul lui Dumnezeu era asupra lui (...) Apoi coborî cu ei, se înapoie la Nazaret și le era supus. Mama lui păstra toate acestea în inima ei. Isus creștea în înțelepciune, statură și har în fața lui Dumnezeu și a oamenilor" (Lc 2,40.51-52). În al doilea rând, subliniem atenția deosebită a lui Isus față de copii. Copiii sunt preferații Domnului (cf. Mc 10,16), sunt simbolul disciplinei autentice (cf. Mt 19,14). Cerul este promis tuturor celor care, ca și ei, curați și bogați în bunătate, se încredințează Tatălui. Numai aceștia îl pot găsi pe Dumnezeu Tatăl și pot deveni, datorită harului lui Isus, fii ai lui Dumnezeu. Cine va provoca pierderea unuia din cei mici ai săi, care cred în el, săvârșește un delict grav și mai bine i-ar fi aceluia "să-și lege o piatră de moară de gât și să se arunce în mare" (Mt 18,6). Se știe foarte bine ceea ce Isus spunea și făcea pentru copii: îi binecuvânta, îi lua în brațe, îi apăra, voia ca să fie feriți de scandal, îi propunea ca model sau simbol al apartenenței la împărăția lui Dumnezeu (cf. Mt 18,1-10; 19,13-15; Mc 9,35-36; 10,13-16; Lc 9,46-48; 18,15-17). Această iubire a lui Isus față de copii nu putea să nu treacă și în inima Bisericii. Biserica trebuie să vadă în copii partea cea mai delicată a turmei care i-a fost încredințată, trebuie să vadă în ei terenul fertil al Bisericii, atât al celei de azi, dar mai ales al celei de mâine. Prin urmare, pastorația copiilor trebuie să fie unul din sectoarele principale ale activității sale. Într-un context socio-cultural, în continuă transformare, situația copiilor este și ea foarte diferită. Astfel, este în mod evident diferită situația copiilor de la oraș de cea a copiilor de la sate care au rădăcini culturale și ambiente de viață diferite. Totuși, în ciuda diferențelor, putem descoperi și sublinia în continuare anumite elemente de convergență care caracterizează vârsta copilăriei, vârstă care ține, după părerea celor mai mulți, până la 12 ani. Copilăria este o stare de tranziție, de formare a identității personale. Este vârsta în care de la un comportament egocentric se trece, treptat, la atitudini de deschidere față de cei din jur. În mod gradual, copiii descoperă în afară de părinți și alte modele în societate, ies de sub influența familiei pentru a stabili noi relații cu cei de aceeași vârstă, cu educatori, cu cei din cadrul școlii. Astfel, copiii fac trecerea de la modelele de mare importanță oferite de părinți, la cele propuse de către educatori și de către colegi. O altă problemă este faptul că cei mai mulți copii petrec cele mai multe ore din zi în fața televizorului, fără a fi ajutați să controleze informațiile pe care le primesc. Astfel, încă din primii ani de viață, își însușesc limbajul imaginii, al mijloacelor de comunicare în masă, fără a mai fi în stare să mai acorde aceeași atenție și discursului oral. Imaginea devine adesea adevăratul și unicul mijloc de cunoaștere, canalul prin care, în cele mai multe cazuri, li se descoperă pentru prima dată ceea ce oamenii spun despre Dumnezeu, despre istoria religioasă a omenirii și despre evenimentele din Biserică. În felul acesta, copiii sunt stimulați să pună întrebări referitoare la sensul vieții, al morții, al omului, al lumii și să relativizeze opiniile, atât de numeroase și, în același timp, atât de contradictorii, care îi "bombardează" în fiecare zi. Însăși credința lor este în pericol în acest climat al pluralismului de idei și de comportări, ea putând fi considerată ca una dintre atâtea alte opinii care poate fi relativizată ca și celelalte. Instituția de bază, familia, suferă o serie de mutații fără precedent: din cauza obligațiilor profesionale, părinții sunt puțin timp acasă și, astfel, se răcește relația dintre soț-soție și, concomitent, dintre părinți-copii, aceștia fiind abandonați prea devreme propriilor forțe, devenind beneficiarii unei libertăți care, în mod normal, aparține vârstei adulte. Datorită sărăciei, multe familii nu pot asigura copiilor o educație adaptată vârstei lor, aceștia fiind obligați să abandoneze școala, să ajungă în rândul copiilor străzii, să fie victime ale drogurilor, ale pornografiei și ale prostituției. În multe cazuri, ne găsim astăzi în fața unor copii incapabili să reflecteze, foarte instinctivi, fără nici o motivație și orientare în viață. Situația tinerilor în lumea de astăzi apare ca o realitate complexă, însă o realitate de o importanță fundamentală pentru viitorul societății religioase și civile. Perioada tinereții variază în funcție de transformările și de condiționările bio-psiho-somatice: pentru unii între 14 și 25 de ani, pentru alții între 12 și 30 de ani. Mai recent, această perioadă a tinereții este împărțită în trei etape cu folosirea unei terminologii specifice: preadolescența între 12 și 14 ani; adolescența între 14 și 18 ani; tinerețea între 18 și 30 de ani. Intenția noastră nu este aprofundarea fiecăreia din aceste etape în mod separat, ci vom face unele considerații de ordin general despre problematica și pastorația tinerilor, referindu-ne la toate cele trei etape. Problema tinerilor este fundamentală pentru comunitatea creștină, este o problemă de viață și de viitor. Biserica este conștientă de aceasta și, de aceea, s-a ocupat mereu de tineri cu aceeași iubire predilectă a lui Isus. Istoria Bisericii este plină de inițiative pentru educarea tinerilor, pentru a-i conduce la maturitate umană și creștină. În special, în ultimul secol, în care problema tinerilor a devenit una dintre cele mai urgente pe plan familial, școlar, social și religios, magisteriul Bisericii a intervenit deseori în favoarea tinerilor, a promovat școli, opere religioase și sociale, organizații, campanii și întâlniri internaționale cu tinerii, pentru a-i apăra astfel pe tineri de nenumăratele pericole, pentru a-i salva și a-i forma după legea lui Dumnezeu și credința creștină, pentru a-i păstra în Biserica lui Cristos. Unul din mesajele Conciliului către lumea întreagă este adresat tocmai tinerilor: "Către voi, tineri și tinere din lumea întreagă, Conciliul vrea să îndrepte ultimul său mesaj, pentru că sunteți voi cei care veți lua flacăra credinței din mâinile părinților voștri și veți trăi în lume în momentul celor mai mari transformări ale istoriei sale. Voi sunteți cei care veți lua ceea ce este mai bun din exemplul și învățătura părinților voștri și a învățătorilor voștri și veți forma societatea de mâine, voi vă veți salva sau veți pieri cu ea. Biserica, timp de patru ani, a lucrat pentru a-și întineri propria-i față, pentru a corespunde mai bine planului propriului Întemeietor, Cel viu, Cristos veșnic tânăr (...) Biserica vă privește cu încredere și cu iubire (...) Ea este adevărata tinerețe a lumii. Ea posedă ceea ce face să fie forța și frumusețea tinerilor: capacitatea de a se bucura pentru ceea ce începe, de a se dărui fără ezitare, de a se reînnoi și de a porni pentru noi cuceriri. Priviți-o și veți găsi în ea fața lui Cristos; adevăratul erou, umil și înțelept, profetul adevărului și al iubirii, însoțitorul și prietenul tinerilor". De aceea, pentru că tinerii sunt speranța Bisericii, Conciliul amintește păstorilor sufletești despre îndatorirea deosebit de gravă pe care o au de a da tinerilor o educație creștină. În vizita sa apostolică din România, papa Ioan Paul al II-lea afirmă că "o provocare de prim ordin este grija de a propune credința noilor generații. Din punct de vedere statistic, România este o țară relativ "tânără". Din păcate, tinerii se lovesc azi de noi dificultăți ce complică și periclitează procesul lor educativ. Este important ca Biserica să sprijine sarcina părinților, cei dintâi educatori ai fiilor, și să le ofere contribuția sa specifică mai ales prin cateheză și învățământul religiei". Într-o lume aflată într-o transformare rapidă și continuă, într-o lume marcată de raționalism, pluralism și secularism, tinerii întâmpină tot mai multe dificultăți în căutarea lor de a înțelege sensul adevărat al vieții, de a-și forma o ierarhie de valori care să le călăuzească întreaga existență și care să-i conducă la formarea personalității lor. Pe de o parte, astăzi, iese în evidență sensibilitatea excesivă pentru prezent, pentru clipa de față, care-i face pe tineri insensibili față de dimensiunile trecutului și ale viitorului, față de tradiție și de istorie, față de alegerile decisive pentru viață. Întreg setul de valori creștine sunt și ele în pericol, astfel, valoarea generozității și a fidelității este tot mai puțin apreciată; interesul pentru muncă este înlocuit cu interesul pentru fericire, pentru consumism; capacitatea de a se angaja profesional într-un loc de muncă este tot mai scăzută. Libertatea este rău înțeleasă, astfel, în numele ei, mulți consideră că își pot permite totul fără să mai țină seama de vreo lege civilă sau normă morală. Permisivismul, în numele unei false autonomii și democrații, este o adevărată plagă a zilelor noastre. Din cauza lipsei de valori, de idealuri nobile, de speranță în viitor, din nefericire, mulți tineri ajung în situații foarte dificile: prietenii rele, prostituție, dependență de droguri, violență și multe alte vicii. Printre cauzele profunde ale acestor fenomene negative, amintim și ambientele principale în care "se joacă" prezentul și viitorul tinerilor. În primul rând, este familia, care are o mare responsabilitate în această privință, pentru că își îndeplinește cu superficialitate sau în mod greșit datoria principală pe care o are de a da o educație sănătoasă propriilor fii. Deoarece mulți părinți sunt constrânși, datorită obligațiilor profesionale, să rămână mai mult timp în afara căminului propriu (mai ales prin fenomenul migrării în căutarea unui loc de muncă), tinerii beneficiază de o mai mare autonomie și libertate sau se simt pur și simplu abandonați și, de aceea, caută alte puncte de referință în ambiente și prietenii de multe ori periculoase. Ei nu beneficiază în familie de o formare solidă a caracterului, de o formare la autostăpânire și la autodisciplină, ci sunt lăsați pradă propriilor înclinații și influențelor extrafamiliale, cu repercusiuni dintre cele mai nocive. Rădăcina răului stă, așadar, de multe ori, în familia care nu este pe deplin conștientă de funcția sa educativă Familia nu poate lăsa această obligație a educației numai pe seama școlii. Pe de o parte, este posibil ca școala să se ocupe prea puțin de problema educativă și să se ocupe mai mult de sectorul didactic. Întrebarea este dacă însăși învățarea religiei în școală, făcând abstracție de considerațiile referitoare la competența doctrinară și arta didactică a profesorilor, este un adevărat mijloc de formare a conștiinței morale și religioase a tinerilor, dacă este o cateheză vie sau, mai degrabă, o lecție despre o doctrină abstractă, care nu oferă elevului nimic pentru viața concretă? În schimb, a crescut durata timpului liber, a timpului dedicat distracțiilor, muzicii, discotecii, sportului, televizorului și celorlalte mijloace de comunicare socială, a crescut durata timpului petrecut uneori în grupuri stradale dubioase, în compania celor răi, vicioși și violenți, care compromit formarea caracterului și a personalității tânărului. Este vârsta la care tânărul are tot dreptul și este chemat să lupte pentru propria identitate, pentru autorealizarea sa în viață, pentru valorizarea persoanei sale, însă, după cum am văzut, multe sunt dificultățile pe care trebuie să le depășească. Pe lângă criza socio-culturală, analizăm în continuare, în mod special, criza religioasă în care se află din ce în ce mai mulți tineri. Este vorba de o criză de fidelitate doctrinară și cultuală, de o criză de acceptare a învățăturii Bisericii, mai ales în sectorul moralei sexuale, de o creștere continuă a atitudinilor gnostice și chiar ateiste. Își face loc tot mai mult o etică alternativă bazată pe permisivism și secularism, fără nici o referință la motivații religioase. Viața religioasă a multor tineri este la un nivel foarte scăzut. Valorile religioase nu mai sunt așa de căutate de către unii tineri pentru a da un sens creștin vieții lor. Se ajunge astfel la separarea dintre experiența religioasă și formarea propriei identități, considerându-se că aceasta poate fi realizată chiar fără a face referință la religie și la instituțiile sale, Biserica fiind tot mai puțin căutată de tineri. Practica religioasă este foarte diferită, punându-se accent pe unele aspecte și desconsiderându-le pe celelalte. De exemplu, participarea tinerilor la Liturghia duminicală este încă destul de mare, însă este în mare criză participarea lor la sacramente, mai ales la sacramentul Spovezii. Este, de multe ori, o religiozitate superficială, periferică, laică, subiectivă, fără coerență în viață. Morala creștină este considerată ca fiind un complex de norme inventate de Biserică, de aceea, tinerii cedează ușor în fața așa-zisei "morale laice" care susține relativismul, după care fiecare decide ceea ce este bine și ceea ce este rău. Credința este văzută ca o listă de adevăruri care trebuie învățate și acceptate necondiționat. După copilărie și prima adolescență, ambientul parohial devine, treptat, pentru tineri prea restrâns, prea închis, prea moralist, în perioada în care tinerii se află la o vârstă în plină evoluție. Ei nu vor să se simtă legați de nici o prohibiție, ei vor "să treacă peste", să experimenteze personal dacă toate limitele impuse de morală și de principiile formării creștine pot fi depășite fără nici o daună cât privește dezvoltarea completă a personalității umane. Astfel, ei se îndepărtează de ambientul parohial. Alte ambiente externe frecventate de tineri pot avea și ele o anumită incidență negativă. În școală, în locurile de distracție și de sport, în fabrică, oriunde în lume, tinerii se pot întâlni cu forțe active contradictorii, capabile de a stinge în sufletele lor flacăra credinței. Mijloacele de comunicare socială, de cele mai multe ori, influențează negativ sufletul tinerilor, conducându-i la pierderea simțului păcatului. Făcând o confruntare între ambientul creștin și ambientul profan, li se pare mai ușor să aleagă calea de a face dolce vita, eliberându-se astfel de toate "prohibițiile" moralei creștine. Uneori, erorile pedagogice din partea preoților și ale educatorilor influențează mult formarea tinerilor. În anumite cazuri, se constată prea mult autoritarism, lipsă de încredere în tineri, lipsă de actualitate în punerea problemelor, lipsa unei instruiri religioase adecvate însoțită de experiențe religioase personale, de asemenea și lipsa exemplelor creștine actuale edificatoare din propria familie și din comunitatea creștină locală. Instruirea religioasă sau cateheza nu poate fi redusă doar la o simplă informare, ci trebuie să conducă la experiențe și practici creștine coerente. Credibilitatea părinților, a învățătorilor de religie, a cateheților, a preoților este cu atât mai scăzută cu cât învățătura lor este mai puțin însoțită de mărturii concrete de credință în viața cotidiană.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |