|
Biserica lui Cristos care este în Moldova I. CINE SUNTEM?
Biserica lui Cristos care este în Moldova Păstorii Diecezei de Iași Primul episcop al Diecezei de Iași, Nicolae Iosif Camilli, s-a născut la Monterubbiano, în regiunea Marcchia din Italia, în ziua de 23 aprilie 1840. În anul 1873 a venit în Moldova, unde a lucrat timp de opt ani ca simplu misionar în orașul Iași. Aici a activat ca duhovnic și capelan al călugărițelor de la "Notre Dame". Totodată se ocupa și de catehizarea elevilor de la școala călugărițelor. La data de 16 septembrie 1881, papa Leon al XIII-lea îl numește episcop titular de Mosynopolis și vizitator apostolic al Moldovei, iar la 27 iunie 1884, a fost numit episcop de Iași. Sarcina principală pe care i-a încredințat-o papa Leon al XIII-lea a fost aceea de a ridica un cler indigen pentru pastorația catolicilor de la răsărit de Carpați, ceea ce impunea înființarea unui seminar diecezan. Astfel, la 29 septembrie 1886, episcopul Camilli deschide seminarul pentru care a luptat atât de mult, împlinind astfel sarcina principală pe care i-o încredințase papa Leon al XIII-lea. În sfârșit avea convingerea că, prin ajutorul lui Dumnezeu, Dieceza de Iași își va avea proprii preoți indigeni, care, cunoscând limba și obiceiurile locale, vor putea desfășura o activitate mult mai bogată în tânăra Dieceză de Iași. Însă toate cheltuielile pentru întreținerea și funcționarea seminarului erau suportate de episcopie, deoarece seminariștii proveneau din familii sărace, care nu aveau posibilitatea să-i întrețină pe cei din seminar, episcopul Camilli făcând o călătorie lungă prin Europa în anul 1890, în speranța găsirii fondurilor necesare pentru menținerea acestei "inimi" a diecezei la care ținea nespus de mult. Principalele linii ale episcopatului său au fost: în primul rând deschiderea unui seminar în vederea formării unui cler indigen, editarea unui catehism pentru catolicii din Moldova, ridicarea de noi biserici, grija pentru viața duhovnicească a preoților, strânsa legătură cu Scaunul Apostolic, orientarea pietății credincioșilor către sfânta Fecioară Maria prin recitarea sfântului Rozariu, vizita canonică pastorală, reorganizarea diecezei etc. Episcopul a susținut și a cerut tuturor preoților din Moldova ca limba română să fie folosită în pastorația credincioșilor, mai ales acolo unde erau catolici de naționalități și limbi diferite. Limba română urma să fie folosită atât în educația creștinească a copiilor și adulților, cât și în recitarea rugăciunilor în biserici. În urma mai multor neînțelegeri cu clerul franciscan, la 10 mai 1894 episcopul Camilli a demisionat de la conducerea Diecezei de Iași. Înainte însă de a părăsi Moldova a ținut foarte mult ca primii elevi ai seminarului să fie hirotoniți subdiaconi. Acest eveniment a avut loc la 20 noiembrie 1894, fiind hirotoniți nouă subdiaconi. După două zile de la acest eveniment seminariștii au pregătit o frumoasă serbare episcopului Camilli, pentru a-i arăta dragostea pe care o aveau față de dânsul. După aceste evenimente, a stat la Roma la dispoziția Scaunului Apostolic timp de 10 ani. A fost numit episcop de Gadara in partibus la 25 decembrie 1895, iar la 25 februarie 1901, papa Leon al XIII-lea îl numește arhiepiscop titular de Tomis. După plecarea episcopului Dominic Jaquet, papa Pius al X-lea îi încredințează pentru a doua oară conducerea Episcopiei de Iași, la 30 august 1904. După demisionarea episcopului Camilli a fost numit administrator apostolic al Episcopiei de Iași pr. Caietan Liverotti (10 mai 1894 - 8 ianuarie 1895). Acesta s-a născut în localitatea Loro Malleane din Italia, la 1 septembrie 1840. După ce a fost hirotonit preot a fost trimis misionar în Moldova, activând 38 de ani la Văleni și Săbăoani. După numirea episcopului Jaquet ca titular al Episcopiei de Iași, pr. Liverotti a fost numit vicar general al acestuia, însă a continuat să activeze la Săbăoani, unde a murit la 26 iulie 1902. Dominic Jaquet s-a născut în Elveția la Crolley, în ziua de 31 octombrie 1843. A fost sfințit preot în anul 1866 la Colegiul "Sfântul Mihail". În viața preoțească s-a distins ca fiind un preot sfânt, cărturar și larg văzător. După o perioadă de 16 ani de activitate preoțească a intrat în Ordinul Franciscanilor Conventuali din Elveția, fiind numit secretar și asistent al superiorului provincial din Elveția. Totodată a fost superior al Mănăstirii Franciscane Conventuale din Fribourg și profesor la Universitatea din același oraș. După demisionarea episcopului Camilli, papa Leon al XIII-lea îl numește episcop de Iași la 8 ianuarie 1895, fiind consacrat la Roma în ziua de 10 martie 1895. Înainte de acest eveniment, în ziua de 25 ianuarie același an a fost primit cu mare bucurie de clerul și credincioșii Diecezei de Iași. După consacrarea episcopală a trimis o scrisoare pastorală clerului și credincioșilor săi asigurându-i că se va strădui să învețe limba și obiceiurile moldave. Reîntors în țară, și-a ales drept colaboratori pe pr. Daniel Pietrobono, pe care-l numește vicar general și pe pr. Iosif Malinovski, pe care îl numește secretar. Printre obiectivele sale principale a fost și reglementarea Provinciei Ordinului Franciscan. Deși au lucrat în Moldova încă din secolul al XIII-lea, misionarii franciscani nu au fost constituiți într-o provincie regulară în Moldova decât în anul 1895. Printr-un decret al Congregației "De Propaganda Fide", papa Leon al XIII-lea transformă în 1895 Misiunea Fraților Minori Conventuali din Moldova în Provincie regulară, cu dreptul de a-și întemeia instituțiile prescrise de constituțiile ordinului, pentru formarea unui cler indigen franciscan. Însuși episcopul Dominic Jaquet a cerut papei Leon al XIII-lea și a insistat ca să se înființeze și un seminar franciscan pentru a satisface diferitele vocații preoțești care se nășteau în tânăra Dieceză de Iași. Obținând aprobarea papei, în vara anului 1897, pr. Daniel Pietrobono, superiorul provincial, a înființat Seminarul Franciscan. Totodată episcopul, în urma decretului din 26 iulie 1895, a reglementat reședințele parohiale ale preoților franciscani: Adjudeni, Bacău, Călugăra, Faraoani, Galați, Hălăucești, Huși, Prăjești, Săbăoani și Târgu Trotuș. O altă instituție fondată de episcopul Jaquet a fost și Colegiul "Cipariu", deschis la Iași la 15 septembrie 1895. În 1901 începe construirea, lângă grădina Copou, a unui edificiu mai corespunzător cerințelor timpului, în care urma să funcționeze acest institut și un gimnaziu particular. În vederea realizării acestui proiect s-au făcut eforturi mari, deoarece, după desființarea acestei instituții, în clădirea de pe Copou s-a mutat Seminarul Catolic în ziua de 18 iunie 1907. De aceea, episcopul Jaquet poate fi considerat al doilea fondator al Seminarului Catolic din Iași. Printre alte școli deschise de episcopul Jaquet, pentru a ridica nivelul de cultură al catolicilor din Moldova, a fost și Școala Sistematică pentru pregătirea dascălilor de la Hălăucești, pentru care s-a construit o clădire specială lângă vechea casă parohială. În această școală s-au format și au învățat numeroși dascăli, care au cristalizat muzica bisericească românească. De asemenea, episcopul Jaquet a învoit deschiderea la Iași a Școlii Apostolice, o casă pentru candidații Societății lui Isus. Episcopul Jaquet a avut meritul de a intermedia reconcilierea regelui Carol I (1866-1914), care, fiind catolic, s-a căsătorit cu o luterană fără a primi dispensă. În urma nenumăratelor discuții cu acesta, episcopul Jaquet a reușit să obțină reabilitarea sa bisericească. Trebuie amintite, de asemenea, meritele deosebite ale episcopului în privința redeschiderii problemei Concordatului dintre Sfântul Scaun și Statul Român, alcătuind chiar un proiect de Concordat în 16 articole etc. Analizând aceste înfăptuiri ale episcopului Dominic Jaquet se poate aprecia personalitatea științifică a acestui episcop elvețian. Chiar de la venirea sa în România episcopul Jaquet a avut ca grijă principală aceea de a ridica nivelul de cultură al credincioșilor catolici din această parte a Europei. Probabil, dacă ar fi dăinuit aceste școli și colegii, nivelul cultural al Moldovei ar fi fost cu mult mai înaintat. Fiind un intelectual cu vederi și perspective îndepărtate, episcopul Jaquet nu a fost înțeles nici de colaboratorii săi cei mai apropiați. Din această cauză a trebuit să demisioneze de la conducerea Episcopiei de Iași, la 31 martie 1903. Cererea sa a fost aprobată abia la 30 iulie 1903. O dată cu plecarea sa, aceste instituții și-au pierdut entuziasmul inițial și treptat au fost desființate. După demisie, el s-a retras în Elveția, unde a fost numit arhiepiscop titular de Salamina, predând literatura creștină la Universitatea din Fribourg până în anul 1908, când a fost chemat la Roma în Colegiul Internațional al Ordinului Franciscan. A murit la 3 februarie 1931 la Roma, în vârstă de 88 de ani. După demisia episcopului Jaquet, conducerea Episcopiei de Iași i-a fost încredințată pr. Iosif Malinovski (30 iulie 1903 - 30 august 1904), fost secretar al episcopului, în calitate de administrator apostolic "ad beneplacitum". Pr. Malinovski s-a născut la 11 februarie 1857 în satul Cordun, lângă Roman. A urmat studiile teologice la Innsbruck și a fost hirotonit preot în anul 1881. S-a reîntors apoi în Moldova unde a lucrat în diferite parohii, iar după înființarea Episcopiei de Iași a fost secretar al episcopilor Camilli și Jaquet. Prin circulara nr. 290 din 7 iunie 1904 pr. Malinovski face cunoscut clerului diecezan obligațiile clericale pe care le-au luat înainte de hirotonire, în special cele privind sistemul de administrare colectivă a bunurilor parohiale. Acest lucru i-a plăcut și episcopului Camilli când a revenit în țară, fapt pentru care a fost numit vicar general al acestuia, muncind mult la organizarea diecezei. În 1913 pr. Malinovski s-a îmbolnăvit și a plecat în Polonia pentru îngrijire medicală. Însă boala i s-a agravat și a murit la Cracovia în ziua de 15 august 1916. Venind din nou la conducerea Diecezei de Iași, la 16 decembrie 1904, arhiepiscopul Camilli găsește situația mult schimbată. Preoții tineri nu voiau să respecte sistemul de administrație comunitară impus în 1894 în momentul hirotonirii lor ca subdiaconi. Arhiepiscopul Camilli era convins că această schimbare a mentalității se datora în primul rând preoților iezuiți, care au influențat simțul de responsabilitate al noilor preoți. Astfel se ajunge la un conflict deschis între episcop și părinții iezuiți, aceștia din urmă părăsind Iașiul la sfârșitul anului 1906, iar în 1907 episcopul încredințează conducerea seminarului preoților diecezani. În perioada acestei păstoriri arhiepiscopul Camilli s-a preocupat de reorganizarea diecezei, împărțind-o în patru decanate: Iași, Siret, Bistrița și Trotuș. Printr-o scrisoare pastorală arhiepiscopul Camilli indică atribuțiile decanilor, îndeosebi pe acelea de control și supraveghere a conduitei clerului și a dascălilor, precum și modul de desfășurare a serviciilor bisericești. Printr-un alt decret din 19 martie 1908 a reglementat alegerea și funcționarea dascălilor catolici și s-a îngrijit ca aceștia să aibă un "Manual al dascălului catolic". Printr-un alt decret arhiepiscopul Camilli a vrut să normalizeze corespondența bisericească locală și să reglementeze păstrarea actelor într-o arhivă parohială, în acest sens dând câteva norme. Un moment semnificativ din timpul păstoririi arhiepiscopului Camilli a fost apariția primului număr al revistei Episcopiei Catolice de Iași "Lumina creștinului", la 1 ianuarie 1913. Tot în acest an a fost publicat statutul "Societății Catolice Presa Bună" pentru tipărirea și răspândirea scrierilor religioase. Ultimii ani ai vieții sale vor fi foarte zbuciumați din cauza numeroaselor "neconcordanțe" cu ideile tinerilor preoți diecezani, absolvenți ai propriului seminar. De aceea, arhiepiscopul Camilli încearcă să aducă la conducerea seminarului preoți lazariști sau salezieni, însă fără reușite. În urma unei boli îndelungate, în ziua de 30 decembrie 1915 arhiepiscopul Nicolae Iosif Camilli a părăsit această viață, lăsând posterității o lucrare pe care a întreținut-o din răsputeri ca să nu se năruie. A fost înmormântat în catedrala "Adormirea Maicii Domnului" din Iași. După moartea arhiepiscopului Camilli, conducerea diecezei i-a fost încredințată pr. Ulderic Cipolloni în calitate de administrator apostolic (30 ianuarie 1916 - 22 aprilie 1920). Dânsul s-a născut la 10 mai 1868 la Recinetti în Italia. După ce a fost hirotonit preot, în 1892, a fost trimis misionar în Moldova, activând la Galați și în Seminarul Franciscan din Hălăucești. Apoi a fost numit comisar al superiorului general al Ordinului Franciscan pentru Moldova, iar din 1914 a fost superior general, în timp ce din 1913 era și vicarul general al arhiepiscopului Camilli. Pr. Cipolloni a trebuit să conducă dieceza într-o perioadă foarte grea cauzată de Primul Război Mondial, ce a influențat destul de mult și viața catolicilor din Moldova. După terminarea războiului, administratorul diecezan Cipolloni a făcut eforturi mari pentru a deschide două orfelinate pentru orfanii catolici, unul la Hălăucești și unul la Huși. Totodată i-a îndemnat pe preoții și credincioșii catolici să ridice monumente istorice în cinstea celor care au murit în timpul războiului. După venirea arhiepiscopului Cisar, pr. Cipolloni a plecat ca paroh la Huși, iar în 1922 la Galați. Aici a și murit la 3 aprilie 1927. Din 1920 conducerea Episcopiei de Iași i-a fost încredințată episcopului Alexandru Cisar, consacrat în catedrala din București la 15 august 1920. Sfinția sa s-a născut la 21 octombrie 1880 la București. Din 1892 a urmat cursurile Seminarului din București, iar în 1899 a fost trimis la Roma pentru studii, unde a și fost sfințit preot la 6 iunie 1903. Întorcându-se în țară, a fost numit secretar al Arhiepiscopiei de București, după care a fost numit prefect de studii la Seminarul din București. În ianuarie 1918 a fost numit director al școlilor arhiepiscopale din București, funcție pe care o deținea și în momentul în care a primit numirea episcopală, la 22 aprilie 1920. După consacrarea episcopală din catedrala din București a fost instalat în catedrala din Iași la 22 august 1920. Încă de la începutul activității sale episcopale s-a îngrijit ca să redeschidă cursurile Seminarului din Iași, întrerupte din cauza războiului. Episcopului Cisar i se datorează și introducerea în Dieceza de Iași a calendarului nou, introdus oficial în România doi ani mai târziu. Un eveniment important al activității episcopului Cisar a fost încorporarea în teritoriul Diecezei de Iași a parohiilor din Basarabia în 1921. După acest eveniment, situația Episcopiei de Iași se prezenta astfel: dieceza avea 244 de localități cu peste 100.000 de catolici, răspândiți pe un teritoriu de 94.000 km2, împărțit în 5 decanate: Iași, Siret, Bistrița, Trotuș și Decanatul Basarabiei. Credincioșii erau deserviți de 53 de preoți, fiecare paroh având în îngrijire de la 5 la 18 biserici. În dieceză funcționau: Seminarul din Iași, o școală parohială de băieți la Iași, un pension de fete al călugărițelor sioniste, 21 de orfelinate etc. După retragerea arhiepiscopului Netzhammer de la conducerea Arhidiecezei de București, episcopul Cisar a fost transferat la București în calitate de administrator diecezan, iar la 12 decembrie 1924 a fost numit arhiepiscop de București și administrator apostolic ad interim al Episcopiei de Iași, până la 5 iulie 1925, când a fost numit ca episcop Mihai Robu. Arhiepiscopul Cisar a murit la 7 ianuarie 1954 la București. Mihai Robu s-a născut la Săbăoani la 10 aprilie 1888, fiul soților Iosif și Margareta. Clasele primare le-a făcut în satul natal. În toamna anului 1894 a intrat în Seminarul din Iași alături de încă 14 elevi. Primește hirotonirea diaconală la 19 noiembrie 1906, iar la 7 aprilie 1907 este hirotonit preot de arhiepiscopul Camilli. Însă chiar înainte de fi sfințit preot, Mihai Robu fusese numit prefect pentru seminariștii din Iași la 10 ianuarie 1907, funcție pe care o va exercita câțiva ani. În perioada Primului Război Mondial, când seminarul fusese închis, a activat ca paroh la Văleni, Faraoani și Bacău. În anul 1920 a fost numit secretar al episcopului Alexandru Cisar, activând totodată ca prefect și profesor în Seminarul din Iași, redeschis la 18 octombrie același an. Din iunie 1922 a fost numit și paroh de Horlești. În acest timp colaborează activ la revista Lumina creștinului și este totodată capelan la Mănăstirea "Notre Dame de Sion" din Iași. La 5 iulie 1925 este numit episcop de papa Pius al XI-lea (1922-1929), iar la 20 septembrie același an a fost consacrat de către episcopul Cisar, în capela "Notre Dame de Sion", fiind al 58-lea episcop al catolicilor din Moldova. Printre activitățile cu care s-a remarcat se pot enumera: ridicarea a numeroase biserici, numeroase vizite canonice însoțite de administrarea sfântului Mir, susținerea presei catolice, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial a apărat în diferite ocazii pe cei prigoniți, dar nu în ultimul rând grija pe care o arăta pentru seminar. Eforturile sale s-au oglindit în generațiile de preoți care s-au format în perioada episcopatului său, culminând cu cea mai mare promoție de preoți din istoria celor 112 ani de existență a Seminarului din Iași: promoția 1939 - 33 de preoți. La 19 martie 1944 va celebra ultima sfântă Liturghie în seminar, deoarece, din cauza operațiunilor militare din Moldova, seminarul va fi distrus, iar episcopul silit să se refugieze, alături de seminariști, la Beiuș. Din cauza represiunilor armatelor germane și ungare, pe la mijlocul lunii septembrie 1944, episcopul Robu este nevoit să se retragă în munți, unde contractează o dublă pneumonie, în urma căreia va muri la 27 septembrie 1944; a fost înmormântat vineri, 29 septembrie 1944, în cimitirul din Beiuș. Ulterior, în 1964, osemintele sale pământești au fost aduse la Iași, unde au fost reînhumate în catedrala pe care a slujit-o cu atâta dragoste. Chiar înainte de a pleca din Dieceza de Iași, episcopul Robu i-a delegat pe pr. Anton Trifaș și pr. Grigore Enariu să aibă grijă de bunul mers al Episcopiei de Iași. Însă la sfârșitul anului 1944, Sfântul Scaun l-a desemnat pe Mons. Marcu Glaser, rector al Seminarului din Iași din toamna anului 1939, ca administrator apostolic al Diecezei de Iași (18 octombrie 1944 - 1947), numindu-l episcop titular de Caesaropolis. Acesta a avut misiunea grea de a reface viața bisericească din Moldova, mai ales în timpul războiului. În toamna anului 1945 a reușit să redeschidă Seminarul din Iași, însă în clădirile de pe lângă episcopie, deoarece clădirea de pe Copou era în mare parte distrusă. În această perioadă de mari schimbări politice din România, este numit episcop Mons. Anton Durcovici, la 30 octombrie 1947. El a fost consacrat la 5 aprilie 1948 de nunțiul apostolic Gerald Patrik O'Hara și înscăunat la 14 aprilie același an. Această numire a fost făcută de Sfântul Părinte papa Pius al XII-lea (1939-1958) în înțelegere cu Înaltul Guvern al țării și conform Concordatului încheiat între Sfântul Scaun și Statul Român. Mons. Anton Durcovici s-a născut la 17 mai 1888 în Bad Deutsch-Altenburg, în Austria. La vârsta de opt ani a venit la Iași, unde a frecventat timp de doi ani cursurile Școlii Elementare a Parohiei Catolice. Apoi s-a transferat la o școală din București, după care s-a înscris ca seminarist la Liceul "Sfântul Iosif" din capitală (1898-1906). La 30 octombrie 1906 a fost trimis la Roma pentru a-și continua studiile teologice la "Propaganda Fide" (1906-1911). După ce a fost sfințit preot la 24 septembrie 1910 în bazilica "Sfântul Ioan din Lateran", s-a reîntors în țară la 29 iulie 1911. Aici a fost mai mulți ani profesor, după care a activat la Tulcea, Târgoviște și Giurgiu. După Primul Război Mondial pr. A. Durcovici a ocupat diferite funcții în cadrul Arhidiecezei de București: vicar general al Mitropoliei de București, rector și profesor la Seminarul Teologic din București, precum și canonic al aceleiași arhidieceze. În timpul scurtei sale păstoriri a Diecezei de Iași, episcopul Durcovici a întreprins o activitate istovitoare de vizitare a parohiilor din Moldova, însuflețind cu viața sa sfântă inimile enoriașilor săi. Din cauza impasului în relațiile diplomatice dintre Guvernul Român și Sfântul Scaun, prin denunțarea Concordatului din 1929, episcopul Durcovici a avut multe de îndurat din partea regimului comunist. La 26 iunie 1949, în timp ce mergea spre Popești-Leordeni pentru a administra taina sfântului Mir, a fost arestat de Securitate și închis la București, Jilava și apoi la Sighetu Marmației, unde moare în "celula morții" la 10 decembrie 1951. Astfel stând lucrurile, Sfântul Scaun a acordat facilități speciale unor preoți de a conduce Dieceza de Iași ca locțiitori ai episcopului. În perioada 1949-1951 au urmat la conducerea diecezei ca ordinarii substituti preoții: Gheorghe Peț, Wilhelm Clofanda și Petru Pleșca. După moartea episcopului Durcovici este ales ordinarius substitutus al Diecezei de Iași, Mons. Petru Pleșca, însă, încă de la 27 aprilie 1951, el fusese recunoscut de Ministrul Cultelor ca locțiitor al episcopului de Iași. Dânsul s-a născut la 5 februarie 1905 la Fântânele Vechi, județul Iași. A fost hirotonit preot la Genova în anul 1931. În perioada 1942-1946 i-a fost încredințată conducerea seminarului pe care a păstrat-o până în momentul numirii ca episcop. Printre evenimentele mai importante ale vieții sale episcopale s-ar putea înscrie: trimiterea seminariștilor la Alba-Iulia în vederea continuării studiilor teologice, redobândirea seminarului în 1956, deschiderea a numeroase parohii - de la 40 în 1948 la 69 în 1977 - construirea multor biserici, obținerea unor burse pentru studiu în străinătate pentru unii preoți începând din 1973 etc. Datorită redeschiderii seminarului, la 3 octombrie 1956, Mons. Pleșca, numit în 1965 de către Sfântul Scaun ca episcop titular de Voli, poate fi considerat al treilea fondator al seminarului. Episcopul Petru Pleșca a murit subit în ziua de 19 martie 1977, când se celebra hramul Institutului. Înmormântarea a avut loc la Grozești-Oituz, unde a fost paroh timp de aproape 30 de ani. După moartea episcopului Pleșca, în virtutea dispozițiilor extraordinare anterioare ale Sfântului Scaun, Dieceza de Iași a fost condusă de pr. Andrei Gherguț, în calitate de ordinarius substitutus. La 21 februarie 1978 papa Paul al VI-lea (1963-1978) l-a numit printr-un decret al Sfintei Congregații a Episcopilor pe pr. Petru Gherghel ordinarius ad nutum Sanctae Sedis cum munere administratoris apostolicis al Episcopiei de Iași. Instalarea a avut loc la 4 aprilie 1978. Sfinția sa s-a născut la 28 iunie 1940 în localitatea Gherăești, județul Neamț. După terminarea școlii generale în satul natal, a intrat în Seminarul Catolic din Iași. La 29 iunie 1965 a fost hirotonit preot la Alba-Iulia. Primul loc de apostolat a fost Parohia Barticești, în care a activat până în 1967. De aici a fost transferat în Parohia Rădăuți. La 1 noiembrie 1970 a fost numit profesor la Seminarul din Iași, iar în martie 1975 a fost numit rector al Institutului. În timpul păstoririi sale ca administrator apostolic (21 februarie 1978 - 13 martie 1990) s-au ridicat numeroase biserici, s-a ridicat moderna clădire a Seminarului din Iași, s-au deschis numeroase parohii noi, au fost hirotoniți aproape 150 de preoți, au fost trimiși mai mulți preoți la studii în străinătate, s-au făcut numeroase vizite pastorale etc. În această perioadă s-a celebrat atât centenarul diecezei, cât și al Seminarului din Iași. "Revoluția" din 1989 a deschis și pentru catolicii din Moldova un orizont nou de libertate, de reorganizare bisericească și de propășire spirituală. Astfel și în Dieceza de Iași a putut fi numit din nou un episcop. Acest lucru s-a întâmplat la 14 martie 1990, când papa Ioan Paul al II-lea l-a ales și l-a numit pe Mons. Petru Gherghel episcop de Iași. Sfințirea a avut loc la Seminarul din Iași la 1 mai același an de către card. Angelo Sodano, delegat al papei Ioan Paul al II-lea. După aceste evenimente, întreaga viață catolică diecezană a luat un nou avânt: a fost reorganizată dieceza, s-a reluat învățământul religios în școli, s-au înființat diferite acțiuni sociale etc. Acum și-a putut relua activitatea și seminarul franciscan. Sediul acestei instituții s-a fixat la Roman, unde funcționează și astăzi în paralel atât Seminarul cât și Institutul Franciscan "Sf. Francisc de Assisi", aprobate prin Sentința nr. 18/16.03.1990 a Judecătoriei Roman. Pe lângă seminarul diecezan și cel franciscan, în urma venirii mai multor ordine și congregații religioase catolice în Moldova s-au înființat și alte seminarii: Seminarul de la Onești, al Fraților Minori Capucini "Fer. Ieremia Valahul"; Casa de formare a aspiranților Fraților Augustinieni Asumpționiști de la Mărgineni (Bc); Casa de formare a aspiranților Misionarilor Cuvântului Divin, care a funcționat la Roman, iar în prezent la Traian (Neamț) etc. Dintre instituțiile care reglementează buna funcționare a episcopiei amintim câteva: Curia Diecezană, Tribunalul Bisericesc, Consiliul Prezbiteral, Consultoriul Diecezan, Comisia pentru Cler etc. Dintre institutele și seminariile care funcționează în dieceză amintim: Institutul Teologic "Sfântul Iosif" din Iași, Seminarul Teologic "Sfântul Iosif" din Bacău, Institutul și Seminarul Teologic Franciscan din Roman, Seminarul Liceal Teologic Capucin "Fericitul Ieremia Valahul" din Onești, Facultatea de Teologie Didactică din Iași, Departamentul de Cercetare Științifică, Academia "Sfântul Augustin", Liceul Catolic "Sfântul Anton" din Bacău, Colegiul Sanitar Postliceal "Sfânta Lucia" din Iași, Școala de Cântăreți Bisericești din Iași, Școala Postliceală "Fericitul Ieremia" din Iași, casele de copii și grădinițele din Șerbănești-Bacău, Adjudeni și Săbăoani, Orfelinatul din Iași, Spitalul din Barticești, dispensarele din Faraoani și Fărcășeni, centrele "Caritas" din Iași, Bacău, Pașcani și Roman, Farmacia, casele de odihnă de la Slănic Moldova și Sarata-Băi, Organizația Kolping, Asociația Medicilor Catolici, Acțiunea Catolică "Sfântul Iosif", asociațiile de tineri și copii diecezane, Serviciul de Ajutor Maltez, redacțiile publicațiilor catolice diecezane și parohiale etc. Ca o concluzie, putem spune că Biserica Catolică din Moldova a avut în decursul veacurilor o istorie destul de zbuciumată. Condițiile precare ale catolicilor, dar și cele ale misionarilor dominicani, franciscani și iezuiți care au activat aici, au făcut să existe mai multe forme de administrare teritorială a minorității catolice din această zonă geografică. La acestea se mai adaugă și contextul politic, care de multe ori a fost nefavorabil catolicilor. Cu toate acestea, au fost numeroși preoți care s-au jertfit ca această credință catolică să se mențină în rândul unei minorități autohtone și să fie transmisă generațiilor viitoare.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |