Sinodul diecezan
  Introducere
  Documente
  Structuri
  Itinerar
  Rugăciune
  Materiale
  Cateheze
  Schema
  teol.-pastorală
  Cartea
  sinodală
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 SINODUL DIECEZAN 

Instruirea și educația catolică în școală

II. CE TREBUIE SĂ FIM? O Biserică "mamă și învățătoare"

A. Instruirea și educația în școala catolică

3. O educație care îmbină credința, rațiunea și mărturia

Omul devine om și își umanizează natura și istoria prin limbajul său, prin munca, prin cele o mie și una de activități sau maniere de a fi și de a înfăptui. Cultura marchează transcendența omului față de animal: lumea nu îi este dată omului gata confecționată, nici propria sa umanitate, care are nevoie de educație și ucenicii. Transformându-și lumea, omul se transformă pe el însuși.

O educație într-adevăr evanghelizatoare trebuie să se caracterizeze prin faptul de a avea o altă logică, de a pune accentele altfel, de a fi o alternativă care să nu se mulțumească doar cu a oferi un grad mai mare de eficacitate la nivel intelectual, de disciplină sau condiții și mijloace mai performante. O educație alternativă trebuie să facă ceea ce alții nu fac, trebuie să schimbe definiția problemei, să se concentreze asupra finalităților. Nu contează atât de mult cum, ci pentru ce.

Iar pentru a se realiza acest deziderat sunt necesare următoarele condiții:

a) Fundamentul unei școli catolice este spiritul de credință al educatorilor și al comunității educative.

Acest lucru însemnă un ansamblu de atitudini permanente care se arată, de exemplu, atunci când se face selecția elevilor nu după criterii de prestigiu social sau de putere economică, ci altfel; sau când există preocupare pentru o actualizare permanentă sau se face un efort de sensibilizare a conștiințelor față de problemele umane și deci față de valorile evanghelice. Este o bază de credință care se traduce într-o pasiune pentru a cunoaște, într-o curiozitate fără limită pentru adevăr, într-o atitudine de apropiere față de nevoile istorice ale oamenilor, într-o experiență reală a lui Dumnezeu și o cunoaștere adâncă a lui Isus Cristos, piatra unghiulară în orice instituție creștină. Educatorii sunt primii responsabili de crearea unui stil specific creștin care să fie particularitatea școlii.

b) Școala catolică are o viziune despre om care înțelege persoana umană ca subiect activ, responsabil, liber, solidar și protagonist al istoriei. Nu poate fi vorba de un proiect pur teoretic, ci de un proiect întrupat în viață și în organizarea și metodologia școlii. Este o școală configurată pe persoana umană. Persoanele sunt centrul proiectului educativ. Nu e o școală neutră, aseptică.

c) Școala trebuie să fie o comunitate educativă caracterizată prin competența profesională a cadrelor didactice, prin atitudinea de formare permanentă, prin respectul față de elevi, printr-un stil de relații cu elevii personal și prietenos, prin încrederea posibilității persoanei, prin metodologia riguroasă de lucru, prin deschiderea unei participări active din partea elevilor și a părinților. Este o școală care nu se izolează de celelalte instituții educative, promovează deschiderea în relațiile cu lumea culturii, lumea politică și cea economică, este loc de întâlnire și dialog între tineri de credințe și ambiente diferite.

d) Școala catolică trebuie să fie un loc de interiorizare a mesajului evanghelic, de prezentare vie și explicită a evangheliei, un loc de acțiune pastorală adevărată și specifică pentru că participă la misiunea evanghelizatoare a Bisericii și este loc de experiențe ecleziale. Pe această dimensiune eclezială se bazează și caracteristica școlii catolice de a fi o școală pentru toți, dar care acordă prioritate și o atenție specială celor mai slabi, săraci, marginalizați.

e) Școala catolică este cadrul ideal pentru un dialog permanent între credință și cultură. În proiectul educativ al școlii catolice nu se pot separa momentele de învățare științifică de cele de educație. Fiecare disciplină trebuie să prezinte datul științific, valorile de asimilat și adevărurile de descoperit. Finalitatea școlii catolice este, pe de o parte, dezvoltarea personalității integrale a elevilor, pornind de la o viziune creștină despre om și, pe de altă parte, transformarea și îmbunătățirea progresivă a mediului înconjurător, atât social cât și eclezial.

4. O școală catolică adaptată zilelor noastre

Situația actuală a școlii catolice în România se deosebește de perioada interbelică. La acel moment avea numeroase realizări în diferite zone, mai ales urbane, din România. În multe orașe pot fi și astăzi văzute construcții în care diferite instituții ale Bisericii Catolice desfășurau o lucrare educativă recunoscută. Confiscate de stat și, în general, neretrocedate, au și astăzi o anumită utilitate școlară sau culturală. După evenimentele din 1989, școala catolică a renăscut. Mai mult decât o reluare, a fost o deschidere de drumuri noi, un proces care, fiind încă la început, numără deja opere educative semnificative care răspund la nevoile sociale prezente (grădinițe, orfelinate, o școală profesională, licee și facultăți cu profil teologic și asistențial, seminarii etc.). Probabil nu toate aceste centre îndeplinesc în mod complet cerințele unei școli catolice, însă reprezintă un efort comun pentru a resădi în mod creativ o educație catolică, deschisă ecumenic, în serviciul Bisericii și al societății, într-o epocă nouă.

Și în România, școala catolică a fost apreciată deseori ca o școală de elită, după calitatea ei foarte bună și după nivelul social relativ înstărit al elevilor care o frecventau. Acest fapt nu s-a datorat, în general, unei alegeri principiale, dar a fost mai mult consecința unor împrejurări socio-economice. Pe de altă parte, pe lângă centrele cu plată, existau altele gratuite. În cadrul legal prezent, finanțarea școlilor catolice nu este deloc ușoară. Dar, în conjunctura actuală a țării, în ansamblu, și a minorității catolice, în concret, și având în vedere orientările Bisericii, modelul recomandabil pentru noile școli catolice nu este cel al centrelor de elită socio-economică. Trebuie luate în seamă nevoile mai urgente din jurul nostru atât în mediul urban cât și rural (acesta din urmă mult mai neglijat).



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat