Biserica lui Cristos care este în Moldova
I. CINE SUNTEM?
Noul popor al lui Dumnezeu
Biserica a fost voită de Sfânta Treime încă din veșnicie
Existența Bisericii merge dincolo de granițele istoriei și își întinde rădăcinile în
veșnicie, pentru că
primul ideator și realizator al Bisericii este Sfânta Treime. Ea corespunde acelui minunat plan de
mântuire pe care Dumnezeu l-a conceput pentru omenirea întreagă, chiar înainte ca Biserica să-și
înceapă pelerinajul pământesc.
În toate documentele în care Conciliul al II-lea din Vatican vorbește despre
originea Bisericii, aceasta
este descrisă ca având o origine trinitară. Expunerea cea mai elaborată se află în Ad
gentes:
Dumnezeu, pentru a stabili pacea, care este comuniune cu el, și pentru a
realiza unirea
frățească între oameni, care sunt păcătoși, a hotărât să intre în istoria oamenilor într-un mod
nou și definitiv, trimițând pe Fiul său într-un trup ca al nostru, ca, prin el, să-i smulgă pe
oameni de sub puterea întunericului și a Satanei și, în el, să împace lumea cu sine (...) Pentru
a atinge acest scop, Cristos a trimis de la Tatăl pe Duhul Sfânt, ca să îndeplinească din lăuntru
lucrarea mântuitoare și să dea forță Bisericii să se răspândească. Fără nici o îndoială, Duhul
Sfânt lucra deja în lume și înainte ca Cristos să fie preamărit. Totuși, în ziua Rusaliilor, a
coborât asupra ucenicilor pentru a rămâne cu ei în veac. Biserica a fost arătată public în fața
mulțimii, a început, prin propovăduire, răspândirea Evangheliei între neamuri (AG 3-4).
În acest text din Ad gentes, vorbind despre geneza Bisericii, Conciliul
prezintă trei momente care, prin
apropiere, sunt raportate respectiv la Tatăl, la Fiul și la Duhul Sfânt: voința salvifică a Tatălui,
misiunea răscumpărătoare a Fiului și misiunea sfințitoare a Duhului Sfânt. Acest lucru însă, nu
trebuie
să pună în umbră adevărul fundamental, și anume că Biserica este rodul acțiunii comune și
constante
a celor trei Persoane divine. De la început și până la sfârșit, Biserica este în întregime opera Sfintei
Treimi. Aceasta alege și zidește Biserica drept templu de adorație și de iubire. Prin voința Tatălui,
prin
jertfa Fiului și prin darul Duhului Sfânt, Sfânta Treime stabilește cu omenirea o unire
interpersonală,
o întâlnire dialogală, care conduce la acea nouă realitate care este Biserica, și care devine astfel
communio sanctorum în care se răspândește iubirea, bucuria și libertatea lui
Dumnezeu-Treime.