|
9. PREZENȚA LAICILOR ÎN BISERICĂ, ÎN SOCIETATE ȘI ÎN CULTURĂ I. CINE SUNTEM? Introducere Etimologic, termenul "laic" înseamnă cel care aparține poporului (laos). Laicii sunt cei care - afirmă K. Rahner - trăiesc în lume și viața lor creștină cu responsabilitatea ei este determinată de inserarea lor în istorie și în evenimentele lumii. Caracterul lumesc este iluminat de Botez, astfel lumea devine locul unde laicul trebuie să-și trăiască viața creștină. Laicii iau asupra lor responsabilitatea vieții oamenilor timpului lor și structurile societății. Ei trăiesc experiența schimbărilor rapide și profunde ale vieții sociale (GS 4 ss), trăiesc speranțele și dezamăgirile progresului. Ca și creștini, ei participă cu credință la toate așteptările oamenilor de azi. Credința laicilor, participând în procesul dezvoltării lumii, trebuie să se confrunte cu provocările care provin de la diferitele forme de ateism, de la așteptările prea materialiste care nu dau spațiu valorilor spirituale, de la atmosfera secularismului, de la atitudinile științifice sau tehnice care exclud transcendența, de la suferințele umane și nedreptățile globalizate care îndepărtează acceptarea unui Dumnezeu iubire, de la consumismul care îngreunează anunțul planului lui Dumnezeu. Aceste provocări pe de o parte pun în criză valorile spirituale și pe de altă parte îi stimulează pe creștini la reînnoirea modului lor de a gândi și de a acționa, căutând prin dialog conștientizarea nevoii de absolut și a valorilor necesare pentru existența lumii. Laicii, mai ales după Vatican II, nu sunt la marginea Bisericii, ci sunt parte activă și determinantă pentru a mărturisi absolutul lui Dumnezeu și al evangheliei într-o lume care se construiește în forme mereu noi și care caută valori de autenticitate, fraternitate, solidaritate umană, dreptate, iubire, comuniune, pace etc. Cristos și-a asumat aceste valori eliberându-le de limitele lor; Biserica întreagă continuă această operă de-a lungul istoriei. Conciliul Vatican II a definit Biserica dincolo de orice clericalism, pornind de la dimensiunea mai universală, aceea de popor al lui Dumnezeu. Este vorba deci, plecând de la o imagine globală și dinamică a Bisericii, de cadrul unei identități spirituale a laicilor care să precizeze prezența și rolul lor, ținând cont de experiența concretă pe care ei o fac în trăirea credinței lor, în mijlocul provocărilor și speranțelor lumii actuale.
1. Chemați și trimiși de Cristos "Împărăția cerurilor este asemenea stăpânului care a ieșit dis-de-dimineață ca să angajeze lucrători în via sa. După ce s-a înțeles cu lucrătorii cu un dinar pe zi, i-a trimis în via sa" (Mt 20,1-2). Cu aceste cuvinte din parabola lui Isus, exortația apostolică "Christifideles laici" promulgată de papa Ioan Paul al II-lea în sărbătoarea Sfintei Familii la 30 decembrie 1998, adresată episcopilor, preoților, diaconilor, călugărilor și călugărițelor și tuturor credincioșilor laici, precizează vocația și misiunea credincioșilor laici în Biserică și în lume. Cine sunt lucrătorii viei? Toți laicii, bărbați și femei, tineri și copii, viitorul și speranța Bisericii și a lumii, bătrâni cu darul înțelepciunii și infirmitățile vârstei, toți oamenii botezați sunt chemați să dea mărturie cu viața proprie, la locul de muncă, în parohie, în societate, în focul suferinței, că Isus Cristos este unicul salvator al omului și al lumii. "Parabola evanghelică deschide larg în fața privirii noastre via imensă a Domnului și mulțimea de persoane, bărbați și femei, care sunt chemați și trimiși de el ca să lucreze în ea. Via este lumea întreagă (cf. Mt 13,38), care trebuie să fie transformată conform planului lui Dumnezeu în vederea venirii definitive a împărăției lui Dumnezeu" (CL 1).
2. Identitatea credincioșilor laici "Prin laici se înțeleg toți credincioșii, în afară de membrii ordinului sacru și ai stării călugărești recunoscute de biserică, și anume credincioșii care, încorporați în Cristos prin Botez, constituiți popor al lui Dumnezeu și făcuți părtași, în modul lor propriu, la funcția preoțească, profetică și regească a lui Cristos, își exercită partea lor din misiunea încredințată întregului popor creștin în Biserică și în lume" (LG 31). În secolele anterioare, o anumită supremație a clerului asupra laicilor a dat naștere la un fel de dualism ecleziologic: pe de o parte clerul și pe de altă parte laicii. Această dualitate, puternic resimțită a făcut ca laicul să aibă o conștiință greșită despre sine, că este parte "inferioară" a Bisericii, să fie privat de orice drept la participare și exercitare activă a slujirii în cadrul comunității bisericești, să se considere numai destinatar al operei de evanghelizare și catehizare și nu ca un factor și subiect responsabil, să aibă convingerea că spiritualitatea sau perfecțiunea creștină este rezervată clericilor sau monahilor și nu și laicilor simpli care trăiesc în lume și de aici o anumită pasivitate a laicilor în toate sectoarele și pe toate fronturile comune ale Bisericii. Conciliul Vatican II a fost acela care a redat tuturor membrilor poporului lui Dumnezeu, care este Biserica, aceeași demnitate derivată din sacramentul Botezului. Pentru Conciliu, Biserica este formată dintr-o singură familie, ai cărei fii sunt toți egali în demnitate și toți diferiți în funcții (LG 32-33 și AA 4). Toți botezații împreună - cler și laici - sunt Biserică și fac parte din același popor al lui Dumnezeu. Iar tot poporul lui Dumnezeu se bucură de puterea sacerdotală, profetică și regală a lui Cristos: "... laicii, făcuți părtași la misiunea preoțească, profetică și regală a lui Cristos, își împlinesc în Biserică și în lume partea lor proprie din misiunea întregului popor al lui Dumnezeu" (AA 2). De aici derivă demnitatea, natura, spiritualitatea, misiunea și responsabilitatea credincioșilor laici. Laicii trebuie să fie stimulați de către preot să progreseze în această misiune eclezială, în așa fel încât să fie mereu mai activă prezența lor în cateheză, liturgie, diferitele activități apostolice ale Bisericii, participând astfel la slujirea preoțească, profetică și regească a lui Cristos.
3. Preoția laicilor Pentru a împlini dezideratul Conciliului, pentru o participare mai activă la viața Bisericii, credincioșii laici au nevoie de o motivație teologică profundă, izvorâtă din credință și să fie convinși că sunt un popor de preoți și că toți prin Botez sunt consacrați, abilitați și destinați sfințeniei, cultului și slujirii. "Voi sunteți un neam ales, o preoție împărătească, un neam sfânt, poporul luat în stăpânire de Dumnezeu, ca să vestiți faptele mărețe ale celui care v-a chemat din întuneric la lumină" (1Pt 2,9). Cristos "ne-a făcut o împărăție, preoți pentru Dumnezeu și Tatăl său" (Ap 1,6). Sfinții părinți vorbesc adesea despre poporul creștin ca fiind în întregime un popor preoțesc. Sfântul Irineu scria: "Toți credincioșii au rang de preoți". Origene întreba într-o predică: "Nu știi tu, că și ție, ca și întregii Biserici și întregului popor de credincioși, îți este conferită preoția?" Desigur, vorbim aici de preoția comună, regală sau baptismală, pe care toți creștinii o primesc la Botez. Înainte s-a insistat mai mult asupra preoției ierarhice, iar preoția comună a fost lăsată în umbră. Nu e vorba de o rivalitate între preoția comună și cea ierarhică. Astfel, Conciliul precizează: "Preoția comună a credincioșilor și preoția ministerială sau ierarhică, deși diferența dintre ele este de esență și nu numai de grad, sunt totuși rânduite una pentru alta, căci și una și alta participă în modul său specific la preoția unică a lui Cristos" (LG 10). Conciliul stabilește echilibrul necesar și caută să pună în valoare preoția laicilor pentru a da un impuls nou vieții Bisericii. Numai devenind conștienți de preoția lor, laicii vor putea să-și îndeplinească în mod mult mai conștient misiunea lor ce o au în Biserică și care reprezintă pentru ei atât un drept, cât și o datorie. "Într-adevăr, toate lucrările, rugăciunile și inițiativele lor apostolice, viața conjugală și de familie, munca zilnică, destinderea trupului și a sufletului, dacă sunt trăite în Duhul Sfânt, ba chiar și încercările vieții, dacă sunt suportate cu răbdare, devin jertfe spirituale, plăcute lui Dumnezeu prin Isus Cristos (cf. 1Pt 2,5), care, în celebrarea Euharistiei, sunt oferite cu adâncă evlavie Tatălui, împreună cu ofranda trupului Domnului. Astfel și laicii, acționând peste tot cu sfințenie ca adoratori, îi consacră lui Dumnezeu lumea întreagă (LG 34).
4. Profetismul laicilor "Cristos, marele profet, care, prin mărturia vieții și prin puterea cuvântului a proclamat împărăția Tatălui, își împlinește misiunea profetică până la deplina manifestare a slavei sale, nu numai prin ierarhie, care învață în numele și prin puterea lui, ci și prin laici, pe care i-a constituit de asemenea ca martori și i-a înzestrat cu simțul credinței și cu harul cuvântului (cf. Fap 2,17-18 și Ap 19,10), pentru ca puterea evanghelică să strălucească în viața de toate zilele în familie și în societate" (LG 35). Vestirea autentică a cuvântului lui Dumnezeu este datoria păstorilor, însă orice om botezat este obligat să-l anunțe prin cuvânt și prin mărturia vieții. Astfel, laicii își împlinesc misiunea profetică prin evanghelizarea, prin dezvoltarea spiritului misionar, atât pe plan individual, cât și comunitar și chiar geografic. Câmpul de evanghelizare este vast și așteaptă "lucrători" fideli care să dea mărturie despre credința creștină, care singura constituie răspunsul valid la problemele și speranțele pe care viața le pune fiecărui om și fiecărei societăți. Există mulți oameni în jurul nostru care nu mai trăiesc credința primită la Botez. E nevoie de o nouă evanghelizare, așa cum spune și papa Ioan Paul al II-lea. Laicii au datoria să se angajeze în opera de cateheză pentru formarea unei comunități ecleziale mature și viabile. Un rol deosebit în profetismul laicilor îl au cateheții, care dau o contribuție importantă la răspândirea credinței. Papa în "Catechesi tradendae" îi încurajează pe cateheții laici să colaboreze cu generozitate la edificarea comunităților ecleziale, recunoscând că "Biserici acum înfloritoare nu ar fi fost edificate fără ei" (CT 66). Este nevoie să se dea mare importanță formării sistematice și permanente a cateheților pentru a deveni persoane mature, cu intensă viață spirituală, și bine pregătiți profesional, pentru a deveni martori credincioși ai lui Dumnezeu. "În circumstanțele actuale, credincioșii laici pot și trebuie să facă foarte mult pentru creșterea unei comuniuni ecleziale autentice în cadrul parohiilor lor și pentru a trezi din nou elanul misionar față de necredincioșii înșiși care au părăsit sau slăbit practicarea vieții creștine" (CT 27).
5. Regalitatea laicilor "Căci Domnul dorește să-și extindă și prin credincioșii laici împărăția: «Împărăția adevărului și a vieții, împărăția sfințeniei și a harului, împărăția dreptății, a iubirii și a păcii», în ea, făptura însăși va fi eliberată de robia stricăciunii, spre a se bucura de libertatea slavei fiilor lui Dumnezeu (cf. Rom 8,12). Într-adevăr, mare făgăduință și mare poruncă se dă ucenicilor: «Toate sunt ale voastre, dar voi sunteți ai lui Cristos, iar Cristos al lui Dumnezeu» (1Cor 3,23)" (LG 36). Pentru că aparțin lui Cristos, credincioșii laici participă la misiunea împărătească a lui Isus și sunt chemați să dea mărturie la slujirea împărăției lui Dumnezeu și la răspândirea ei între oameni, prin lupta angajată contra păcatului, și apoi să animeze și să perfecționeze ordinea realităților temporale în spiritul învățăturii lui Cristos. Laicii trebuie să învețe să fie Cristos în toate structurile normale ale societății, acolo unde se află familiile lor, la locul de muncă, în cercul de prieteni, în domeniul economic, politic, etic și în toată cultura. Orice laic trebuie să fie sacramentul lui Cristos în lume, să se implice în toate realitățile lumii, pentru a fi un fel de ferment în toate sectoarele vieții civile. De asemenea, laicii trebuie să învețe "nu numai faptul că aparțin Bisericii, ci că sunt Biserică" (CL 9), în orice moment și în orice loc. "În felul acesta, numai culegând bogăția pe care Dumnezeu o dă creștinului prin sfântul Botez, se poate trasa "figura" credinciosului laic" (CL 9).
6. O privire istorică asupra laicului Pentru a înțelege valorile puse în evidență de Conciliul Vatican II și cele care sunt azi prezente în Biserică, trebuie să înțelegem dezvoltarea conceptului de laic și locul lui în comunitatea eclezială. a. În Sfânta Scriptură În Noul Testament, mai mult decât o spiritualitate proprie laicilor, este acceptată trăirea în Cristos și în Duh în situația concretă în care se află fiecare. Biserica este comunitate de mântuire care își are originea în Dumnezeu prin Isus Cristos și este trimisă în lume. Membrii acestei comunități sunt constituiți într-un popor ales (1Pt 1,10), separat de lume, pentru a fi un semn și o mărturie despre Dumnezeu și un ferment de sfințire. Prin chemarea lui Dumnezeu și prin Botez, toți sunt abilitați să formeze acea împărăție preoțească, o preoție sfântă, un templu spiritual (cf. 1Pt 2,9-10; 1Cor 3,16-17). În interiorul unicului popor, membrele se diferențiază după carisme, ministere și diferite funcții în slujirea zidirii comunității (cf. 1Cor 12; Rom 12). Faptele Apostolilor și scrisorile demonstrează partea activă ce au avut-o laicii în răspândirea evangheliei (cf. Fap 11,19-21; Rom 16,1-16).
b. Biserica primară Biserica primelor trei secole mărturisește dinamismul angajării creștine a laicilor, începând cu primul grup al ucenicilor lui Cristos, apoi tăria fecioarelor și a mărturisitorilor, până la exemplul martirilor, cel mai elocvent spectacol de mărturie creștină, în care laici de toate categoriile: copii, tineri, femei, bărbați, au pecetluit cu sângele lor credința în Cristos. Importantă a fost angajarea laicilor în perioada apostolică, prin fapte de asistență și ospitalitate. În primul și în al doilea secol se nasc "Bisericile domestice", care au constituit o legătură indispensabilă între Biserică și societatea civilă. În această perioadă se structurează în interiorul comunităților diferența ierarhică și apare pentru prima dată termenul de "laikos", care a indicat credinciosul simplu în contrapunere cu cel care a avut o angajare. Tertulian definește laicul: "Un creștin care nu este nici episcop, nici preot, nici diacon".
c. În evul mediu Biserica are un loc privilegiat în dreptul public al imperiului roman. În interiorul comunităților creștine se accentuează un dualism, care acordă clerului și monahismului un rol de conducere și de formare față de laici și laicilor un rol pasiv, adică cei care trebuie să asculte. Totuși în această perioadă nu lipsesc momentele de stimă și de promovare a laicilor și de asumare a responsabilităților față de Biserică și de lume.
d. De la Reformă până în zilele noastre Lumea modernă prin marile descoperiri, prin umanism și reformă, creează o nouă conștiință de sine și față de Biserică. Se creează o separare între societatea civilă și cea eclezială, și mai ales afirmarea valorilor lumești fără nici o legătură cu cele religioase. Biserica răspunde prin restructurarea creștinismului, prin organizații catolice, prin noi experiențe pastorale, bazate pe o viață mai profundă de credință și apostolat. Laicii își dau seama că au un rol important în Biserică și față de întreaga societate. Se creează o spiritualitate cu dinamism evanghelic și misionar față de toți credincioșii din orice domeniu de activitate umană, iar laicii demonstrează o prezență activă în structurile sociale și politice.
e. Laicul și misiunea lui în Vatican II Conciliul Vatican II a însemnat în primul rând un punct de sosire, analizând toate elaborările teologice și noile experiențe și orientări operative, dar mai ales a însemnat un punct de pornire pentru că a declanșat mișcarea laică și a precizat foarte bine fizionomia laicului în Biserică și angajarea lui față de lume. Documentele de bază ale Conciliului asupra laicilor sunt: la nivel dogmatic, capitolul patru din Lumen gentium; la nivel de misiune apostolică, decretul Apostolicam actuositatem; la nivel de întâlnire și de confruntare cu lumea, constituția pastorală Gaudium et spes. Dar, în toate decretele și constituțiile conciliare, găsim recomandări și precizări față de misiunea laicilor în Biserică și în lume.
f. Laicii în Biserica locală de Iași În Dieceza de Iași, decretele Conciliului Vatican II nu au putut fi aplicate înainte de Revoluție decât parțial din cauza opririi comunismului ateu, care interzicea orice publicație religioasă și în mod deosebit organizarea asociațiilor religioase de orice fel și mai ales apostolatul în afara zidurilor Bisericii. După decembrie 1989, în dieceza noastră se constată o slujire faptică a laicilor cu inițiative bine precizate, prin înființarea Facultății de Teologie Didactică, școala de cateheți bisericești "Sfânta Cecilia", prin cursurile de formare de la casa de reculegere a Misionarilor Verbiți de la Traian, la care au luat parte 445 laici repartizați în 4 serii. De asemenea, pe teritoriul Diecezei de Iași sunt prezente numeroase asociații și grupări bisericești, precum: Acțiunea Catolică "Sf. Iosif", Asociația Scout, Asociația "Sf. Vincențiu de Paul", Asociația Medicilor Catolici, Centrul Diecezan Caritas, cu filiale în toate decanatele, Organizația Kolping, Serviciul de Ajutor Maltez și altele. Prezența acestor asociații îmbogățesc viața Bisericii locale și oferă laicilor posibilitatea de a se implica activ în slujire și apostolat. Și la nivel parohial sunt inițiative lăudabile, care îi angajează pe laici în activitățile pastorale ale parohiei. Dar câmpul activităților este atât de vast și e necesară o mai profundă pregătire spirituală și pastorală, pentru ca laicii să activeze și să trăiască misiunea și chemarea lor încredințată de Cristos și de Biserică, mai ales în lumina Conciliului Vatican II.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |