|
17. INSTRUMENTE ÎN SLUJBA PASTORAȚIEI: BUNURILE ECONOMICE ȘI ADMINISTRAREA LOR REZUMAT I. CINE SUNTEM? Biserica, societate externă și vizibilă, alcătuită din ființe umane constituite din trup și suflet, nu se poate lipsi de acele bunuri de care au nevoie toți oamenii. Ca oricărei entități supreme și independente, Bisericii îi revine dreptul incontestabil de a poseda și administra bunuri astfel încât să-și poată îndeplini lucrarea și să-și atingă scopurile sale. Acest drept Biserica și l-a exercitat, de-a lungul istoriei, încă de la începuturile sale. Deja din timpurile apostolice bunurile temporale, provenite din ofertele credincioșilor, erau distribuite de către diaconi. Chiar dacă aceste oferte serveau, în special, la susținerea celor săraci, totuși sfântul Paul revendica pentru sine și pentru cei care vesteau evanghelia dreptul de a fi susținuți din cele ce proveneau de la credincioși. Despre acest drept vorbește și Didahia, precum și numeroși sfinți părinți ai Bisericii: sfântul Ciprian, sfântul Iustin, sfântul Irineu etc. În primele trei secole creștine, secole de persecuție, Biserica a acumulat cantități considerabile de bunuri temporale, oferite de credincioși pentru îndeplinirea multiplelor scopuri caritative. Conform regulilor evanghelice, patrimoniul comunității ecleziale era numit patrimonium pauperum, haereditas pauperum. După Edictul lui Constantin din 313, când s-au constituit Bisericile locale, bunurile ecleziastice intrau, în mod juridic, sub stăpânirea acestora. Unicul administrator al acestui patrimoniu era episcopul: la început administrator liber și absolut, mai apoi limitat de normele pe care Conciliile aveau să le stabilească. De-a lungul timpului, aceste bunuri concesionate in perpetuum aveau să formeze o masă, o cantitate unită în mod stabil cu oficiul ecleziastic. În jurul acestor prime cantități s-au adăugat bunuri care, mai ales în Biserica rurală proveneau din donații din partea persoanelor particulare sau din contribuții care, mai mult sau mai puțin obligatorii, erau stabilite de către Biserică sau de către legile civile, în favoarea Bisericii rurale care se constituia tot mai clar ca și persoană juridică. Astfel, pe căi directe sau indirecte, patrimoniul ecleziastic a crescut, dar, pe de altă parte, și-a pierdut unicitatea sa, transformându-se într-un sistem patrimonial ecleziastic-instituțional pluralist. Reglementarea statutului și administrării acestor bunuri s-a cristalizat, în timp, în Codul de drept canonic al Bisericii. Codul promulgat de papa Benedict al XV-lea în ziua de 27 mai 1917 și intrat în vigoare la 19 mai 1918 trata despre aceste bunuri în cartea De rebus, în care considera sacramentele, locurile, timpuri sacre, cultul divin și beneficiile ca lucruri, mijloace, instrumente de care Biserica se folosește pentru a-și atinge propriile scopuri. Noul Cod de drept canonic promulgat de papa Ioan Paul al II-lea la 25 ianuarie 1983, dorind să actualizeze în mod concret orientările Conciliului al II-lea din Vatican, precum și orientările postconciliare, se ocupă în mod separat doar de bunurile materiale ale Bisericii situându-le în contextul comuniunii ecleziale și a misiunii religioase. Cartea a V-a a noului Cod de drept canonic este caracterizată de o unitate substanțială în jurul conceptului de bun material: expresie tradițională în dreptul canonic, reluată în diferite texte ale Conciliului al II-lea din Vatican. Considerând poziția geografică a țării noastre, în special partea estică - ținutul Moldovei, cu Episcopia Romano-Catolică de Iași, observăm că, de-a lungul secolelor, numeroase popoare au căutat să cucerească aceste teritorii, să lipsească de libertate populația existentă pe aceste meleaguri și să-și însușească bunurile, atât naționale cât și private. Bunurile materiale pe care Biserica din Moldova le-a avut în proprietate, în majoritate, au fost dobândite prin donații sau cumpărare și se rezumă la terenuri, biserici, case parohiale, cimitire și câteva clădiri cu scop caritativ. Biserica din Moldova nu a deținut niciodată manufacturi, fabrici sau alt gen de întreprinderi sau societăți industriale. Domnitorul Alexandru Ioan Cuza a fost cel care, eliberând întreaga țară de povara daniilor nedrepte către alte țări și Biserici străine de neamul nostru a secularizat averile mănăstirilor ortodoxe prin legea 1251/15.12.1863. Prin această lege el a dorit să ajute pe toți preoții catolici și ortodocși și comunitățile pentru care aceștia slujeau. Prima parte a secolului al XX-lea a fost o continuă tensiune între conducerea tării și episcopii Dominic Jaquet, Alexandru Cisar și Mihai Robu. În urma Celui de-al II-lea Război Mondial Europa s-a împărțit în sfere de influență iar Dieceza de Iași a fost afectată de lagărul sovietic ateu, trăind zile și ani de suferință crescândă. Ierarhia, preoții și credincioșii precum și toate bunurile mobile și imobile ale diecezei au avut parte de timpuri de prigoană aprigă și nu de puține ori au trăit momente de derută și de descurajare. Prin diferite legi, Biserica locală de Iași a fost expropriată de cea mai mare parte a patrimoniului său. În toată această perioadă, Biserica s-a rezumat la întreținerea, cu modestie, a bunurilor imobile care au rămas în posesia ei, la construirea unor foarte puține biserici și case parohiale, a unei părți din actuala clădire a Institutului Teologic din Iași. Toate acestea au fost posibile cu ajutorul financiar al multor binefăcători externi precum și a generozității comunităților catolice. Începând cu anul 1990 situația Bisericii din Moldova, ca de fapt întreaga situație a României, a trăit schimbări pozitive profunde și în ceea ce privește aspectul ei material. Prin legile care au fost date bunurile imobile ale Diecezei de Iași au fost recuperate în majoritate sau sunt în curs de recuperare.
II. CE TREBUIE SĂ FIM? Prima manifestare a capacității patrimoniale a unei persoane juridice o constituie dobândirea de bunuri, care dă dreptul la posedarea și administrarea lor. La baza dobândirii bunurilor materiale stă totdeauna un fapt juridic, adică un contract, un testament etc., căruia legea îi atribuie efectul de a face ca un bun să intre în sfera patrimonială a unui subiect. Problematica dobândirii bunurilor materiale, Codul de drept canonic o tratează în canoanele 1259-1272. Din aceste canoane reiese că modalitățile de dobândire a bunurilor materiale sunt următoarele: ofertele, benevole sau cerute, din partea credincioșilor, contribuțiile speciale impuse de episcopul diecezan, taxele și ofertele stabilite de către episcopii unei provincii ecleziastice, ofrandele credincioșilor și colectele speciale, care au un caracter extraordinar, ofertele făcute în mod liber persoanelor juridice ecleziastice, precum și dobândirea unui drept real sau încetarea unei obligații prin prescripție. Toate acestea trebuie să fie administrate în așa fel încât prin totalitatea actelor și activităților care sunt îndeplinite patrimoniul ecleziastic să fie conservat și ameliorat. Cei care trebuie să administreze bunurile ecleziastice sunt: pontiful roman, ordinariul locului, consiliul diecezan cu probleme economice, consiliul consultanților, economul diecezan și fiecare persoană juridică în parte. Fiecare dintre aceștia au îndatoriri fixate de CDC în canoanele 1282-1289. Un aspect particular îl are problematica susținerii clerului. Încă din Biserica primară exista convingerea referitoare la dreptul de a trăi din altar, susținut de sfântul Paul în Scrisoarea întâi către Corinteni (1Cor 9,14). Conciliul al II-lea din Vatican în decretul Presbyterorum ordinis conferă un nou sens slujirii diecezei și atrage atenția asupra faptului că preoții, dedicându-se slujirii lui Dumnezeu prin îndeplinirea unui oficiu încredințat lor, merită să primească o remunerație echitabilă. Fundamentul dreptului clerului de a fi remunerat îl constituie tocmai exercitarea unui oficiu ecleziastic conferit de către episcop.
III. CE TREBUIE SĂ FACEM? Sugestii - Istoria și contextul socio-economic în care trăim ne provoacă tot mai mult la o analiză tot mai responsabilă a oportunității deținerii bunurilor materiale în vederea activităților pastorale. - Biserica nu trebuie să se confunde sau să fie confundată cu o "societate de producție" și nici nu trebuie să-și neglijeze scopul pe care i l-a fixat Întemeietorul său. - Fără existența bunurilor materiale Biserica nu ar reuși să-și desfășoare activitatea, dar pentru ca scopul său supranatural să fie atins și prin lucrurile materiale să fie preamărit creatorul lor, toți membrii săi trebuie conștientizeze faptul că singur Dumnezeu este adevăratul proprietar al bunurilor iar oamenii sunt doar administratori. - Conștiința și responsabilitatea administratorului presupune respectarea cu fidelitate a legilor pe care Biserica le-a fixat în acest sens.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |