|
Transmiterea credinței II. CE TREBUIE SĂ FIM?
2. Transmiterea credinței la oamenii de astăzi C. Acțiunea pastorală Aceasta constituie a treia etapă în procesul evanghelizării pe care Biserica ni-l propune astăzi. Cuprinde diferite acțiuni printre care: "Este stăruitor recomandată omilia ca parte integrantă: pornind de la textul sacru, în ea sunt prezentate, de-a lungul anului liturgic, misterele și normele vieții creștine" (SC 52). Omilia are un rol foarte important în celebrarea rodnică a cuvântului lui Dumnezeu în liturgie. Ea tinde să apropie cuvântul proclamat de conștiința credincioșilor și-i ajută să intre în celebrarea misterului. Prin omilie creștinii pot să primească efectiv cuvântul cu un act reînnoit de credință și să găsească în participarea conștientă la misterului celebrat o invitație plină de curaj la mărturia zilnică. Izvoarele de inspirație a omiliei "Predica să izvorască în primul rând din Sfânta Scriptură și din Liturghie, ca o vestire a faptelor minunate ale lui Dumnezeu în istoria mântuirii, în misterul lui Cristos, care este mereu prezent și activ în noi, mai ales în celebrările liturgice" (SC 35). Funcțiile omiliei Prima finalitate a omiliei este anunțul evanghelic care face referință nu la un corp doctrinar, ci la o istorie salvifică și la evenimentele sale. Învățătura doctrinară - când în omilie se introduc pasaje doctrinare, nu trebuie să pierdem din vedere că nu vorbim despre ceva, ci despre cineva care este prezent și oferă un raport viu acum și aici. Exortația - are ca scop principal nu atât să rănească pe cineva, ci acela de a transmite speranță, forță, consolare, milostivire. Profeția - ia naștere acolo unde persoanele sunt capabile să citească situațiile și evenimentele în lumina planului divin, un plan viu, activ în prezent, finalizat către un viitor. Mărturia - Întâlnim trei tipuri de mărturie: o mărturie notarială care se limitează să certifice un fapt care nu în mod necesar implică personal martorul; o mărturie de tip istoric adusă de un martor ocular care dorește să transmită nu numai cunoașterea unui fapt, dar și sensul său; o mărturie ce pleacă din convingere sau etică, cea care este susținută de valoarea personală a martorului în cazuri extreme și implică chiar sacrificiul propriei vieți. Această mărturie îl privește pe cel care trebuie să anunțe și să transmită mesajul creștin. Implorarea, rugăciunea de mulțumire și laudă, mistagogia - Omilia nu poate să nu țină cont de climatul de rugăciune și de prezența sacramentală a lui Dumnezeu și a Domnului nostru, Isus Cristos, de care este pătruns. Omilia are și o finalitate mistagogică, adică aceea de a dărui celor care ascultă ochii credinței ce știu să recunoască în limbajul simbolic și al ritului prezența lui Dumnezeu după intențiile și semnificația fiecărei celebrări, în așa fel încât destinatarii acțiunilor sacramentale să fie deschiși pentru a primi harul în plinătate și să-și asume misiunea care derivă din el. Referitor la Sfânta Scriptură în viața Bisericii, la Conciliul Vatican II, Bibliei i s-a acordat un rol central în liturgie (în predică și în celebrarea sacramentelor). Biserica venerează dintotdeauna Scripturile sfinte așa cum venerează însuși trupul Domnului; Biserica nu încetează să primească pâinea vieții atât de la masa cuvântului lui Dumnezeu, cât și de la cea a trupului lui Cristos. Creștinii trebuie să aibă acces larg la Sfânta Scriptură, iar Biserica Catolică știe că toți creștinii, prin lectura Bibliei, își însușesc o înaltă cunoaștere a lui Isus Cristos. Dumnezeu îl întâlnește pe om. În relația cu omul, Dumnezeu se manifestă în mod special în și prin cuvânt. Dacă Dumnezeu este invizibil, omul poate însă asculta cuvântul. Dumnezeu îi vorbește omului, îl cheamă la o legătură de comuniune și de viață cu el și, astfel, ascultarea devine de maximă importanță pentru om. Credinciosul este tocmai omul care se deschide la ascultare, primește cuvântul lui Dumnezeu și răspunde la invitația sa. Textele biblice pun în evidență, pe de o parte, eficacitatea intrinsecă a cuvântului lui Dumnezeu, și, pe de altă parte, importanța dispoziției de a asculta (din partea omului, căruia îi este adresat cuvântul). Lectio divina își găsește o largă folosire în literatura patristică a secolelor al IV-lea și al V-lea; astfel, sfântul Ieronim afirmă că "sufletul se hrănește zilnic din lectura divină", iar sfântul Ambrozie, vorbind despre un creștin, afirmă că este neobosit în a se hrăni cu lectura divină. Lectio divina este o lectură rugată, este o lectură personală a cuvântului lui Dumnezeu, este o lectură în credință, în spirit de rugăciune. Așadar, lectio divina include seriozitatea și angajamentul care caracterizează pe credincios; în practica "lecturii divine" nu mai surprinde enorma încredere a credinciosului în eficacitatea spirituală a acesteia; experiența lecturii sacre întețește sensibilitatea cititorului, îi mărește capacitatea de înțelegere, îl scoate din amorțeală, îi conferă ordinea existenței, îi corectează relele obișnuințe, îi provoacă un plâns cathartic și binefăcător și descătușează lacrimile din inima îndurerată. Lectio divina, în conformitate cu afirmația lui Guigo al marii Mănăstiri Certuziene, se prezintă ca o "lectio-meditatio-oratio-contemplatio-missio". Văzută din această perspectivă, Sfânta Scriptură devine cartea de rugăciune și de hrană spirituală. Lectio. Întotdeauna, lectura trebuie să înceapă prin invocarea Duhului Sfânt; prin această invocare ne deschidem spre ascultarea lui Dumnezeu care ne vorbește. Duhul Sfânt a inspirat cărțile sacre și inspiră și influențează și pe cel care citește. Astfel se explică acea comuniune dintre lectura revelatoare și adevărul revelat. Biblia este cuvântul inspirat nu numai pentru că a fost scrisă sub inspirația Duhului Sfânt, dar și pentru că în prezent se revelează ca o carte vie, capabilă să comunice adevărurile ascunse. Pentru acest motiv, în momentul ascultării cuvântului Domnului, suntem invitați să ne rugăm în felul următor: "O Cristoase, Domnul nostru, eu care sunt atât de nedemn te strâng în mâinile mele impure prin Sfânta ta Evanghelie. Spune-mi, te rog, cuvinte de viață și de consolare prin gura și prin limba sfintei tale Evanghelii". Meditatio. Isus ne avertizează că este necesar să rămânem statornici în cuvântul său: "Dacă veți rămâne în cuvântul meu, veți deveni discipolii mei perfecți și veți cunoaște adevărul". A rămâne în cuvânt, înseamnă, așadar, a rămâne alături de Isus. A rămâne în Isus, însemnă ca învățăturile sale să găsească spațiu în noi și să ne sălășluiască mereu. Meditația sârguincioasă nu se limitează la un contact exterior cu textul, ci merge în profunzime, îl pătrunde și îi pune întrebări. Scopul meditației este ca să crească în interiorul nostru. Tradiția orientală ne învață că repetarea asiduă a Sfintei Scripturi lasă urme adânci în inima credincioșilor. Această dimensiune cristologică a vieții începe cu ascultarea cuvântului lui Dumnezeu și este inspirată de Duhul Sfânt pe care sfântul Paul îl aseamănă cu cerneala. Această afirmație paulină își află precedentul veterotestamentar chiar în tradiția ebraică: "Cuvântul, când ieși din gura Celui Sfânt, era ca săgeata, ca fulgerul, ca flăcările de foc care țâșneau". Cuvântul coboară sub forma limbilor de foc și pătrunde în inimile persoanelor, astfel, Duhul Sfânt interiorizează misterul cuvântului, al voinței divine, al împărăției sale, și-l face inteligibil în viața noastră. O dată primit, cuvântul pe care Cristos vrea să ni-l spună coboară în inimile noastre: este ceea ce sfinții părinți numesc meditație. Pentru a determina cuvântul să coboare în inimă, acesta se repetă, apoi se așteaptă în tăcere, se repetă din nou și, astfel, ne pătrundem de cuvântul lui Cristos. Acest cuvânt iluminează situațiile, le ia asupra sa și ni le duce în inimă, iar aceasta este meditația. Oratio (Rugăciunea). Cuvântul lui Dumnezeu, coborât în inima noastră, a vorbit și a luat asupra sa problemele noastre, întrebările, neliniștile și bucuriile noastre, adică toată lumea noastră interioară. Dumnezeu spune și omul ascultă în tăcere, cercetează, coboară în inimă ceea ce aude prin repetarea pe o voce litanică a cuvântului-cheie. Când cuvântul încolțește în interior, înseamnă că Dumnezeu a sădit o sămânță vie, care poate fi asemuită cu o rugăciune interioară profundă, nu cu una rostită din vârful buzelor. Pentru ca rugăciunea să fie profundă și adevărată trebuie ca, atunci când ne rugăm, să nu spunem nimic fără el; trebuie să trăim cu simplitate ceea ce el a trezit în noi. Altfel spus, rugăciunea (oratio) este trăirea cuvântului, modul în care noi îl primim în inima noastră și capacitatea noastră de reacție la cuvânt. Rugăciunea repetă un anume cuvânt, îl include într-o propoziție, rămâne într-o tăcere de adorație și trăiește în comuniune cu Dumnezeu. Contactul nostru cu cuvântul lui Dumnezeu trebuie să ne conducă la acea stare de comuniune cu Dumnezeu în care tăcerea și cuvântul, deopotrivă, exprimă iubirea pe care Sfânta Scriptură a eliberat-o din sufletele noastre. Contemplatio. Acum rugăciunea devine simplă, nu mai este făcută din cuvinte, dar este înălțătoare către Dumnezeu. Contemplația duce la dezvoltări extreme; contemplația creștină este culmea iubirii pe care omul o trăiește în raport cu Dumnezeu. Putem aprecia, din acest punct de vedere că viața este contemplație recondusă la sine însăși. Toate etapele contemplației ne conduc la un mai mare grad de iubire a lui Dumnezeu. La unison cu psalmul, "candelă picioarelor mele, lumină pașilor mei", cuvântul lui Dumnezeu devine mesaj spus, nu numai credincioșilor, ci și tuturor oamenilor care practică deja contemplația. Missio (punerea în practică). Cuvântul trebuie să devină viața noastră, iar noi scrisoarea lui Cristos scrisă de Duhul Sfânt. Efortul continuu va fi de a transpune în convertire și dedicare preferențială către cei săraci, colaborând astfel pentru venirea pe pământ a dreptății împărăției. Dreptatea pe care Dumnezeu o vrea pe pământ nu este numai cea a răsplății, dar una care să includă acea atitudine a inimii care nu condamnă, are răbdare, oferă timp și nu caută propriile interese. Această dreptate coincide cu iubirea sa operativă care salvează omul și-l transformă. Au apărut în timpul Reformei și s-au dezvoltat în secolele al XVII-lea și al XVIII-lea și au avut o influență asupra creștinătății în secolul al XIX-lea. Finalitatea misiunilor populare consta în reînnoirea radicală a vieții religioase și morale a poporului creștin. Cu toate că poporul a răspuns în masă acestor practici, ele nu prea au avut rezultate care să dureze în timp. După Cel de-al II-lea Război Mondial misiunile populare s-au concentrat doar la nivelul parohiilor nereușind să mai evanghelizeze zone și regiuni păgâne. Misiunile populare se bazau pe binomul mântuire / pedeapsă. Aceste misiuni, erau necesare pentru salvarea păgânilor și a păcătoșilor rătăciți. Temele prezentate făceau referință la păcat, iad, moarte, judecată, răsplată și pedeapsă veșnică. Astăzi misiunile pot fi repropuse nu numai ca un episod sau un moment de o trăire intensă, dar și ca un drum spiritual în cadrul parohiei pentru a recupera conștiința existenței sale și a-și asimila acel stil misionar ce caracterizează autenticele comunități creștine. Avem de-a face cu o realitate prețioasă și fragilă deopotrivă; credința pe care este întemeiată are nevoie de purificare și consolidare. Bine organizate, misiunile populare pot deveni din ce în ce mai mult, pentru masele largi, o autentică întâlnire cu Dumnezeu în Isus Cristos. 4. Catehezele ocazionale (exerciții spirituale, pelerinaje, diferite întâlniri) Există situații și împrejurări care impun forme specifice de cateheză. Exercițiile spirituale sunt considerate un timp forte al Duhului în care creștinul se predispune, într-o reculegere în ascultarea și meditarea cuvântului divin cu o mai intensă rugăciune personală sau comunitară pentru a putea înțelege voința lui Dumnezeu în propria viață și a crește în disponibilitatea și împlinirea a ceea ce Dumnezeu cere de la noi. Exercițiile spirituale pot fi predicate pe perioada a trei zile sau pe o perioadă de o săptămână în special la liturghia de seară. Pelerinajele. Venerația credincioșilor față de sfinți, în special față de Maica Domnului, a îmbrăcat diferite forme de-a lungul timpului în funcție de zonă, de sensibilitatea popoarelor și de tradiția lor culturală. Formele de exprimare a acestor pietăți mariane sunt supuse uzurii timpului și au nevoie de o cateheză reînnoită care să le permită să se debaraseze de elemente caduce, să le pună în valoare pe cele imuabile și să-i înglobeze datele doctrinare rezultate în urma reflecției teologice și propuse de magisteriul bisericesc. Diferite întâlniri. Sunt catehezele prilejuite de evenimentele mai semnificative ale vieții cum ar fi: Căsătoria, Botezul copiilor sau alte sacramente ale inițierii creștine, momentele de boală, împrejurări în care persoanele sunt mai dispuse să-și pună întrebări cu privire la adevăratul sens al vieții. Mai accentuăm catehezele legate de experiențele deosebite ale vieții cum ar fi: intrarea în câmpul muncii, stagiul militar, migrarea etc. Este vorba de schimbări care pot prilejui evoluții spirituale, dar și rătăciri care au nevoie de a fi luminate de cuvântul lui Dumnezeu.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |