8. INSTRUIREA ȘI EDUCAȚIA CATOLICĂ ÎN ȘCOALĂ
Temă elaborată de fr. Antxon Andueza, pr. Paul Budău, pr. Mihai Roca, pr. Iulian Misariu OFMConv., prof. Mariana Purțuc
Cea de-a opta temă, Instruirea și educația catolică în școală, dorește să evidențieze rolul pe care Biserica îl joacă, în calitate de instituție care educă și formează conștiințele și viețile oamenilor, în ansamblul instanțelor cu rol formativ și educativ care intervin în creșterea și dezvoltarea oricărei ființe umane pe parcursul existenței sale pământești. Din propria experiență ne dăm seama că fiecare dintre noi este rezultatul interacțiunii diferiților factori educativi care au contribuit la formarea noastră umană, intelectuală și spirituală. Având în vedere rolul deosebit pe care Biserica îl joacă în educația fiecărei generații de creștini ca factor determinant al creșterii și dezvoltării personale, această temă își găsește un loc deosebit în evantaiul tematic propus spre dezbatere pe parcursul acestei noi etape de desfășurare a Sinodului diecezan.
Cuprins
Indicații metodologice
I. CINE SUNTEM?
Introducere
A. Coordonate istorice la nivelul întregii Biserici
B. Coordonate istorice la nivelul Bisericii noastre locale
1. De la începuturi până la 1948
2. Situația în dieceză de la 1948 până în decembrie 1989
3. Situația de după decembrie 1989 până astăzi
II. CE TREBUIE SĂ FIM? O Biserică "mamă și învățătoare"
A. Instruirea și educația în școala catolică
1. O educație în armonie cu legislația Bisericii și a statului
2. O educație integrală
3. O educație care îmbină credința, rațiunea și mărturia
4. O școală catolică adaptată zilelor noastre
B. Formarea religioasă în școală - ora de religie
1. Caracterul specific al predării religiei în școală
2. Condiții de bază ale formării religioase în școală.
3. Profesorul de religie catolică
C. Mărturia vieții creștinilor prezenți în școală
Rezumat