Sinodul diecezan
  Introducere
  Documente
  Structuri
  Itinerar
  Rugăciune
  Materiale
  Cateheze
  Schema
  teol.-pastorală
  Cartea
  sinodală
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 SINODUL DIECEZAN 

15. ACTIVITATEA SOCIAL-CARITATIVĂ A BISERICII LOCALE

I. CINE SUNTEM?

Scurtă prezentare despre activitatea socio-caritativă

1. Implicarea Bisericii

Înainte de instalarea regimului comunist în România activitatea socio-caritativă era înfloritoare și rodnică atât prin inițiativele private ale credincioșilor susținuți de propria parohie, cât și prin aportul și activitatea desfășurată de ordinele și institutele călugărești și de asociațiile cu caracter social-caritativ. În istoria relativ scurtă a Diecezei de Iași, sunt încă vii activitățile și inițiativele desfășurate de atâtea persoane consacrate sau laice în spitale, la patul bolnavului sau la domiciliu, în orfelinate și grădinițe, în școli sau în familii. Frații franciscani și capucini, surorile de la "Notre Dame" de Sion, călugării iezuiți, frații de la Școlile Creștine și alții au încercat să-și trăiască propria carismă punând în practică porunca iubirii față de aproapele. Sunt notabile operele desfășurate la Iași, Huși, Hălăucești, Galați etc.

În parohii credincioșii erau mobilizați prin organizarea de colecte în bani sau diferite produse, erau susținuți pentru a-i vizita pe cei bolnavi, erau îndemnați să vină în ajutorul celor mai nevoiași oferind fie din cele adunate, fie din bunurile proprii. Trăirea carității era percepută ca o datorie, credință prin care se venea în sprijinul și ajutorul prietenilor, vecinilor sau a celor străini și nevoiași prin diferite gesturi de ajutor reciproc, prin ajutor în construirea locuințelor, prin schimburi de produse.

 

2. Greutățile întâmpinate în timpul dictaturii comuniste

În structura sa de comuniune, Biserica noastră locală nu a uitat niciodată că ea este locul privilegiat al unicei credințe dătătoare de viață pe care a primit-o și pe care trebuie să o transmită mai departe fiilor ei. Chiar dacă ciuma comunistă se instalase pretutindeni, ea a păstrat o legătură profundă între ceea ce mărturisea prin credință și modul în care fiecare comunitate

adunată în jurul propriului păstor înțelegea să pună în practică în viața de zi cu zi iubirea față de Dumnezeu și față de aproapele.

Biserica a înțeles că în această perioadă marcată de situații critice de polemică și diviziune este chemată să dea mărturie despre misiunea ei. Dacă în primele veacuri era adevărat că pentru dimensiunea vitală a vieții bisericești "sângele martirilor era sămânța creștinilor", aceeași realitate nu a fost mai puțin adevărată în această perioadă de prigoană.

Fidelitatea față de propria identitate de credință a cerut credincioșilor noștri din Moldova și păstorilor lor să dea mărturia carității. Opoziția cea mai profundă impusă de sistemul totalitar era nu aceea de a crede sau a nu crede, ci de a crede în Dumnezeu sau de a adora idolii, de a-l accepta pe Dumnezeul care s-a revelat ca iubire sau refuzarea lui prin acceptarea slujirii compromisului printr-o "tovărășie" socio-politică. Or, în mărturisirea și apărarea adevărului nu este posibil compromisul. Pentru acest lucru, în această perioadă de prigoană sunt multe persoane care au dus greul închisorii, care au trecut prin suferințe și au acceptat umilirea. Viața credincioșilor noștri a fost înrădăcinată în primatul iubirii, care, atunci când a devenit iubirea cea mai mare, le-a cerut chiar și sacrificiul suprem ca fidelitate față de Biserica locală.

În timpul comunismului, fiind interzise cu desăvârșire de către regimul dictatorial, activitățile caritative ale Bisericii, deși au fost întrerupte la nivel oficial, au continuat să existe prin acțiuni particulare ale unor parohii sau persoane binevoitoare. Din cauza persecuțiilor și a interdicțiilor aceste acțiuni au rămas de cele mai multe ori necunoscute.

 

3. Redobândirea libertății și deschiderea noilor orizonturi

După 1989 se cunoaște o înflorire a carității și a solidarității fără precedent prin ajutorul acordat de diferite persoane, familii și organizații din diferite țări. Acest ajutor s-a concretizat în bunuri materiale, îmbrăcăminte, alimente, medicamente, ajutor financiar pentru familiile numeroase și construirea unor obiective cu caracter social-caritativ. La nivel de dieceză a luat ființă Organizația Caritas care s-a implicat în diverse proiecte social-caritative. O dată cu recunoașterea libertății religioase, congregațiile și fundațiile creștine și-au reînceput activitățile social-caritative în Biserica locală.

Perioada dintre 1989 și 2003 poate fi considerată ca un timp de tranziție, căutare și de adaptare a modalităților de acțiune în sprijinul populației locale. Printre gravele problemele existente în mod deosebit putem semnala:

- lipsa locurilor de muncă: închiderea unui număr mare de fabrici a dus la sărăcirea multor familii. Astfel, fenomenul emigrării și al migrării a evoluat într-un mod surprinzător de alert: mulți părinți, plecând în căutarea unor locuri de muncă, s-au simțit obligați să-și părăsească propria familie lăsând copiii în grija bunicilor sau a rudelor;
- asistență medicală tot mai redusă: procurarea medicamentelor, apelarea la un medic specialist sau internarea într-un spital au devenit o povară financiară sau ceva greu de atins;
- protecție socială de cele mai multe ori numai pe hârtie: foarte mulți bătrâni și bolnavi rămân abandonați și lipsiți de asistența necesară;
- numărul destul de mare al copiilor abandonați, orfani, cu nevoi speciale (handicap fizic si psihic, SIDA, proliferarea drogurilor de toate genurile, prostituția, vagabondaj etc.): se observă că structurile sociale actuale sunt efectiv asaltate de prea multe cazuri.

În fata provocărilor urgente ale aspectelor menționate, Biserica locală încearcă să se implice tot mai mult prin diverse inițiative socio-caritative organizate și desfășurate atât de asociațiile, fundațiile și organizațiile creștine, cât și prin operele de caritate desfășurate de congregațiile religioase existente pe teritoriul Diecezei de Iași.

 

4. Organizarea și desfășurarea acțiunilor socio-caritative

Biserica noastră locală a înțeles că mesajul social al evangheliei nu trebuie să fie considerat ca o teorie, ci înainte de toate ca un fundament și o motivație a acțiunii. De aceea, imediat cum a fost posibil a încurajat și susținut orice inițiativă socio-caritativă care ar fi putut să vină în întâmpinarea celor nevoiași.

 

a. Congregațiile

Biserica știe că mesajul său social-caritativ este credibil mai ales prin mărturia persoanelor consacrate. În această perioadă relativ scurtă ea a susținut acele congregații care, în virtutea carismei lor, s-au angajat în favoarea celor săraci, bolnavi, nevoiași și marginalizați, pătrunse fiind de învățătura lui Isus Cristos care a spus "ceea ce ați făcut unuia dintre cei mici care sunt frații mei, mie mi-ați făcut" (Mt 25,40). Aportul acestor congregații este tot mai înfloritor și este concretizat prin școli, spitale, grădinițe, case de copii, aziluri pentru bătrâni, cantine pentru săraci, vizite la domiciliu și alte forme de asistență, cum ar fi:

- Centrul de Plasament "Sfântul Iosif", administrat de Centrul Diecezan Caritas Iași și coordonat de către Surorile Campostrini Iași - 22 de copii;
- Orfelinatul "Sfânta Maria", administrat de Surorile Asumpționiste Mărgineni-Barați, jud. Bacău - 65 de copii;
- Casa de Copii "Sfântul Iosif", Bacău (Șerbănești) administrată de Misionarele Carității, jud. Bacău, 24 copii;
- Casa de Copii - Asociația "Arca Postel" - Casa Sfânta Familie Schineni, jud. Bacău - 8 copii;
- Centrul Maternal "Preasfânta Inimă a lui Isus" Dumbrava Roșie, jud. Neamț - 5 mame cu copii nou-născuți;
- Căminul de Copii "Sfântul Nicolae" administrat de Surorile Asumpționiste Suceava, 14 copii;
- Orfelinatul "Buna-Vestire" administrat de Surorile Campostrini Tămășeni, jud. Neamț, 17 copii;
- Centru de zi pentru 100 copii Huși, asistența și îngrijirea copiilor bolnavi de SIDA;
- Surorile Benedictine ale Divinei Providențe Casa de Copii "Maria Montini Lavezzari" Oituz, jud. Bacău, 30 de copii;
- Casa "Complex Poiana Florilor" Hemeiuș, Bacău, 25 de copii;
- Surorile lui Isus Răscumpărătorul - Comunitatea din Slănic Moldova, jud Bacău - 25 de copii.

 

b. Organizațiile, asociațiile și fundațiile creștine

Iubirea Bisericii față de cei săraci o îndeamnă să se întoarcă spre lumea în care, în ciuda progresului tehnic și economic, sărăcia amenință prin proporțiile sale tot mai mari (cf. Centesimus annus 57). În acest efort, fiii Bisericii sunt chemați să fie exemple și ghizi asemenea lui Isus care nu a venit pentru ca să fie slujit, ci ca să slujească și să ducă săracilor vestea cea bună (cf. Lc 4,18-19).

Credincioșilor laici, care sunt chemați să anime mai mult realitățile temporale cu un zel creștin și să fie martori și realizatori de pace, dreptate și caritate, Biserica locală le adresează mereu apelul urgent la acțiune. Simțind acest apel ei s-au organizat în diferite organizații, asociații și fundații.

 

1. Organizația Caritas. Centrul Diecezan Caritas Iași a fost înființat în aprilie 1990 și desfășoară activități socio-caritative pe teritoriul diecezei prin cele trei filiale (Iași, Bacău, Roman).

Urmând exemplul primilor creștini care împărțeau bunurile lor celor săraci arătând că în ciuda diferențelor de origine socială era posibilă o conviețuire armonioasă și solidară, Caritasul și-a organizat și își desfășoară activitatea prin proiectele pe care le desfășoară. Dintre aceste activități merită să fie menționate următoarele:

* În filiala Iași:

- Centrul de Îngrijire la Domiciliu (CID);
- Biroul de Asistenta pentru Persoane cu Handicap (BACH);
- Centrul de Resurse pentru Copii "Don Bosco";
- Biroul de Asistență Socială (BAS);
- Centrul de Plasament "Sfântul Iosif";
- Proiecte medicale: cabinet stomatologic, farmacie, cabinet de consultații;
- Centrul de Reintegrare Socială și Formare Socială a Tinerilor cu Probleme (Proiectul "Bârnova");
- Centrul de Ajutor pentru Viață (CAV).

* În filiala Roman:

- Centrul de Îngrijire la Domiciliu (CID);
- Centrul de Ajutor pentru Viață (CAV);
- Proiecte medicale: cabinet stomatologic, farmacie, cabinet de consultații;
- Biroul de Asistență Socială (BAS).

* În filiala Bacău:

- Centrul de Îngrijire la Domiciliu (CID);
- Proiecte medicale: cabinet stomatologic, farmacie, cabinet de consultații;
- Centrul de Ajutor pentru Viață (CAV);
- Biroul de Asistență Socială (BAS).
- Fundația "Speranța" care prin Spitalul din Barticești oferă diferite servicii medicale în folosul persoanelor bolnave;

 

2. Asociația Medicilor Catolici Iași, Asociația Acțiunea Catolică, Serviciul de Ajutor Maltez, Asociația Kolping, Asociația Scout. Membrii acestor asociații desfășoară o gamă variată de acțiuni social caritative, conștienți fiind că Domnul Isus Cristos lucrează împreună cu ei pentru o lume mai bună și mai dreaptă, continuând astfel în trupul său - Biserica - și prin ea în omenire, răscumpărarea care s-a împlinit pe cruce și care a strălucit victorioasă în dimineața învierii (Mt 28,30; Fil 2,8-11).



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat