|
Transmiterea credinței I. CINE SUNTEM? 2. Evanghelizarea: "harul și vocația Bisericii" Misiunea de a vesti evanghelia revine în primul rând "episcopilor ajutați de preoți, avându-l în frunte pe urmașul lui Petru" (AG 5). Această misiune însă este încredințată, în unire cu aceștia, tuturor celor botezați. Evanghelizarea revine întregului popor al lui Dumnezeu: "Cristos... își împlinește funcția profetică până la deplina manifestare a slavei sale, nu numai prin ierarhie, care învață în numele și prin puterea lui, ci și prin laici, pe care i-a constituit de asemenea martori, înzestrându-i cu simțul credinței și cu harul cuvântului" (LG 35). Începuturile evanghelizării pe teritoriul Moldovei se pierd în negurile vremurilor. Creștinii din Moldova, după slavonizarea din secolele VI-IX, au fost constrânși de împrejurări să se supună Patriarhiei Bulgare de la Ohrida (Macedonia), iar misionarii latini au fost nevoiți să se întoarcă în Italia. Ritul greco-slav începe să ia locul celui latin iar, după marea ruptură din 1054, creștinii moldoveni și-au păstrat ritul și limba slavonă. Istoric, activitatea evanghelizatoare pe teritoriul Moldovei este atestată încă din prima parte a secolului al XIII-lea prin activitatea călugărilor dominicani care reușesc să încreștineze cumanii. Treptat, până la înființarea Vicariatului Apostolic al Moldovei (1818-1884) cu sediul la Iași, care a precedat înființarea Episcopiei Catolice de Iași (1884) se vor înființa mai multe episcopii dintre care un rol mai important le-au avut cele de Siret, Bacău și Baia. În a doua jumătate a secolului al XVI-lea activitatea misionară primește un nou suflu prin noul curent promovat de iezuiți pentru ca, imediat, la începutul secolului al XVII-lea, să sosească în Moldova și primii misionari franciscani conventuali care vor avea un rol deosebit în transmiterea și menținerea credinței. La mijlocul secolului al XIX-lea, activitatea misionară dobândește accente noi care vor fi marcate în mod deosebit de înființarea Episcopiei Catolice de Iași și a Seminarului diecezan și de numeroasele opere misionare, educative și caritative organizate pe teritoriul noii dieceze, dar și în exterior. În perioada dintre cele două războaie mondiale activitatea evanghelizatoare va cunoaște o înflorire deosebită. Din nefericire însă aceasta va fi stopată o dată cu venirea sistemului socialist care va persecuta orice activitate religioasă. După 1948 dictatura comunistă va încerca să aservească și Biserica Catolică. Tentativele vor eșua mereu. Erau două realități total diferite. Biserica va lua drumul persecuției și al martiriului. Însuflețită de acțiunea și puterea Duhului Sfânt, în mijlocul încercărilor, prin toate mijloacele și posibilitățile de care a dispus, în văzul tuturor sau în umbră, cu tărie și curaj, nu a încetat să se adreseze membrilor ei și tuturor creștinilor ajutându-i să-l întâlnească pe Cristos, să primească evanghelia sa și să trăiască după mesajul său. Pentru aceasta, ea a știut să trăiască, să se roage, să lucreze, să dea mărturie despre crezul ei chiar cu prețul martiriului atâtor credincioși, preoți și episcopi. După decembrie 1989, mai purificată de perioada alternată cu prigoane și momente de toleranță, și-a reluat cu un suflu nou misiunea pe care, cu fidelitate, nu a încetat nici o clipă să și-o împlinească. În zilele noastre, necesitatea evanghelizării sub diferitele sale aspecte, a dobândit un elan nou. În exortația apostolică Evangelium nuntiandi papa Paul al VI-lea spune: "Condițiile societății ne obligă pe toți să revedem metodele, să căutăm cu orice mijloace să studiem modul în care putem să ducem la omul modern mesajul creștin, singurul în care el poate să găsească răspunsul la întrebările sale și forța pentru implicarea sa în solidaritatea umană... Este absolut necesar să ne așezăm în fața patrimoniului de credință pe care Biserica are datoria de a-l conserva în puritatea sa intangibilă, dar și de a-l prezenta oamenilor din timpul nostru, în măsura posibilului, într-un mod care să fie ușor de înțeles și convingător" (2). Reluând învățătura Conciliului Vatican II și făcându-se ecoul Sinodului episcopilor din 1987, consacrat "vocației și misiunii credincioșilor laici în Biserică și în lume", papa Ioan Paul al II-lea subliniază: "Numai o nouă evanghelizare poate să asigure creșterea unei credințe clare și profunde, capabile să facă din aceste tradiții o forță de libertate autentică. Desigur, este necesar să se facă pretutindeni țesutul creștin al societății umane. Dar condiția este să se facă țesutul creștin al comunităților bisericești" (3). Timpul nostru are nevoie de o nouă evanghelizare. Biserica noastră locală, prin momentul de har pe care îl trăiește - Sinodul diecezan -, vede în evanghelizare, așa cum a văzut întotdeauna, "harul și vocația sa proprie" (4). De aceea, ea se străduiește să recunoască, printre carismele și ministerele ce i-au fost date pentru ca ea să fie pe deplin catolică, sub grija și călăuzirea propriului episcop, vocația evanghelizatoare a credincioșilor laici, a persoanelor consacrate și a preoților. Note 2. Evangelium nuntiandi (EN), 3. 3. Christifideles laici, 34. 4. EN 14.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |