Sinodul diecezan
  Introducere
  Documente
  Structuri
  Itinerar
  Rugăciune
  Materiale
  Cateheze
  Schema
  teol.-pastorală
  Cartea
  sinodală
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 SINODUL DIECEZAN 

Instruirea și educația catolică în școală

II. CE TREBUIE SĂ FIM? O Biserică "mamă și învățătoare"

A. Instruirea și educația în școala catolică

1. O educație în armonie cu legislația Bisericii și a statului

Educația și instrumentele privilegiate ale promovării sale se inserează pe deplin în misiunea evanghelizatoare a Bisericii. Conciliul Vatican II, prin documentul Gravissimum educationis momentum, scoate în evidență cum s-a trecut de la un concept de educație, în care omul era considerat în mod abstract și pasiv, la un concept de educație care așază în centru persoana umană, subiect activ al procesului educativ.

"Prezența Bisericii în domeniul școlar se manifestă în mod deosebit prin școala catolică. Ea urmărește mai mult decât celelalte școli formarea umană a tinerilor și, pe plan secundar, celelalte scopuri culturale. Se caracterizează prin crearea în comunitatea școlară a unei atmosfere însuflețite de spiritul evanghelic al libertății și al iubirii care contribuie la dezvoltarea personalității proprii într-o manieră armonioasă, conformă cu făptura cea nouă în care au fost transformați prin Botez. Toate aceste elemente contribuie la orientarea întregii culturi umane acumulate de către tineri spre vestea mântuirii, astfel încât cunoașterea despre lume, viață și om pe care tinerii o dobândesc, după etapele specifice vârstei, să fie luminate de credință" (Gravissimum educationis, 8).

Declarația Conciliului precizează elementele caracteristice ale școlii catolice:

a) crearea unei ambianțe însuflețite de valori evanghelice;
b) educarea credinței, ajutându-i pe cei botezați să trăiască asemenea unor adevărați creștini;
c) orientarea culturii în armonie cu credința.

Școala catolică se configurează ca o școală pentru persoană și către persoană. Persoana umană, cu exigențele sale materiale și spirituale, este în centrul preocupărilor lui Isus. Pentru aceasta promovarea persoanei umane este și finalitatea școlii catolice (cf. La scuola catolica alle soglie del terzo millenio, nr. 9). Această viziune a avut o influență și asupra conceptului de școală catolică ce nu mai poate fi definită doar din punct de vedere exclusiv istoric, dar ca unul dintre mijloacele cele mai incisive pentru a cultiva educația.

Într-unul din canoanele sale, Codul de drept canonic afirmă următoarele: "Învățătura și educația religioasă catolică, date în școală sau transmise prin diferite instrumente de comunicare socială, sunt supuse autorității Bisericii; este de datoria conferinței episcopale să dea norme generale cu privire la această sferă de activitate, iar datoria episcopului diecezan este de a o organiza și de a o supraveghea" (Canonul 804 ? 1).

Este reafirmat principiul competenței exclusive a Bisericii cu privire la instruirea și educația religioasă catolică atât în școli cât și în diferite mijloace de comunicare socială. În cazul școlilor care își propun să dea o educație catolică, posibilitatea intervenției autorității ecleziastice este mai mare, extinzându-se la tot ce ar putea să prejudicieze caracterul creștin autentic al instruirii și se va exercita fie în mod direct, fie prin intermediul credincioșilor care conduc școala, în funcție de poziția juridică a acesteia. Pe baza dispozițiilor date de conferința episcopală, episcopul diecezan trebuie să dea o normativă specifică referitor la această materie, validă pentru toate tipurile de școli existente în teritoriul său. De asemenea, el are responsabilitatea ca normativa să fie respectată și, de aceea, are dreptul-datoria de a veghea la acest lucru.

În următorul canon, Codul susține că "ordinariul locului are dreptul, în dieceza sa, să numească sau să aprobe profesorii de religie; de asemenea, să-i îndepărteze sau să ceară să fie îndepărtați, dacă acest lucru se impune, din motive religioase sau morale (Canonul 805).

Dat fiind faptul că educația religioasă catolică este supusă autorității Bisericii, aceasta are dreptul de a interveni în numirea profesorilor de religie; de asemenea, să ceară înlăturarea lor, atunci când există motive de religie sau moravuri. Intervenția ordinariului locului în privința profesorilor de religie catolică se concretizează în dreptul său de a le încredința "missio canonica", sau aproba.

Considerând că învățământul are ca finalitate "formarea personalității umane", Legea învățământului nr. 84/1995 - modificată prin O.G. nr. 36/1997 și prin legea nr. 151/1999 stabilește cadrul de referință pentru educația valorică. Astfel, sunt menționate principalele dimensiuni și mijloace ale acesteia: raportarea elevilor la valorile culturii naționale și universale, formarea și dezvoltarea la elevi a capacităților intelectuale, a disponibilităților afective și a abilităților practice, în perspectiva instruirii și autoinstruirii pe durata întregii vieți, educarea acestora în spiritul respectării drepturilor și libertăților fundamentale ale omului, al demnității și toleranței, al schimbului liber de opinii.

"Cultele religioase sunt libere și se organizează potrivit statutelor proprii în condițiile legii" (art. 29 din Constituție). "Cultele religioase au dreptul să înființeze și să administreze unități de învățământ pentru pregătirea personalului de cult, predarea religiei, asistență social-caritativă, patrimoniu, cultură și artă religioasă, precum și alte specializări necesare activității lor religioase" (art. 40 din Legea privind regimul general al cultelor religioase).



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat