Sinodul diecezan
  Introducere
  Documente
  Structuri
  Itinerar
  Rugăciune
  Materiale
  Cateheze
  Schema
  teol.-pastorală
  Cartea
  sinodală
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 SINODUL DIECEZAN 

Biserica lui Cristos care este în Moldova

II. CE TREBUIE SĂ FIM?
Noul popor al lui Dumnezeu,
trimis în misiune la oamenii de astăzi

În Biserică, noul popor al lui Dumnezeu, fiecare membru este preot, profet și rege

Economia mântuirii înregistrează maxima sa concentrare în umanitatea lui Cristos, care devine astfel sacramentul primordial, principal al mântuirii. Din Cristos, ca din izvorul ei natural, mântuirea se răspândește la toate popoarele de orice rasă, culoare, cultură, neam, prin acel canal care este Biserica, care, la rândul ei, este sacrament universal de mântuire, arcă de mântuire pentru toți. Din marele canal, mântuirea curge ca în mici rezervoare în fiecare credincios; aceștia însă nu sunt doar subiecți pasivi care primesc mântuirea, ci devin și ei, la rândul lor, canale care o transmit mai departe. Astfel, sacramentalitatea originară a lui Cristos se revarsă mai întâi în Biserică și, prin Biserică, în toți membrii ei vizibili.

În această perspectivă a sacramentalității, se poate înțelege mai ușor doctrina referitoare la oficiile de preot, profet și rege cu care este înzestrat noul popor al lui Dumnezeu și toți cei care fac parte din el.

Observăm mai întâi că cele trei oficii, de preot, profet și rege, deja la poporul vechii alianțe, erau oficii sacramentale, oficii sacre, pe care cineva le primea printr-o ungere sfântă. Sunt trei oficii sacramentale, pentru că îndeplinesc funcții prin excelență soteriologice: preotul mijlocește mântuirea și o transmite poporului ales; profetul vestește și proclamă mântuirea, iar regele conduce și guvernează poporul mântuit.

Titularul cel mai demn și legitim al celor trei oficii este Fiul lui Dumnezeu când asumă natura umană. Într-adevăr, Isus Cristos (Cuvântul lui Dumnezeu întrupat) este profetul care vestește venirea împărăției; este preotul care se jertfește pe sine însuși pe cruce, victimă nevinovată, pentru întreaga omenire; și este regele noului popor al lui Dumnezeu, capul Bisericii, păstorul veșnic al sufletelor.

Noul popor al lui Dumnezeu devine moștenitorul direct și imediat al celor trei oficii mesianice: sacerdotal, profetic și regal, fie pentru că Cristos, Mesia, este capul său, fie pentru că este plenipotențiarul ales de Dumnezeu pentru a comunica mântuirea la întreaga omeniri. Prin tripla acțiune, de preot, profet și rege, noul popor al lui Dumnezeu își exercită funcția vicarială de reprezentant plenipotențiar al lui Cristos în fața tuturor popoarelor pământului, pentru a le face părtașe la darul mântuirii.

Noul popor al lui Dumnezeu poate exercita tripla acțiune salvifică (de preot, profet și rege) în două forme: comunitară și individuală. Forma individuală, la rândul ei, poate fi îndeplinită în două moduri: unul comun tuturor credincioșilor și altul special, rezervat persoanelor consacrate în vederea unei slujiri speciale în Biserică.

Există mai întâi o exercitare colectivă a celor trei oficii mesianice de către noul popor al lui Dumnezeu. Aceasta este exercitarea cea mai importantă, pentru că este noul popor al lui Dumnezeu în persoană, în comun, cel care a încheiat noul legământ, care este un legământ de prietenie deosebită cu cele trei persoane divine, dar care comportă și o activitate de reprezentanță, de vicarietate în raport cu toate celelalte popoare.

Iată cum ilustrează Lumen gentium exercitarea celor trei oficii mesianice de către noul popor al lui Dumnezeu:

a) oficiul sacerdotal: "Cristos Domnul, preot ales dintre oameni (cf. Evr 5,1-5), a făcut din noul popor «o împărăție de preoți pentru Dumnezeu, Tatăl său» (Ap 1,6; cf. 5,9-10). Într-adevăr, cei botezați sunt consacrați prin regenerarea și ungerea Duhului Sfânt pentru a fi lăcaș spiritual și preoție sfântă, pentru a oferi, prin toată activitatea lor de creștini, jertfe spirituale și pentru a vesti puterea Aceluia care i-a chemat din întuneric la minunata sa lumină (cf. 1Pt 2,4-10)" (LG 10). Conciliul explică, apoi, modul în care se actualizează caracterul sacru și organic al comunității sacerdotale prin intermediul sacramentelor (Botezul, Mirul, Euharistia, Pocăința, Ungerea bolnavilor, Căsătoria) și al virtuților (credința, speranța, iubirea) (LG 11).

b) oficiul profetic: "Poporul sfânt al lui Dumnezeu participă și la misiunea profetică a lui Cristos, aducându-i o mărturie vie mai ales printr-o viață de credință și iubire și oferind lui Dumnezeu o jertfă de laudă, rodul buzelor care mărturisesc numele lui (cf. Evr 13,15)" (LG 12).

c) oficiul regal: "Cristos care s-a făcut ascultător până la moarte și, de aceea, a fost înălțat de Tatăl (cf. Fil 2,8-9), a intrat în slava împărăției sale; lui îi sunt supuse toate până când el însuși se va supune Tatălui, împreună cu toată făptura, pentru ca Dumnezeu să fie totul în toate (cf. 1Cor 15,27-28). Această putere el a împărtășit-o ucenicilor săi, pentru ca și ei să fie statorniciți în libertatea regească, iar prin lepădarea de ei înșiși și printr-o viață sfântă să învingă în ei stăpânirea păcatului (cf. Rom 6,12) și, slujindu-l pe Cristos și în alții, să-i ducă pe frații lor, cu umilință și răbdare, la Regele căruia a-i sluji înseamnă a domni" (LG 36).

Cele trei oficii mesianice sunt exercitate nu numai în comun - de persoana mistică a Bisericii -, ci și de fiecare credincios. Această minunată doctrină, căreia Lumen gentium îi conferă demnitate teologică și ecleziologică, era deja un fapt cunoscut și practicat de liturgie de mult timp.

Ideea preoției implică ideea mijlocirii: preotul este mijlocitorul dintre Dumnezeu și oameni. Marele preot și mijlocitor prin excelență este Cristos. La rolul de mijlocitor participă toți cei care primesc harul lui Cristos și sunt încorporați în el. Astfel, prin viața sa sfântă, creștinul își exercită demnitatea de preot și își îndeplinește rolul de mijlocitor față de orice om, iar acțiunea sa este atât de importantă încât "mântuirea multora depinde și de el" (Mystici corporis).

Pentru a-și îndeplini oficiul sacerdotal, creștinii sunt abilitați de sacramente și de virtuți:

Natura sacră și structurată organic a comunității sacerdotale se manifestă în fapt prin sacramente și prin virtuți. Credincioșii, încorporați în Biserică prin Botez, devin apți, în virtutea caracterului baptismal, pentru cultul religiei creștine și, renăscuți ca fii ai lui Dumnezeu printr-o nouă naștere, trebuie să mărturisească înaintea oamenilor credința pe care au primit-o de la Dumnezeu prin Biserică. Prin sacramentul Mirului sunt legați mai desăvârșit de Biserică, sunt întăriți cu o putere specială a Duhului Sfânt și, prin aceasta, au obligația mai strictă de a răspândi și de a apăra, prin cuvânt și faptă, credința, ca adevărați martori ai lui Cristos. Participând la Jertfa euharistică, izvor și apogeu al întregii vieți creștine, ei oferă lui Dumnezeu victima divină și pe ei înșiși o dată cu ea. Astfel, atât prin oferire cât și prin sfânta Împărtășanie, toți, nu în mod identic, ci fiecare în felul său, își împlinesc rolul propriu în acțiunea liturgică. Hrăniți cu trupul lui Cristos în adunarea sfântă, ei manifestă concret unitatea poporului lui Dumnezeu, care este în mod adecvat semnificată și minunat realizată prin acest sacrament sublim (LG 11).

Oficiul profetic, care are ca obiect răspândirea faptelor minunate ale lui Dumnezeu, mirabilia Dei, marile evenimente ale mântuirii, este exercitat de credincioși și prin cuvânt, atunci când se prezintă ocazia, dar mai ales prin mărturia unei vieți creștine exemplare, conformă în toate cu marile valori specifice creștinismului (abandonarea totală în Dumnezeu, speranța vieții viitoare, dăruirea necondiționată lui Dumnezeu și aproapelui, libertatea față de ispitele cărnii și ale diavolului, umilința, milostivirea etc.) și cu porunca cea nouă, porunca iubirii.

În sfârșit, oficiul regal este îndeplinit de credincioși mai ales în domeniul culturii, pentru a o face tot mai "cristiformă" în toate structurile ei fundamentale: simbolică, economică, politică, etică, axiologică. Domnia lui Cristos asupra lumii și a națiunilor se instaurează prin cultură; iar în domeniul culturii, agenții direcți sunt credincioșii. Din acest motiv, Lumen gentium încredințează oficiul regal mai ales credincioșilor, laicilor:

Această putere el [Cristos] a împărtășit-o ucenicilor săi, pentru ca și ei să fie statorniciți în libertatea regească, iar prin lepădarea de ei înșiși și printr-o viață sfântă, să învingă în ei stăpânirea păcatului (cf. Rom 6,12) și slujindu-l pe Cristos și în alții, să-i ducă pe frații lor, cu umilință și răbdare, la Regele căruia a-i sluji înseamnă a domni. Căci Domnul dorește să-și extindă și prin credincioșii laici împărăția: "împărăția adevărului și a vieții, împărăția sfințeniei și a harului, împărăția dreptății, a iubirii și a păcii" (...) Prin competența lor în disciplinele profane și prin activitatea lor înălțată în mod intrinsec de harul lui Cristos, ei trebuie să contribuie activ ca bunurile create să fie valorificate, prin munca umană, prin tehnică și civilizație, conform cu rânduiala stabilită de Creator și cu lumina cuvântului său, spre folosul tuturor oamenilor, fără excepție; să fie împărțite între ei cu mai multă dreptate și să ducă, pe măsura lor, la progresul universal, în libertatea umană și creștină. Astfel Cristos, prin membrii Bisericii, va lumina din ce în ce mai mult întreaga societate umană cu lumina lui mântuitoare. Pe lângă aceasta, laicii trebuie să-și unească eforturile pentru a însănătoși instituțiile și condițiile de viață din lume, dacă acestea conțin elemente ce ar îndemna la păcat; astfel, toate acestea vor ajunge conforme cu normele dreptății și, în loc să stânjenească, vor favoriza practicarea virtuților. Acționând astfel, ei vor impregna cu valoarea morală cultura și lucrarea omului. În acest fel, ogorul lumii va fi mai bine pregătit pentru sămânța cuvântului divin și, în același timp, i se vor deschide mai larg Bisericii porțile pentru ca mesajul păcii să poată străbate lumea (LG 36).

În concluzie, orice acțiune vizibilă a credinciosului care îl urmează pe Cristos (preot, călugăr, laic) poate asuma trei aspecte, în referință la preoția, regalitatea și profetismul lui Cristos. Poate fi oferită lui Dumnezeu ca sacrificiu (aspectul sacerdotal), poate concura la răspândirea mesajului creștin (aspectul profetic) și poate contribui la cristificarea societății și a lumii întregi (aspectul regal).

Există o egalitate substanțială între toți membrii noului popor al lui Dumnezeu, trupul mistic al lui Cristos: toți sunt mântuiți și toți mântuitori; toți participă la harul său și sunt mântuiți prin acesta; toți participă la misiunea sa și pentru aceasta sunt investiți cu cele trei oficii mesianice de preot, profet și împărat.

Cu toate acestea, există o deosebire semnificativă între membrii noului popor al lui Dumnezeu în ceea ce privește exercitarea oficiilor mesianice, pentru că există acte ale acestor oficii care sunt rezervate numai celor care au fost special consacrați sau hirotoniți pentru a le săvârși. A fost Isus însuși, fondatorul noului popor al lui Dumnezeu, cel care a voit să-i dea acestuia o structură ierarhică, încredințând unor membri sarcina oficială de a săvârși anumite acțiuni pentru a continua și duce la împlinire economia divină a mântuirii. Astfel, noul popor al lui Dumnezeu nu este un popor amorf, haotic, ci un popor structurat în mod organic, un corp social bine organizat, în care unii membri îndeplinesc anumite acțiuni și funcții sacramentale, iar alții nu. Primii sunt numiți miniștri consacrați, iar ceilalți laici sau simpli credincioși.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat