|
15. ACTIVITATEA SOCIAL-CARITATIVĂ A BISERICII LOCALE REZUMAT I. CINE SUNTEM? Scurtă prezentare despre activitatea socio-caritativă 1. Implicarea Bisericii înainte de comunism Activitatea socio-caritativă din această perioadă era înfloritoare și rodnică atât prin inițiativele private ale credincioșilor susținuți de propria parohie, cât și prin aportul și activitatea desfășurată de ordinele și institutele călugărești și de asociațiile cu caracter social-caritativ. În parohii credincioșii erau mobilizați prin organizarea de colecte în bani sau diferite produse, erau susținuți pentru a-i vizita pe cei bolnavi, erau îndemnați să vină în ajutorul celor mai nevoiași oferind fie din cele adunate fie din bunurile proprii. 2. Greutățile întâmpinate în timpul dictaturii comuniste În structura sa de comuniune, Biserica locală nu a uitat niciodată că ea este locul privilegiat în care fiecare comunitate adunată în jurul propriului păstor înțelegea să pună în practică în viața de zi cu zi iubirea față de Dumnezeu și față de aproapele. Activitățile caritative ale Bisericii, deși au fost întrerupte la nivel oficial, ele au continuat să existe prin acțiuni particulare ale unor parohii sau persoane binevoitoare. Din cauza persecuțiilor și a interdicțiilor aceste acțiuni au rămas de cele mai multe ori necunoscute. 3. Redobândirea libertății și deschiderea noilor orizonturi După 1989 se cunoaște o înflorire a carității și a solidarității fără precedent prin ajutorul acordat de diferite persoane, familii și organizații din diferite țări. Acest ajutor s-a concretizat în bunuri materiale, îmbrăcăminte, alimente, medicamente, ajutor financiar pentru familiile numeroase și construirea unor obiective cu caracter social-caritativ. La nivel de dieceză a luat ființă Organizația Caritas care s-a implicat în diverse proiecte social-caritative. O dată cu recunoașterea libertății religioase, congregațiile și fundațiile creștine și-au reînceput activitățile social-caritative. 4. Organizarea și desfășurarea acțiunilor socio-caritative a. Congregațiile Biserica știe că mesajul său social-caritativ este credibil mai ales prin mărturia persoanelor consacrate. Diferite congregații, în virtutea carismei lor, s-au angajat în favoarea celor săraci, bolnavi, nevoiași și marginalizați, pătrunse fiind de învățătura lui Isus Cristos care a spus: "Ceea ce ați făcut unuia dintre cei mici care sunt frații mei, mie mi-ați făcut" (Mt 25,40). Aportul acestor congregații este tot mai înfloritor și este concretizat prin școli, spitale, grădinițe, case de copii, aziluri pentru bătrâni, cantine pentru săraci, vizite la domiciliu și alte forme de asistență. b. Organizațiile, asociațiile și fundațiile creștine Credincioșilor laici, care sunt chemați să anime mai mult realitățile temporale cu un zel creștin și să fie martori și realizatori de pace, dreptate și caritate, Biserica locală le adresează mereu apelul urgent la acțiune. Simțind acest apel ei s-au organizat în diferite organizații, asociații și fundații. Organizația Caritas, Fundația "Speranța", Asociația Medicilor Catolici, Asociația Acțiunea Catolică, Serviciul de Ajutor Maltez, Asociația Kolping, Asociația Scout etc. desfășoară o gamă variată de acțiuni social caritative membrii conștienți fiind că Domnul Isus Cristos lucrează împreună cu ei pentru o lume mai bună și mai dreaptă.
II. CE TREBUIE SĂ FIM? O comunitate vie chemată să trăiască în caritate și adevăr A. Fundamentul biblic al carității 1. Dimensiunea carității în Vechiul Testament a. "Să iubești pe Domnul Dumnezeul tău". Tema carității e strâns legată de alianța dintre Dumnezeu și poporul său: "Ascultă Israele: Domnul Dumnezeul nostru este singurul Domn. Să iubești pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta, din tot sufletul tău și din toată puterea ta" (Dt 6,4-5). Observăm însă că poporului ales de multe ori nu a reușit să corespundă alianței de iubire printr-o adeziune totală și neîmpărțită. Cu toate acestea a existat mereu o speranță vie. b. "Iubește-l pe aproapele tău ca pe tine însuți". Iubirea față de aproapele este în strânsă legătură cu solidaritatea care conduce spre o comunitate de drept cu raporturi sociale bine definite. Fiecare era chemat să trăiască în comunitate ca o persoană responsabilă și solidară cu idealul unei societăți drepte în care să domnească dreptatea și nu atitudinile egoiste, protejarea celui slab și nu privilegiul celui puternic, recunoașterea celuilalt și nu dominarea de sine. 2. Dimensiunea carității în Noul Testament a. Iubirea, porunca cea mai mare. Înainte de Isus nimeni nu a formulat cu atâta claritate și tărie cele două porunci ale iubirii: "Să iubești pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta și din tot sufletul tău și din toată puterea ta și din tot cugetul tău, iar pe aproapele tău ca pe tine însuți" (Lc 10,27). Iubirea Tatălui ceresc devine model pentru modul nostru de a acționa. Milostivirea Tatălui, gratuită și nelimitată, devine unitate de măsură pentru iubirea față de aproapele. b. Caritatea, dar al Duhului Sfânt și cale a perfecțiunii, zidește comunitatea. Iubirea a fost revărsată în inimile celor care cred prin darul Duhului Sfânt (Rom 5,5). Existența creștină se împlinește în caritate (cf. 1Cor 13); sau este marcată de iubire sau nu există deloc. Fiecare este responsabil de zidirea fratelui său și de dezvoltarea comunității, văzută ca un trup cu multe membre diferite unele de altele, dar complementare. Am putea spune că iubirea este o forță de socializare a credinciosului care este chemat să trăiască în solidaritate cu frații în comunitatea creștină, să anime dezvoltarea armonioasă a trupului lui Cristos (cf. Ef 4,16). c. Creștinul e chemat să trăiască în iubire. Specificul iubirii îl constituie acțiunea de a iubi așa cum Isus Cristos ne-a iubit și s-a jertfit pe sine însuși. Se ajunge la autenticitatea existenței creștine numai parcurgând calea iubirii. Suntem creștini adevărați numai dacă îl iubim pe aproapele așa cum Isus Cristos ne-a iubit și cu aceeași iubire a Tatălui.
B. Reflecții teologice 1. Ce este iubirea? Cuvântul "iubire", în sensul de caritate, indică iubirea în calitate de iubire a lui Dumnezeu. Afirmația "Deus caritas est" este tradusă în mod exact prin "Dumnezeu este iubire" numai dacă prin iubire se înțelege iubirea cu care Dumnezeu iubește. În viața creștină iubirea este acea capacitate dată omului de a iubi așa cum Dumnezeu iubește și de a-i iubi pe oameni așa cum îi iubește Dumnezeu. Am putea spune, într-un anumit sens, că în noi caritatea este reproducerea în miniatură a ceea ce iubirea este în Dumnezeu. 2. Viața creștină este marcată de iubire Acolo unde este iubire, acolo este Dumnezeu: "Ubi caritas et amor Deus ibi est!". Iubirea, "legătura perfecțiunii", este elementul distinctiv al creștinilor, e semnul adevăratei Biserici: "Din aceasta vor cunoaște că sunteți ucenicii mei dacă vă veți iubi unii pe alții" (In 13,15). Apostolul Paul afirmă suveranitatea iubirii atunci când zice că deasupra tuturor carismelor se află iubirea care "toate le suportă, toate le crede, toate le speră, toate le îndură" (1Cor 13,7), iar Sfântul Augustin îi acordă locul cuvenit când spune: "Iubește și fă ce vrei. Dacă taci, taci din iubire; dacă strigi, strigă din iubire; dacă mustri, mustră din iubire; dacă ierți, iartă din iubire. Să existe în interiorul tău rădăcina iubirii: din această rădăcină nu poate să iasă decât binele" (In epist. Joan. 7,8; 10,8). 3. Biserica este chemată să trăiască dimensiunea carității a. Mijloace pentru a trăi iubirea față de Dumnezeu. Iubirea față de Dumnezeu, crește o dată cu cunoașterea lui Dumnezeu însuși și a iubirii prin care ne iubește în Isus Cristos. Iubirea față de Dumnezeu poate fi manifestată, într-un mod deosebit, prin următoarele patru mijloace: meditația și contemplația, rugăciunea, Euharistia, împlinirea poruncilor. b. Mijloace pentru a trăi iubirea față de aproapele. Garanția că cineva îl iubește pe Dumnezeu se află în iubirea față de aproapele. Această iubire poate fi manifestată în mai multe moduri: faptele de milostenie trupească și sufletească (vom fi judecați cu privire la modul în care am trăit iubirea față e aproapele și prin care am dat de mâncare celor flămânzi, am dat de băut celor însetați, am îmbrăcat pe cei goi, am adăpostit pe cei străini, am vizitat pe cei bolnavi, am vizitat pe cei închiși, am îngropat pe cei morți, am sfătuit pe cei ce sunt în îndoială, am învățat pe cei neștiutori, am dojenit pe cei păcătoși, am mângâiat pe cei mâhniți, am iertat celor care ne-au supărat, am suferit cu răbdare nedreptatea, ne-am rugat lui Dumnezeu pentru cei vii și pentru cei morți), ajutorarea celui care nu este iubit, susținerea celui sărac și nevoiaș, împlinirea poruncilor.
C. Aspecte din doctrina socială a Bisericii Pentru o lume care are nevoie de o viziune morală sigură în vederea realizării unei ordini economice, politice și sociale mai umane, Biserica oferă un ansamblu de idei și valori morale care confirmă și reafirmă demnitatea ființei umane creată după chipul și asemănarea lui Dumnezeu. 1. Mesajul social al Bisericii Comunitatea creștină a înțeles că "Bisericii îi revine sarcina să anunțe oricând și oriunde principiile moralei, chiar și în ceea ce privește ordinea socială, și să judece orice realitate umană" (CDC, can. 747). Doctrina socială a Bisericii s-a dezvoltat în secolul al XIX-lea în momentul întâlnirii dintre evanghelie cu societatea modernă, cu noile sale structuri pentru producerea bunurilor de consum, cu noua sa concepție despre societate, stat, autoritate, forme de muncă și proprietate. Scopul său principal este acela de a interpreta aceste realități, examinând conformitatea sau divergența lor cu orientările învățăturii evangheliei asupra omului și a vocației sale, și să orienteze comportamentul creștin înscriindu-se în domeniul teologiei morale. Astăzi ea se ocupă totodată și de omul integrat în rețeaua complexă de relații din societatea modernă, dorind să-i conducă pe oameni la vocația lor de constructori responsabili ai societății (Sollicitudo rei socialis 1). 2. Persoana umană Demnitatea persoanei umane este o valoare transcendentă și e recunoscută de toți aceia care se străduiesc sincer să caute și să urmeze adevărul. a. Libertate și adevăr. În fiecare om există acea tendință a omului care "în mod liber se îndreaptă spre bine" (GS 11). Trebuie să afirme și să susțină mereu că libertatea nu constă în a face ceea ce este plăcut, ci în a avea dreptul de a îndeplini propria vocație, datorie în caritate și adevăr. b. Natura socială a omului. Această nevoie a omului spunând că viața socială nu este pentru om ceva de adăugat pe deasupra; prin schimbul cu ceilalți, prin reciprocitatea serviciilor, prin dialogul cu frații săi, omul crește prin toate capacitățile sale și poate răspunde vocației sale (cf. GS 24-25). c. Drepturile omului. Orice ființă umană are dreptul la viață, la integritatea fizică și la mijloacele necesare și suficiente pentru o existență decentă, mai ales în ceea ce privește alimentația, îmbrăcămintea, locuința, îngrijirea medicală, serviciul social (cf. GS 29). d. Libertatea religioasă. Nimeni nu poate fi forțat să acționeze împotriva conștiinței sale, nici să fie împiedicat să acționeze în limitele și după conștiința sa, singur sau asociat cu alții (cf. DH 2). Pentru indivizi și comunitate, libertatea de a practica propria religie este un element esențial al conviețuirii pacifice între oameni. 3. Ordinea socială În viața social-economică demnitatea persoanei umane, vocația sa integrală și binele întregii societăți ocupă un loc deosebit deoarece omul este autorul, centrul și scopul vieții economico-sociale (cf. GS 63). a. O societate bazată pe adevăr. Binele suprem și binele moral se reunesc în adevărul Dumnezeului Creator și Mântuitor și în adevărul omului creat și răscumpărat de el. Numai pe baza acestui adevăr poate fi construită o societate reînnoită și să se rezolve problemele complexe și dificile care o zguduie. b. Diferite aspecte. Se profilează tot mai mult un nou model de viață în care solidaritatea trebuie să se inspire din trăirea autentică a iubirii. Dimensiunea carității trebuie să caracterizeze mereu principalele aspecte ale ordinii sociale: solidaritatea, subsidiaritatea, libertatea socială, cultura, dezvoltarea umană, binele comun, păcatul social, destinația universală a bunurilor, munca, salarii echitabile, șomajul, mediul înconjurător, promovarea păcii.
D. Biserica și evanghelizarea celor săraci 1. Săracii în Biblie Dacă în Vechiul Testament sărăcia materială este întotdeauna considerată ca un rău, ca un scandal, împotriva căreia trebuie să se lupte, în Noul Testament, se afirmă tot mai mult că din starea de sărăcie trebuie să se iasă cu ajutorul aproapelui și al comunității. "Fericiți cei săraci..." pentru că o dată cu venirea împărăției de dreptate și de iubire a lui Dumnezeu ei nu vor mai fi săraci, așa cum cei flămânzi vor fi săturați, cei ce plâng nu vor mai plânge, cei orbi vor vedea, cei șchiopi vor merge, cei morți vor învia... Mântuirea mesianică se referă la orice tip de sărăcie, materială, morală sau spirituală, și se îndreaptă spre toți aceia care au nevoie de a fi ajutați și apărați. 2. Biserica are aceleași preferințe ca Isus Cristos Privind cu atenție la timpurile pe care le trăiește, Biserica "înconjoară cu dragostea sa pe toți cei apăsați de povara slăbiciunii umane; ba mai mult, ea recunoaște în săraci și suferinzi chipul Întemeietorului său sărac și suferind, își dă toată silința să înlăture toată mizeria lor și vrea să-l slujească pe Cristos în ei" (LG, 8). 3. O Biserică pentru cei săraci! Biserica este chemată să se adreseze mai întâi celor săraci și numai apoi la ceilalți. Referitor la relația centru-periferie, unde se află atenția preferențială a Bisericii noastre locale? Isus Cristos, care se află și astăzi la cârma Bisericii, ne repetă mereu: "Duc in altum", înaintați în larg și acolo aruncați mrejele voastre.
E. Caritasul diecezan și opțiunea preferențială pentru cei săraci Iubirea preferențială pentru cei săraci este o formă specială de prioritate în practicarea carității creștine pe care o mărturisește tradiția Bisericii. Ea privește viața oricărui creștin și responsabilitatea socială în luarea deciziilor cu privire la proprietate și folosirea bunurilor (cf. Sollicitudo rei socialis 42). Biserica își arată iubirea preferențială pentru cei săraci urmându-l pe învățătorul ei, Isus, care s-a identificat cu ei în mod special (Mt 25,40). Această iubire nu exclude pe nimeni, ci îi cuprinde pe toți oamenii: "Cel care posedând bunurile lumii și văzându-l pe fratele său în nevoi și-ar închide inima, cum ar putea iubirea divină să rămână în el? (1In 3,16-17). 1. Caritasul diecezan Caritasul Diecezan Iași, prin cele trei filiale ale sale (Iași, Roman, Bacău), dorește nu numai să devină un sprijin și un ajutor real pentru cei săraci și nevoiași, ci și să contribuie la formarea creștinului în spiritul autentic al carității prin proiectele pe care le sprijină și le desfășoară. 2. Spre un Caritas parohial Forma de Caritas parohial spre care dorește să se tindă nu este un nou grup care se substituie sau se alătură grupurilor deja existente și care își desfășoară activitatea în mediul caritativ, nu este o asociație de voluntariat implicată în asistarea unei anumite categorii de săraci, și nici nu este o suprastructură care să suplinească libera inițiativă a unora sau să sufoce multiplele forme organizate cu scop caritativ. Caritasul parohial, fiind un organism al parohiei prezidat de paroh și în strânsă legătură cu Centrul Diecezan Caritas, este instrumentul pastoral, aprobat de episcop, pentru sensibilizarea și implicarea întregii comunități cu scopul realizării mărturiei de caritate atât în interiorul, cât și în afara parohiei.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |