Sinodul diecezan
  Introducere
  Documente
  Structuri
  Itinerar
  Rugăciune
  Materiale
  Cateheze
  Schema
  teol.-pastorală
  Cartea
  sinodală
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 SINODUL DIECEZAN 

Biserica lui Cristos care este în Moldova

II. CE TREBUIE SĂ FIM?
Noul popor al lui Dumnezeu,
trimis în misiune la oamenii de astăzi

Biserica, noul popor al lui Dumnezeu, este apostolică

Ca notă a Bisericii, apostolicitatea înseamnă că noul popor al lui Dumnezeu provine direct de la apostoli în tot ceea ce îi aparține în mod esențial: simboluri, rituri, sacramente, legi, ministere, organizare socială, printr-o continuitate legitimă de succesiune și de tradiție.

Recunoscută și mărturisită ca notă fundamentală a Bisericii de Crezul niceno-constantinopolitan, apostolicitatea a fost mereu afirmată de conciliile succesive. Apelând la o tradiție bimilenară, Conciliul al II-lea din Vatican a expus cu mare luciditate doctrina apostolicității și a pus-o la temelia constituției ierarhice a Bisericii. După ce a amintit că Isus Cristos și-a ales doisprezece apostoli, cărora le-a încredințat misiunea de a vesti evanghelia sa la toate neamurile, "pentru ca ei, împărtășindu-se din puterea lui, să transforme toate popoarele în ucenici ai Domnului, să-i sfințească și să-i cârmuiască" (LG 19), Conciliul continuă astfel:

Misiunea divină încredințată de Cristos apostolilor este menită să continue până la sfârșitul veacurilor (cf. Mt 28,20), deoarece evanghelia pe care trebuie să o transmită este pentru Biserică, în orice timp, principiul întregii sale vieți. De aceea, apostolii, în această societate orânduită ierarhic, au avut grijă să-și instituie urmași. Într-adevăr, nu numai că au avut diferiți colaboratori în activitatea lor, ci, pentru ca misiunea care le fusese încredințată să se continue și după moartea lor, ei au lăsat colaboratorilor lor imediați, ca pe un testament, misiunea de a desăvârși și de a întări lucrarea începută de ei, poruncindu-le să vegheze asupra întregii turme în care Duhul Sfânt i-a așezat ca să păstorească Biserica lui Dumnezeu (cf. Fap 20,28). Ei i-au rânduit, așadar, pe aceștia și au dispus apoi ca, după moartea lor, alți oameni încercați să le preia slujirea. Printre diferitele slujiri care se exercită în Biserică încă din primele timpuri, după mărturia Tradiției, pe primul loc se află misiunea acelora care, stabiliți în episcopat printr-o succesiune neîntreruptă de la origini, sunt vlăstare din trunchiul apostolic. Astfel, după cum atestă sfântul Irineu, prin aceia care au fost instituiți episcopi de către apostoli și prin urmașii lor până la noi, tradiția apostolică este manifestată și păstrată în lumea întreagă (LG 20).

În ceea ce privește nota apostolicității, din punct de vedere istoric, știm că originea ei urcă până la marii scriitori bisericești din sec. al II-lea și al III-lea: Irineu, Tertulian, Origene, Ciprian, care au considerat apostolicitatea drept criteriu hotărâtor pentru a deosebi Biserica adevărată a lui Cristos de comunitățile eretice. Biserică autentică era doar cea care putea să documenteze descendența ei directă de la apostoli. Din punct de vedere teologic, ea își găsește locul printre cauzele care au dat viață Bisericii: alături de Sfânta Treime, Duhul Sfânt, Isus Cristos, sfânta Fecioară Maria, și apostolii sunt făuritorii Bisericii. Într-adevăr, o dată cu apostolii se constituie primul nucleu al noului popor al lui Dumnezeu, nucleu pe care Duhul Sfânt imprimă caracterele acelei culturi "catolice" pe care Dumnezeu a voit-o pentru omenire: evanghelia împărăției, sacramentele mântuirii, porunca cea nouă, ministerele consacrate, valorile și virtuțile supranaturale.

Ca proprietate formală și esențială a Bisericii, apostolicitatea are două justificări principale, una pe care o putem numi teologică și alta antropologică.

În perspectivă teologică, apostolicitatea corespunde planului divin al mântuirii, care este un plan format din misiuni și medieri. Mântuirea omenirii, asumarea ei în circuitul vieții divine, nu este actualizată de Dumnezeu printr-o operațiune verticală și atomistă, printr-o invitație făcută individual și izolat fiecărui om, ci este realizată mai întâi de toate prin trimiterea Fiului, care, la rândul său, îi trimite pe apostoli, iar aceștia, pe ucenicii lor. Iubirea lui Dumnezeu trece, așadar, prin Fiul său, apoi prin apostoli, după aceea prin ucenicii acestora... pentru a ajunge în sfârșit la noi; același lucru este valabil și pentru har, libertate, bucurie, speranță etc.

În perspectivă antropologică, apostolicitatea este o exigență a dimensiunii umane, care este o dimensiune istorică și socială, a Bisericii. Pe plan antropologic și etic, legea fundamentală este aceea de a trăi unii pentru alții, de a ne împărtăși reciproc ceea ce am primit, de a fi - prin Isus și întotdeauna în vederea lui - miniștri, unii pentru alții, ai harului mântuitor. Nimeni nu se botează pe sine. Acest lucru înseamnă că e nevoie de mijlocirea realităților sensibile, pentru a merge pe drumul unirii noastre cu Dumnezeu în Isus Cristos, Cuvântul său făcut trup. Credința însăși o primim de la alții, de la persoane care au primit-o înaintea noastră: credința urmează o logică de "tradiție" sau transmitere, care se realizează printr-o comunicare de la o persoană la alta.

Prin urmare, apostolicitatea Bisericii nu constituie o problemă în perspectivă teologică. Dă loc la unele discuții, în schimb, dacă este considerată în perspectivă istorică. Se pune întrebarea: a existat din punct de vedere istoric din partea apostolilor desemnarea succesorilor și înmânarea puterii de a învăța, de a conduce și de a cârmui Biserica? În plus, acest fapt empiric, succesiunea, este esențial pentru apostolicitate?

Cât privește prima întrebare, avem la dispoziție o vastă documentație care ne informează că succesiunea apostolică a existat efectiv. Cât privește a doua întrebare, adică dacă faptul empiric al succesiunii ar fi un element esențial pentru apostolicitate, răspunsul este următorul. Faptul empiric de unul singur nu este suficient pentru a garanta apostolicitatea în sensul deplin al cuvântului, însă este indispensabil ca semn vizibil care să garanteze că ne aflăm pe calea cea bună pentru a intra în comuniune cu Cristos, cu Duhul Sfânt, cu Sfânta Treime. Pentru ca apostolicitatea să fie operantă, pe lângă succesiune, e nevoie de încă două aspecte: mărturia și slujirea. Urmează cu adevărat apostolilor episcopul care reînnoiește mărturia și slujirea lor. La fel de esențială este legătura cu slujirea apostolică. Ca și slujirea apostolilor, și slujirea episcopilor trebuie să fie adusă lui Cristos și omenirii, sau mai exact, omenirii prin Cristos: vestindu-i acesteia cuvântul său, aducându-i darurile sale de speranță, libertate, har, bucurie și iubire, și încorporând-o lui direct prin celebrarea Euharistiei.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat