Cateheză Sinod
  Prezentare
  Prefață
  Cuprins
  Calendar
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZĂ PENTRU SINODUL DIECEZAN 

Duminica a II-a de peste an, 20.01.2002

I. BISERICA, NOUL POPOR AL LUI DUMNEZEU: PRINCIPII DOCTRINARE

7. CHEMAREA UNIVERSALĂ LA SFINȚENIE: PRIMATUL LUI DUMNEZEU

1. Tema

"Recunoaște-ți, creștinule, demnitatea!", spunea marele papă Leon cel Mare. Traversăm un moment al istoriei în care este mai mult decât presantă întrebarea: "Cine ești, omule?" O existență absurdă trăită ca un fir de praf în univers? O dorință nesăbuită de a ajunge într-un cer care rămâne rece și indiferent în fața omului? Cine este, așadar, omul care, de la cele mai înalte gesturi de eroism, poate să decadă la cele mai groaznice crime îndreptate împotriva semenilor săi?

Creștinul știe că este un "om nou" (Ef 2,24), care a fost îmbrăcat în Cristos (cf. Gal 3,27; Col 3,10) și este chemat să aibă în sine aceleași sentimente care au existat în Cristos (cf. Fil 2,5). Prin Botez, creștinul primește o lumină nouă care luminează misterul existenței umane: fiecare om este destinatarul unei vocații ce vine de sus și această vocație reprezintă dorința cea mai profundă care există în inima omului - indiferent de rasă, religie, cultură - și care îi comunică o demnitate inalienabilă. Această vocație este, așadar, universală și este vocația la sfințenie: în concret, aceasta înseamnă "a se îmbrăca în Cristos" (Col 3,12 ș.u.) pentru a fi, în el, Fiul, fii ai Tatălui veșnic.

Viața nouă, primită prin darul Botezului, devine pentru fiecare creștin o mare responsabilitate. Mai întâi, ceea ce este "nou" este separat de ceea ce este "vechi", prin urmare, creștinul, în viața sa, trebuie să păstreze și să crească în noutatea adusă de Cristos, fără să se conformeze mentalității acestei lumi (cf. Rom 12,12). Pentru aceasta, el trebuie să-și amintească în fiecare zi de evanghelia în care a crezut. Sfințenia înseamnă a trăi în fiecare zi această amintire.

În al doilea rând, creștinul trebuie să trăiască în mod demn și în conformitate cu vocația și evanghelia primită. Nu va putea niciodată să fie "lumină în Domnul" (Ef 5,8) dacă va continua să săvârșească lucrările întunericului. Umblând în Duh, el va produce roadele Duhului, care sunt "iubirea, bucuria, pacea, răbdarea, bunăvoința, bunătatea, fidelitatea, blândețea, cumpătarea" (Gal 5,22).

În sfârșit, dacă creștinul este separat de lume, totuși el trăiește în lume și vrea să fie sfânt pentru lume. Un obstacol în calea sfințeniei poate fi atât considerarea acesteia ca o chemare adresată doar câtorva aleși, cât și gândul că sfințenia trebuie să se îngrijească mai întâi de "propria mântuire". Pentru noi, creștinii, a fi sfinți înseamnă a fi preocupați de mântuirea lumii în care trăim. Să ne reamintim, așadar, cuvintele Conciliului Vatican II: "Toți credincioșii, de orice stare sau condiție, sunt chemați la plinătatea vieții creștine și la desăvârșirea iubirii: prin această sfințenie se va ajunge la un mod de viață mai uman și în societatea pământească" (LG 40).

Primatul lui Dumnezeu în istoria mântuirii nu este o abstracție. Este primatul inițiativei sale creatoare, revelatoare și sfințitoare. De asemenea, în contextul alianței, primatul lui Dumnezeu se reflectă în mod direct și exigent în răspunsul fidel din partea omului. Alianța presupune, din partea poporului, respectul primatului lui Dumnezeu. În contextul secularizării actuale, primatul lui Dumnezeu înseamnă recuperarea credinței și a valorilor spirituale, cum ar fi rugăciunea, ascultarea cuvântului și dimensiunea contemplativă a vieții, care devine fundamentul și direcția constantă a existenței creștine. Martirii din acest secol (cf. Ioan Paul al ii-lea, Tertio millennio adveniente, 37) sunt o mărturie elocventă a primatului lui Dumnezeu. Marea criză de sens cu care se confruntă oamenii de astăzi reprezintă o provocare la adresa Bisericii și o confirmare că Dumnezeu este terapia indispensabilă pentru inima omului.

2. De aprofundat

Vocația la sfințenie este o vocație certă pentru fiecare creștin. Ce prejudecăți împiedică această convingere?

Există forme răspândire de "pelagianism" care ignoră sau exclud primatul darului și al harului lui Dumnezeu, promovând perfecțiunea morală ca rezultat al unui efort voluntarist?

Cum pot fi recuperate spațiile de viață contemplativă pentru persoane, familii și comunitate?

3. Lecturi
LG 40-42.
CBC, 823-829.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat