|
16. STRUCTURI ECLEZIALE DIECEZANE I. CINE SUNTEM? I. Biserica particulară, adică dieceza Dieceza de Iași Situată în estul României, în ținutul numit Moldova, Dieceza de Iași a fost înființată în anul 1884. Are o suprafață de 46.070 km2, pe cuprinsul a opt județe (Botoșani, Suceava, Iași, Neamț, Vaslui, Bacău, Galați, Vrancea) cu o populație de 4.887.995 de locuitori din care 5,48% sunt catolici (cf. Almanahul "Presa Bună" 2003). În contact cu Imperiul Roman și îndată ocupat de armatele romane (105-106 d.C.), teritoriul actual al României devine un câmp misionar unde se înfiripă și apoi se dezvoltă comunități creștine înfloritoare îndeosebi pe litoralul Mării Negre și pe malurile Dunării. Terminologia creștină latină evidențiază acțiunea de încreștinare în perioada romană până la venirea slavilor migratori. Cu siguranță, un rol important în încreștinare l-a avut și influența creștinilor romani aflați printre coloniștii aduși după cucerirea Daciei. Organizarea bisericească veche este în strânsă legătură cu sistematizarea administrativ-teritorială romană, sub jurisdicția episcopului Romei, prin vicarul său din Tesalonic. Evenimentele politice de după sec. al VI-lea cauzate de migrații, stabilirea unor popoare, ca de pildă bulgarii, și încreștinarea lor în vecinătatea poporului român determină intrarea acestuia în sfera de influență a Bizanțului. După schisma cea mare orientală (1054), activitatea misionară a ordinelor mendicante (dominicanii și franciscanii) va duce la consolidarea și dezvoltarea comunităților creștine catolice ascultând de episcopul Romei, atestate în cadrul unor episcopii de scurtă durată la sud de Carpați, în Țara Românească (Severin, Argeș) și la est de Carpați, în Moldova (Siret, Baia, Bacău). Astfel în ținutul Moldovei, care s-a numit și Valahia Minor, în 1227 a luat ființă Episcopia de Milcov (1227-1241), în 1371 Episcopia de Siret (1371-1434), în 1413 Episcopia de Baia (1413-1523), iar în 1607 Episcopia de Bacău (1607-1818). Misionarii care au activat erau călugări franciscani, iezuiți și dominicani veniți din Italia, Polonia și Ungaria. După 1818, activitatea misionarilor catolici din Moldova a fost coordonată de la Iași, unde a funcționat Vicariatul Apostolic al Moldovei (1818-1884). La 27 iunie 1884, papa Leon al XIII-lea, prin scrisoarea "Quae in christiani nominis incrementum", a înființat iarăși episcopie pentru Moldova, numind ca episcop, cu reședința în Iași, pe Mons. Nicolae Iosif Camilli, la 15 iunie 1884. Dominic Jaquet, Alexandru Teodor Cisar, Mihai Robu și Anton Durcovici au fost episcopi rezidențiali, în rest la conducerea diecezei s-au aflat administratori apostolici și "ordinarii substituti". Cel dintâi episcop originar din Moldova, din Săbăoani, a fost Mihai Robu. La 21 februarie 1978, papa Paul al VI-lea l-a numit administrator apostolic de Iași pe Preasfințitul Petru Gherghel. La 14 martie 1990 a fost ales și numit de papa Ioan Paul al II-lea episcop de Iași. Orașul Iași, reședință episcopală, are o catedrală cu patronul "Adormirea Maicii Domnului". Sfințită și dată în folosință pentru cult la 15 august 1789, biserica din Iași, care va deveni catedrală, a fost renovată de mai multe ori și mărită în 1869.
Excelența sa episcop Petru Gherghel S-a născut la 28 iunie 1940 în localitatea Gherăești, județul Neamț. După terminarea școlii generale în satul natal, a intrat în Seminarul Catolic din Iași. La 29 iunie 1965 a fost hirotonit preot la Alba-Iulia de către episcopul Marton Aron. Primul loc de apostolat a fost Parohia Barticești, în care a activat până în 1967, când a fost transferat la Rădăuți. La 1 noiembrie 1970 a fost numit profesor la Seminarul din Iași, iar în martie 1975 a fost numit rector. La 21 februarie 1978 papa Paul al VI-lea l-a numit printr-un decret al Sfintei Congregații a Episcopilor ordinarius ad nutum Sanctae Sedis cum munere administratoris apostolicis al Episcopiei de Iași. Instalarea a avut loc la 4 aprilie 1978. În timpul păstoririi ca administrator apostolic (21 februarie 1978 - 14 martie 1990) s-au ridicat numeroase biserici, s-a ridicat moderna clădire a Seminarului din Iași, s-au deschis numeroase parohii noi, au fost hirotoniți aproape 150 de preoți, au fost trimiși mai mulți preoți la studii în străinătate, s-au făcut numeroase vizite pastorale etc. "Revoluția" din 1989 a deschis un orizont nou de reorganizare bisericească și de propășire spirituală. Astfel, la 14 martie 1990, papa Ioan Paul al II-lea l-a ales și l-a numit pe Mons. Petru Gherghel episcop de Iași. Consacrarea a fost oficiată la Seminarul din Iași, la 1 mai același an, de către cardinalul Angelo Sodano, delegat al papei Ioan Paul al II-lea. Pe stema sa episcopală sunt scrise cuvintele lui Cristos: "Ca toți să fie una". Inspirându-se din cuvintele Sfintei Scripturi, PS Petru Gherghel și-a făcut un adevărat program al misiunii episcopale - "ca toți să fie una" - dorind să-și ofere viața de episcop și de păstor pentru unitatea Bisericii și a lumii, să devină instrumentul acestei uniri și al păstrării comuniunii totale cu Cristos, cu Sfântul Părinte și cu toți episcopii, al păstrării tezaurului încredințat poporului creștin. În această muncă și aspirație la unitate, ocrotitorii principali sunt preasfânta Fecioară Maria și sfântul Iosif, iar centrul care trebuie să atragă pe toți este biserica episcopului - catedrala -, inima diecezei fiind seminarul, care pregătește pe viitorii colaboratori ai episcopului. "Ca toți să fie una" - în credință, în iubire, în muncă și în viață: "ca toți să fie una în slujirea lui Dumnezeu și a oamenilor, ca toți să regăsească unitatea aceleiași credințe și în celebrarea aceleiași Euharistii.
Vicarul general, Excelența sa episcop auxiliar Aurel Percă S-a născut la 15 august 1951 la Săbăoani, județul Neamț. După absolvirea școlii elementare și a liceului în Săbăoani, în 1969 a intrat în Seminarul Catolic din Iași, pe care l-a absolvit în 1979. A fost hirotonit preot la 29 iunie 1979 la Iași, după care a fost numit vicar parohial în Parohia Bacău. În noiembrie 1980 a fost trimis pentru studii de specializare la Roma, unde a obținut licența în teologia orientală, la Institutul Pontifical Oriental, și în teologie morală, la Academia Alfonsiană. În 1985 a revenit în țară și a fost numit cancellarius la Ordinariatul de Iași și în același timp profesor de teologie morală și patrologie la Institutul Teologic Romano-Catolic "Sfântul Iosif" din Iași. Între 1989 și 1994 a fost rector al Seminarului din Iași. La 1 august 1994, Mons. Aurel Percă a fost numit vicar general al Episcopiei Romano-Catolice din Iași, continuând să predea teologia morală la Institutul Teologic. În această perioadă l-a susținut pe episcopul Petru Gherghel atât în activitatea pastorală internă, cât și în relațiile cu diferite asociații și organizații din străinătate. În ziua de 29 septembrie 1999, Sfântul Părinte papa Ioan Paul al II-lea l-a numit episcop auxiliar pentru Dieceza de Iași, primind titlul canonic de episcop titular de Mauriana. Consacrarea episcopală a avut loc în catedrala nouă din Iași la 8 decembrie 1999, episcopi consacratori fiind: PS Petru Gherghel, episcop de Iași, ÎPS Jean-Claude Périsset, nunțiu apostolic în România, și ÎPS dr. Ioan Robu, arhiepiscop mitropolit de București. Simbolurile din stema episcopală a Mons. Aurel Percă se inspiră din Scrisoarea către Efeseni (3,17) a sfântului apostol Paul: "Rămâneți înrădăcinați și întemeiați în iubire". Pe fundalul culorilor steagului diecezei (alb-albastru) este reprodusă monograma lui Cristos, care trebuie să fie centrul vieții creștine; cunoscându-i iubirea pe care o are față de oameni, "care întrece tot ceea ce se poate cunoaște", se poate ajunge la plinătatea vieții trinitare. În stemă, Sfânta Treime este simbolizată prin tradiționala frunză de trifoi. Pentru că aspirație spre plinătatea lui Dumnezeu trebuie ancorată în credință, apare ancora, simbolul credinței. Întrucât noul episcop a primit sfințirea episcopală în solemnitatea Neprihănita Zămislire, ca semn al așezării întregii slujiri sub ocrotirea preacuratei Fecioare Maria, în partea dreaptă a monogramei lui Cristos este litera M.
Preoții După episcop și unit cu el, în viața Bisericii locale de Iași are o mare importanță prezbiteriul. Acesta este constituit din totalitatea preoților, generați prin sacramentul Preoției, care lucrează în deplină comuniune cu episcopul, pentru a-l face prezent în orice loc al diecezei prin vestirea cuvântului, prin celebrarea sacramentelor și prin călăuzirea fiecărei comunități. Preoții, așadar, constituie un singur prezbiteriu și o singură familie, al cărei tată este episcopul, și sunt responsabili împreună cu el de binele spiritual al întregii dieceze (cf. CD 28). În virtutea preoției comune și sacre și în virtutea misiunii, toți preoții sunt între ei uniți într-o fraternitate profundă care trebuie, în mod spontan și de bună voie, să se manifeste prin ajutorul reciproc (spiritual, material, pastoral și personal), în întruniri și în comuniunea de viață, de muncă și de caritate. Prezbiteriul din Dieceza de Iași este alcătuit din 337 de preoți, angajați la diferite niveluri de activitate pastorală (parohie, școală, asociații etc.); dintre aceștia 275 sunt preoți diecezani în pastorație (220 de preoți încardinați care locuiesc în dieceză; 3 preoți încardinați care locuiesc în țară; 42 de preoți încardinați care locuiesc în afara țării; 10 preoți încardinați în alte dieceze) și 62 sunt preoți călugări (cf. Statistica 2003 realizată de "Presa Bună").
Călugării și călugărițele Începând cu anul 1990 au început să vină în Dieceza de Iași multe congregații și institute de viață consacrată, care s-au implicat în activități educative, sociale, caritative etc. S-a reconstituit Provincia Franciscanilor Minori Conventuali "Sfântul Iosif", existentă în Dieceza de Iași înainte de anul 1948 când a fost interzisă. Au venit multe alte congregații și institute pentru bărbați și pentru femei. În Dieceza de Iași sunt prezente 32 de institute cu 454 de călugărițe (296 de călugărițe de drept pontifical; 158 de călugărițe de drept diecezan) și 13 institute bărbătești cu 138 de călugări (cf. Statistica 2003 realizată de "Presa Bună"). Persoanele consacrate sunt bine primite și inserate în realitățile sociale și ecleziale ale diecezei. În aceste realități, ele se străduiesc să ofere tuturor bogăția și carismele lor, mai ales prin fidelitatea față de Dumnezeu, față de Biserică și față de om, și prin serviciul liturgic, pastoral, educativ și de asistență. Comunitățile călugărești oferă tuturor spații și timp pentru experiențe de tăcere și de formare pentru rugăciune.
Curia diecezană Biserica, sfântă și divină, pentru a-și desfășura misiunea sa în istorie, are nevoie de structuri, organisme și competențe. Episcopul, la rândul său, are nevoie de colaboratori cu capacități funcționale, operative și aplicative, în serviciul de conducere. "Curia diecezană trebuie astfel organizată încât să devină pentru episcop un instrument adecvat, nu numai pentru administrarea diecezei, ci și pentru realizarea operelor de apostolat. Preoții și laicii care fac parte din curia diecezană să fie conștienți că își dau concursul la slujirea pastorală a episcopului" (CD 27). Curia diecezei de Iași este structurată după două dimensiuni: directivă și consultativă. Organe directive. Alături de episcopul Petru Gherghel, căruia îi revine dreptul divin de a conduce Biserica locală, din organele directive mai fac parte, prin decizie canonică: - episcopul auxiliar și vicarul general, PS Aurel Percă;
Organe consultative. Acestea sunt: - colegiul consultanților: format din 12 preoți;
Membrii comisiei biblice împreună cu membrii comisiei liturgice au lucrat la reeditarea Lecționarelor pentru întregul an liturgic, la publicarea traducerii oficiale a Noului Testament în limba română, la publicarea traducerii în limba română a "Liturgiei orelor" (pentru prima dată în istorie), la reeditarea ritualurilor pentru celebrarea diferitelor sacramente și a ritualului înmormântării; - departamentul de istorie a Bisericii catolice: format din 4 preoți și un profesor laic. Acest departament, pe lângă cercetările pe care le face în arhiva Episcopiei de Iași și în alte arhive, publică și un "Buletin istoric"; - oficiul diecezan pentru cateheză: un responsabil și 10 membri; - centrul misionar diecezan: promovează spiritul misionar în Biserica noastră locală și ține legătura cu preoții și laicii care sunt plecați în misiune în Africa și în alte țări ale lumii.
Seminarul Seminarul este școala în care aspiranții la sfânta preoție se pregătesc din punct de vedere spiritual și intelectual conform normelor stabilite de Biserică. Instituirea seminariilor se datorează Conciliului Tridentin (1545-1563). În funcție de vârstă și de nivelul de maturizare a drumului vocațional al celor care sunt chemați la preoție, conform normelor canonice, există două tipuri de seminar: seminarul "mic" și seminarul "mare". Seminarul "mic" este un loc educativ care are scopul de a-i ajuta pe copii să-și dezvolte "sămânța vocației" sădită în ei de harul lui Dumnezeu și să favorizeze în ei cunoașterea misterului lui Cristos și iubirea față de Biserică. Existența seminarului mic presupune o comunitate stabilă și suficient de numeroasă, care să favorizeze o viață de grup orientată către descoperirea vocațională. Condițiile care fac posibilă și utilă inserarea și șederea unui copil în seminar sunt: disponibilitatea față de căutarea și verificarea vocațională; o familie dispusă să accepte și să colaboreze la proiectul educativ al seminarului; un strâns contact al educatorilor de la seminar cu familiile și comunitățile de proveniență ale seminariștilor (cf. Ioan Paul al II-lea, Pastores dabo vobis, 63-64). Formarea religioasă specifică din seminarul mic este unită cu o instruire umanistă și științifică mai adecvată. Seminarul "mare" (diecezan sau interdiecezan) este un loc de formare specială (umană, culturală, spirituală) în care un tânăr, chemat de Dumnezeu la slujirea preoțească și decis să-l urmeze din iubire, se pregătește pentru această misiune. În seminarul mare, candidatul este ajutat să ajungă la cunoașterea autenticității vocației sale și să parcurgă un drum de maturizare progresivă a propriei persoane pentru a ști să facă față exigențelor misiunii și ale vieții sacerdotale (cf. Pastores dabo vobis, 60-62). Seminarul este comunitatea eclezială în care Domnul îi pregătește pentru misiune pe cei pe care i-a chemat la preoția ministerială. Viitorii preoți sunt pregătiți în seminarul mare să devină capabili să învețe, să sfințească și să conducă poporul lui Dumnezeu. Formarea lor cuprinde multiple dimensiuni: spirituală, liturgică, misionară, teologică și pastorală (cf. CDC, can. 232-264). În Dieceza de Iași există trei seminarii mici: unul la Bacău (diecezan), altul la Roman (franciscan conventual) și altul la Onești (franciscan capucin) și două seminarii mari: unul la Iași (diecezan) și altul la Roman (franciscan conventual). Situația actuală (mai 2003) din seminariile existente în Dieceza de Iași se prezintă astfel: Seminarul mare din Iași: 124 de studenți; Seminarul mic din Bacău: 121 de elevi; Seminarul franciscan conventual din Roman: 110 studenți (95 franciscani conventuali și 15 de la alte congregații) și 165 de elevi; Seminarul franciscan capucin din Onești: 45 de elevi.
II. Organele de comuniune și de participare Consiliul prezbiteral și colegiul consultanților Consiliul prezbiteral, voit de Conciliul Vatican II, reunește reprezentanții tuturor preoților din dieceză: jumătate dintre ei sunt aleși de preoți, o parte sunt membri de drept, iar ceilalți sunt numiți de episcop. Consiliul prezbiteral este consultat de episcop în toate problemele importante. Dintre membri consiliului prezbiteral, episcopul poate alege 6-12 consultanți care au misiunea, în cazul în care scaunul episcopal devine vacant, să aleagă administratorul diecezan care să conducă dieceza în timpul vacanței scaunului episcopal. În dieceza noastră, consiliul prezbiteral este format din 27 de membri, dintre care 11 sunt și membri ai colegiului consultanților.
Consiliul pastoral diecezan Consiliul pastoral diecezan este alcătuit în principal din laici ca reprezentanți ai poporului lui Dumnezeu dintr-o dieceză. Membrii săi sunt aleși astfel încât să fie reprezentate diferitele sectoare geografice, condiții sociale și activități apostolice ale diecezei. El reflectează asupra problemelor referitoare la evanghelizarea diecezei, stabilind astfel un contact rodnic între responsabilul diecezei, episcopul diecezan, creștinii angajați în condiții concrete de viață și instituțiile ecleziastice. Printre tematicile abordate de acest organism trebuie să se afle evanghelizarea și cateheza, pastorația tineretului, pastorația copiilor, familia, problemele sociale, pastorația parohială etc. În dieceza noastră încă nu a fost constituit acest consiliu pastoral diecezan.
Consiliul pastoral parohial Comuniunea și participarea credincioșilor laici la viața parohiei, implicarea comună la rezolvarea problemelor de pastorație ale comunității "trebuie să-și găsească dezvoltarea sa adecvată și structurată prin puterea în valoare, într-un mod mai clar, amplu și decis a consiliilor pastorale parohiale. În circumstanțele actuale, credincioșii laici pot și trebuie să facă foarte mult pentru creșterea unei autentice comuniuni ecleziale în cadrul parohiilor lor pentru a redeștepta elanul misionar față de necredincioși și față de înșiși credincioșii care au abandonat sau diminuat practicarea unei vieți creștine" (Ioan Paul al II-lea, Christifideles laici, 27). Recomandat în mod insistent, chiar dacă nu și obligatoriu, consiliul pastoral parohial nu există încă în parohiile din dieceza noastră.
III. Parohia "Comuniunea eclezială, deși are întotdeauna o dimensiune universală, își găsește expresia sa cea mai imediată și vizibilă în parohie: ea este ultima localizare a Bisericii, este într-un anumit sens Biserica însăși care trăiește în mijlocul caselor fiilor și fiicelor sale (...). Parohia nu este în principal o structură, un teritoriu, o clădire, ci este mai degrabă familia lui Dumnezeu ca o fraternitatea animată de Duhul de unitate; este o casă familială, fraternă și primitoare; este comunitatea credincioșilor" (Ioan Paul al II-lea, Christifideles laici, 26; cf. și nr. 27). Între structurile parohiale existente la ora actuală în parohiile din dieceza noastră trebuie amintite: - consiliul parohial format din "feciorii de biserică": acest consiliu există încă de la început și a avut de-a lungul istoriei un rol consultativ foarte relevant; - centre parohiale pentru tineret și copii: constituite mai ales în ultimul deceniu, desfășoare activități de animare pastorală a tinerilor și copiilor; - Caritas parohial: constituit în puține parohii din dieceză, în strânsă legătură cu Centrul Diecezan Caritas și cu centrele Caritas zonale, desfășoară activități în favoarea celor săraci și nevoiași. După statistica din anul 2003, în Dieceza de Iași sunt 126 de parohii, 12 parohii în administrație, 238 de filiale, organizate în 10 decanate.
IV. Decanatul Decanatul este o circumscripție ecleziastică diecezană formată din mai multe parohii. Responsabilul unui decanat este numit de episcop după consultarea clerului care lucrează în acel decanat. Funcția decanului, limitată în timp, nu este legată, ca mai înainte, de luarea în primire a unei parohii anumite. Organizarea în decanate permite o mai bună colaborare între parohii. În dieceza noastră există zece decanate: Bacău (17 parohii), Bucovina (12 parohii), Iași (14 parohii), Moinești (12 parohii), Roman (15 parohii), Traian (16 parohii), Trotuș (12 parohii), Valea Siretului (12 parohii) și Vrancea (12 parohii).
V. Grupurile ecleziale "Apostolatul desfășurat în comun corespunde în chip fericit nevoilor credincioșilor atât din punct de vedere uman cât și creștin și în același timp poartă semnul comuniunii și unității Bisericii în Cristos (...). Păstrând relația cuvenită cu autoritatea bisericească, laicii au dreptul să întemeieze asociații, să le conducă și să se înscrie în cele deja întemeiate" (AA 18-19). "Rațiunea profundă care justifică și solicită asocierea credincioșilor laici este de ordin teologic: este o rațiune ecleziologică, așa cum recunoaște în mod deschis Conciliul Vatican II, care indică în apostolatul asociat un semn al comuniunii și al unității Bisericii lui Cristos" (Ioan Paul al II-lea, Christifideles laici, 29). Pe teritoriul Diecezei de Iași sunt prezente numeroase asociații, grupări și mișcări bisericești, semn al pluralității formelor de participare la comuniunea și la misiunea Bisericii: Acțiunea Catolică "Sfântul Iosif", Asociația Scout, Asociația "Sfântul Vincențiu de Paul", Asociația Medicilor Catolici, Organizația Kolping, Serviciul de Ajutor Maltez etc. Prezența acestor asociații care îmbogățesc viața Bisericii recere existența unui instrument de coordonare care să promoveze o comuniune trăită și o slujire autentică spre folosul întregii comunități ecleziale. Structura diecezană de coordonare favorizează un spirit de fraternitate între diferitele asociații, grupări și mișcări bisericești, pentru sporirea elanului apostolic și pentru individualizarea formelor concrete de colaborare în deplină sintonie cu planul pastoral al diecezei.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |