|
Transmiterea credinței II. CE TREBUIE SĂ FIM?
1. Misiunea prioritară a Bisericii este aceea de a transmite credința pe care a primit-o "Mergând, faceți discipoli din toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, învățându-le să păzească toate câte v-am poruncit vouă, și iată eu cu voi sunt în toate zilele până la sfârșitul veacului" (Mt 28,19-20). Acest mandat al lui Cristos definește misiunea evanghelizatoare a Bisericii și caracterul său educativ. Biserica, ne spun documentele magisteriului, "există pentru a evangheliza", adică "pentru a duce vestea cea bună în toate păturile societății umane și pentru ca, sub influența acesteia, să transforme din interior și să reînnoiască omenirea" (5). Activitatea evanghelizatoare a Bisericii a început după Rusalii, când apostolii au luat în serios trimiterea făcută de Isus ucenicilor pentru a predica vestea cea bună a prezenței împărăției lui Dumnezeu în lume. Ei au acționat după modelul lui Isus, care propovăduia mesajul său prin cuvinte și fapte. Astfel, își desfășurau misiunea lor prin predică, prin rugăciune, prin mărturia iubirii, prin ajutorul acordat celor mai săraci și mici. Așa au fost începuturile și Biserica a văzut întotdeauna în acest început modelul pentru activitatea sa, pentru o misiune care este aceea de a vesti împărăția lui Dumnezeu. Biserica își îndeplinește această misiune prin tot ceea ce face, adică: prin slujirea celor mai săraci, promovarea umană, lupta împotriva nedreptății etc. (diaconia); prin viața fraternă de comuniune și iubire, grijă față de frații în credință etc. (koinonia); prin celebrarea cuvântului mântuitor, rugăciunea comună, celebrarea Euharistiei și a sacramentelor (liturgia) și prin anunțarea explicită a misterului lui Cristos (evanghelizarea), meditarea și explicarea cuvântului (predică, lectio divina, cateheză), interpretarea evenimentelor (profeția). Toate acestea sunt și astăzi căi și mijloace pentru transmiterea unicei evanghelii și constituie "elementele evanghelizării" (6). "Credința, așadar, este din auzite, iar auzul este prin cuvântul despre Cristos" (Rom 10,17. Aceste cuvinte ale apostolului Paul, care reconstruiesc procesul credinței de la proclamarea cuvântului lui Dumnezeu la mântuirea finală, pun în prim plan rolul prioritar al evanghelizării sau vestirii cuvântului lui Dumnezeu. Biserica universală, ca și cele particulare care trăiesc în contextul cultural al tradiției creștine de secole, actualmente simt necesitatea unei noi evanghelizări din motiv că mulți botezați, din diferite motive, au părăsit credința și practica religioasă. Chiar și creștinilor care participă la viața comunității ecleziale este necesar să li se propună din nou vestirea evangheliei, pentru ca vița lor sacramentală și liturgică să poată inspira și întări viața lor creștină. În centrul evanghelizării se află proclamarea clară, însoțită de o viață reînnoită din credință, că Isus Cristos este Fiul lui Dumnezeu întrupat, mort și înviat pentru mântuirea oricărei ființe umane care crede (cf. Rom 10,9-10; 1Tes 1,9-10). El este răspunsul lui Dumnezeu la așteptările oamenilor, care a promis și a inaugurat mântuirea în primul legământ cu Israelul și o duce acum la desăvârșire prin Biserică, "semn și instrument al unirii intime cu Dumnezeu și a unității întregului neam omenesc (LG 1). Conținutul esențial al evanghelizării și, prin urmare, nucleul credinței creștine catolice sunt revelate de Dumnezeu, consemnate în Sfânta Scriptură, transmise, învățate și propuse în mod sigur în tradiția vie a Bisericii (cf. DV 9-10). B. Responsabilii evanghelizării Toți creștinii botezați, prin puterea Duhului Sfânt, trebuie să se angajeze la vestirea și mărturisirea mântuirii, dar al lui Dumnezeu prin Isus Cristos, destinată tuturor oamenilor. Cu această vestire și mărturie a mântuirii, cei botezați realizează misiunea profetică și prelungesc misiunea lui Isus Cristos trimis de Dumnezeu ca dar și angajare de pace pentru toți oamenii (cf. Fap 10,36). În virtutea Botezului și a Mirului, laicii - bărbați și femei - sunt rânduiți vestitori ai lui Isus Cristos și primesc de la el sensul credinței și harul cuvântului, pentru a face să strălucească lumina evangheliei în viața de fiecare zi, în familie și în societate (cf. LG 35). Responsabilii cei mai autorizați ai evanghelizării și vestirii cuvântului lui Dumnezeu sunt însă episcopii, în calitate de păstori ai Bisericii particulare, și preoții, în virtutea misiunii încredințate de a fi miniștri ai lui Cristos, care convoacă și adună poporul lui Dumnezeu prin vestirea evangheliei (cf. PO 2). Ei, în calitate de cooperatori ai episcopului, au datoria de a vesti tuturor evanghelia pentru a face să nască și să crească în inimile creștinilor credința, în care își are începutul și se maturizează comunitatea creștină. În special parohii și ceilalți preoți, cărora le este încredințată grija față de suflete, sunt obligați să îndeplinească în mod conștiincios această datorie. C. Forme și metode de vestire a cuvântului lui Dumnezeu Viața comunitară creștină și a fiecărui creștin în parte este contextul vital în care se realizează vestirea și mărturia despre vestea cea bună a mântuirii lui Dumnezeu prin Isus Cristos. Pentru cei care frecventează viața comunității creștine, locul privilegiat de ascultare și de primire al cuvântului lui Dumnezeu este liturgia duminicală și celebrarea sacramentelor. Totuși este indispensabilă o cateheză permanentă pentru a-i educa pe creștini și a-i face să participe în mod conștient și activ la misterul liturgic și a-i determina la acțiuni apostolice concrete. Liturgia, punct culminant și izvor al vieții creștine, este locul privilegiat de evanghelizare și de cateheză. Proclamarea liturgică a cuvântului lui Dumnezeu este o evanghelizare în act; totuși ea cere să fie însoțită de capacitatea de a înțelege limbajul biblic, de capacitatea de lectură și de studiere a Sfintei Scripturi, într-un spirit profund de rugăciune. Ascultarea cuvântului cere reculegere și atenție. De mare importanță sunt și momentele de tăcere prevăzute de normele liturgice. Sunt de încurajat și acele forme care fac posibil pentru credincioși să se pregătească la ascultarea cuvântului proclamat în liturgie și o reluare a sa în formă de rugăciune personală, familială sau comunitară, așa cum se practică în lectio divina. Pentru mulți creștini care nu au ocazia să asculte cuvântul lui Dumnezeu și să aprofundeze credința urmând un curs catehetic, formele și metoda vestirii cuvântului lui Dumnezeu sunt oferite și sugerate de acele situații vitale de bucurie și durere, de speranță și așteptare în care se trezește sensul existenței și se pun mari întrebări cu privire la viață. Orice împrejurare fericită sau tristă este o ocazie pentru a arăta cum credința creștină face mai adevărată, dreaptă și frumoasă viața personală, viața de familie sau cea socială, reînnoiește raporturile de prietenie, dă sens muncii, angajării educative și acțiunii sociale. Note 5. DGC 46. 6. Idem.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |