|
Biserica lui Cristos care este în Moldova II. CE TREBUIE SĂ FIM?
Biserica, noul popor al lui Dumnezeu, este una Dintre cele patru note ale Bisericii, unitatea este cea care creează cele mai multe probleme, atât pe plan concret, istoric, existențial, cât și pe plan speculativ, teoretic, rațional. Creează probleme pe plan concret, pentru că în această privință defectează cel mai mult ucenicii lui Cristos, divizați cum sunt în mii și mii de denominațiuni care își iau numele de la el. Această lipsă de unitate produce în Biserică o rană profundă ce greu poate fi vindecată. Creează probleme pe plan speculativ, pentru că unitatea specifică a Bisericii nu este simplă, ci complexă, nu este statică, ci dinamică, nu este numerică, ci personală și, în plus, este o unitate care este strâns legată de pluralitate. Din acest motiv, este greu de identificat unitatea Bisericii pe plan empiric. De aici și suspiciunea că, probabil, unitatea nu are însușirile necesare pentru a face din ea o notă vizibilă a Bisericii, drept pentru care, la sfârșit, va trebui să ne mulțumim să o recunoaștem și să o afirmăm ca adevăr dogmatic, adevăr de credință teologală, adică un mister sublim, care depășește posibilitățile rațiunii umane, ca și toate celelalte adevăruri pe care le mărturisim în Crez. Biserica este, desigur, una, fie pentru că este una singură (există un singur nou popor al lui Dumnezeu, un singur trup al lui Cristos, o singură mireasă a lui Cristos, o singură comunitate de mântuire), fie pentru că este, prin constituția ei, esențial nedespărțită: diviziunea este incompatibilă cu natura însăși a Bisericii, pentru că ea are o singură credință, un singur Botez, un singur Domn, un singur trup și un singur Duh (Ef 4,4-5). Cei care cred în Cristos, renăscuți nu dintr-o sămânță pieritoare, ci dintr-una nepieritoare, prin cuvântul Dumnezeului viu (cf. 1Pt 1,23), nu din trup, ci din apă și din Duhul Sfânt (cf. In 3,5-6), constituie, în sfârșit, un "neam ales, preoție împărătească, popor sfânt, popor răscumpărat... care înainte nu era popor, dar acum este poporul lui Dumnezeu" (1Pt 2,9-10) (...) Acest popor mesianic, deși nu cuprinde, de fapt, pe toți oamenii și, nu o dată, apare ca o turmă mică, este totuși, pentru întreg neamul omenesc, un germen foarte puternic de unitate, speranță și mântuire. Stabilit de Cristos în împărtășire de viață, de iubire și de adevăr, este folosit de el ca instrument de mântuire pentru toți și este trimis în lumea întreagă ca lumină a lumii și sare a pământului (cf. Mt 5,13-16) (LG 9). Prin predicarea fidelă a Evangheliei, prin administrarea sacramentelor și prin cârmuirea exercitată cu iubire de către apostoli și urmașii lor, episcopii, în frunte cu urmașul lui Petru, sub acțiunea Duhului Sfânt, Isus Cristos vrea ca poporul său să crească și îi desăvârșește comuniunea în unitate: în mărturisirea aceleiași credințe, în celebrarea comună a cultului divin și în armonia frățească a familiei lui Dumnezeu (UR 2). Textele Conciliului al II-lea din Vatican, citate mai sus, subliniază mai ales unitatea "culturală" a noului popor al lui Dumnezeu, punând în evidență diferitele legături "culturale", care îi unesc pe toți membrii săi: identitatea simbolurilor de credință, a riturilor, a conducerii, a valorilor (viață, adevăr, libertate, speranță etc.). Cât privește elementele fundamentale ale "culturii" noului popor al lui Dumnezeu, același Conciliu recunoaște o bună doză de pluralism. În decretul Unitatis redintegratio se spune că încă din primele timpuri, Bisericile Orientului urmau fiecare o disciplină proprie, aprobată de sfinții părinți și de Concilii chiar ecumenice. Și, deoarece o anumită diversitate a uzanțelor și obiceiurilor, după cum s-a amintit mai sus, nu se opune în nici un fel unității Bisericii, ba chiar îi sporește frumusețea și contribuie mult la împlinirea misiunii ei, Conciliul, pentru a înlătura orice îndoială, declară că Bisericile din Orient, conștiente de unitatea necesară a întregii Biserici, au facultatea de a se conduce fiecare după disciplina proprie, ca fiind mai adecvată firii credincioșilor și mai aptă să favorizeze binele sufletelor (UR 16). La rândul său, Gaudium et spes afirmă că Biserica, trăind în decursul timpurilor în condiții variate, s-a folosit de resursele diferitelor culturi pentru a răspândi și a explica mesajul lui Cristos în propovăduirea ei la toate neamurile, pentru a-l cerceta și a-l aprofunda, pentru a-l exprima mai bine în celebrarea liturgică și în viața multiformă a comunităților de credincioși. Însă, în același timp, Biserica, trimisă fiind la toate popoarele din toate timpurile și locurile, nu este legată în mod exclusiv și indisolubil de nici o rasă și de nici un neam, de nici un fel anume de viață, de nici un obicei vechi sau nou. Mereu fidelă propriei tradiții și în același timp conștientă de misiunea sa universală, ea poate intra în comuniune cu diferitele forme de cultură, ceea ce le îmbogățește atât pe acestea cât și pe ea însăși (GS 58; cf. LG 13). Toate acestea fac destul de complexă problema unității Bisericii sub profil socio-cultural. Pentru că, deși e adevărat că la acest nivel se poate vorbi de o unitate de fond, este vorba însă de o unitate foarte maleabilă și flexibilă, care lasă foarte mult spațiu pluralismului, în toate punctele: rituri, simboluri, organizare, legislație, obiceiuri, iar a trasa o linie de demarcație precisă între unitatea necesară de fond și multiplicitatea expresiilor este destul de greu. Drept pentru care, mai mult decât la nivel socio-cultural, care este fără îndoială cel mai vizibil și mai verificabil din punct de vedere empiric, dar și cel în care unitatea este mai puțin evidentă, aceasta se găsește cu mai multă siguranță la un nivel mai profund, care este cel ontologic și etiologic. Într-adevăr, aici se întâlnește unitatea solidă, de nezdruncinat și perenă a Bisericii. La nivel ontologic, adică pe planul ființei, Biserica este una, pentru că unul este fundamentul ei, harul lui Cristos, care o face să fie persoană. Din punct de vedere personal, Biserica este una și nedespărțită pentru totdeauna: este unicul trup al lui Cristos care se extinde, unicul sacrament de mântuire care se răspândește, unicul nou popor al lui Dumnezeu care crește. La nivel etiologic, adică pe planul cauzalității eficiente, unitatea este dată de Duhul Sfânt, pentru că el este cel care pune în act, adică în existență, sufletul Bisericii, adică harul lui Cristos, și îl dăruiește fiecărui credincios (de la apostoli până la ultimul botezat mai înainte de sfârșitul lumii) și, astfel, îi inserează în trupul lui Cristos, în noul popor al lui Dumnezeu, făcându-i în acest mod semne vizibile și eficace (adică sacramente) de mântuire. Duhul Sfânt este cel care generează Biserica și comunică darurile sale tuturor membrilor ei. Fiecăruia i se dă o manifestare specială a Duhului pentru folosul comun: unuia i se dă, prin Duhul Sfânt, cuvânt de înțelepciune, iar altuia, prin același Duh, cuvântul cunoașterii. Și unuia i se dă, prin același Duh, credință, iar altuia darurile vindecărilor, prin același Duh; unuia facerea de minuni, iar altuia darul profeției; unuia deosebirea duhurilor, iar altuia diversitatea limbilor și altuia interpretarea limbilor. Și cu toate acestea este unul și același Duh cel care le lucrează, împărțind fiecăruia așa cum voiește (cf. 1Cor 12,7-11). Datorită acțiunii Duhului Sfânt, care pune în act harul lui Cristos, se naște acea unitate ontologică de fond, care face din Biserică o singură persoană, o persoană colectivă, care are drept limfă vitală și izvor permanent de unitate iubirea, iubire care mai înainte de a circula între membrii Bisericii, circulă deja în formă ipostatică în sânul Sfintei Treimi, în persoana Duhului Sfânt. Așa cum am observat mai înainte, unitatea Bisericii nu este unitatea unei ființe simple, ci compuse, este unitatea unui popor, o unitate care, pe plan socio-cultural, este legată inevitabil de pluralitate. Această pluralitate este determinată mai întâi de toate de dimensiunea culturală, care, așa cum am văzut, comportă o multiplicitate de elemente, fiecare dintre ele fiind susceptibilă de nenumărate expresii. Dar mai există și un al doilea motiv care justifică pluralitatea: dimensiunea istorică a Bisericii. Biserica nu este o realitate fizică, nici metafizică, ci o realitate istorică. Ea este istoria mântuirii transmisă de noul popor al lui Dumnezeu. Însă atunci când spunem istoricitate, spunem dinamism, iar când spunem dinamism, spunem multiplicitate, pluralitate în linie diacronică mai mult decât sincronică (așa cum se poate verifica în cazul unei dimensiuni culturale). Astfel, și nota unității nu este o calitate imobilă, rigidă, statică, ci profund dinamică. Este o unitate mobilă, peregrină, așa cum mobil și peregrin este și subiectul acesteia. Și despre acest lucru istoria ne oferă o confirmare clară. Desigur, unitatea Bisericii apostolice este diferită de unitatea Bisericii medievale, și unitatea Bisericii catolice din timpul revoluției franceze este diferită de unitatea pe care o prezintă Biserica după Conciliul al II-lea din Vatican. Subiectul vizibil al Bisericii este în continuă mișcare, în timp ce rămân stabile fundamentul ei supranatural (harul lui Cristos) și cauza eficientă a personalității ei (Duhul Sfânt). Biserica Catolică își revendică plinătatea zestrei unității, și o revendică nu numai sub profil ontologic și etiologic, ci și sub profil socio-cultural. Ea consideră că posedă nealterate simbolurile, riturile, organizarea socială, legile, valorile pe care Cristos le-a încredințat noului popor al lui Dumnezeu ca formă spirituală specifică și ca principiu al unificării sale sociale: "[Noi credem că această] unitate pe care Cristos a dăruit-o de la început Bisericii sale și care credem că dăinuie în Biserica Catolică fără a se putea pierde și sperăm că va crește din zi în zi, până la sfârșitul veacurilor" (UR 4). O asemenea revendicare pare să închidă orice posibilitate de dialog cu celelalte Biserici, pentru că dacă Biserica Catolică posedă deja totul în mod perfect, nu există nici un punct în care ea poate să ajungă la acorduri și să negocieze cu celelalte Biserici. Însă nu este așa. Cât privește posedarea unității perfecte, Conciliul însuși adaugă două precizări importante. Mai întâi, convingerea de a poseda unitatea perfectă nu justifică nicidecum o atitudine de superioritate, ostentație, dispreț sau compătimire față de celelalte Biserici, pentru că "deși Biserica Catolică este înzestrată cu tot adevărul revelat de Dumnezeu și cu toate mijloacele de har, totuși membrii ei nu le trăiesc cu toată râvna cuvenită, așa încât chipul Bisericii strălucește mai puțin luminos în fața fraților despărțiți de noi și în fața lumii întregi, iar creșterea împărăției lui Dumnezeu este întârziată" (UR 4). În al doilea rând, trebuie să facem distincție între plinătatea esențială și plinătatea efectivă, de fapt, istorică. Biserica o are pe cea dintâi, dar nu pe cea de-a doua. Unitatea, în mod esențial, este în întregime prezentă în Biserică încă de la început, însă e prezentă ca o sămânță care trebuie să crească și să se maturizeze: "Isus Cristos vrea ca poporul său să crească și îi desăvârșește comuniunea în unitate" (UR 2). Spre deosebire de Biserica Catolică, Bisericile separate nu au plinătatea esențială a unității; ele au pierdut adevăratul concept de unitate, abandonând unele dintre principiile și elementele fundamentale pe care Cristos le-a încredințat poporului lui Dumnezeu pentru a păstra unitatea dintre membrii săi. Frații despărțiți de noi, atât individual cât și comunitățile și Bisericile lor, nu se bucură de unitatea pe care Isus Cristos a voit s-o dăruiască tuturor acelora pe care i-a renăscut și cărora le-a dat viață pentru a alcătui un singur trup în vederea unei vieți noi, unitate pentru care dau mărturie Sfintele Scripturi și Tradiția venerabilă a Bisericii. Într-adevăr, numai prin Biserica Catolică a lui Cristos, care este instrumentul general de mântuire, poate fi dobândită toată plinătatea mijloacelor de mântuire (UR 3). Însă, în pofida pierderii unor elemente fundamentale ale unității, Conciliul al II-lea din Vatican recunoaște că și Bisericile și comunitățile separate au o anumită pondere și semnificație în misterul mântuirii, iar "Duhul lui Cristos nu refuză să le folosească drept mijloace de mântuire, a căror valoare derivă din însăși plinătatea harului și a adevărului care a fost încredințată Bisericii catolice" (UR 3), și intenționează să înceapă dialogul nu cu indivizi izolați, ci cu Bisericile însăși, îndeosebi cu Bisericile Orientale, care și-au păstrat în mod real caracterul de Biserică prin legătura credinței apostolice, comuniunea sacramentală, organizarea episcopală și patriarhală, legislația canonică. Recunoașterea consistenței ontologice a Bisericilor separate pune o mare problemă ecleziologică, și anume problema solidității consistenței ontologice a celorlalte Biserici. O anumită soliditate este admisă, pentru că le este recunoscut titlul de Biserici, însă aceasta nu poate fi identică cu cea a Bisericii Catolice, pentru că, așa cum spune Conciliul, Bisericile separate au pierdut unele elemente importante de adevăr și unitate, elemente pe care Cristos le-a încredințat și le-a voit pentru poporul său. Atunci despre ce consistență ontologică este vorba? Soluția cea mai plauzibilă la această problemă este cea care recunoaște Bisericilor separate o consistență ontologică analoagă, adică asemănătoare cu cea a Bisericii Catolice, dar numai parțială și derivată din consistența totală și absolută de care se bucură Biserica Catolică. Și celelalte Biserici sunt în mod autentic Biserici în măsura în care păstrează elementele de har și de unitate pe care Isus le-a dăruit noului popor al lui Dumnezeu și pe care Biserica Catolică le-a păstrat în întregime.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |