|
Biserica lui Cristos care este în Moldova II. CE TREBUIE SĂ FIM?
Biserica, noul popor al lui Dumnezeu, este catolică Catolicitatea este a treia notă pe care Crezul niceno-constantinopolitan o atribuie Bisericii. Despre aceasta, Conciliul al II-lea din Vatican a făcut o descriere foarte frumoasă, acolo unde spune: Toți oamenii sunt chemați în noul popor al lui Dumnezeu. De aceea, acest popor, păstrându-și unitatea și unicitatea, trebuie să se răspândească în toată lumea și în toate veacurile, pentru a se împlini planul lui Dumnezeu, care la început a creat natura umană unitară și, apoi, a voit să-i adune laolaltă pe fiii săi risipiți (...) În toate neamurile pământului există un singur popor al lui Dumnezeu, pentru că el își ia cetățenii din toate neamurile, cetățeni ai unei împărății care nu este pământească, ci de natură cerească (...) Acest caracter de universalitate, care împodobește poporul lui Dumnezeu, este darul Domnului însuși, prin care Biserica Catolică tinde în mod eficace și perpetuu spre adunarea întregii omeniri, cu toate bunurile sale, sub conducerea lui Cristos, în unitatea Duhului Sfânt (...) La această unitate catolică a poporului lui Dumnezeu, unitate care prefigurează și promovează pacea universală, sunt chemați, așadar, toți oamenii; cu ea se află în relație, în diferite feluri, și pentru ea sunt meniți atât credincioșii catolici cât și ceilalți care cred în Cristos, precum și absolut toți oamenii, chemați la mântuire prin harul lui Dumnezeu (LG 13). La început, când a fost aplicat Bisericii, termenul "catolică" avea un sens pur cantitativ; era folosit pentru a distinge Biserica universală (catolică) de Bisericile locale. Ulterior, a dobândit și un sens calitativ: exprima atitudinea Bisericii de a primi și de a sfinți nu numai pe toți oamenii, ci și întreaga natură umană. Catolicitatea este o zestre înnăscută a Bisericii. Aceasta înseamnă că ea o posedă încă de la început, întrucât Dumnezeu însuși a voit-o catolică și a constituit-o ca sacrament universal de mântuire, pentru toți oamenii și pentru toate popoarele. Catolicitatea provine direct din personalitatea Bisericii, care are ca subiect, ca fundament, harul lui Cristos, har adresat tuturor oamenilor. De aceea, catolicitatea nu este un fapt numeric, ci o dimensiune ontologică, care aparține ființei însăși a Bisericii. În virtutea naturii și originii sale, noul popor al lui Dumnezeu este un popor catolic: nu mai este restrâns la o rasă, la o națiune, la o clasă, la o regiune, ci este destinat să-i cuprindă pe toți oamenii de orice rasă, culoare, națiune, clasă, regiune; este universal, adică este deschis tuturor. Catolicitatea Bisericii se descoperă cu ușurință nu numai în originea și în dimensiunea sa ontologică, ci și în dimensiunea sa culturală. Spre deosebire de elementele care formează cultura celorlalte popoare, care au mereu un caracter local, elementele "culturii" Bisericii, ale noului popor al lui Dumnezeu, sunt impregnate de universalitate. Credința, simbolurile, riturile, structurile organizative, legile pe care Isus Cristos le-a dat Bisericii nu sunt legate de vreo rasă, de vreo clasă socială, de vreo națiune, ci sunt pentru toate popoarele, pentru toate rasele și pentru toate națiunile. Evanghelia este un anunț de bucurie făcut tuturor; sacramentele sunt instrumente de mântuire pentru toți; ministerele sunt slujiri în folosul tuturor; valorile proclamate de Cristos sunt ca tot atâtea stele polare care conduc pașii celor care îl urmează pe el. Astfel, se poate spune că cultura noului popor al lui Dumnezeu este profund și esențial catolică, fără ca prin aceasta să mortifice cât de cât culturile locale ale diferitelor popoare; dimpotrivă, așa cum face harul lui Cristos cu fiecare credincios în parte, ea restaurează, înnobilează și perfecționează culturile care o primesc (cf. LG 13). Din nota catolicității derivă în mod direct cea a misionarității. Aceasta traduce în termeni deontologici ceea ce catolicitatea semnifică în termeni ontologici. Întrucât Biserica este catolică în virtutea naturii sale teandrice (Dumnezeu care se comunică omenirii), ea are misiunea de a da o expresie concretă acestei proprietăți și, prin urmare, trebuie să acționeze pentru a face vizibilă întruparea lui Dumnezeu în mijlocul oamenilor. Misiunea este întocmai îndatorirea Bisericii de a-l duce pe Cristos tuturor oamenilor și pe toți oamenii la Cristos. Dimensiunea misionară face parte din Biserică și dintr-un alt punct de vedere, mai simplu. În timp ce, pe de o parte, ea este cea chemată, cea convocată (așa cum sugerează termenul ekklesia), pe de altă parte, ea este cea trimisă, mesagera, cea care duce vestea (cum indică termenul apostolos). Biserica este cea trimisă de Cristos să ducă vestea mântuirii în lumea întreagă. Noul popor al lui Dumnezeu, pe care el l-a adunat în jurul persoanei sale, sub acțiunea Duhului Sfânt, este solicitat să se extindă, până când va cuprinde întreaga omenire. Celor care cred în el, Isus le încredințează în mod oficial misiunea de a "merge în toată lumea, de a învăța toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui, al Fiului și al Duhului Sfânt" (Mt 28,19). "Biserica peregrină este, prin natura sa, misionară, fiindcă ea însăși își are originea în misiunea Fiului și în misiunea Duhului Sfânt, după planul lui Dumnezeu Tatăl" (AG 2). Motivul dimensiunii misionare a Bisericii derivă din voința lui Dumnezeu care "vrea ca toți oamenii să se mântuiască și să ajungă la cunoașterea adevărului. Pentru că există un singur Dumnezeu și un singur mijlocitor între Dumnezeu și oameni, Isus Cristos, om și el, care s-a dat pe sine ca răscumpărare pentru toți" (1Tim 2,4-5), "și în nimeni altul nu este mântuirea" (Fap 4,12). De fapt, Biserica a fost conștientă încă de la început că este o comunitate misionară, evanghelizatoare, așa cum apare și din cartea Faptele Apostolilor și din Scrisorile sfântului Paul. "Noi nu putem să nu vorbim", spun Petru și Ioan în fața sinedriului (Fap 4,20). Sfântul Paul scrie colosenilor: "Taina cea din veci ascunsă neamurilor, iar acum descoperită sfinților săi, cărora Dumnezeu a voit să le arate care este bogăția slavei acestei taine între neamuri, adică Cristos cel din voi, speranța slavei" (Col 1,27). Prima comunitate creștină simte evanghelizarea ca un har (charis, Ef 3,8), și totodată ca o slujire și datorie (diakonia, Rom 15,16). Fiind Biserica misionară în mod intrinsec, în virtutea naturii sale, toți cei care devin membrii ei primesc și ei această vocație. Încorporați în Cristos, ei sunt trimiși să îmbogățească trupul lui cu alte noi membre; cufundați în circuitul vieții și al iubirii celor trei persoane divine, ei sunt ținuți să deschidă acest circuit și altora; deveniți cetățeni ai împărăției au datoria de a lărgi granițele acesteia; îmbrăcați cu preoția regală, toți credincioșii sunt responsabili de proclamarea cuvântului lui Dumnezeu și de vestirea evangheliei acelora care nu o cunosc. Biserica întreagă fiind misionară și opera evanghelizării fiind o îndatorire fundamentală a poporului lui Dumnezeu, Conciliul îi invită pe toți la o profundă reînnoire lăuntrică pentru ca, având o conștiință vie a propriei responsabilități în răspândirea evangheliei, să-și asume partea ce le revine în cadrul operei misionare printre necreștini (...) Toți credincioșii sunt datori să colaboreze la creșterea și dezvoltarea trupului său pentru a-l duce cât mai curând la plinătate. De aceea, toți fiii Bisericii trebuie să aibă conștiința vie a responsabilității lor față de lume, să cultive în ei înșiși un spirit cu adevărat catolic și să-și angajeze puterile în opera evanghelizării (AG 35-36). În activitatea misionară, fundamental și primar este vestirea explicită a cuvântului lui Dumnezeu, precum și mărturia clară și edificatoare pentru ceea ce înseamnă să aparții lui Cristos. Însă, misiunea cuprinde și toate activitățile care slujesc la eliberarea omului din sclavia sa, în perspectiva împărăției viitoare: de la sărăcia de tip economic până la abandonarea lui Dumnezeu.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |