Instruirea și educația catolică în școală
II. CE TREBUIE SĂ FIM? O Biserică "mamă și învățătoare"
B. Formarea religioasă în școală - ora de religie
"Conștientă de îndatorirea deosebit de gravă pe care o are de a veghea continuu la educația morală și religioasă a tuturor fiilor săi, Biserica trebuie să fie prezentă cu afecțiune și ajutor deosebit față de cei care nu sunt educați în școli catolice și al căror număr este foarte mare. Ea poate să facă acest lucru prin mărturia vieții profesorilor și directorilor, prin acțiunea apostolică a elevilor și, mai ales, prin activitatea preoților și a laicilor care transmit învățătura mântuirii în modalități corespunzătoare diferitelor vârste și împrejurări și care oferă ajutor spiritual prin inițiative potrivite situațiilor și timpurilor" (GE 7).
"Îmi exprim dorința arzătoare ca, în răspuns unui drept evident al persoanei umane și al familiilor și în respect pentru libertatea religioasă a tuturor, să fie posibil pentru toți elevii catolici să progreseze în formarea lor spirituală cu ajutorul unui învățământ religios dependent de Biserică, dar care, după diferitele țări, să poată fi oferit școlii sau în atmosfera școlii" (CT 69).
"Formarea integrală a omului, ca finalitate a educației, include dezvoltarea tuturor facultăților umane ale celui educat, pregătirea sa pentru viața profesională, formarea simțului său etic și social, deschiderea sa spre transcendent și educația sa religioasă" (Laicul în școală, 17).
Școala, după cum am văzut, are ca finalitate formarea integrală a personalității umane și pregătirea sa pentru a se integra în societate. Această finalitate presupune că toate aspectele care contribuie la dezvoltarea și maturizarea persoanei, precum și la integrarea sa vitală și profesională într-o societate și într-o cultură anume, trebuie să fie prezente în domeniul școlar.
Nimeni nu poate ignora rădăcinile creștine ale culturii europene în general și ale culturii române în particular. De aceea putem afirma că formarea religioasă este o disciplină cu drepturi depline, necesară în programele școlare în general și nu numai în programele unei școli catolice care, oricum, este o instituție de învățământ cu caracter minoritar, mai ales în România de astăzi. "Elevii, - după cum se exprima Sfântul Părinte adresându-se participanților la Consiliul Conferințelor Episcopale din Europa în aprilie 1991 privind predarea religiei catolice în școlile publice - au dreptul de a învăța în mod corect și sigur despre religia căreia îi aparțin". Această învățătura ajunge la cei mai mulți dintre elevi de credință catolică prin formarea religioasă pe care o primesc la școală, indiferent dacă aceasta este confesională sau de stat.
Legea învățământului din România prevede ca planurile învățământului primar, gimnazial, liceal și profesional să includă religia ca disciplină școlară (Art. 9,1).