Biserica lui Cristos care este în Moldova
I. CINE SUNTEM?
Noul popor al lui Dumnezeu
Biserica a fost instituită de Isus Cristos la împlinirea timpurilor
Plănuită și voită încă din veșnicie de întreaga Sfântă Treime, Biserica începe să
existe în istorie prin
lucrarea lui Cristos. Acesta, la împlinirea timpurilor, a dus la îndeplinire în mod plenar planul de
mântuire al Sfintei Treimi. Dându-și viața pentru oameni, Cristos i-a eliberat de păcat și i-a scos
din
sclavia diavolului și, trimițându-l pe Duhul Sfânt, a încheiat între Dumnezeu și omenire o nouă
alianță,
mai generoasă, mai universală și mai definitivă decât cea a vechiului Legământ. Prin toate aceste
inițiative, Cristos a dat naștere Bisericii, o face să crească și o ține în viață.
Faptul că Biserica își trage originea istorică de la Isus din Nazaret este admis și
de cei care nu au
credință; însă pentru noi care credem, acest eveniment dobândește o semnificație cu totul
deosebită,
datorită raportului de credință pe care îl avem cu Cristos. Pentru noi, el nu este numai un personaj
istoric strălucit, ci Fiul lui Dumnezeu cel viu, care s-a făcut om și care și-a asumat natura umană
cu
scopul precis de a duce la îndeplinire acel plan de mântuire voit de Dumnezeu încă din veșnicie:
planul
de a încheia cu omenirea o nouă alianță și de a da astfel viață unei noi omeniri, unui nou popor al
lui
Dumnezeu.
Noi, cei care credem că Isus din Nazaret este Fiul lui Dumnezeu întrupat, știm că
Biserica își trage
originea de la el prin ceea ce el este și prin ceea ce a făcut în timpul vieții sale pământești și prin
ceea
ce a dăruit comunității ucenicilor săi.
Biserica are o origine cristică înainte de toate prin ceea ce Isus Cristos este: Fiul
lui Dumnezeu
întrupat. În el, omenirea este deja unită personal cu Dumnezeu. Tocmai prin ceea ce Cristos este,
Fiul
lui Dumnezeu întrupat, între Dumnezeu și oameni poate fi încheiată o alianță nouă, și oamenii pot
intra din nou în comuniune cu Dumnezeu. Umanității lui Isus i se poate uni, i se poate încorpora și
omenirea, și astfel noi toți suntem introduși în circuitul vieții trinitare. Grație a ceea ce Cristos este
în persoana sa, și anume Dumnezeu, el a putut să realizeze ceea ce nici un alt om nu ar fi putut
face:
să plătească prețul răscumpărării noastre, să ne elibereze de lanțurile păcatului și ale legii, să ne
elibereze de sub stăpânirea diavolului; astfel, a dat naștere noii omeniri, noului popor al lui
Dumnezeu.
Părinții Bisericii, printr-o fericită intuiție și în analogie cu originea Evei din coasta
lui Adam, au văzut
nașterea Bisericii în sângele care țâșnește din coasta străpunsă a lui Cristos pe cruce.
Isus din Nazaret este cauza principală a originii Bisericii nu numai pentru ceea ce
este în persoana sa
și pentru ceea ce face ca mijlocitor între Dumnezeu și oameni, acceptând să sufere și să
moară pentru
noi, ci și pentru tot ceea ce dăruiește noii omeniri, noului popor al lui Dumnezeu:
sacramentele (în
special Botezul și Euharistia), ministerele (de a învăța și conduce), legile (porunca cea nouă),
valorile
(credința în Tatăl, speranța împărăției, caritatea fraternă față de toți). Toate sunt elemente foarte
importante, esențiale, însă dimensiunea cristică a Bisericii este condensată într-un mod mai
deosebit
și mai real în sacramentul Botezului și al Euharistiei, pentru că prin aceste două sacramente
Biserica
este unită cu capul ei, și astfel prin ele ea este consacrată și hrănită mereu.
În Biserică, așadar, totul vine de la Cristos și este al lui Cristos: originea,
statutele, ministerele,
structurile, învățătura, mijloacele de sfințire, legile; de la Cristos vine iubirea, credința, speranța,
adică
valorile specifice noului popor al lui Dumnezeu. Cine este unit cu Cristos, este unit și cu Biserica;
cine
trăiește în Cristos, trăiește în Biserică; cine primește harul lui Cristos, primește harul Bisericii; cine
vorbește și acționează în numele lui Cristos, vorbește și acționează în numele Bisericii. Biserica
este
continuarea acțiunii mântuitoare a lui Cristos de-a lungul veacurilor: în ea, Cristos se roagă,
suferă,
moare și învie. El este păstorul care continuă să-și păstorească turma prin păstorii care urmează
apostolilor; el este preotul care continuă să se ofere Tatălui și să mijlocească pentru noi prin
miniștrii
care celebrează sfânta jertfă a Liturghiei. El este profetul care ascultă vocea Tatălui și proclamă
adevărurile care conduc la viața veșnică prin magisteriul bisericesc.
Relația dintre Cristos și opera sa, Biserica, mai mult decât relația dintre un artist
și opera sa (care este
o relație extrinsecă), este ca aceea dintre un tată și fiul său. Prin sângele său, el ne obține
participarea
la viața divină. Și așa cum între părinți și fii există o identitate de natură, tot astfel și între noi și
Cristos, Fiul lui Dumnezeu, există o cvasiidentitate de natură: prin har și noi suntem fii ai lui
Dumnezeu, deși fii adoptivi. De aceea se poate afirma pe bună dreptate că Biserica nu este doar
cristică, ci este Cristos însuși: Cristos care se răspândește și comunică filiațiunea sa tuturor
oamenilor
de-a lungul veacurilor.