|
Biserica lui Cristos care este în Moldova II. CE TREBUIE SĂ FIM?
Biserica, noul popor al lui Dumnezeu, are o structură ierarhică Ministeriul prezbiteral Al treilea grad al ierarhiei ecleziastice, după papalitate și episcopat, este prezbiteratul. De instituire divină ca și celelalte două, acesta apare în Biserică încă de la început. Însă, în documentele din epoca apostolică, pentru un anumit timp, nu este ușor de deosebit figura prezbiteriului de cea a episcopului, dat fiind că ambii îndeplinesc aceleași funcții mesianice "speciale", proprii miniștrilor consacrați. De altfel, faptul că distincția celor două grade nu a apărut imediat, ci doar într-un al doilea moment, face parte din dezvoltarea naturală a oricărei comunități omenești, care își adaptează organizarea socială la exigențele propriei dezvoltări. Prezbiterii figurează, așadar, încă de la început, ca sacerdotes secundi ordinis, chemați să îndeplinească următoarele activități mesianice: să celebreze împreună cu episcopul și să consacre Euharistia, să-și impună mâinile la hirotonirea altor prezbiteri și în reconcilierea penitenților, să administreze Botezul, să administreze Ungerea bolnavilor, să îndeplinească funcțiile de cateheți și învățători. Deosebirea dintre episcop și prezbiter constă, esențial, în faptul că episcopul este succesorul direct al apostolilor, ale căror puteri le moștenește (evident, în afară de cele de martor ocular al evenimentului pascal și de fondator al Bisericii), în timp ce prezbiteriul este doar asociat episcopului în grija față de Biserica locală și se bucură doar de puterile pe care acesta i le încredințează. Raportul dintre episcopi și prezbiteri este trasat sintetic de Lumen gentium în următorii termeni: Prezbiterii, deși nu dețin plinătatea preoției și depind de episcopi în exercitarea preoției lor, sunt totuși uniți cu aceștia în demnitatea sacerdotală; în virtutea sacramentului Preoției, după chipul lui Cristos, marele preot veșnic (cf. Evr 5,1-10; 7,24; 9,11-28), ei sunt consacrați pentru a predica evanghelia, pentru a păstori pe credincioși și a celebra cultul divin, ca adevărați preoți ai Noului Legământ (LG 28). Ministerul prezbiteriului nu este autonom, ci asociat ministerului episcopului, care îl face părtaș la puterea-carismă a sa "de a predica evanghelia, de a-i păstori pe credincioși și de a celebra cultul divin". [Prezbiterii] părtași, după gradul slujirii proprii, la misiunea lui Cristos, unicul Mijlocitor (cf. 1Tim 2,5), ei vestesc tuturor cuvântul divin. Ei își exercită însă în cel mai înalt grad funcția sacră în cultul sau adunarea euharistică, în care, acționând in persona Christi și proclamând misterul lui, unesc rugăciunile credincioșilor cu jertfa capului lor și, în jertfa Liturghiei, actualizează și aplică, până la venirea Domnului (cf. 1Cor 11,26), Jertfa unică a Noului Testament, cea a lui Cristos, care se oferă, o dată pentru totdeauna, pe sine Tatălui ca victimă nepătată (cf. Evr 9,11-28). Pentru credincioșii penitenți sau bolnavi, ei exercită în cel mai înalt grad slujba împăcării și a alinării și poartă în fața lui Dumnezeu Tatăl nevoile și rugăciunile credincioșilor (cf. Evr 5,1-3). Exercitând, în limitele autorității lor, misiunea lui Cristos, păstor și cap, ei adună familia lui Dumnezeu într-o fraternitate însuflețită de un singur scop și o aduc, prin Cristos, în Duhul Sfânt, la Dumnezeu Tatăl. În mijlocul turmei, în adoră în Duh și adevăr (cf. In 4,24). În sfârșit, ei se ostenesc, prin cuvânt și învățătură (cf. 1Tim 5,17), crezând ceea ce au citit și meditat în Legea Domnului, învățând ceea ce au crezut, trăind ceea ce au învățat (LG 28). Ministerul prezbiteriului este extrem de important pentru viața Bisericii. Acesta contribuie, prin voința și harul lui Cristos, la perpetuarea întrupării Fiului lui Dumnezeu între oameni, la răspândirea vieții celor trei persoane divine și a iubirii lor între membrii Bisericii, la actualizarea asemănării oamenilor cu Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt și, viceversa, asemănarea celor trei oaspeți divini, la a pune bazele împărăției lui Dumnezeu în această lume. Este un minister care cere, evident, o pregătire culturală și spirituală adecvată (care se face în seminar sau în altă parte), iar, pentru cel care este deja preot, o viață intensă de rugăciune, un studiu asiduu al cuvântului lui Dumnezeu și un mare spirit de sacrificiu. Astăzi se pune foarte mult accentul pe viața creștină văzută ca o viață de caritate, o viață de iubire, de dăruire, de slujire, după exemplul lui Cristos, om-pentru-alții. Dacă acest lucru este adevărat pentru orice creștin, cu atât mai mult este adevărat pentru preot. În acest sens, Conciliul al II-lea din Vatican afirmă: Cristos, pe care Tatăl l-a sfințit, adică l-a consacrat și l-a trimis în lume, "s-a dat pe sine pentru noi ca să ne răscumpere de toată fărădelegea și să-și pregătească un popor curat, râvnitor în fapte bune" (Tit 2,14) și astfel a intrat, prin patimă, în gloria sa; în același fel și preoții, consacrați prin ungerea Duhului Sfânt și trimiși de Cristos, nimicesc în ei faptele trupului și se dedică total slujirii oamenilor și astfel pot înainta în sfințenia cu care au fost înzestrați de Cristos, spre a se apropia de omul desăvârșit (PO 12). Trebuie precizat însă, împotriva multiplelor tendințe de a seculariza slujirea preoțească reducând-o doar la o funcție pur filantropică, faptul că el îndeplinește o slujire prin excelență și esențial spirituală. Slujirea sa nu poate fi confundată cu slujirea medicului, profesorului, constructorului, avocatului, asistentului social etc. În anumite cazuri, se poate întâmpla ca preotul să îndeplinească și aceste forme de slujire și, în trecut, le-a făcut de multe ori în mod strălucit. Însă, astăzi, ele sunt desfășurate în mod competent (aproape pretutindeni) de alți membri ai societății, în timp ce slujirea sa este calificată din ce în ce mai clar ca o slujire spirituală și morală. Preotul are o funcție specială de îndeplinit în sfera sufletelor, a relațiilor cu Dumnezeu și a relațiilor morale cu semenii săi, funcție pe care nimeni nu o poate înlocui. Aici trebuie să se realizeze asistența sa față de oamenii din timpul nostru. Desigur, atunci când circumstanțele o cer, el se va dedica cu zel și în oficiul carității materiale, luptând pentru dreptate și libertate, luptând împotriva foamei și a mizeriei, ajutându-i pe cei săraci și oprimați, pentru că și acesta este un oficiu mesianic; însă oficiul carității nu trebuie să-l facă să neglijeze oficiul cuvântului - primul dintre oficiile mesianice - pentru a face cunoscută tuturor oamenilor economia mântuirii, împărăția lui Dumnezeu, participarea la viața divină.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |