|
9. PREZENȚA LAICILOR ÎN BISERICĂ, ÎN SOCIETATE ȘI ÎN CULTURĂ REZUMAT I. CINE SUNTEM? 1. Identitatea credincioșilor laici Prin "laici", așa cum ne învață Conciliul Vatican II, se înțeleg toți credincioșii, care nu fac parte din cler, nici din rândul călugărilor și prin Botez sunt încorporați în Cristos și participă la funcția preoțească, profetică și regească a lui Cristos, împlinind această misiune în Biserică și în lume. Pentru Conciliu, Biserica este formată dintr-o singură familie (AA 4). Toți botezații împreună - cler și laici - sunt Biserică și fac parte din același popor al lui Dumnezeu. Iar tot poporul lui Dumnezeu se bucură de puterea sacerdotală, profetică și regească a lui Cristos.
2. Preoția laicilor Pentru a împlini dezideratul Conciliului și pentru a participa mai activ la viața Bisericii, credincioșii laici trebuie să fie convinși că sunt un popor de preoți, și că toți prin Botez sunt consacrați, abilitați și destinați sfințeniei, cultului și slujirii. Cristos "ne-a făcut o împărăție, preoți pentru Dumnezeu și Tatăl său" (Ap 1,6). Iar sfântul Irineu scria: "Toți credincioșii au rang de preoți". Desigur, vorbim aici de preoția comună sau regală sau baptismală, pe care toți creștinii o primesc la Botez. Nu e vorba de o rivalitate între preoția comună și cea ierarhică. Astfel, Conciliul stabilește echilibrul și precizează că, "deși diferența dintre ele este de esență și nu numai de grad, sunt totuși rânduite una pentru alta, și participă în modul său specific la preoția unică a lui Cristos" (LG 10).
3. Profetismul laicilor Vestirea autentică a cuvântului lui Dumnezeu este datoria preoților, însă orice om botezat este obligat să-l anunțe prin cuvânt și mărturia vieții. Astfel, laicii își împlinesc misiunea profetică prin evanghelizarea, prin dezvoltarea spiritului misionar, atât pe plan individual, cât și comunitar, și chiar geografic. Există mulți oameni în jurul nostru care nu mai trăiesc credința primită la Botez. E nevoie de o nouă evanghelizare, așa cum spune și papa Ioan Paul al II-lea, iar laicii au datoria să se angajeze în opera de cateheză, pentru formarea unei comunități ecleziale mature și viabile. Un rol deosebit în profetismul laicilor îl au cateheții, care dau o contribuție importantă la răspândirea credinței. Dar și părinții în familie, învățătorii și profesorii în școli și universități, și orice creștin la locul lui de muncă și în parohie trebuie să dea mărturie prin cuvânt și faptă ca puterea evangheliei să strălucească în lumea întreagă.
4. Regalitatea laicilor Pentru că aparțin lui Cristos, credincioșii laici participă la misiunea regală a lui Isus și sunt chemați să contribuie la slujirea împărăției lui Dumnezeu și la răspândirea ei între oameni prin lupta angajată contra păcatului, și apoi să anime și să perfecționeze ordinea realităților temporale în spiritul învățăturii lui Cristos. Laicii trebuie să învețe să fie Cristos, în toate structurile normale ale societății, acolo unde se află familiile lor, la serviciu, în cercul de prieteni, în domeniul economic, politic, etic, în toată cultura. Orice laic trebuie să fie sacramentul lui Cristos în lume, în toate sectoarele vieții civile. De asemenea, laicii trebuie să învețe "nu numai faptul că aparțin Bisericii, ci că sunt Biserică" (CL 9), în orice moment și în orice loc. Acesta este "portretul" unui adevărat credincios laic, privit în lumina și bogăția Conciliului Vatican II.
II. CE TREBUIE SĂ FIM? 1. Lucrători în via Domnului În parabola "lucrătorilor în vie", Cristos îi trimite pe toți cei pe care i-a întâlnit, la diferite ore ale zilei, spunându-le: "Mergeți și voi în via mea" (Mt 20,7). Imperativul lui Cristos este atât de clar și permanent actual. În Biserică nu pot exista șomeri, nimănui nu-i este permis să stea degeaba. Urgența acestui mesaj se impune cu mai mare stringență în zilele noastre. Cum vom putea realiza acest deziderat al lui Isus?
2. Prin sfințenia vieții Laicii sunt chemați să anime și să perfecționeze ordinea realităților temporale cu spiritul evanghelic și astfel să dea mărturie despre Cristos prin sfințenia vieții. Zelul pastoral al Conciliu Vatican II își atinge una dintre culmi în învățătura despre chemarea întregului popor al lui Dumnezeu: episcopi, preoți, persoane consacrate și toți laicii la sfințenie. Forma specifică a sfințeniei laicilor pune în lumină modul cum își continuă Cristos întreita misiune de preot, profet și rege, în îndeletnicirile proprii ale laicilor, în mediul în care trăiesc, cu harurile și mijloacele care le sunt proprii. Laicii trebuie să fie conștienți de chemarea lor și prin sfințenie să-l eternizeze pe Isus Cristos în viața de toate zilele.
3. Prin valorificarea carismelor Fiecare laic, în virtutea Botezului și a Mirului, a primit de la Duhul Sfânt darurile necesare și speciale pentru a fi martor și în același timp instrument viu în misiunea Bisericii. Trebuie să descoperim ce daruri trezește Duhul Sfânt în fiecare dintre noi, pentru a face loc darului fiecăruia și, prin darul acceptat și promovat, să crească în acțiunea ministerială a Bisericii. De aici, datoria de a fi atenți față de Duhul Sfânt, adevăratul constructor al Bisericii, de a-l invoca mai des pe Duhul Sfânt și mai ales de a recupera dimensiunea rugăciunii și a contemplației, care ne ajută să valorificăm darurile primite, adică modul propriu de a trăi credința, de a vitaliza sacramentele, de a trăi caritatea, dar și folosirea tuturor darurilor pentru edificarea Bisericii, pentru binele oamenilor și toate necesitățile lumii.
4. Prin apostolat Porunca iubirii față de Dumnezeu și de aproapele este fundamentală pentru orice creștin. Iubirea se concretizează prin apostolat. Nimeni nu poate să spună că-l iubește pe Dumnezeu și pe semeni fără să-l arate pe Dumnezeu în viața proprie, și să nu conducă pe alții la Dumnezeu prin inventivitatea iubirii adevărate. Pentru exercitarea misiunii apostolice, laicii mai întâi trebuie să-și examineze și să cunoască acele carisme dăruite de Duhul Sfânt, consultându-se cu păstorii sufletești. Apoi e necesară o trăire creștină autentică, în unirea și urmarea lui Cristos. Și să fie în comuniune cu învățătura și conducerea Bisericii pentru a stabili împreună soluțiile cele mai bune în desfășurarea apostolatului. Conciliul vorbește despre un apostolat individual și un apostolat organizat. Punctul de plecare în apostolatul individual și în predica laicului este totdeauna viața, cu toate aspectele ei, care se manifestă în Biserică și în lume, dar, desigur, și apostolatul cuvântului, care este de o importanță capitală în anumite împrejurări. Să analizăm câteva domenii de apostolat, în care laicii, participând la slujirea preoțească, profetică și regească a lui Cristos, sunt implicați în Biserică și în lume.
a. În comunitățile bisericești Conciliul a instituit două ministere: lectoratul și acolitatul, rezervate laicilor de sex masculin (cf. CDC can. 230,1). Pe lângă aceste ministere, orice laic poate exercita numeroase oficii liturgice: lector pe o perioadă limitată, funcțiile de comentator, de cantor și de psalmist, prezidarea rugăciunilor liturgice, administrarea Botezului; ministru extraordinar al sfintei Împărtășanii; asistent la cununia religioasă; pregătirea tinerilor la căsătorie; pregătirea bolnavilor pentru primirea sacramentelor; administrarea viaticului; prezentarea rugăciunii sacramentaliilor și a binecuvântărilor pentru soți, copii, logodnici, bătrâni, bolnavi, cateheți, casă nouă, instrumente tehnice sau muncă, celebrarea Liturgiei orelor, prezidarea celebrărilor duminicale în absența preotului, diferite slujiri sau funcții în timpul sfintei Liturghii (primirea credincioșilor în Biserică, rostirea unor rugăciuni, prezentarea darurilor la altar).
b. Apostolatul organizat asociativ Aspectele pozitive ale asociațiilor creștine sunt multiple: o Biserică după modelul primilor creștini; o comuniune mai mare între credincioși; un laicat mai ministerial; o Biserică mai vie și comunitară, datorită numeroaselor carisme. Asociațiile reprezintă o mare bogăție pentru Biserică și pentru parohii, ele trebuie să fie ajutate, susținute, oferindu-le mijloacele necesare de formare creștină și colaborare frățească.
c. Apostolatul carității Caritatea este esența vieții creștine. Nu poate nimeni să se numească creștin, dacă nu este un adevărat apostol al carității. Modalitățile prin care poate fi exprimată caritatea sunt multe și variate; ele trebuie să cuprindă toate necesitățile aproapelui: materiale, spirituale, sociale și culturale. E necesar și Caritasul parohial, pentru a ajuta comunitatea creștină să trăiască spiritul și practica iubirii creștine. O altă formă de caritate care se răspândește tot mai mult printre laici este voluntariatul creștin, care însumează diferitele servicii voluntare și gratuite aduse diferitelor categorii sociale aflate în dificultate.
d. Apostolatul familiei În învățătura Bisericii, familia creștină a rămas mereu centrul și celula cea mai importantă în promovarea educației și a persoanei cu adevărat creștină. Astfel, laicul devine apostol în familie și în societate. Familia creștină este și baza necesară pentru Biserică și pentru societate. Pentru aceasta, familia trebuie să rămână comuniune de iubire și respect pentru toți membrii ei: să promoveze rugăciunea în comun; să trăiască viața liturgică a Bisericii și să promoveze caritatea prin slujirea tuturor celor aflați în dificultate.
e. Apostolatul laicilor în mediul social Conciliul Vatican II afirma că apostolatul în mediul social este atât de important și că reprezintă "într-o atât de mare măsură misiunea și obligația laicilor, încât nu poate fi niciodată împlinit cum se cuvine de către altcineva" (AA 13). Lumea de azi simte lipsa martorilor adevărați și coerenți, vrea să vadă în creștinii laici legătura dintre credință și viața lor, ca astfel valorile creștine să pătrundă în societatea de astăzi. Biserica, parohia, lumea are nevoie azi de laici pregătiți și angajați în orice sector social, economic, politic, artistic, cultural, ca aceste domenii să fie pătrunse de spiritul lui Cristos.
f. Apostolatul laicilor în cultură Biserica le cere credincioșilor laici să fie prezenți în toate serviciile privilegiate ale culturii: școala, universitățile, centrele de cercetare științifice, locurile creației artistice și umaniste, pentru a fi sublimate cu originalitatea evangheliei, a credinței și a moralei creștine.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |