Instruirea și educația catolică în școală
I. CINE SUNTEM?
Introducere
Instruirea și educația catolică în școală, aspecte pe care dorim să le dezvoltăm în cele ce urmează, fac parte din misiunea de evanghelizare a Bisericii și ele contribuie, prin specificul lor, la creșterea și dezvoltarea deplină a persoanei umane în pluralitatea dimensiunilor sale.
Vom începe tema cu o scurtă trecere în revistă a celor mai importante repere istorice. În felul acesta ne vom contura o imagine cât se poate de clară a modului în care a apărut și s-a dezvoltat la nivel de Biserică Universală ideea de instruire și educație în spirit creștin. Apoi, schimbând coordonatele geografice, ne vom opri la nivelul Bisericii noastre locale pentru a observa cum a fost percepută și asimilată această misiune de a instrui și educa în spirit creștin prin intermediul unei educații instituționalizate.
A. Coordonate istorice la nivelul întregii Biserici
Școala populară în țările occidentale își are rădăcinile în primele instituții ale creștinismului. Ea era direcționată în special spre alfabetizarea poporului. Totul începe cu școlile catehumenale și catehetice și se dezvoltă prin școlile parohiale apărute începând cu secolul al V-lea. Așadar, parohia devine mediul potrivit pentru școlile populare, iar parohul va fi în același timp și profesorul localității.
Biserica se va impune organizând instituții cu activitate pedagogică și didactică, iar episcopii și parohii vor organiza școli populare pentru copiii săraci din cele mai îndepărtate localități. În acest tip de școli elementare sau primare, cu statut gratuit și adresate în special celor săraci, se învățau elementele fundamentale de citire și scriere.
Papa Leon al X-lea prin bula din 1512, Studium orbis, va determina reorganizarea la Roma a școlilor primare pentru instrucția populară și cateheza copiilor în cadrul parohiilor. Aceste școli sunt cunoscute sub numele generic de "școli populare de doctrină creștină". La vremea respectivă acestea erau structurate astfel:
- școli parohiale festive (de duminică);
- școli de cartier;
- școli de doctrină creștină și instrucție abecedară;
- școli parohiale de instrucție literară pentru cei săraci;
- școli papale;
- școli internat (pensionate);
- școli gratuite ale unor aristocrați;
- școli populare gratuite ale unor congregații religioase;
- școli populare gratuite de orientare în muncă etc.
Anul 1824 va înregistra, prin intervenția papei Leon al XII-lea, ultima organizare a acestui tip de școli având următoarea configurație, specifică școlilor secolului al XIX-lea:
- școli de cartier;
- școli parohiale;
- școli private;
- școli serale;
- școli pontificale;
- școli ale mănăstirilor;
- școli ale unor societăți private, laice sau ecleziastice.