Biserica lui Cristos care este în Moldova
II. CE TREBUIE SĂ FIM?
Noul popor al lui Dumnezeu,
trimis în misiune la oamenii de astăzi
Biserica, noul popor al lui Dumnezeu, este apostolică
Ca notă a Bisericii, apostolicitatea înseamnă că noul popor al lui Dumnezeu
provine direct de la
apostoli în tot ceea ce îi aparține în mod esențial: simboluri, rituri, sacramente, legi, ministere,
organizare socială, printr-o continuitate legitimă de succesiune și de tradiție.
Recunoscută și mărturisită ca notă fundamentală a Bisericii de Crezul
niceno-constantinopolitan,
apostolicitatea a fost mereu afirmată de conciliile succesive. Apelând la o tradiție bimilenară,
Conciliul
al II-lea din Vatican a expus cu mare luciditate doctrina apostolicității și a pus-o la temelia
constituției
ierarhice a Bisericii. După ce a amintit că Isus Cristos și-a ales doisprezece apostoli, cărora le-a
încredințat misiunea de a vesti evanghelia sa la toate neamurile, "pentru ca ei, împărtășindu-se din
puterea lui, să transforme toate popoarele în ucenici ai Domnului, să-i sfințească și să-i
cârmuiască"
(LG 19), Conciliul continuă astfel:
Misiunea divină încredințată de Cristos apostolilor este menită să continue
până la sfârșitul
veacurilor (cf. Mt 28,20), deoarece evanghelia pe care trebuie să o transmită este pentru
Biserică, în orice timp, principiul întregii sale vieți. De aceea, apostolii, în această societate
orânduită ierarhic, au avut grijă să-și instituie urmași. Într-adevăr, nu numai că au avut diferiți
colaboratori în activitatea lor, ci, pentru ca misiunea care le fusese încredințată să se continue
și după moartea lor, ei au lăsat colaboratorilor lor imediați, ca pe un testament, misiunea de
a desăvârși și de a întări lucrarea începută de ei, poruncindu-le să vegheze asupra întregii
turme în care Duhul Sfânt i-a așezat ca să păstorească Biserica lui Dumnezeu (cf. Fap
20,28).
Ei i-au rânduit, așadar, pe aceștia și au dispus apoi ca, după moartea lor, alți oameni încercați
să le preia slujirea. Printre diferitele slujiri care se exercită în Biserică încă din primele timpuri,
după mărturia Tradiției, pe primul loc se află misiunea acelora care, stabiliți în episcopat
printr-o succesiune neîntreruptă de la origini, sunt vlăstare din trunchiul apostolic. Astfel,
după cum atestă sfântul Irineu, prin aceia care au fost instituiți episcopi de către apostoli și
prin urmașii lor până la noi, tradiția apostolică este manifestată și păstrată în lumea întreagă
(LG 20).
În ceea ce privește nota apostolicității, din punct de vedere istoric, știm că
originea ei urcă până la
marii scriitori bisericești din sec. al II-lea și al III-lea: Irineu, Tertulian, Origene, Ciprian, care au
considerat apostolicitatea drept criteriu hotărâtor pentru a deosebi Biserica adevărată a lui Cristos
de comunitățile eretice. Biserică autentică era doar cea care putea să documenteze descendența ei
directă de la apostoli. Din punct de vedere teologic, ea își găsește locul printre cauzele care au dat
viață Bisericii: alături de Sfânta Treime, Duhul Sfânt, Isus Cristos, sfânta Fecioară Maria, și
apostolii
sunt făuritorii Bisericii. Într-adevăr, o dată cu apostolii se constituie primul nucleu al noului popor
al lui Dumnezeu, nucleu pe care Duhul Sfânt imprimă caracterele acelei culturi "catolice" pe care
Dumnezeu a voit-o pentru omenire: evanghelia împărăției, sacramentele mântuirii, porunca cea
nouă,
ministerele consacrate, valorile și virtuțile supranaturale.
Ca proprietate formală și esențială a Bisericii, apostolicitatea are două
justificări principale, una pe
care o putem numi teologică și alta antropologică.
În perspectivă teologică, apostolicitatea corespunde planului divin al
mântuirii, care este un plan
format din misiuni și medieri. Mântuirea omenirii, asumarea ei în circuitul vieții divine, nu este
actualizată de Dumnezeu printr-o operațiune verticală și atomistă, printr-o invitație făcută
individual
și izolat fiecărui om, ci este realizată mai întâi de toate prin trimiterea Fiului, care, la rândul său, îi
trimite pe apostoli, iar aceștia, pe ucenicii lor. Iubirea lui Dumnezeu trece, așadar, prin Fiul său,
apoi
prin apostoli, după aceea prin ucenicii acestora... pentru a ajunge în sfârșit la noi; același lucru este
valabil și pentru har, libertate, bucurie, speranță etc.
În perspectivă antropologică, apostolicitatea este o exigență a
dimensiunii umane, care este o
dimensiune istorică și socială, a Bisericii. Pe plan antropologic și etic, legea fundamentală este
aceea
de a trăi unii pentru alții, de a ne împărtăși reciproc ceea ce am primit, de a fi - prin Isus și
întotdeauna în vederea lui - miniștri, unii pentru alții, ai harului mântuitor. Nimeni nu se botează
pe
sine. Acest lucru înseamnă că e nevoie de mijlocirea realităților sensibile, pentru a merge pe
drumul
unirii noastre cu Dumnezeu în Isus Cristos, Cuvântul său făcut trup. Credința însăși o primim de la
alții, de la persoane care au primit-o înaintea noastră: credința urmează o logică de "tradiție" sau
transmitere, care se realizează printr-o comunicare de la o persoană la alta.
Prin urmare, apostolicitatea Bisericii nu constituie o problemă în perspectivă
teologică. Dă loc la
unele discuții, în schimb, dacă este considerată în perspectivă istorică. Se pune întrebarea: a existat
din punct de vedere istoric din partea apostolilor desemnarea succesorilor și înmânarea puterii de
a
învăța, de a conduce și de a cârmui Biserica? În plus, acest fapt empiric, succesiunea, este esențial
pentru apostolicitate?
Cât privește prima întrebare, avem la dispoziție o vastă documentație care ne
informează că
succesiunea apostolică a existat efectiv. Cât privește a doua întrebare, adică dacă faptul empiric al
succesiunii ar fi un element esențial pentru apostolicitate, răspunsul este următorul. Faptul empiric
de unul singur nu este suficient pentru a garanta apostolicitatea în sensul deplin al cuvântului, însă
este
indispensabil ca semn vizibil care să garanteze că ne aflăm pe calea cea bună pentru a intra în
comuniune cu Cristos, cu Duhul Sfânt, cu Sfânta Treime. Pentru ca apostolicitatea să fie
operantă,
pe lângă succesiune, e nevoie de încă două aspecte: mărturia și slujirea. Urmează cu adevărat
apostolilor episcopul care reînnoiește mărturia și slujirea lor. La fel de esențială este legătura cu
slujirea apostolică. Ca și slujirea apostolilor, și slujirea episcopilor trebuie să fie adusă lui Cristos
și
omenirii, sau mai exact, omenirii prin Cristos: vestindu-i acesteia cuvântul său, aducându-i
darurile
sale de speranță, libertate, har, bucurie și iubire, și încorporând-o lui direct prin celebrarea
Euharistiei.