Biserica lui Cristos care este în Moldova
II. CE TREBUIE SĂ FIM?
Noul popor al lui Dumnezeu, trimis în misiune la oamenii de astăzi
Biserica, noul popor al lui Dumnezeu, are o structură ierarhică
Papalitatea și ministerul petrin
Structura ierarhică elementară, pe care Isus Cristos, fondatorul noului popor al
lui Dumnezeu, i-o
conferă încă de la început îi cuprinde, pe lângă colegiul apostolic, "cei doisprezece", și un cap al
colegiului, Petru. "Pentru ca episcopatul însuși să fie unul și indivizibil, [Isus] a așezat în fruntea
celorlalți apostoli pe sfântul Pentru și a stabilit în el principiul și fundamentul veșnic și vizibil al
unității
credinței și comuniunii" (LG 18).
Această doctrină a unui oficiu primațial în Biserică, oficiu avut la început
de Petru și, după el, de
succesorii săi la catedra din Roma, un oficiu înzestrat cu carisme deosebite și, în special, cu cea a
infailibilității în magisteriu, definită deja la Conciliul I din Vatican, a fost reluată și repropusă
tuturor
credincioșilor de Conciliul al II-lea din Vatican:
Conciliul pune din nou în fața tuturor credincioșilor, pentru a fi crezută cu
tărie, această
învățătură despre instituirea, caracterul perpetuu, puterea și caracterul primatului sacru al
pontifului roman și despre magisteriul lui infailibil și, mergând pe aceeași linie, [Conciliul] a
hotărât să mărturisească și să proclame în fața tuturor învățătura despre episcopi, urmașii
apostolilor, care, împreună cu urmașul lui Petru, vicarul lui Cristos și capul văzut al întregii
Biserici, conduc casa Dumnezeului celui viu (LG 18).
Astfel, primatul episcopului de Roma este instrumentul carismatic
prevăzut de Cristos și actualizat
de Duhul Sfânt pentru a manifesta, dezvolta și adânci unitatea Bisericii (și, o dată cu ea,
apostolicitatea, care este unitatea în ordine diacronică, și catolicitatea, care este unitatea în ordine
sincronică). Aceste caracteristici (unitatea, apostolicitatea, catolicitatea) ar putea fi considerate ca
și
calități pur sociologice, inerente Bisericii ca grupare socială, iar atunci și primatul, care are o
importantă funcție de îndeplinit pentru realizarea lor, nu ar putea avea decât o justificare
sociologică
și istorică. Dar, dacă unitatea, apostolicitatea și catolicitatea sunt considerate din punct de vedere
teologic, ca proprietăți supranaturale ce aparțin Bisericii din voința lui Dumnezeu și grație
acțiunii
Duhului Sfânt, atunci și acel instrument, atât de eficace pentru păstrarea lor, care este primatul, își
găsește motivația sa teologică în voința lui Dumnezeu și în asistența Duhului Sfânt. Primatul petrin
este, într-adevăr, un dar pe care Duhul Sfânt îl face episcopului de Roma pentru a păstra întreaga
Biserică unită în credință, pentru a o menține conformă cu moștenirea apostolică și pentru a o
ajuta
să crească în acea catolicitate care i se cuvine ca instrument de mântuire pentru întreaga omenire.