|
11. BISERICA ȘI MASS-MEDIA
Indicații metodologice Mijloacele de comunicare în masă au devenit în zilele noastre o forță deosebită mai ales prin ultimul intrat pe scenă: internetul. Ca orice forță și aceasta poate fi pusă în slujba umanității sau poate să fie folosită rău dăunând în acest caz și întorcându-se împotriva oamenilor. Tocmai în acest spirit deja Conciliul Vatican II afirma, motivând luarea în considerare a acestui subiect: "Sfânta Maica Biserică știe că aceste mijloace, bine întrebuințate, oferă neamului omenesc avantaje mari, întrucât contribuie mult la destinderea, la îmbogățirea sufletelor și la răspândirea și întărirea împărăției lui Dumnezeu. Mai știe însă că oamenii le pot folosi împotriva planului creatorului divin și le pot întoarce spre propria pierzare; mai mult ea se neliniștește și inima ei de mamă se umple de durere văzând pagubele pe care greșita lor folosire le-a adus deseori omenirii" (Conciliul Ecumenic Vatican II, Decretul asupra mijloacelor de comunicare socială Inter mirifica, 2). Ce sunt mijloacele de comunicare socială? Care sunt acestea? Ce impact au asupra noastră? Cât de mult ne influențează viața? Cum putem ști când mass-media sunt pentru sau împotriva noastră? Când sunt un ajutor pentru om? Când sunt împotrivă? Ce știm despre presa catolică? Dar despre internet? Ce pot face creștinii? La aceste întrebări și la altele se va încerca un răspuns în abordarea acestei teme sinodale "Biserica și mass-media". Tema poate fi prezentată în 2-3 întâlniri. Ca și temele anterioare, și aceasta este structurată în trei părți: I. Cine suntem? Pentru a putea înțelege ce avem de făcut vom încerca să înțelegem cum s-a folosit Biserica din Moldova de mass-media în decursul istoriei și cum stau lucrurile astăzi. II. Ce trebuie să fim? Călăuza prezentului și a viitorului în legătură cu raportul dintre mass-media și Biserică sunt documentele magisteriului în acest domeniu. III. Ce trebuie să facem? Sugestiile, propunerile concrete și soluțiile din partea preoților și a credincioșilor vor ajuta să înfruntăm viitorul conștienți că "primul areopag al lumii moderne" - mijloacele de comunicare socială - are menirea să contribuie la răspândirea și întărirea împărăției lui Dumnezeu.
Introducere "Mass-media" este un termen generic care desemnează orice mijloc de comunicare în masă (presă tipărită, agenție de presă, radio, televiziune, cinema, afișaj) și, în același timp, un intermediar care transmite un mesaj către un grup. Așadar, în funcție de situație, suportul mediatic (ziar, radio etc.) este fie emițătorul mesajului, fie canalul de transmitere a unui mesaj. Prin decretul Inter mirifica al Conciliului Vatican II este creată o nouă terminologie prin expresia "comunicații sociale" care include, în afară de simplele instrumente tehnice moderne, toate celelalte forme de comunicare umană, așa cum au fost elaborate și exprimate în diferite societăți și culturi.
I. CINE SUNTEM? 1. Contextul general De-a lungul istoriei, Biserica a fost mereu deschisă față de mijloacele de comunicare și le-a folosit în activitatea sa de catehizare și evanghelizare, străduindu-se să adapteze mărturia evanghelică și mesajul său la formele culturale și la mijloacele de comunicare oferite de momentul istoric dat: pentru a transmite adevărurile de credință, Biserica a folosit încă de la începuturile sale arta figurativă - o demonstrează imaginile din catacombele din primele secole ale creștinismului -, a scris pe papirus și pergament, a inventat limbi și alfabete; în evul mediu reprezentațiile sacre au devenit o formă eficace de instruire religioasă și morală; în epoca Renașterii, picturile, frescele, mozaicurile din catedrale au păstrat vie comunicarea de tip religios; din secolul al XV-lea (era lui Gutenberg), Biserica se folosește cu eficiență de presă.
2. Mass-media În Moldova Până la începutul secolului XX Și în Moldova mijloacele de comunicare au fost folosite din plin în decursul secolelor. Picturile din biserici, reprezentările teatrale, spectacolele de Crăciun, de Paști sau cu ocazia marilor sărbători etc. - Biserica din Moldova le-a folosit în misiunea ei de a predica evanghelia. De asemenea, misionarii au scos diferite cărți, de mare ajutor în munca lor pastorală. Pentru pastorația în limba română, începând cu secolul al XVII-lea, se cunosc mai multe texte în limba română: catehisme, predici, cărți de rugăciuni, gramatici, dicționare, broșuri pentru dascăli, manuale pentru școlile parohiale...
Înainte de 1989 Problema presei s-a pus de timpuriu. Astfel, în perioada 1903-1911 apare "Calendarul catolic", viitorul Almanah "Presa Bună" (1913-1916; 1919-1948). În prima perioadă a existenței episcopiei se tipăresc din când în când cărți la diferite tipografii din Bacău, Iași etc. În 1916 este publicat proiectul de statut al Societății Catolice Presa Bună; în 1924 are loc deschiderea Bibliotecii Presa Bună, devenită Institutul Presa Bună (1926) sau Editura Presa Bună. Editura "Serafica" a fost înființată în anul 1924 la Hălăucești. Până în 1913 nu era în Moldova nici o revistă catolică. În anul acesta apar la Iași Lumina creștinului (1913-august 1916; 1919-1943; 1944-1948 - numere sporadice) și la Săbăoani Viața (aprilie 1913-august 1916; septembrie 1918-1944). Mai târziu văd lumina tiparului Aurora franciscană (Huși: 1918-1920; 1921-1927; 1938-1944), Sentinela catolică (Iași: 1921-1934), Curierul Parohiei Catolice din Galați (1925-1930), Cruciada noastră misionară (suplimentul revistei Viața: 1929), Revista noastră (Iași: 1932) etc. În perioada 1913-1948 apare Almanahul Viața.
După 1989 Chiar dacă în perioada comunistă Biserica a fost izolată și au fost multe interdicții și îngrădiri, ea s-a folosit totuși de unele media. Astfel, în acest timp s-a tipărit Catehismul explicat, calendarul de perete (chiar dacă în puține exemplare, în așa fel încât trebuiau împărțite unul la două familii), cărți de rugăciune și de cântări etc. Preoții s-au folosit de afișierele și uneori, spre finalul perioadei comuniste, și de diapozitive sau de videocasete. Și anunțurile care se făceau în biserici tot o formă de comunicare erau. Presa scrisă După 1989 se redeschid sau se înființează Editurile "Presa Bună" (1992), "Serafica" (1993) "Sapientia" (2000), a Misionarilor Verbiți (1993). Încep să se publice numeroase cărți și reapar sau iau ființă publicații: Lumina creștinului (1990), Isus, prietenul copiilor (1991), De la Răsărit până la Apus (1998), Buletin istoric (2000), Almanahul "Presa Bună" (1993), Calendarul Romano-Catolic (1994), Agenda liturgică (1993), Mesagerul sfântului Anton (1994), Dialog teologic (1998) etc. Există azi în Moldova 31 de publicații care depind de parohii, asociații, congregații, instituții de învățământ etc. O mare parte dintre cărți și publicații sunt tipărite la Tipografia "Presa Bună" (1992) sau la Minitipografia Verbiților din Traian (1993); o altă parte sunt tipărite la tipografii din Iași, Bacău, Padova, Madrid etc. De o mare importanță sunt foile duminicale, Calendarul catolic-ortodox, iconițele cu rugăciuni pentru binecuvântarea caselor etc., scoase de Misionarii Cuvântului Divin din Traian. De asemenea, diverse pliante, foi, afișe s-au tipărit și folosit în diferite parohii. S-au deschis librării pentru desfacerea materialelor religioase: "Presa Bună" (1992), "Sapientia" (2001), Librăria Franciscanilor din Roman, Librăria Verbiților din Traian, Librăria Bacău-centru, Librăria "Sfântul Vincențiu de Paul" din Onești; alte librării mai mici au luat ființă în cadrul parohiilor sau al bisericilor. Din 1996 în ultima duminică din octombrie a început să se celebreze Ziua Presei care a fost mutată în 2001 în duminica de dinaintea solemnității Rusaliilor. Biserica are acum prilejul de a se exprima și în presa laică; există în acest sens colaborare cu mass-media seculare prin articole sau rubrici permanente la Iași, Bacău, Roman, Piatra Neamț etc. Chiar dacă uneori redactorii de ziare din proprie inițiativă prezintă Biserica într-o lumină mai puțin pozitivă, urmărind senzaționalul, există totuși deschidere și interes și pentru faptele religioase pozitive. Audiovizualul În privința audiovizualului, în 1998 s-a încercat, dar fără succes, obținerea licenței pentru un post de radio "Gloria" la Iași. Au rămas transmisiile unor emisiuni pe diferite teme religioase la diferite posturi de radio și televiziune din Iași și Bacău (în Iași, de exemplu, a funcționat trei-patru ani la radio Europa Nova o emisiune săptămânală ecumenică "Lumina din noi"); la sărbătorile mari sunt transmise uneori Liturghii la radio sau la televiziune; de semnalat și diferite emisiuni culturale, recreative și religioase la stațiile de radio locale din Săbăoani și Luizi-Călugăra, precum și transmiterea Liturghiei de duminică în Tămășeni și Adjudeni prin televiziunea prin cablu. Mai trebuie spus în această privință că activitatea Bisericii locale de Iași este reflectată și de Radio Vatican, postul de radio al Sfântului Scaun care, alături de altele seculare (Europa Liberă, Vocea Americii), prin informații și știri creștine ca și prin denunțarea încălcărilor libertății religioase, a ținut trează conștiința românilor și în timpul perioadei comuniste. Spectacole, piese de teatru, concerte de colinde la Crăciun, Paști sau cu alte ocazii încep sau continuă să fie prezentate în liceele catolice, seminarii, parohii. Tot după 1989 s-au scos casete cu muzică religioasă sau pentru cateheze (Frații Școlilor Creștine). În dieceză au ajuns și casete audio cu cântece, înregistrate în țară, precum și casete video, cu titrare în limba română, scoase de Paulinele de la București. În cateheză au început să fie folosite diapozitivele, retroproiectorul și, mai nou, videoproiectorul. De asemenea, în numeroase comunități, în biserici sau în cadrul catehezelor încep să fie prezentate filme religioase. Internetul Biserica începe să fie prezentă și pe internet. Începând cu 12 mai 2002 este lansat oficial situl Diecezei de Iași: www.ercis.ro. Apoi rând pe rând sunt prezente pe internet prin siturile lor diverse parohii, asociații și congregații religioase. Librăria on-line, accesibilă atât de pe situl Diecezei de Iași (www. ercis. ro), cât și de pe situl Catholica (www. catholica.ro), oferă sute de titluri de carte religioasă - dar și casete audio, video și CD-uri - de la edituri catolice, dar și ortodoxe sau neconfesionale. Participare la ale niveluri La nivel național (prezentă fiind și Biserica locală) se încearcă o organizare mai bună în privința comunicațiilor sociale. Au fost deja mai multe întâlniri ale operatorilor mass-media din țară: Sinaia - două, Iași, Cluj. Biserica locală a fost prezentă prin reprezentanți și la întâlnirile organizate de Word Vision în care s-au tratat și probleme legate de mass-media. De asemenea, a fost prezentă, fiind și membră, la întâlnirile UCIP (Uniunea Internațională a Presei Catolice).
II. CE TREBUIE SĂ FIM? 1. Principii generale Mass-media se bazează pe comunicare. Comunicarea-comuniunea trinitară, comunicarea-comuniunea Cuvântului întrupat, Isus Cristos, comunicatorul perfect - sunt cele trei modelele teologice la care face apel Biserica în comunicarea socială. Există o teologie și o filozofie a comunicațiilor. Viața cea mai intimă a lui Dumnezeu însuși este o viață de comunicare, dinamică și neîncetată, de dragoste dintre Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt; există deci o comuniune divină care preexistă și este modelul fiecărei comuniuni sau comunități umane. Pentru a aprofunda reflecția legată de mass-media trebuie să ne întoarcem la exemplul lui Isus, exemplu atât de eficace, din moment ce, timpul său - după părerea cercetătorilor istoriei comunicării - are atâtea similitudini cu al nostru. Specialiștii au încercat să vadă ce loc ocupă mass-media în viața socială. Termenul de funcție cumulează relația dintre mass-media și societate.
2. Biserica și mass-media Comunicarea umană a fost folosită de Dumnezeu pentru a se revela oamenilor și este mijloc fundamental prin care Biserica răspândește anunțul mântuitor al revelației divine până la marginile lumii. Progresul în acest sector, grație căruia toți locuitorii planetei noastre comunică din ce în ce mai mult între ei, este apreciat de Biserică mai ales ca o cale deosebit de eficientă pentru realizarea misiunii sale universale de evanghelizare. În fața misiunii de animare creștină a instrumentelor de comunicare socială, trebuie subliniat caracterul de protagoniști al creștinilor, și mai ales cel al laicilor, în activitatea pe care ei o desfășoară în lume. Pentru a arăta multiplele fațete ale raportului dintre Biserica instituțională și mijloacele de comunicare se poate adopta în mod util distincția dintre tria munera Ecclesiae (cele trei funcții ale Bisericii), rămânând foarte clar caracterul inadecvat al acestei distincții; munera (funcțiile) nu se pot reduce la activitatea instituțională a Bisericii din moment ce ele revin și tuturor credincioșilor, în special în virtutea Botezului.
3. Puterea comunicațiilor sociale Mai întâi creștinii trebuie să fie conștienți de puterea comunicațiilor sociale, în bine și în rău. Tiparul, cinematograful, radioul, televiziunea și alte mijloace audiovizuale nu mai sunt simple instrumente, ci un ambient în care suntem cufundați. Oamenii acordă, de obicei, o mare credibilitate informațiilor preluate din mass-media. Este bine cunoscută afirmația conform căreia un eveniment, un fapt etc. sunt adevărate pentru că "am văzut la televizor", "am auzit la radio" sau "am citi în ziar". Etica în comunicațiile sociale nu se referă numai la ceea ce apare pe ecranele cinematografice sau ale televizoarelor, în transmisiile radio, pe hârtia tipărită sau pe internet, dar trebuie raportată încă la alte multe aspecte.
4. Responsabilități Cei care comunică, receptorii, puterea politică, comunitatea creștină, jurnalistul catolic, părinții și educatorii, operatorii pastorali și preoți au responsabilități specifice față de mass-media.
5. Formarea Foarte importantă este formarea pentru folosirea mass-media, adică a învăța pe fiecare să fie consumatori critici în mod constructiv a mass-media și să le folosească în măsura în care acestea ne conduc la Dumnezeu și să le evite în măsura în care acestea ne-ar îndepărta de scopul vieții. Este important efortul pentru a înțelege media - obiectivele, metodele, regulile de lucru, structurile interne și modalitățile lor de lucru. Este necesar să cunoaștem cum să prezentăm mesajul nostru într-un mod care să fie atractiv, scurt și ușor de memorizat. Mijloacele de comunicare socială au devenit esențiale pentru evanghelizare, cateheză, educație catolică religioasă, pastorație... Comunicarea funcționează mai eficient dacă este condusă cu o adecvată mixare a tehnicilor și a instrumentelor.
6. O presă specifică Biserica trebuie să continue să dezvolte, să păstreze și să favorizeze propriile instrumente și programe catolice de comunicare. Acestea includ presa și publicațiile catolice, radioul și televiziunea catolice, birourile de informare și de relații publice, institutele și programele de formare la practica și la problematicile media, cercetarea mediatică, organismele de profesioniști ai comunicării legate de Biserică.
7. Planul pastoral Fiecare conferință episcopală, dieceză, congregație religioasă și chiar fiecare instituție religioasă ar trebui să aibă un plan pastoral propriu pentru comunicații și că mijloacele de comunicare ar trebui să facă parte din fiecare plan pastoral.
III. CE TREBUIE SĂ FACEM? Sugestii Ce-i de făcut în Dieceza de Iași care este în Sinod? Este nevoie în primul rând de educarea consumatorilor de informație pentru a dezvolta discernământul. Pentru aceasta trebuie făcute cateheze în care să fie implicate școala, Biserica, familia. Prin ele se poate conștientiza ce se întâmplă, se pot analiza ce valori se schimbă, se dezvoltă spiritul critic și credincioșii au șansa să nu mai fie consumatori pasivi de mass-media. Se pot promova în diverse tipuri acțiuni concrete, cum ar fi "săptămâna fără televizor" (în Postul Mare, Aderent etc.), cu scopul de a ne forma pentru moderație și disciplină în folosirea mass-media. Se pot crea alternative și dezvolta programe pentru folosirea timpului liber: biblioteci parohiale, concursuri, reviste parohiale, librărie în parohie, materiale diversificate, întâlniri pentru tineri (club), prezentarea valorilor sănătoase din muzică, producții proprii: casete video, casete audio... Se poate promova mai mult folosirea mass-media în pastorație: scenete, afișiere, folosirea în cateheze sau în diverse întâlniri a retroproiectorului, videoproiectorului, diafilmelor, filmelor religioase, înregistrărilor, casetelor religioase, afișelor, publicității, anunțurilor etc. Se poate acorda un mai mare interes pentru presa creștină (reviste, cărți, foi duminicale etc.). În acest sens trebuie valorizată în fiecare parohie Ziua Presei ca "o zi de cercetare a cugetului pentru toți catolicii, ca să vadă ce au făcut și ce mai au de făcut în sprijinul presei". În relațiile cu mass-media seculare trebuie folosite oportunitățile prin scriere de articole, intervenții la radio, televiziune etc.; a face ca mass-media sculare să devină prietenul nostru prin dezvoltarea de raporturi bune cu jurnaliștii; a lua atitudine, a scrie, a telefona, a ne exprima dezacordul atunci când faptele sunt denaturate. Trebuie descoperiți și formați jurnaliști din propriile comunități care să colaboreze cu revistele locale sau diecezane.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |