Sinodul diecezan
  Introducere
  Documente
  Structuri
  Itinerar
  Rugăciune
  Materiale
  Cateheze
  Schema
  teol.-pastorală
  Cartea
  sinodală
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 SINODUL DIECEZAN 

11. BISERICA ȘI MASS-MEDIA

I. CINE SUNTEM?

1. Contextul general

De-a lungul istoriei, Biserica a fost mereu deschisă față de mijloacele de comunicare și le-a folosit în activitatea sa de catehizare și evanghelizare, străduindu-se să adapteze mărturia evanghelică și mesajul său la formele culturale și la mijloacele de comunicare oferite de momentul istoric dat: pentru a transmite adevărurile de credință, Biserica a folosit încă de la începuturile sale arta figurativă - o demonstrează imaginile din catacombele din primele secole ale creștinismului -, a scris pe papirus și pergament, a inventat limbi și alfabete; în evul mediu reprezentațiile sacre au devenit o formă eficace de instruire religioasă și morală; în epoca Renașterii, picturile, frescele, mozaicurile din catedrale au păstrat vie comunicarea de tip religios; din secolul al XV-lea (era lui Gutenberg), Biserica se folosește cu eficiență de presă.

Însă, începând cu secolul al XIX-lea, când progresul științei și tehnicii revoluționează mijloacele de comunicare socială, Biserica adoptă diferite atitudini față de aceste mijloace.

Perioada de apărare a moralei

Atitudinea Bisericii la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea a fost caracterizată de un interes scăzut în ce privește folosirea mijloacelor de comunicare socială, și de o mare preocupare de natură morală, apologetică și conservatoare. Această neîncredere față de mijloacele de comunicare socială izvora, bineînțeles, dintr-o atitudine de prudență, și asta mai ales pentru că aceste mijloace erau folosite la început numai pentru divertisment, un divertisment care îndemna la imoralitate și desfrâu; pe lângă aceasta, mijloacele de comunicare socială erau adesea folosite împotriva Bisericii Catolice, criticând în mod deschis Biserica și lucrarea sa în lume. Astfel, Grigore al XVI-lea a fost primul care, prin enciclica Mirari vos (1832), a condamnat libertatea presei și a cerut ca presei proaste să i se opună o presă bună, catolică. Următorul papă, Pius al IX-lea, urmând linia predecesorului său, fondează în 1861 ziarul Osservatore romano.

Perioada socio-pastorală

Leon al XIII-lea este primul care recunoaște că ziarele au devenit o necesitate și apreciază contribuția presei la educarea maselor, iar Pius al XI-lea, cu enciclica Vigilanti cura (1936), dedicată în întregime cinematografiei, îndeamnă la o atitudine pozitivă de vigilență, și încurajează producțiile catolice și deschiderea de săli cinematografice catolice. Tot el, la 12 februarie 1931, se adresează Bisericii Universale de la microfonul postului de Radio din Vatican. Din cele 134 de documente ale pontificatului lui Pius al XII-lea, un sfert se referă la presă: Biserica se deschide din ce în ce mai mult spre mijloacele de comunicare în masă și recunoaște importanța lor în viața socială. Două din documentele pontificatului lui Pius al XII-lea se referă la teatru - sunt primele documente din magisteriul roman deschise spre teatru și actori -, altele la radio și televiziune, dar și la dreptul la informare. Cel mai important document al său este enciclica Miranda prorsus (1957), dedicată cinematografiei, radioului și televiziunii, și în care recunoaște radioul ca "dar al lui Dumnezeu", un factor de înțelegere și coexistență, vehicul de cultură și educație, de progres și bunăstare, dar nu uită să atragă atenția asupra ambivalenței lui morale.

După Cel de-al II-lea Război Mondial apar primele organizații catolice care se ocupă de mijloacele de comunicare socială: UNDA (Asociația Internațională Catolică pentru Radio și Televiziune), OCIC (Organizația Internațională Catolică pentru Cinema și Audiovizual) și UCIP (Uniunea Catolică Internațională pentru Presă - fondată în 1927, adună în jurul ei mii de ziariști, editori de ziare și reviste, profesori de jurnalistică și alte mijloace de comunicație socială) - la sfârșitul anului 2001, UNDA și OCIC vor fuziona, formând asociația SIGNIS - Asociația Internațională Catolică pentru Comunicații.

Inter mirifica

Conciliul Vatican II, atent la problemele omului modern, ia în considerare problema comunicării și dezvoltă reflecția sa asupra acestei teme în constituția pastorală Inter mirifica (4 decembrie 1963). Este pentru întâia oară când un conciliu ecumenic discută pe tema mijloacelor de comunicare socială, publicând în cele din urmă un document oficial. Cu acest decret este creată, totodată, și terminologia bine cunoscută astăzi de "comunicare socială".

Biserica, prin acest decret vede în mijloacele de comunicare socială un bine și un dar pe care Dumnezeu îl face omului. Conciliul invită, apoi, la căutarea unor soluții pentru rezolvarea problemei formării în vederea folosirii conștiente a acestor mijloace, pentru a le adapta, apoi, la situațiile și formele diferite de apostolat. Din punct de vedere moral, mijloacele de comunicare socială pot ajuta Biserica în efortul său de a apăra demnitatea și valorile persoanei umane. Tot prin acest document se stabilește și celebrarea unei Zile Mondiale a Comunicațiilor Sociale (la 6 mai 1967 este celebrată Prima Zi Mondială a Comunicațiilor Sociale) și se propune înființarea unei comisii internaționale pentru mijloacele de comunicare socială. Astfel, în aprilie 1964, papa Paul al VI-lea creează, prin motu proprio In fructibus multis, o comisie pentru comunicațiile sociale, care din 28 iunie 1968 devine Consiliul Pontifical pentru Comunicațiile Sociale.

Communio et progressio

În decretul conciliar Inter mirifica, la nr. 23 se cerea publicarea unei instrucțiuni pastorale pentru aplicarea principiilor conciliare și a normelor referitoare la mijloacele de comunicare socială. Instrucțiunea a fost elaborată de Comisia Pontificală pentru Comunicații Sociale și publicată de papa Paul al VI-lea la 27 mai 1971 cu titlul Communio et progressio. Acest document este considerat magna charta a comunicațiilor sociale catolice, fiind caracterizat de o abordare mai pozitivă, profesională și concretă a comunicării: scopul comunicării este acela de a crea comuniune, iar mijloacele de comunicare trebuie să fie folosite pentru a mări comunicarea și comuniunea dintre oameni. În plus, sunt indicate modelele teologice la care pot și trebuie să apeleze creștinii în comunicarea socială: primul model este comunicarea-comuniunea trinitară; al doilea, comunicarea-comuniunea Cuvântului întrupat; al treilea model îl constituie Isus Cristos, comunicator perfect.

Perioada postconciliară

În perioada postconciliară, Biserica, prin documentele publicate de Consiliul Pontifical pentru Comunicații sociale, dar și prin mesajele de la Ziua Mondială a Comunicațiilor Sociale, continuă să fie preocupată de problema morală pe care o ridică folosirea mijloacelor de comunicare socială - ultimele documente al Consiliului Pontifical pentru Comunicațiile Sociale vizează etica în publicitate (1997), etica în comunicațiile sociale (2000) și etica în internet (2002). Însă este subliniat și aspectul pastoral și se afirmă că Biserica, astăzi, nu mai poate face abstracție de mijloacele de comunicare socială: Biserica trebuie să vorbească omului de astăzi folosind limbajele actuale pentru a transmite adevărurile de credință și valorile morale creștine.

Se pune, totodată, accent și pe formarea preoților și a laicilor care lucrează în domeniul comunicațiilor sociale, în vederea unei folosiri cât mai corecte a mijloacelor de comunicare (cf. Orientări pentru formarea viitorilor preoți în ce privește mijloacele de comunicare socială, Congregația pentru Educația Catolică, 1986).

Însă ceea ce aduce nou Biserica în ultimii ani în raportul ei cu mass-media este aspectul ambivalent: astăzi, nu doar mijloacele de comunicare socială - presa, radioul, audiovizualul, internetul - sunt prezente în Biserică, dar Biserica însăși este prezentă în aceste mijloace. Astfel, mass-media nu mai este doar un canal prin care Biserica transmite mesajul său, dar devine un loc, un spațiu în care aceasta se întâlnește cu omul de astăzi.

 

2. Mass-media în Moldova

Până la începutul secolului XX

Și în Moldova mijloacele de comunicare au fost folosite din plin în decursul secolelor. Picturile din biserici, reprezentările teatrale, spectacolele de Crăciun, de Paști sau cu ocazia marilor sărbători etc. - Biserica din Moldova le-a folosit în misiunea ei de a predica evanghelia.

Citim, de exemplu, în Codex Bandinus (1646) cum copiii comunității din Iași în ziua Bobotezei au prezentat în fața domnului Moldovei, Vasile Lupu, un spectacol de poezii în limba latină. Domnul a apreciat ceea ce au făcut copiii.

De asemenea, misionarii au scos diferite cărți, de mare ajutor în munca lor pastorală. Pentru pastorația în limba română, începând cu secolul al XVII-lea, se cunosc mai multe texte în limba română: catehisme, predici, cărți de rugăciuni, gramatici, dicționare, broșuri pentru dascăli, manuale pentru școlile parohiale... Datorită costului ridicat al tipăririi cărților și pentru faptul că cei mai mulți nu știau să scrie și să citească, acestea nu erau destinate unui public larg.

Iată câteva dintre ele: Tatăl nostru de Luca Stroici (1593); Catehismul lui Gasparo da Notto (1644); Catehismul lui Vito Piluzio (1677); Catehismul și Evangheliile duminicale de peste an de Felix Anton Zauli (1716); Catehismul lui Silvestro d'Amelio (1719) - catehism cu 82 de foi scrise în italiană și română; Conciones latinae-muldavo, scrise de Silvestro d'Amelio (1725) - 85 de predici latino-române; Două predici din a doua jumătate a secolului al XVIII-lea; Gramatica și dicționarul lui Francesco Maria Madrelli (1742); Gramatica, dicționarul și catehismul lui Francantonio Minotto (1775); Rugăciunile de dimineață (1776); Diverse materie în lingua Moldava (ghid de conversație italian-român); Un Evangheliar, un catehism, un dicționar, diverse dialoguri, litanii, rugăciuni și imnuri de Lorenzo Placido Porcelli (sfârșitul secolului al XVIII-lea); Mai multe predici (1800); Cinci manuscrise (sfârșitul secolului al XVIII-lea și începutul secolului al XIX-lea) - predici, catehism, rugăciuni, dicționar de Antonio Maria Mauro, Michele Sasiano di Nocera da Pagani, Vincenzo Gatti etc.; O gramatică și un dicționar (1823) de Antonio Maria Sciacca; Abecedar pentru învățătura pruncilor catolici din Principatul Moldovei (1648); Katekismul krestinesk (1848) - de notat că înaintea textului este următoarea dedicație: "Katekismul Kreștinesk pentru daco-romano-catolici și mai ales pentru cei ce frecventează școalele"; Antonio de Stefano scrie: Kalea krucii, ascultarea sfintei Liturghii și metodul de a face o cuviincioasă mărturisire și spre a lua cu vrednicie sf. Komunicătură; Katekismu kreștinesku (1857); Explicațiuni evanghelice (2 vol. 1858 și 1859); Rugăciuni către Dumnezeu și imnuri sacre (1886) etc. (cf. Emil Dumea, Cărți și reviste catolice românești în Moldova, Sapientia, 2002).

Mai notăm la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea apariția unor cărți și manuale utile pentru dascăli, preoți sau credincioși.

Iată câteva: Catehismul pentru catolicii din Moldova, Iași, 1885; Călăuza creștinului, Iași, 1885; Mic catehism pentru catolicii din Moldova, Iași, 1885; Prescurtare de istoria sacră, Iași, 1901?; Imitațiunea lui Cristos, Iași, 1902; Iubirea Macii Domnului, 1903; Istoria Vechiului și Noului Testament, 1904; Noua metodă pentru a învăța cu înlesnire limba italiană, Galați, 1904; Gramatica italiană, Roman, 1905; Calea cerului (mai multe ediții); Novenă către sfânta Fecioară a Rozariului, 1910; Manualul dascălului, Iași, 1908; Catehismul catolic, cu o prescurtare a istoriei Bisericii pentru tineri și adulți de I Deharbe, Iași, 1908; Sus inimile, colecție de cântece religioase, Bacău, 1914 etc.

 

Înainte de 1989

La 27 iunie 1884, papa Leon al XIII-lea a înființat Episcopia de Iași numind primul episcop în persoana lui Nicolae Iosif Camilli.

Istoria presei catolice în Dieceza de Iași este plină de frământări, cunoscând perioade de liniște și de tăcere. Ea este istoria câtorva generații de creștini, un reflex al frământărilor prin care a trecut țara însăși.

Problema presei s-a pus de timpuriu. Astfel, în perioada 1903-1911 apare "Calendarul catolic", viitorul Almanah "Presa Bună" (1913-1916; 1919-1948). În prima perioadă a existenței episcopiei se tipăresc din când în când cărți la diferite tipografii din Bacău, Iași etc. În 1916 este publicat proiectul de statut al Societății Catolice Presa Bună; în 1924 are loc deschiderea Bibliotecii Presa Bună, devenită Institutul Presa Bună (1926) sau Editura Presa Bună. Editura "Serafica" a fost înființată în anul 1924 la Hălăucești. Până în 1913 nu era în Moldova nici o revistă catolică. În anul acesta apar la Iași Lumina creștinului (1913-august 1916; 1919-1943; 1944-1948 - numere sporadice) și la Săbăoani Viața (aprilie 1913-august 1916; septembrie 1918-1944). Mai târziu văd lumina tiparului Aurora franciscană (Huși: 1918-1920; 1921-1927; 1938-1944), Sentinela catolică (Iași: 1921-1934), Curierul Parohiei Catolice din Galați (1925-1930), Cruciada noastră misionară (suplimentul revistei Viața: 1929), Revista noastră (Iași: 1932) etc. În perioada 1913-1948 apare Almanahul Viața.

Învățarea adevărurilor fundamentale ale credinței, modalitatea de a trăi aceste adevăruri, relațiile cu semenii, știri din Biserică și din lume, vieți de sfinți etc. - constituie conținutul publicațiilor catolice din Moldova. "Primul areopag al lumii moderne", presa catolică, are menirea să contribuie la răspândirea și întărirea împărăției lui Dumnezeu. Rolul ei este aproape același ca al preotului care predică evanghelia și îi ajută să crească pe cei ce au primit-o.

 

a) Editura Presa Bună

În 1915 se întemeiază Biblioteca Populară Catolică. În septembrie 1916 este publicat proiectul de statut al Societății Catolice Presa Bună, care are ca scop tipărirea și răspândirea scrierilor religioase. Din asociație fac parte: pr. Mihai Robu, pr. D. Ulivi, pr. Anton Gabor, pr. Anton Romila. În 1924 are loc deschiderea Bibliotecii Presa Bună.

În 1926 este cumpărată o mașină de tipărit. La 31 octombrie 1926 este finalizată construirea sediului Tipografiei și a Atelierului "Presa Bună" sub patronajul sfintei Tereza a Pruncului Isus. Așa cum reiese din "Actul constitutiv al Institutului «Presa Bună» din Iași", dat de către episcopul Mihai Robu în ziua de 27 februarie 1928, "scopul Institutului «Presa Bună» este editarea și răspândirea scrierilor bune cu conținut atât religios, cât și profan".

În februarie 1930 sosește din Germania o nouă mașină de tipărit dând posibilitatea de a publica mai multe cărți.

Activitatea editurii cunoaște perioade prolifice, când sunt tipărite într-un tiraj mare reviste și cărți religioase și nu numai, dar cunoaște și perioade de tăcere impuse de război și de instalarea la putere a regimului comunist, când, pe o perioadă de 45 de ani, Editura și Tipografia "Presa Bună" își încetează activitatea.

Din anul 1924, o dată cu deschiderea Bibliotecii "Presa Bună", se tipăresc peste 100 de cărți și broșuri, care apar în serii precum "Istorioare morale" (multe traduceri din opera lui Cristofor von Schmidt), "Religioasă", "Viețile sfinților".

Tot în prima perioadă de activitate editura a mai scos și Almanahul "Presa Bună", precum și alte titluri, printre care valorosul dicționar al prof. August Scriban.

 

b) Editura Serafica

Editura "Serafica" a fost înființată în anul 1924 la Hălăucești de către Provincia Fraților Minori Conventuali din Moldova. A funcționat cu sediul la Hălăucești (Iași), Bacău și Săbăoani (Neamț), tipărind un număr de 78 de cărți (cf. pr. Iosif Simon, Franciscanii minori conventuali, Ed. "Serafica", 39, Bacău, 1998, 219-251).

După Cel de-al II-lea Război Mondial, Editura "Serafica" își încetează activitatea din cauza distrugerii tipografiei. Timp de 42 de ani (1948-1990) nu a mai fost tipărită nici o carte.

 

c) Revista Lumina creștinului

În anul 1908, un comitet în frunte cu pr. Iosif Malinovski, a lansat un apel pentru scoaterea unei reviste: "Foaia catolică". Deoarece pentru abonamente nu s-au înscris decât 213 persoane, publicarea revistei nu a fost posibilă. În decembrie 1912, pr. dr. Anton Gabor, recent întors de la studii, voind să continue ideea tipăririi unei reviste, s-a adresat preoților și credincioșilor din Diecezele de Iași și de București. Nu a primit decât 18 cereri pentru abonament. A pornit la drum, pe cheltuiala proprie. Astfel, în ianuarie 1913, cu aprobarea și binecuvântarea episcopului Nicolae Iosif Camilli, scoate primul număr din "Lumina creștinului", în 16 pagini, format mic. Cele 2.000 de exemplare au fost expediate părinților parohi și unor credincioși.

La 3 mai 1915, colaboratorii, revista și cititorii ei primesc din partea papei Benedict al XV-lea binecuvântarea apostolică.

Ca al 45-lea organ al Apostolatului Rugăciunii, "Lumina creștinului" avea scopul de a instrui pe credincioși în cele religioase și de a le face cunoscută viața catolică din celelalte părți. De ce "Lumina creștinului"? În articolul program din numărul 1 pe anul 1913 este notat:

"Lumina voiește să fie pentru toți, adică să propovăduiască pe înțelesul tuturor adevărurile aduse nouă de Isus Cristos; să înlesnească totodată răspândirea acelui foc dumnezeiesc despre care vorbește el însuși: «Foc am adus din cer pe acest pământ și ce voiesc altceva decât să se aprindă». Lumină veșnică fie și prin aceea că va aminti evenimentele mai însemnate din lumea catolică, care sunt în stare să ne întărească în credința noastră".

În august 1916 revista și-a întrerupt activitatea din cauza războiului. Reluată în ianuarie 1919, a continuat să apară regulat până în 1944.

Răsfoind paginile vechi ale revistei, întâlnim articole doctrinare istorice, pastorale ale episcopilor, vieți de sfinți, cronici despre evenimente bisericești, articole despre misionari, poezii religioase, recenzii de cărți, evenimente din viața Bisericii greco-catolice. Este promovată evlavia către preasfânta inimă a lui Isus.

Încă de la început, în atenția publicației au intrat marile evenimente ale lumii, în special cele ale Bisericii: Acțiunea Catolică, activitățile pentru promovarea păcii, evenimentele religioase din Vatican și din întreaga lume, greco-catolicii, viața locală, problemele pe care le ridicau unele orientări filozofice și social-politice greșite (modernismul, liberalismul, și mai ales comunismul).

Pentru a aduce un plus de lumină în ultimele probleme enunțate, pr. Anton Gabor scoate în 1921 Sentinela catolică, supliment al revistei "Lumina creștinului". Ea a apărut lunar, în patru pagini format ziar, explicând pe înțelesul tuturor diverse probleme: Concordatul României cu Sfântul Scaun (1927), divorțul, schismele, Biserica Catolică în lumina adevărului etc. În 1935 Sentinela catolică - între timp își schimbase denumirea în Dacia creștină - fuzionează cu "Farul nou" (1934-1940) din București, dând acestui ziar posibilitatea să se dezvolte mai bine.

Alături de pr. dr. Anton Gabor, la "Lumina creștinului" lucrează pr. Mihai Robu și mai apoi poetul pr. Dumitru Andrieș. Printre colaboratori se găsesc: pr. Petru Tocănel, pr. N. Cancel, pr. Iacob Ferenț, Roumald Souran, Iosif Frollo, Mia Frollo, pr. Iosif Ghiuzan, pr. dr. Iosif Petru Pal, pr. Felix Wiercinski, pr. Ioan Mărtinaș, pr. Dumitru Matei, Emanuel Florens, Zoe Hașdeu, Charlotte Sibi, Iosif Naghiu.

Revista este apreciată și de autoritățile bisericești din alte dieceze: arhiepiscopul de București, Raimund Natzhammer (1905-1924), nunțiul apostolic, Francisc Marmaggi, episcopul de Cluj, Iuliu Hossu, episcopul Traian Frențiu, episcopul Gustav Carol Majlath.

Monseniorul Anton Gabor a condus revista până în anul 1936, mai puțin în anul 1928 când îl găsim ca redactor pe pr. Iosif Ghiuzan. După ce Mons. Anton Gabor a trecut la Domnul, în anul 1936, revista a fost redactată de pr. Petru Pal. Revista are acum 1.500 de exemplare. Din decembrie 1937, la conducerea ei, a venit pr. Constantin Hausner până în septembrie 1939, când a fost înlocuit de pr. Ion Balan. Din 1941 redactor al revistei este pr. dr. Herghelegiu până în 1945. Acum își dublează numărul de pagini. A urmat pr. Gaspar Bachmeier (1945-1948).

Până în 1927 revista este tipărită la diferite tipografii din oraș. Luând ființă Institutul "Presa Bună", de la 1 ianuarie 1927, revista începe să fie tipărită la Tipografia "Presa Bună".

În februarie 1930 sosește noua mașină de tipar din Germania. Cheltuielile mari care s-au făcut cu acest prilej îl determină pe părintele Anton Gabor să facă mereu apel la credincioși pentru susținerea presei:

"Faceți ceva pentru presă! Ascultați glasul timpului! (...) La foarte multe se gândesc (creștinii): la clopote, la icoane, la zugrăvirea bisericilor și altele, dar la susținerea presei catolice nu. Cu toate acestea un ziar catolic poate face atâta bine... Și mai ales în aceste vremuri, când necredința caută pe toate căile să răpească comoara din inimile celor credincioși, noi trebuie să avem o îndoită grijă de această presă catolică și printr-însa să întărim în credință pe cei șovăitori... Să deschidem deci ochii înainte de a sosi prăpădul imoralității, care amenință populațiunea catolică, ca și pe celelalte, și să dăm un puternic sprijin acestei prese" (Lumina creștinului 1932, 157-159).

Ultima duminică din luna octombrie a anului 1934 - era ziua de 28 care coincidea cu sărbătoarea lui Cristos, Rege - a fost aleasă ca Ziua Presei, "o zi de cercetare a cugetului pentru toți catolicii, ca să vadă ce au făcut și ce mai au de făcut în sprijinul presei", o zi pe care Mons. A. Gabor o vrea

"generalizată în toată țara și sărbătorită cu deosebit interes prin festivaluri, expoziții de cărți și reviste, împărțiri de cataloage, reclame etc. pentru ca să se deștepte cât mai mult interesul credincioșilor" (Lumina creștinului 1934, p. 156-157).

În 1935, pe lângă faptul că apare "un puternic ziar catolic la București" (rezultat din unirea "Daciei creștine" de la Iași cu "Farul nou" de la București), se deschide și o tipografie catolică cu același nume - "Presa Bună" - la Chișinău, "care voiește să fie și în acel oraș o instituție de cultură creștinească și românească". La începutul anului 1936 mai sunt încă dificultăți cu punerea în funcție a acestei tipografii fiind nevoie de "literă rusească și românească precum și de alte mașini mici etc."

În primăvara anului 1944, din cauza războiului, tipografia de la Iași este dusă în Transilvania. Se încearcă mai întâi tipărirea revistei la alte tipografii la trei luni o dată

În numărul din ianuarie, februarie, martie 1945 din Lumina creștinului, editat la "Presa Bună", dar tipărit la Tipografia "Progresul" din Iași, este prezentată starea Institutului "Presa Bună" în anul 1944 în acești termeni:

"Tipografia noastră nu mai este la Iași. Când (...) era aprovizionată cu de toate, atunci când se tipărea în 20.000 de exemplare catehismul prescurtat, o carte de rugăciuni a sfântului Anton, revista Lumina creștinului, număr festiv pe aprilie, cu un bogat material ilustrat în cinstea Excelenței sale Mons. Mihai Robu, care împlinea la 10 aprilie 60 de ani, și o serie de tipărituri noi aveau să intre în lucru, evenimentele au zădărnicit toate, atunci începu exodul. Situația aceasta ne-a silit să tipărim la alte tipografii calendarul nostru pe anul 1945. Lipsiți de fonduri n-am mai fost în stare să tipărim almanahul obișnuit al "Presei Bunei" pe 1945. Iar acum, dacă am reușit să scoatem revista noastră Lumina creștinului cel puțin la trei luni o dată, ne costă foarte scump".

Între timp evenimentele evoluează. Numere sporadice apar până în 1948. În decembrie 1948, autoritățile comuniste au procedat la naționalizarea și confiscarea Tipografiei Presa Bună, lucru adus la cunoștința Episcopiei de Iași de Domeniul Bunurilor Episcopiei Române-Unite Beiuș la 20 ianuarie 1949.

La 15 ianuarie 1949, Editura și Tipografia "Presa Bună" precum și "Lumina creștinului" au fost radiate din oficiu din registrul Camerei de Comerț Iași "din lipsă de activitate".

Pentru editură ca și pentru "Lumina creștinului" începe perioada de tăcere. Comuniștii se instalaseră de-a binelea. Erau mulți preoți închiși. Cea mai mare parte a bunurilor Bisericii au fost confiscate. Cenzura și securitatea erau la ele acasă. Mulți râvneau după o publicație religioasă. Exista o adevărată foame după cuvântul scris, dar cine s-o potolească? A rămas doar forma transmiterii lui din gură în gură sau cititul pe ascuns a vechilor publicații ascunse cu grijă prin poduri sau în lăzi mari. În afara calendarului de perete și a cărților de rugăciuni nu se putea publica nimic.

 

d) Revista Viața

Paralel cu încercarea de editare a Luminii creștinului, la Săbăoani, jud. Neamț, în 1912 preotul Iosif Tălmăcel, OFMConv., a lansat ideea înființării unei reviste sau a unui jurnal pentru catolicii din Săbăoani. După ce au discutat cu cei în drept și au analizat posibilitățile materiale, la 14 aprilie 1913 preoții Grațian Carpați și Iosif Tălmăcel au publicat primul număr al buletinului Parohiei Catolice din Săbăoani: Viața. Cu privire la programul revistei, părintele Carpați scrie:

"M-am hotărât să scot la iveală o broșură cu numele «Viața», buletin al Parohiei Catolice din Săbăoani, care, precum arată și titlul, va cuprinde toate cele ce privesc pe un creștin adevărat și pe un cetățean în viața de toate zilele. În acest buletin, care va apărea din când în când, se vor trata toate acele chestiuni practice care interesează parohia noastră. Și iată în puține cuvinte programul ce ne-am propus a desfășura cu ajutorul lui Dumnezeu: «Vom căuta din răsputeri ca poporul nostru să aibă o viață sufletească cât se poate mai fericită»".

Revista a apărut neîntrerupt până în 1944 (exceptând perioada 1 septembrie 1916 - 1 septembrie 1918); numărul din martie 1944 apare la Săbăoani, iar numărul combinat aprilie-mai la Beiuș.

În cele peste 8.000 de pagini tipărite revista a tratat printre altele despre viața unor sfinți, instrucțiuni despre sărbătorile ce se apropiau, sfaturi gospodărești, dialoguri morale, poezii, anunțuri ce interesau parohia, îndemnuri patriotice, mici istorioare, conferințe catehetice, vieți de misionari, subiecte despre franciscani etc.

Principalii colaboratori au fost: pr. Iosif Tălmăcel, pr. Bonaventura Morariu, pr. Dominic Neculăeș, pr. Ion Gârleanu, pr. Grațian Carpați, Ulderic Cipolloni, pr. Anton Bișoc, pr. Ioan Ladan (1930), pr. Alois Herciu. Revista apare mai întâi la Săbăoani și se tipărește la firma fraților Rothenberg, la Roman. Apoi își are sediul la Răducăneni, Hălăucești, Huși, Bacău (1920) și Faraoani, iar după 1921 revine la Hălăucești, apoi la Bacău (1930-1932) și din mai 1932 la Săbăoani. Schimbarea sediului a depins de locul unde era principalul ei redactor, pr. Iosif Tălmăcel.

Cu toate că revista avea un caracter local, ea a fost apreciată de mulți preoți, care au cerut să o primească și chiar să publice unele articole. De aceea ea nu a mai păstrat caracterul de buletin al Parohiei Săbăoani, ci s-a numit buletin parohial catolic având un caracter mult mai larg. Revista a putut fi scoasă lunar într-un număr mare de exemplare și cu mai multe pagini.

 

e) Alte publicații

În iunie 1925 pr. Ulderic Cipolloni scoate primul număr al Curierului Parohiei Catolice din Galați. Majoritatea articolelor erau traduceri sau prelucrări din autori străini, dar apar și explicații la lecturile biblice, despre sfântul Anton și sfântul Francisc, rubrici ca "Ideile lui Toader" (explicații la unele probleme teologice), "Păcatul modern", "Jos cu moda deșănțată". Revista apare până în decembrie 1930. Printre colaboratori și redactori: pr. Ulderic Cipolloni, pr. Bonaventura Morariu, pr. Ioan Duma etc.

La 29 ianuarie 1929, episcopul Robu a aprobat suplimentul revistei Viața, intitulat Cruciada noastră misionară, "menit a trezi - după cum scrie episcopul Robu - interesul pentru misiuni printre catolicii noștri din România și a-i îndemna la apărarea misiunilor". În 1931, același episcop a aprobat apariția publicației Asociației Copiilor și Tinerilor Catolici din Iași intitulată Revista noastră, coordonată de parohul Dumitru Romila. În cuvântul adresat copiilor din asociație, preotul D. Romila scria:

"Revista aceasta e numai pentru voi, căci ea va fi călăuza asociațiilor tinerești dornice de bine și progres. (...) În asociație ne vom îngriji ca educația voastră bună să aducă bucurie și foloase tuturor celor care trăiți împreună, iar pentru ca îndemnurile ce le veți primi la «asociație» să nu fie uitate vă dăm ca tovarăș revista noastră, în care veți găsi sfaturi bune, exemple și povestiri folositoare".

Pentru promovarea misiunilor, pr. Ion Gârleanu a scos revista Micul misionar, cu o viață la fel de scurtă ca și cea de la Iași.

În septembrie 1918 pr. Iosif Tălmăcel scoate la Huși Aurora franciscană, curierul terțiarilor franciscani din România (patru pagini la început, apoi mai multe), cuprinzând problemele care privesc acest ordin, idei pentru meditație, viața unui sfânt franciscan, știri și sfaturi practice. În 1920 se multa la Faraoani unde încetează să mai apare; apare din nou în anul următor până în februarie 1927. La 7 februarie 1937 episcopul Robu a aprobat reluarea publicării revistei; reapare în martie 1938 și încetează definitiv în primăvara lui 1944.

În 1938, ep. Mihai Robu a permis apariția la Cernăuți a ziarului Katolische Volkswacht condus de un comitet coordonat de pr. Iosif Luczko și Gh. Goebel, directorul Orfelinatului Catolic-German "Iosefinum". Ziarul apăra interesele spirituale ale credincioșilor catolici din Bucovina, în număr de 60.000, ferindu-i totodată de curentele subversive bolșevice sau național socialiste și întărindu-le sentimentele de dragoste față de regatul României și față de Biserica Catolică.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat