Instruirea și educația catolică în școală
II. CE TREBUIE SĂ FIM? O Biserică "mamă și învățătoare"
"Pe drept cuvânt putem considera că soarta omenirii viitoare se află în mâinile acelora care sunt în stare să transmită generațiilor de mâine rațiuni de a trăi și de a spera" (GS 31).
"Toți creștinii, întrucât au devenit făptură nouă renăscându-se din apă și Duh Sfânt și astfel se numesc și sunt într-adevăr fiii lui Dumnezeu, au dreptul la o educație creștină" (GE 2).
"În mod cu totul deosebit, îndatorirea de a educa revine Bisericii, nu numai pentru că trebuie să fie recunoscută ca societate umană capabilă de a educa, ci mai ales pentru că are misiunea de a vesti tuturor oamenilor calea mântuirii, de a împărtăși credincioșilor viața lui Cristos și de a-i ajuta cu solicitudine continuă să poată ajunge la plinătatea vieții dumnezeiești. Biserica are, așadar, obligația, ca mamă, de a da fiilor săi o educație prin care întreaga lor viață să fie pătrunsă de spiritul lui Cristos; în același timp, ea oferă tuturor popoarelor contribuția sa la promovarea desăvârșirii integrale a persoanei umane precum și la binele societății pământești și pentru a construi o lume mai umană" (GE 3).
În cea de-a două cateheză, despre transmiterea credinței, am văzut cum Biserica, în împlinirea îndatoririi sale de educație, se preocupă în primul rând de acele mijloace care îi sunt proprii, mai ales de instruirea catehetică, dar nu neglijează celelalte mijloace printre care un loc cu totul deosebit îl ocupă școala care, "în virtutea misiunii sale, cultivă cu grijă statornică facultățile intelectuale, dezvoltă judecata, pune în contact cu patrimoniul cultural moștenit de la generațiile trecute, promovează simțul valorilor, pregătește pentru viața profesională și, generând relații de prietenie între elevi de firi și condiții diferite, favorizează spiritul de bună înțelegere" (GE 5).
Documentele Conciliului Vatican II precum și cele postconciliare coincid în a semnala trei modalități prin care Biserica își desfășoară misiunea sa de "mamă și învățătoare" în domeniul școlar:
prin școli catolice care, pe lângă scopurile lor culturale și de formare umană, să se conducă după o filozofie creștină bazată pe valorile evanghelice;
prin prezența unor preoți, persoane consacrate sau laici care asigură o educație morală și religioasă în orice școală;
prin mărturia vieții tuturor acelor membri ai săi care sunt prezenți în școală (directori, profesori, elevi etc.).