Sinodul diecezan
  Introducere
  Documente
  Structuri
  Itinerar
  Rugăciune
  Materiale
  Cateheze
  Schema
  teol.-pastorală
  Cartea
  sinodală
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 SINODUL DIECEZAN 

17. INSTRUMENTE ÎN SLUJBA PASTORAȚIEI: BUNURILE ECONOMICE ȘI ADMINISTRAREA LOR

II. CE TREBUIE SĂ FIM?

A. Bunurile materiale ale Bisericii

1. Dobândirea bunurilor

Prima manifestare a capacității patrimoniale a unei persoane juridice o constituie dobândirea de bunuri, care dă dreptul la posedarea și administrarea lor. La baza dobândirii bunurilor materiale stă totdeauna un fapt juridic, adică un contract, un testament etc., căruia legea îi atribuie efectul de a face ca un bun să intre în sfera patrimonială a unui subiect. Problematica dobândirii bunurilor materiale, Codul o tratează în canoanele 1259-1272.

Biserica are dreptul înnăscut de a cere de la credincioși cele ce sunt necesare scopurilor sale proprii și acest drept îl cuprinde și pe acela de a impune contribuții, în virtutea puterii sale de conducere (cf. can 1260). Credincioșii au nu numai dreptul, ci și obligația de a oferi bunuri pentru a veni în sprijinul trebuințelor Bisericii, pentru ca ea să aibă la dispoziție cele necesare pentru cultul divin, pentru operele de apostolat și de caritate, și pentru întreținerea demnă a slujitorilor (cf. can. 222, § 1). Canonul 1261 îl obligă pe episcopul diecezan să atragă atenția credincioșilor asupra acestei obligații și să insiste asupra observării ei. Ofertele credincioșilor constituie sursa principală și obișnuită a veniturilor Bisericii, ele fiind benevole și cerute. Subvențiile cerute, cum sunt colectele, sunt reglementate de fiecare episcop diecezan. Totuși, din motive de uniformitate, și conferința episcopală poate să dea norme generale în acest scop.

Printre modalitățile de dobândire a bunurilor materiale Codul stabilește și prescripția. Aceasta este o modalitate de drept pozitiv uman de a dobândi un drept real sau de a face să înceteze o obligație sau o sancțiune, după trecerea unui anumit timp, respectându-se normele legale. Prescripția poate fi: achizitivă, dacă se dobândește un drept de proprietate sau un alt drept real; extinctivă, dacă face să înceteze o obligație sau o acțiune. Biserica acceptă normele civile cu privire la prescripție, așa cum există ele în legislația fiecărei țări, cu condiția să nu fie contrare dreptului divin, iar dreptul canonic să nu prevadă altfel. Așadar, în baza acestui principiu, legile civile ale fiecărei țări cu privire la subiecții prescripției, la bunurile prescriptibile, la condițiile cerute, la timpul necesar, devin legi canonice.

Potrivit legii canonice, pentru orice fel de prescripție și pe toată perioada de timp prevăzută pentru prescripție este necesară buna-credință teologică ce își are fundamentul în convingerea sinceră a cuiva (chiar dacă e greșită) că el posedă un lucru propriu și nu unul străin și că nu are nici o obligație față de altul. Unde nu există buna-credință continuă, prescripția este interzisă de însăși legea divină.

Bunurile sacre nu își pierd sacralitatea, adică destinația pentru uzul sacru, prin prescripție, dar numai prin pierderea dedicării sau a binecuvântării. Bunurile sacre ce sunt în proprietatea persoanelor private pot fi dobândite prin prescripție de către persoane private, iar cele ce sunt în proprietatea persoanelor juridice ecleziastice publice pot fi dobândite prin prescripție numai de către o altă persoană juridică ecleziastică publică.

Cât privește timpul necesar pentru prescripție, canonul 1270 stabilește că bunurile imobile, cele mobile prețioase, drepturile și acțiunile personale și reale, care aparțin Scaunului Apostolic se prescriu după 100 de ani, iar cele care aparțin unei alte persoane juridice ecleziastice publice se prescriu după 30 de ani. Toate celelalte categorii de bunuri se prescriu în spațiul de timp fixat de legile civile.

Așadar, din canoanele analizate reiese că modalitățile de dobândire a bunurilor materiale sunt următoarele: ofertele, benevole sau cerute, din partea credincioșilor, contribuțiile speciale impuse de episcopul diecezan, taxele și ofertele stabilite de către episcopii unei provincii ecleziastice, ofrandele credincioșilor și colectele speciale, care au un caracter extraordinar, ofertele făcute în mod liber persoanelor juridice ecleziastice, precum și dobândirea unui drept real sau încetarea unei obligații prin prescripție.

 

2. Administrarea bunurilor

Prin administrare înțelegem totalitatea actelor și a activităților care sunt îndeplinite pentru a ameliora patrimoniul ecleziastic, pentru îngrijirea în vederea conservării acestuia, iar dacă este vorba de un bun care fructifică, pentru a face ca acest bun să fructifice. Administrarea bunurilor ecleziastice Codul de drept canonic o stabilește în canoanele 1273-1289. Actul administrării presupune și supravegherea bunurilor materiale, adică cercetarea, personal sau prin alții, a cantității și evaluării bunurilor pentru a cere socoteală cu privire la plasarea sigură și folosirea corectă a bunurilor, precum și pentru a da dispoziții cu privire la modul corect și înțelept de a le administra.

Organele competente ale administrării ecleziastice sunt următoarele:

- Pontiful roman care, "în virtutea primatului de jurisdicție, este administratorul și distribuitorul suprem al tuturor bunurilor ecleziastice (can. 1273; cf. can 1256). Acesta canon arată că pontiful roman are, în sine, puterea de a administra direct bunurile fiecărei persoane juridice ecleziastice, chiar dacă, de fapt, acest lucru nu se întâmplă sau se întâmplă în cazuri extrem de rare.

- Ordinarii locului care au datoria de a veghea asupra patrimoniului persoanelor juridice publice care intră sub jurisdicția sa și de a îmbunătăți sistemul administrativ dând instrucțiuni care să precizeze dreptul universal și particular, ținând cont de drepturile dobândite, de obiceiurile legitime și de circumstanțele concrete (cf. can 1276). Episcopului îi sunt asociați și ceilalți ordinarii ai locului, adică vicarul general și vicarii episcopali. Cu toții sunt obligați să supravegheze cu grijă administrarea bunurilor ecleziastice, rămânând neatinse titlurile legitime care le atribuie puteri mai ample, cum sunt, de exemplu, cele asupra institutelor călugărești de drept diecezan sau asupra mănăstirilor autonome.

Actele de administrație îndeplinite de episcopul diecezan cu privire la bunurile materiale sunt acte de administrație ordinară, pe care le poate îndeplini în mod liber; acte de administrație ordinară de o importanță mai mare, pentru care trebuie să audieze părerea consiliului cu probleme economice și a colegiului consultanților, deoarece aceste acte depind de starea economică a diecezei și trebuie determinate de dreptul particular sau de statute; acte de administrație extraordinară, pentru care episcopul trebuie să aibă consimțământul membrilor consiliului de administrație și al consiliului consultanților. Distincția dintre actele de administrație ordinară și cele de administrație extraordinară este fundamentală și se bazează nu numai pe considerentul, evident de altfel, că acestea din urmă sunt mai grave și mai rare (achiziționarea de bunuri imobile, acceptarea sau renunțarea la moșteniri, donații, construcția de edificii etc.), ci și pentru că, în baza acestui considerent, Codul vrea ca actele extraordinare să țină cont de acele formalități speciale (consimțământ, autorizare) care condiționează liceitatea sau chiar validitatea acestor acte.

- Consiliul cu probleme economice și consiliul consultanților (can. 492-493; 502). Acestea sunt două organisme colegiale care îl asistă pe episcop și pe care acesta trebuie să le audieze, așa cum se menționa mai sus, în cazul actelor de administrație ordinară de mai mare importanță, când este vorba de condițiile economice ale diecezei. În cazul actelor de administrație extraordinară și când dreptul universal sau statutele o cer, episcopul trebuie să obțină consimțământul acestor organisme. Îi revine conferinței episcopale datoria de a stabili care sunt actele care să fie considerate extraordinare (cf. can. 1277).

- Economul diecezan trebuie să fie o persoană cu adevărat expertă în economie și remarcabilă din punct de vedere moral. Economul este numit de către episcop care, înainte de a face numirea, trebuie să audieze părerea consiliului cu probleme economice și a consiliului consultanților. Conform canonului 494, paragrafele 3 și 4, atribuțiile economului sunt: administrarea bunurilor diecezei, sub autoritatea episcopului și în conformitate cu indicațiile stabilite de consiliul diecezan cu probleme economice; efectuarea cheltuielilor poruncite de episcop, din veniturile diecezei; prezentarea în fața consiliului cu probele economice, la sfârșitul anului, a bilanțului veniturilor și cheltuielilor. Pe lângă acestea episcopul diecezan îi mai poate încredința: supravegherea bunurilor aparținând persoanelor juridice publice supuse jurisdicției episcopului (parohiile, Caritasul etc.); administrarea directă a bunurilor unei persoane juridice publice care, potrivit dreptului sau documentelor fundației sau statutului, nu are administratori proprii (cf. can. 1276 §1; 1279 §2; 1278).

- Persoanele juridice: "Administrarea bunurilor ecleziastice aparține de drept aceluia care conduce direct persoana (juridică) ce posedă bunurile respective, dacă dreptul particular, statutele sau o cutumă legitimă nu prevăd altfel, rămânând inviolabil dreptul ordinariului de a interveni în caz de neglijență din partea administratorului" (can. 1279 §1). "Orice persoană juridică să-și aibă propriul consiliu pentru problemele economice sau cel puțin doi consilieri, care să-l ajute pe administrator în îndeplinirea funcțiilor sale, în conformitate cu statutele" (can. 1280). Acesta este un canon nou în legislația ecleziastică și urmărește, nu numai asigurarea unei mai bune gestionări, ci și persoane, în spiritul comuniunii ecleziale. Așa cum menționează Codul, orice persoană juridică trebuie să aibă un asemenea consiliu. Posibilitatea a cel puțin doi consilieri este admisă numai atunci când dreptul nu stabilește, în anumite cazuri, necesitatea consiliului cu probleme economice. În cazul diecezei și al parohiilor dreptul universal prevede în mod expres necesitatea consiliului de administrație (cf. can. 492 și 537).

"Rămânând neschimbate prescripțiile statutelor, administratorii îndeplinesc invalid actele ce depășesc limitele și modalitățile administrației ordinare, dacă, în prealabil, nu au obținut permisiunea scrisă din partea ordinariului" (can. 281 §1). Dacă un administrator (parohul) vrea să îndeplinească un act de administrație extraordinară (de ex. construirea unei case parohiale, înstrăinarea unui teren, chiar spre binele unei alte persoane juridice ecleziastice publice), trebuie, ad validitatem, să aibă permisiunea scrisă a ordinariului locului. Cât privește înstrăinarea de bunuri ecleziastice fără permisiunea necesară, can. 1377 prevede că administratorul trebuie să fie sancționat cu o pedeapsă justă.

 

a) Îndatoririle administratorilor bunurilor ecleziastice

- Administrarea trebuie făcută în numele Bisericii (cf. can. 1282).

- Jurământul și inventarul: înainte ca administratorii să-ți înceapă misiunea: a) trebuie să promită prin jurământ, în fața ordinariului sau în fața unui delegat al său că vor administra bine și cu fidelitate; b) trebuie să întocmească un inventar detaliat al tuturor bunurilor ce aparțin persoanei juridice (bunuri imobile și mobile, bunuri culturale, lucruri prețioase etc.) care trebuie semnat de administrator și de cel care dă în primire. În cadrul inventarierii trebuie descris și evaluat fiecare bun; inventarul trebuie controlat cu atenție după redactare, trebuie făcut în dublu exemplar (unul se păstrează în arhiva persoanei juridice iar celălalt în arhiva curiei diecezane) și ambele exemplare originale trebuie ținute la zi, notându-se orice eventuală modificare a patrimoniului (cf. can. 1283).

- Străduința necesară și principalele obligații: "Toți administratorii sunt ținuți să își îndeplinească funcția cu grija unui tată de familie" (can. 1284 §1). Codul scoate astfel în evidență onoarea, dar și responsabilitatea ce sunt rezervate celor care, clerici sau laici, participă legitim la administrația ecleziastică. Ei trebuie să fie model și măsură, dând dovadă de înțelepciunea unui tată bun de familie. Această formulă tradițională, "cu grija unui tată de familie", vrea să scoată în evidență râvna, zelul, exactitatea în muncă, simțul de responsabilitate și prudență, cinstea, corectitudinea, fidelitatea ce trebuie să caracterizeze pe orice administrator ecleziastic.

- Donații în scopuri de pietate și de caritate: administratorii pot să facă astfel de donații cu condiția ca ele să fie făcute în limitele administrației ordinare și să nu fie vorba de bunuri imobile sau de bunuri mobile care fac parte din patrimoniul stabil al respectivei persoane juridice (cf. can. 1285).

- Obligații sociale: promovarea justiției sociale este o obligație a fiecărui om și în deosebi a fiecărui creștin catolic (cf. can. 222 §2). De aceea, administratorii bunurilor ecleziastice, în contractele de muncă, trebuie să observe cu exactitate și legislația civilă a muncii și ocrotirii sociale, conform cu principiile trasate de Biserică și să dea un salariu just și demn celor care prestează o muncă în baza unui contract, astfel încât aceștia să poată face față în mod corespunzător nevoilor personale și familiale (can. 1286).

- Dările de seamă: conform cu canonul 1287, administratorul trebuie să prezinte anual două dări de seamă: una ordinariului locului, pentru ca acesta să o supună examinării consiliului diecezan cu probleme economice și alta credincioșilor. Darea de seamă credincioșilor trebuie să se refere la bunurile oferite de aceștia Bisericii. Este vorba de o informare exactă, ce poate fi făcută și în biserică, în cadrul celebrărilor liturgice.

- Procesele la tribunalul civil: administratorii ecleziastici nu au voie să deschidă acțiune la tribunalul civil în numele persoanei juridice și nici să nu compară ca pârâți, dacă nu au obținut permisiunea ordinariului locului, care trebuie dată în scris (cf. can. 1288).

Administratorii ecleziastici sunt ținuți la observarea și îndeplinirea tuturor acestor obligații și nu pot abandona din proprie inițiativă funcția primită, chiar dacă nu sunt obligați la administrație în virtutea unui oficiu ecleziastic. În cazul în care Biserica suferă vreo pagubă din cauza demisiei lor abuzive, ei sunt obligați la restituire (cf. can. 1289).

 

b) Contractele și înstrăinarea bunurilor ecleziastice

Această problematică este tratată de Codul de drept canonic în canoanele 1290-1298. Prin canonul 1289 Codul "canonizează" legile civile referitoare la contracte și la plăți, adică dispune ca acele legi să fie observate și în materia ce ține de competența Bisericii, în afară de cazul când sunt contrare dreptului divin sau când în dreptul canonic este prevăzut altfel.

Contractul este acordul de voință între două sau mai multe persoane cu scopul de a stabili, modifica sau stinge un raport între ele. Elementele esențiale ale unui contract sunt: capacitatea persoanelor să încheie un contract, în virtutea dreptului natural, al dreptului canonic sau al dreptului civil; materia care trebuie să fie posibilă, existentă, proprie, determinată, cinstită; consimțământul care să fie adevărat, extern, reciproc, deliberat; cauza, adică scopul pentru care cineva se obligă.

Contractele de înstrăinare ocupă un loc aparte în disciplina bunurilor ecleziastice. Pentru a înstrăina în mod valid un bun ecleziastic este necesară permisiunea autorității ecleziastice competente și, totodată, trebuie respectate următoarele condiții: a) bunul să facă parte din patrimoniul stabil al persoanei juridice publice; b) valoarea bunului să nu depășească suma stabilită de drept.

Patrimoniul stabil îl constituie acele bunuri imobile, precum un fond sau o clădire, sau bunuri mobile care formează dota permanentă a acelei persoane juridice și care, direct sau indirect, îi permite persoanei să își atingă scopurile proprii, adică îi asigură baza economică necesară pentru viața și activitatea sa.

Autoritatea competentă care acordă permisiunea este determinată în funcție de valoarea bunului (cf. can. 1292).

În general, când e vorba de contracte, legislațiile civile prevăd condiții și formalități proprii, neținând seama de legile canonice și nu le recunosc acestora nici o eficacitate juridică. Așadar, se poate întâmpla ca un act de înstrăinare să fie valid din punct de vedere al codului civil, dar invalid din punct de vedere al codului canonic, pentru că a fost îndeplinit fără formalitățile necesare. În astfel de cazuri îi revine autorității ecleziastice competente datoria de a evalua situația și de a decide cu atenție posibilitățile concrete privind tutelarea și revendicarea drepturilor legitime ale persoanei juridice (cf. can. 1296).

 

c) Voințele pioase în general și fundațiile pioase

Conform tradiției canonice, confirmată de Codul de drept canonic (can. 1299-1310), voințele pioase sunt dispozițiile de bunuri mobile și imobile, făcute printr-un act între cei vii, sau prin testament, în scopuri religioase sau caritative. Structura unei voințe pioase este aceea a oricărui contract juridic: subiectul trebuie să aibă capacitatea să dispună de propriile bunuri; să dispună de acestea în mod liber și de bunăvoie, scopul să aibă o destinație eclezială - intenția obiectivizată, realizată devine cauză pioasă.

Realizarea voințelor pioase presupune o anumită disciplină canonică. În virtutea unei vechi tradiții, bazate pe scopul religios și eclezial al voințelor pioase, ordinariul locului este executorul tuturor acestor voințe, atât al celor "inter vivos" cât și al celor "mortis causa". Ordinariul are dreptul și datoria de a supraveghea, personal sau prin alții, îndeplinirea exactă a voințelor pioase. Atribuțiile sale nu trebuie confundate însă cu cele ale executorului testamentar, prevăzut de legea civilă. El are doar dreptul și datoria de a supraveghea. Acest drept al episcopului este nederogabil, de aceea, eventualele clauze contrare acestui drept, adăugate la ultimele voințe, trebuie să fie considerate ca și inexistente (cf. can. 1300-1301).

Canonul 1302 vorbește despre donații. Donația este actul prin care donatorul dă, în mod irevocabil, un lucru donatorului, care îl primește. Cine a primit astfel de bunuri fiduciare pentru cauzele pioase, fie printr-un act între cei vii, fie prin testament, trebuie să-l înștiințeze pe ordinariu despre această dispoziție fiduciară și să-i indice toate aceste bunuri, atât mobile cât și imobile, împreună cu obligațiile prevăzute. Ordinariul va avea grijă ca bunurile primite să fie puse în siguranță și să vegheze ca voința pioasă să fie executată în conformitate cu dispozițiile can. 1301.

Printre voințele și cauzele pioase un loc particular îl ocupă fundațiile pioase constituite din bunuri temporale (bani, titluri, terenuri, case etc.) patrimoniale destinate să asigure, prin veniturile lor, atingerea unei finalități precise, proprii Bisericii. Aceste fundații pot fi: autonome, când complexul de bunuri destinate operelor de pietate, de apostolat și de caritate sunt constituite ca persoane juridice de către autoritatea competentă (can. 1303 §1); neautonome, adică acele bunuri materiale dăruite unei persoane juridice publice, cu obligația de lungă durată, stabilită de dreptul particular, de a se celebra Liturghii sau de a săvârși alte funcțiuni ecleziastice fixate dinainte, din veniturile anuale, ori de a se urmări scopurile prevăzute de can. 142 §2, adică îndeplinirea unor opere de pietate, de apostolat sau de caritate (can. 1303). Fundațiile autonome sunt reglementate de normele privind persoanele juridice în general, iar cele neautonome sunt reglementate atât de dreptul universal cât și de cel particular și nu pot avea un caracter perpetuu.

Și în cazul fundațiilor, legislatorul are grijă să fie îndeplinită cu fidelitate voința donatorilor. De aceea, disciplina fundațiilor pioase recere ca fundațiile să fie confirmate în scris de către ordinariu, un exemplar al actelor să fie păstrat în arhiva curiei, iar altul în arhiva persoanei juridice de care aparține fundația (can. 1306); obligațiile ce țin de fundații trebuie să fie notate în registrele parohilor și al rectorilor de biserici, cât și într-un tabel special ce trebuie expus la loc vizibil (can. 1307).

Norma fundamentală, în același timp juridică și morală, este aceea ca voințele pioase, dacă au fost acceptate în mod legitim, trebuie să fie îndeplinite cu cea mai mare atenție (can. 1300). Intențiile credincioșilor, care nu sunt contrare canoanelor inderogabile, o dată acceptate, devin norme, în același timp juridice și morale, care trebuie să fie urmate de actualizarea voințelor pioase. Prin urmare orice modificare a lor presupune un motiv just și necesar. Despre toate acestea tratează can. 1308-1310. Aceste canoane îi privesc doar pe ordinarii, deoarece se referă la reducerea obligațiilor de Liturghii, la transferarea obligațiilor de celebrare a Liturghiilor în alte zile, în alte biserici sau la alte altare, și la reducerea, moderarea și comutarea voințelor credincioșilor pentru cauzele pioase.

 

B. Situația economică a clerului

Există un drept al clerului de a se susține din ministerul sacru? Această întrebare își are, cu siguranță, actualitatea sa, chiar dacă odinioară Conciliul al II-lea din Vatican a afirmat "o adevărată obligație a credincioșilor" (PO 20) de a subvenționa necesitățile clerului și obligația episcopilor (PO 20) de a sensibiliza conștiința credincioșilor în acest sens. Din păcate, mai ales în rândul tinerilor, este tot mai evidentă tendința de a contesta acest drept al clerului de a trăi din altar.

Unii consideră că preoția nu poate fi o profesie, adică o activitate care, chiar dacă desfășurată cu intenții și mijloace prevalent supranaturale, poartă cu sine și dreptul la recompensă: preoția și ministerul sacerdotal, administrând bunuri supranaturale și gratuite, sunt printr-o exigență intrinsecă, ele însele gratuite.

Alții consideră că diferitele forme contribuabile trebuie să fie respinse sau, eventual, cu totul reînnoite de către Biserica ce se vrea "mărturisitoare" într-o societate tot mai secularizată, pentru care este credibilă numai o religie pură care să nu fie suspectată de interese temporale.

Și unii și ceilalți sugerează că preotul trebuie să își procure cele necesare pentru subzistență dintr-o profesie propriu-zisă, manuală sau intelectuală, având o normă deplină sau parțială, care să îi permită să se dedice și apostolatului în timpul liber, cu generozitate și dezinteres. Cei care gândesc astfel, consideră, într-un mod eronat, că interpretează evanghelia în lumina Bisericii primare, apelând, în special, la doctrina și exemplul sfântului Paul.

 

1. Dreptul de a trăi din altar în Biserica primară

Sfântul Paul este cel care, în scrierile Noului Testament pune pe larg problema economică a apostolului: plecând de la experiența sa personală, el expune într-o formă solemnă și polemică marile principii, valide în orice loc și în orice timp, pentru a le aplica apoi la situații concrete. El invocă patru motive fundamentale ale dreptului apostolului de a fi susținut material.

Primul motiv este așa-numita lege naturală conform căreia, cine lucrează are dreptul la plată (cf. 1Cor 9,7). Al doilea motiv se bazează pe legea divină revelată, care o confirmă pe cea naturală (cf. Dt 25,4; 1Cor 9,8-10; 1Tim 5,18). Un alt motiv se bazează pe obiceiul, în rândul poporului evreu, de a-i retribui pe preoți și pe colaboratorii lor (cf. 1Cor 9,13). Și în sfârșit, Paul face referință la porunca expresă a lui Isus Cristos (cf. 1Cor 9,14). Sfântul Paul, chiar dacă afirmă de multe ori capacitatea de a-și câștiga pâinea și de a se întreține muncind, nu de puține ori el își revendică energic și sieși, în calitatea sa de apostol, dreptul de a trăi din evanghelie: "Nu avem noi oare dreptul să mâncăm și să bem? Nu avem noi oare dreptul să ducem cu noi o soră de-a noastră în credință ca și ceilalți apostoli și rudele domnului și Chefa? Oare eu singur și Barnaba nu avem dreptul să nu lucrăm?" (1Cor 9,4-6).

Cadrul Bisericii primare este dominat, așadar, de exemplul sfântului Paul; el obișnuia să alterneze predica și călătoriile apostolice cu perioade de timp în care desfășura o muncă manuală, pentru a nu fi o povară pentru comunitățile creștine. La fel se comporta și însoțitorul său Barnaba. Putem considera că și alți misionari nu au desconsiderat munca manuală, cel puțin atunci când comunitatea care îi găzduia era săracă sau mai puțin generoasă și solidaritatea între Biserici era insuficientă sau puțin operantă din cauza unei organizări incipiente sau rudimentare. În decursul istoriei această alternanță avea să continue. Totuși preoția avea să fie considerată incompatibilă cu vreo ocupație sau profesie prestată pentru ca preotul să-și asigure subzistența.

 

2. Susținerea clerului în perspectiva Conciliului al II-lea din Vatican

Termenul de susținere, așa cum îl folosește Conciliul al II-lea din Vatican, presupune un dublu concept: acela de retribuție și cel de asigurare socială. Conciliul, legat de această problematică, vorbește și despre o pluralitate de funcții în unitatea ministerului sacerdotal: "Toți preoții..., chiar dacă au însărcinări diferite, exercită mereu un unic minister sacerdotal în favoarea oamenilor. Căci toți preoții sunt trimiși să colaboreze la aceeași lucrare, fie că îndeplinesc o slujire parohială, fie că se dedică cercetării științifice sau învățământului, fie că exercită o muncă manuală împărtășind viața muncitorilor - acolo unde o astfel de activitate e socotită oportună și e aprobată de autoritatea competentă. Toți au în fond aceeași țintă, și anume edificarea trupului lui Cristos, ceea ce, mai ales în vremurile noastre cere funcții multiple precum și noi adaptări" (PO 8). Totuși, ministerul sacerdotal deține o demnitate aparte și are precedență în fața tuturor celorlalte activități, deoarece, chiar dacă el poate fi comparat cu celelalte activități umane, nu poate fi considerat numai ca o activitate umană validă, ci ca activitatea care excelează între toate. De aceea, în nici un caz, nu poate fi considerată ca un scop principal participarea la activitățile seculare ale oamenilor, cu atât mai mult cu cât acestea nu sunt suficiente pentru a exprima responsabilitatea specifică preoților. Prin urmare, preoții trebuie să acorde atenție și timp deplin ministerului sacerdotal, având grijă să nu cedeze tentației, atât de răspândită astăzi, de a se adapta criteriilor de judecată pur umane, deoarece adevărata valoare a ministerului sacerdotal poate fi înțeleasă pe deplin doar în lumina credinței.

Principiile conciliare și postconciliare conferă un nou sens slujirii diecezei și atrag atenția asupra faptului că preoții, dedicându-se slujirii lui Dumnezeu prin îndeplinirea unui oficiu încredințat lor, merită să primească o remunerație echitabilă. Fundamentul dreptului clerului de a fi remunerat îl constituie tocmai exercitarea unui oficiu ecleziastic, conferit de către episcop:

"Fiind dăruiți slujirii lui Dumnezeu în îndeplinirea funcției încredințate, se cuvine ca preoții să primească o remunerare dreaptă, «căci vrednic e lucrătorul de plata sa» (Lc 10,7) și «Domnul a rânduit celor care vestesc evanghelia să trăiască din evanghelie» (1Cor 9,14). De aceea, dacă o astfel de dreaptă remunerare a preoților nu este asigurată în nici un alt fel, este de datoria credincioșilor, de vreme ce spre binele lor lucrează preoții, să se îngrijească pentru ca preoții să aibă cele necesare pentru a duce o viață cinstită și demnă. Episcopii sunt datori să le atragă atenția credincioșilor asupra acestei obligați și să se îngrijească, fiecare pentru dieceza sa, ori, mai bine, mai mulți împreună pentru un teritoriu comun, de instituirea unor norme în vederea asigurării corespunzătoare a întreținerii cuvenite acelora care îndeplinesc sau au îndeplinit o funcție în slujba poporului lui Dumnezeu. Cât despre remunerația pe care trebuie să o primească fiecare, ținând seama de natura funcției cât și de împrejurările de timp și de loc, trebuie să fie esențial aceeași pentru toți cei aflați în aceleași împrejurări, să fie potrivită condiției lor și, pe lângă acestea, să le dea posibilitatea nu numai de a se îngriji cum se cuvine de remunerarea celor aflați în serviciul preoților, ci și de a veni personal, într-un fel sau altul, în ajutorul celor săraci, deoarece slujirea săracilor a fost la mare cinste în Biserică încă de la începuturi. Însă importanța primordială trebuie acordată funcției îndeplinite de slujitorii altarului. De aceea trebuie să se renunțe la sistemul așa-zis al «beneficiilor», sau, cel puțin, el să fie reformat în așa fel încât aspectul de beneficiu, adică dreptul la venitul cu care este înzestrată funcția respectivă, să fie socotit secundar, iar pe primul loc să se afle, juridic, funcția bisericească însăși; de acum înainte prin aceasta trebuie să se înțeleagă orice îndatorire atribuită în mod stabil, având un scop spiritual" (PO 20).

Așa cum am menționat mai sus, prin acest fragment al decretului Presbyterorum ordinis, Conciliul decretează tocmai dreptul preoților de a beneficia de o remunerație echitabilă și de celelalte prevederi cu caracter social. Desigur, din acest punct de vedere, datele doctrinare și normative nu sunt abundente, cu atât mai mult cu cât problema asigurărilor sociale s-a maturizat în secolul al XX-lea, într-un raport direct cu evoluția modernă a societății și a organizărilor sale în ceea ce privește munca, salarizările, asistența medicală și asigurările sociale în caz de boală și de bătrânețe.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat