Sinodul diecezan
  Introducere
  Documente
  Structuri
  Itinerar
  Rugăciune
  Materiale
  Cateheze
  Schema
  teol.-pastorală
  Cartea
  sinodală
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 SINODUL DIECEZAN 

13. MISIUNEA "AD GENTES ȘI COLABORAREA ÎNTRE BISERICI

I. CINE SUNTEM?

Introducere

Activitatea misionară se sprijină pe credința și experiența Bisericii, care mărturisește prin fapte și proclamă prin cuvânt că Isus a venit să reveleze chipul lui Dumnezeu și să merite, prin cruce și înviere, mântuirea pentru toți oamenii.

Misiunea este o problemă de credință, e indicatorul exact al credinței noastre în Cristos și în iubirea lui față de noi. Deci misiunea nu derivă doar din porunca expresă a Domnului - "Ni s-a dat acest har de a vesti păgânilor bogățiile de necercetat ale lui Cristos" (Ef 3,8) -, ci și din exigența profundă a vieții lui Dumnezeu în noi.

De la început și până astăzi, Biserica întreagă - toate instituțiile sale și fiecare creștin în parte - a căutat să trăiască în credință și să împlinească misiunea de a evangheliza, dând curs la numeroase inițiative pastorale, care au dus la înmulțirea Bisericilor locale înzestrate cu episcop, cler și lucrători apostolici proprii. Cu toate acestea, numărul acelora care nu-l cunosc pe Cristos și nu fac parte din Biserica sa a rămas destul de mare, ba în zilele noastre este în continuă creștere, unele statistici arătând faptul că s-a dublat. Față de această situație, urgența misiunii este evidentă. De aceea, nici un om care crede în Cristos, nici o Biserică locală nu se poate sustrage datoriei supreme, și anume de a-l vesti pe Cristos tuturor popoarelor: "Vai mie de nu voi predica evanghelia!" (1Cor 9,16).

În sens obișnuit, misiunea "ad gentes" se adresează popoarelor, grupurilor umane, contextelor socio-culturale în care Cristos și evanghelia sa nu au pătruns sau în care nu există comunități creștine suficient de mature pentru a putea întrupa credința în mediul lor și a o vesti altor grupuri.

În sens mai larg, misiunea Bisericii se exercită și în acele comunități creștine care au structuri bisericești adecvate și solide, credință și viață ferventă, care dau mărturie vie pentru evanghelie în mediul lor și se simt implicate în misiunea universală. Aici se vorbește despre grija pastorală permanentă a Bisericii. De asemenea, există o situație specială în țările de veche tradiție creștină, dar și în Bisericile mai tinere, unde grupuri întregi de oameni botezați au pierdut simțul viu al credinței sau pur și simplu nu se mai recunosc drept membri ai Bisericii, ducându-și viața departe de Cristos și evanghelia lui. Aici se vorbește despre "noua evanghelizare" sau "reevanghelizare".

Istoria activităților misionare susținute de către Biserică este foarte bogată. Un moment important al acestei istorii îl reprezintă înființarea în 1622 a Congregației romane "Propaganda Fide". Prima provincie misionară a acestei congregații a fost creată pentru catolicii din Moldova (1623), care au rămas în dependență juridică și administrativă de "Propaganda Fide " până la Concordatul dintre România și Vatican din 1929.

În mod organic, învățătura Bisericii despre misiunea "ad gentes" este cuprinsă în magisteriul papilor din secolul al XX-lea, printre care amintim pe papa Pius al XII-lea cu enciclicele "Evangelii praecones" (1951) și "Fidei donum" (1957) și pe papa Ioan al XXIII-lea cu enciclica "Princeps pastorum" (1959). Conciliul Vatican II prezintă această învățătură în constituția dogmatică "Lumen gentium", în decretul despre ecumenism "Unitatis redintegratio" și, mai ales, în decretul "Ad gentes"; aceste documente sunt aprofundate de către papa Paul al VI-lea în exortația apostolică "Evangelii nuntiandi" (1975) și de papa Ioan Paul al II-lea în enciclica "Redemptoris missio" (1990).

Există diferite modele de activitatea misionară "ad gentes": "totală", "parțială", "la vedere" "în ascuns", "contra gentes", "ad gentes", "istorico-salvifică" etc. Astăzi se impune un model care scoate în evidență nu atât locul propriu-zis al vestirii evangheliei, cât mai ales natura Bisericii, modalitatea ei de a fi misionară. Având în vedere actualele schimbări sociale, economice, culturale, activitatea misionară nu se poate practica doar teritorial; de aceea, spațiile în care se manifestă obiceiuri și noi modele de viață, noi forme de cultură și de comunicare socială constituie tot atâtea locuri ale activității misionare. Modalitățile de vestire a evangheliei în noile locuri de activitate misionară trebuie să fie pătrunse de fidelitatea față de Cristos și de angajarea pentru promovarea libertății omului.

Deoarece impulsul misionar ține de natura intimă a vieții creștine, iar comuniunea dintre Biserici duce la un schimb mai viu de bunuri spirituale și de daruri, misiunea îi privește pe toți creștinii, toate diecezele și parohiile, instituțiile și asociațiile bisericești. De fapt, angajarea misionară conduce la reînnoirea credinței și a vieții creștine, fiindcă prin dăruire credința se întărește. Sub acest aspect, activitatea misionară este mereu actuală. În fine, caracteristica oricărei vieți misionare autentice este bucuria lăuntrică ce vine din credință.

Tema misiunii "ad gentes" poate fi prezentată în una sau două cateheze, după următoarea schemă de lucru: I) Cine suntem? - vestirea evangheliei la nivel universal, național și local; II) Ce trebuie să fim? - principiile misiunii din punct de vedere doctrinar, spiritual și pastoral; III) Ce trebuie să facem? - propuneri concrete, soluții, sugestii pentru îmbunătățirea activității misionare.

 

1. Vestirea evangheliei în lume

Primul vestitor este Cristos însuși. "Timpul s-a împlinit, spune el, și împărăția lui Dumnezeu este aproape! Convertiți-vă și credeți în evanghelie" (Mc 1,15). El vestește prin faptă și cuvânt, pregătind în același timp doisprezece bărbați, numiți apostoli, adică trimiși, care primesc misiunea de a vesti evanghelia în lumea întreagă. Vestirea lui Isus a fost limitată ca spațiu, având loc numai în Țara Sfântă, însă această limitare încetează când Isus Înviat, înainte de a se înălța la Tatăl, îi trimite pe apostoli în lumea întreagă, spunând: "Mergeți în toată lumea și predicați evanghelia la toată făptura" (Mc 16,15).

Vestirea făcută de apostoli este un model de vestire a evangheliei, iar cartea care vorbește despre prima vestire apostolică este Faptele Apostolilor, scrisă de evanghelistul Luca. Orice vestitor găsește în ea răspunsurile la situațiile în care s-ar putea afla. Începutul vestirii are loc în ziua de Rusalii când apostolii reuniți în cenacol, după ce l-au primit pe Duhul Sfânt, vestesc în public evanghelia lui Cristos. În această vestire, un rol deosebit îl are apostolul Paul care, fiind ales de însuși Cristos să vestească păgânilor, își împlinește misiunea cu un zel unic lăsând Bisericii esența predicilor sale în renumitele sale scrisori.

Apoi are loc vestirea din primele trei secole până la Edictul lui Constantin din 313. Această perioadă e marcată de o vestire deosebit de fructuoasă, deoarece creștinii erau zeloși în trăirea credinței, martirii oferind un stil de viață atrăgător pentru alții. De aceea apologetul Tertulian a afirmat: "Sângele martirilor este sămânța creștinilor". Această perioadă eroică este un model de trăire a credinței creștine, dovedind în mod deosebit originea divină a creștinismului.

După câștigarea libertății prin Edictul lui Constantin urmează timpul marilor sinoade ecumenice în care se clarifică adevărurile de credință contestate de diferitele erezii care apar în sânul comunității creștine. Această perioadă e luminată de trăirea sfinților părinți care prin viața și învățătura lor au avut un mare rol în vestirea cuvântului lui Dumnezeu. Tot în această perioadă, apare monahismul cu diferitele sale forme, care era un răspuns la chemarea lui Isus de a fi desăvârșit.

Urmează perioada invaziilor popoarelor migratoare care, venind în contact cu creștinismul, primesc mesajul lui Cristos, fie prin convertirea propriilor conducători, fie printr-o evanghelizare de durată. Întâlnirea și acceptarea evangheliei constituie pentru aceste popoare un moment istoric deosebit, fiind marcat de schimbarea felului de a trăi. Încreștinarea lor a însemnat un mare succes pentru cuvântul lui Dumnezeu.

Deși separarea și certurile dintre creștini au provocat mari daune lucrării de evanghelizare, această activitate nu s-a întrerupt. Cunoaștem două momente mari în care creștinii s-au separat, punând la grea încercare vestirea: schisma orientală și reforma protestantă. A început îndată lucrarea de refacere a unității; ea continuă și azi prin mișcarea ecumenică.

Nașterea marilor ordine călugărești - franciscanii, dominicanii și mai târziu iezuiții -, a însemnat un nou pas în vestirea evangheliei. Călugării au fost pionierii vestirii "ad gentes", dând dovadă de un eroism deosebit, uneori până la martiriu. În același timp apar și universitățile care duc mesajul în lumea cultă. E timpul când mesajul se exprimă și în cultură producând opere de valoare inegalabilă în pictură, muzică, arhitectură.

Este descoperită lumea nouă, America, deschizând un nou câmp de vestire a evangheliei. Deși de multe ori popoarele descoperite au fost nedreptățite, împreună cu primii descoperitori au mers și vestitorii evangheliei, care au făcut jertfe mari pentru a-i apăra pe indigeni; încet, încet mesajul creștin a cuprins întreaga Americă. Vestitorii evangheliei au ajuns și în Asia; printre cei ajunși în teritoriul asiatic, pomenim în chip special pe sfântul Francisc Xaveriu.

Amestecul puterilor pământești în viața Bisericii a prejudiciat vestirea autentică. Printre altele, acest fapt a dus la exilarea suveranului pontif în Avignon (Franța). Pentru a vesti în mod credibil cuvântul lui Dumnezeu, vestitorii au înfruntat opoziția intereselor omenești, potrivnice spiritului evangheliei.

Conciliul Tridentin a marcat un pas deosebit de important în evanghelizarea lumii. Hotărârea de a se întemeia seminariile în care să fie formați viitorii vestitori, stabilirea canonului cărților sfinte prin care se clarifica izvorul principal al vestirii, precum și exprimarea numărului de sacramente, a dus la o împrospătare și întărire a vieții Bisericii, care trăiește și azi din valoarea hotărârilor luate la Conciliul din Trento.

Reformarea vieții Bisericii prin trăirea sfințeniei a fost un mare succes pentru vestire. Sfânta Tereza de Avila, sfântul Francisc de Sales, sfântul Vincențiu de Paul, mai târziu sfântul Ioan Vianney, prin viața lor interioară și mai ales prin actele de caritate, au dat un nou impuls și mai multă consistență vestirii. Trăirea practică a evangheliei este o vestire continuă.

În timpul revoluțiilor, unii dintre slujitorii cuvântului au plătit fidelitatea față de Cristos cu propriul sânge. Vestirea a continuat deoarece mandatul era divin. Viața creștină s-a reînnoit, Biserica a început să se intereseze de problemele sociale, inițiind așa-zisa doctrina socială a Bisericii.

În timpul celor două războaie mondiale, vestirea a cunoscut o grea încercare, dar slujirea cuvântului nu s-a oprit. Cu multe jertfe, evanghelizarea s-a îndreptat spre continentul african, dând roade deosebite. Și în Asia a avut roade bune, nu numai în Filipine, ci și în Coreea și India.

După Cel de-al II-lea Război Mondial, lumea s-a împărțit în două: lumea comunistă și lumea capitalistă. Deoarece lumea comunistă avea printre alte idealuri distrugerea oricărei forme de credință, s-a declanșat o persecuție cruntă împotriva Bisericii; numeroși creștini din secolul XX au murit moarte de martir. Vestirea evangheliei a fost înlocuită cu o îndoctrinare atee, care s-a dovedit a fi falimentară.

În acest context are loc Conciliul Vatican II, care poate fi considerat evenimentul cel mai important din viața Bisericii din secolul XX. Acest Conciliu a înnoit viața creștină și a deschis omului modern un orizont mai larg în care să-și trăiască propria credință. De atunci încoace, vestirea evangheliei are un loc de primă importanță între activitățile Bisericii.

Evenimentele din anii 1989-1990 aduc libertate creștinilor aflați sub dominație comunistă. Bisericile locale își recapătă locul în societatea civilă. Se reorganizează diecezele, Bisericile locale pot participa liber la viața Bisericii Universale, la vestirea evangheliei în lume.

În desfășurarea acestor evenimente, lucrarea apostolică a papei Ioan Paul al II-lea are un rol aparte, deoarece dă sens tuturor acestor activități accentuând necesitatea și urgența de a evangheliza întreaga Biserică. De aceea, papa insistă pe necesitatea de a actualiza învățătura Conciliului Vatican II, pe care o preia în noul Catehism al Bisericii Catolice, de a întreține un dialog cu lumea de azi, promovând eliberarea omului din orice situație care-l împiedică să fie un adevărat fiu al lui Dumnezeu.

 

2. Vestirea evangheliei în România

Vestirea evangheliei în țara noastră a început chiar în primele veacuri creștine. E lucru știut că armatele romane care au purtat cele două războaie cu dacii, aveau și soldați creștini, și, de asemenea, între colonii care au rămas în urma retragerii oștirilor romane sub împăratul Aurelian (271) unii erau creștini. Două sunt mărturiile de bază ale acestui adevăr: limba latină care a rămas în cult și mărturiile arheologice care dovedesc faptul că poporul român a primit Botezul în ritul latin.

Intrarea evangheliei în partea de sud, mai exact în Dobrogea, are loc tot în primele secole, mărturie fiind înfloritoarea viață creștină în această provincie romană ce purta numele de Scythia Minor. Aici găsim o viață bisericească structurată și completă: episcopi, martiri, participări la sinoade, sfinți părinți, bazilici.

Sfântul Niceta Remesianul, supranumit "apostolul daco-romanilor", a desfășurat o activitate remarcabilă în evanghelizarea dacilor. Iată ce spunea sfântul Paulin de Nola despre sfântul Niceta: "Barbarii învață prin tine să cânte pe Cristos cu inimă romană și să trăiască curați în pace senină".

La scurt timp după lucrarea sfântului Niceta apar primele semne ale divizării creștinilor (printre cauze trebuie amintită și împărțirea imperiului roman), fapt ce a influențat vestirea cuvântului. Sinoadele ecumenice care au reunit întreaga Biserică și au clarificat adevărurile de credință, lucru important în trăirea creștină, au menținut unitatea în Biserică.

Influența Bisericii de Răsărit crește și se extinde și asupra creștinilor din fostele ținuturi dacice; locuitorii acestor ținuturi intră în mare parte sub tutela acestei Biserici. Faptul acesta nu duce la stingerea definitivă a elementului latin, care nu este întrerupt și revine ulterior prin așezarea altor popoare ce au primit Botezul creștin în rit latin.

Așezându-se pe teritoriul României de azi, două popoare au influențat trăirea creștină, și anume ungurii și germanii. Germanii primesc credința în rit latin, având trei scaune episcopale încă din secolul trei, în timp ce ungurii primesc mai târziu credința în rit răsăritean, însă în cele din urmă optează pentru ritul latin, încheind procesul lor de încreștinare în 1001. Aceste două popoare au contribuit la creșterea prezenței Bisericii latine pe pământul României.

Cei doi plămâni ai Bisericii respiră împreună de mai multe veacuri și păstrează credința creștină în sufletul poporului nostru înfruntând vitregiile timpurilor. S-au făcut eforturi pentru realizarea unirii depline, eforturi care continuă și azi în diferite forme. Credința este întotdeauna o bogăție a omului; în credință el găsește puteri nebănuite pentru a realiza cele mai valoroase lucrări, bunul Dumnezeu ajutându-l tainic în trăirea sa.

De la începuturile lor și până în 1997, când s-a înființat Consiliul Național al "Operelor Misionare Pontificale", activitățile misionare "ad gentes" desfășurate de Bisericile locale din România au fost puține și nu au avut un caracter organic, articulat.

Consiliul Național al "Operelor Misionare Pontificale" este alcătuit din secretarii naționali și/sau din directorii diecezani ai Operelor Misionare Pontificale și este condus de un director național, actualmente Mons. Petru Mareș.

De fapt, Operele Misionare Pontificale constituie o singură instituție, care cuprinde patru ramuri: Opera Misionară Pontificală a Răspândirii Credinței; Opera Misionară Pontificală a Sfântului Petru Apostolul; Opera Misionară Pontificală a Sfintei Copilării; Uniunea Misionară Pontificală. În fiecare dieceză, episcopul numește un director diecezan al Operelor Misionare Pontificale.

Scopul principal al acestei instituții este promovarea spiritului misionar. Primele trei opere invită poporul lui Dumnezeu să coopereze spiritual și material la opera de evanghelizare. A patra operă are drept scop sensibilizarea și formarea misionară a preoților, călugărilor și călugărițelor care, la rândul lor, vor căuta să-i formeze și pe credincioșii laici în același spirit misionar.

În fiecare an, directorul național prezintă în fața Consiliul Național un raport financiar și o dare de seamă cu privire la activitatea operelor.

Astfel, din 1997 până în prezent, activitatea misionară "ad gentes" din România se desfășoară în conformitate cu Statutele Operelor Misionare Pontificale.

 

3. Vestirea evangheliei în Dieceza de Iași

Înainte de întemeierea sa, Dieceza de Iași a fost precedată de existența altor dieceze și forme de organizare a vieții catolicilor din Moldova: episcopia de Milcov, episcopia de Baia, episcopia de Siret, episcopia de Bacău, Provincia catolicilor din Moldova dependentă de Congregația "Propaganda Fide" etc.

Fondarea Diecezei de Iași la 27 iunie 1884 de către papa Leon al XIII-lea a însemnat stabilirea centrului diecezei cât privește scaunul episcopal care, preluând ceea ce deja exista, a continuat vestirea evangheliei pe teritoriul Moldovei. A fost așezat un episcop, iar prezența lui a însemnat desemnarea unei biserici, care se numește catedrală și care e unică în dieceză, indicând locul de unde episcopul își exercită misiunea sa de învățător al evangheliei.

Prezența episcopului - în cazul când scaunul episcopal este vacant, dieceza fiind administrată de un ordinarius -, este semnul vizibil și esențial al trăirii întregului popor al lui Dumnezeu în comuniune deplină cu Biserica Universală condusă de succesorul lui Petru, Sfântul Părinte papa. De remarcat e faptul că în tot timpul existenței sale, Dieceza de Iași a fost în comuniune deplină cu Scaunul Apostolic, chiar și în vremurile cele mai vitrege. Astfel vestirea evangheliei s-a făcut în deplină fidelitate față de Cristos, care a voit ca Biserica sa să fie una.

În calitate de trimiși ai episcopului, preoții diecezani și călugări locali au preluat de la misionari lucrarea vestirii. Datorită grijii episcopilor și a superiorilor călugărilor, precum și a venerației credincioșilor față de sfânta preoție exprimată prin generozitate și diferite jertfe, dieceza n-a dus lipsă de preoți locali, astfel că vestirea s-a împlinit chiar și în comunitățile cele mai mici.

Locurile de pregătire a viitorilor vestitori au fost seminariile, adică cel diecezan și cel franciscan, care au pregătit preoți locali care să ducă mai departe vestea cea bună pe aceste meleaguri. Prin harul Domnului și deosebita grijă a credincioșilor, dieceza n-a dus niciodată lipsă de vocații. Astăzi în afara celor două seminarii de bază amintite există mai multe institute care pregătesc clerul de mâine.

Ordinul care a desfășurat o lucrare deosebită pentru vestirea evangheliei în dieceză a fost și continuă să fie Ordinul Franciscan Conventual. Astăzi sunt prezente și alte congregații sau institute care desfășoară o lucrare specifică după propria carismă pentru ca vestirea să continue și în lumea care a devenit mai complexă.

Se remarcă două congregații feminine prin activitatea desfășurată pe teritoriul diecezei: Congregația Franciscanelor "Del Giglio" și Congregația "Notre Dame de Sion". Astăzi numărul congregațiilor este mult mai mare.

O contribuție la vestirea evangheliei în Dieceza de Iași au dat-o și preoții provenind din Biserica Greco-Catolică; preoții care au rămas fideli credinței au fost primiți în dieceză cu dragoste creștină, unii chiar făcând apostolat în toată plinătatea, cei mai mulți însă ajutând la administrarea sfintei Spovezi; în felul lor, au contribuit și ei la transmiterea evangheliei.

Publicațiile principale în dieceză au fost două: Lumina creștinului - revistă diecezană -, și Viața - revistă franciscană. Pentru formarea laicilor, părinții franciscani au reușit să deschidă un gimnaziu echivalent liceului, pregătind în același timp personal pentru o eventuală prezență în mediul universitar, lucru ce n-a mai văzut lumina zilei datorită regimului comunist care s-a instalat în 1947.

O lucrare excelentă în ceea ce privește transmiterea evangheliei a fost catehizarea permanentă și trăirea sacramentelor. Grija episcopilor și a preoților a fost totdeauna o bună cateheză, lucru care s-a dovedit deosebit de util când Biserica n-a mai avut acces la mass-media. Au existat mereu catehisme diecezane, care au fost prezentate și explicate, fie cu ocazia primirii sacramentelor, fie în timpul Adventului și Postului Mare.

Vestirea evangheliei a avut de suferit în timpul celor 40 de ani de comunism: la începutul persecuției, Biserica a fost terorizată, mulți preoți și episcopi au ajuns și au murit în închisori pentru singura și "grava" vinovăție din vremea respectivă, și anume nu voiau să se lepede de credința catolică - de exemplu, episcopul Durcovici a devenit martir; mai târziu, Biserica a fost izolată în biserici și în sacristii, nu a avut acces liber la mijloacele de comunicare socială, de asemenea, a fost împiedicată să-și dezvolte propriile sale structuri și instituții. Toate aceste piedici au încetat în 1989. În ciuda persecuțiilor, numărul credincioșilor în timpul comunismului a crescut mai mult decât dublu.

Schimbarea opticii în societatea civilă după 1989 cu privire la valorile credinței, a oferit un prilej deosebit de a vesti evanghelia în toată plinătatea. Biserica are acum prilejul de a se exprima chiar și în presa laică, la televiziune, de a propune tradițiile creștine de sărbători, de a face procesiuni, de a construi lăcașuri de cult, de a putea să propună religia creștină în școlile de stat; aceste sectoare noi de activitate misionară necesită o pregătire adecvată a persoanelor care sunt implicate în astfel de slujiri.

Fără îndoială, un rol deosebit în Biserică postconciliară îl au laicii. Dacă în trecut era numai acel gimnaziu franciscan și școala de dascăli, acum există un liceu catolic la Bacău, un grup consistent de profesori de religie, școli și cursuri postliceale în care se manifestă grija pentru formarea religioasă. Toate acestea trebuie susținute pentru a avea o clasă intelectuală bine formată religios și uman.

Schimbările rapide care se succed cu o repeziciune deosebită, precum și noile situații prin care trece Biserica locală, l-au făcut pe Preasfințitul Petru Gherghel să inițieze un Sinod diecezan care poate avea un rol important în viitorul vestirii cuvântului lui Dumnezeu. Harul lui Dumnezeu nu scade niciodată. Participarea întregului popor credincios la trăirea și la transmiterea evangheliei va aduce în mod sigur roade deosebite.

În sens specific misionar, episcopul de Iași, Mons. Petru Gherghel a înființat în 1997 un Centru Misionar Diecezan, care timp de trei ani (1997-1999) consecutiv a organizat cursuri de misiologie la Casa Verbiților din Traian și la Institutul Teologic Romano-Catolic din Iași. De asemenea, centrul a pregătit numeroase întâlniri cu grupurile angajate misionar în mai multe parohii din dieceză, din care a rezultat Asociația Misionară "Inimă de Mamă", înființată de episcopul Petru Gherghel în anul jubiliar 2000; asociația este destinată creștinilor laici. Activitatea centrului a fost oglindită de revista diecezană "Lumina creștinului", care a promovat constant spiritul misionar, iar de curând, din 2002, centrul are o revistă proprie intitulată "Misionarul" (au apărut două numere, iar numărul trei este în curs de apariție). Inițiativele misionare ale centrului (celebrările misionare din luna octombrie a fiecărui an, răspândirea de materiale didactice și de informare, dezbateri organizate cu prilejul vizitei misionarilor) au fost concretizate recent în prima misiune "fidei donum" susținută de Dieceza de Iași la Maikona, în Kenya, unde lucrează doi preoți diecezani: preotul Blaj Eugen și preotul Isidor Mârț. Această primă misiune "ad gentes" a Diecezei de Iași a fost precedată de activitatea misionară a patru tinere laice în Togo și Coasta de Fildeș, care au fost cooptate în lucrarea misionară a Africii de Surorile Providenței Divine din Iași. Tot în Coasta de Fildeș lucrează și părintele Adrian Stoica, împreună cu o misiune italiană din Gorizia. În momentul de față, un alt preot diecezan se pregătește la Gorizia pentru misiuni "ad gentes" în Africa.

În diaspora românească se află numeroși preoți (198) din România, care pot fi considerați misionari în sens larg. De asemenea, Provincia Franciscană din Moldova are mai mulți preoți călugări care activează ca misionari în mai multe țări din lume. În conformitate cu cele mai recente statistici, din Dieceza de Iași se află răspândiți în lume peste o sută de preoți, dintre care 63 sunt diecezani și 47 sunt franciscani. În schimb, în Dieceza de Iași activează aproximativ 20 de preoți, circa 10 frați călugări și peste 30 de surori care provin din alte dieceze sau din alte congregații cu specific misionar.

Toate aceste prezențe de preoți ai Diecezei de Iași în alte dieceze din lume, precum și prezența în dieceza noastră a atâtor preoți, călugări și călugărițe din alte dieceze sunt un semn grăitor al colaborării între Biserica noastră și alte Biserici locale.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat