|
Botezul Domnului, 13.01.2002 I. BISERICA, NOUL POPOR AL LUI DUMNEZEU: PRINCIPII DOCTRINARE 6. ÎN BISERICA CATOLICĂ SUBZISTĂ UNICA BISERICĂ A LUI CRISTOS 1. Tema Primii ucenici au avut privilegiul să-l întâlnească personal pe Isus Cristos, să-i asculte cuvintele, să-i vadă faptele minunate și astfel să-l urmeze. Dar și după înviere, ucenicii au putut să-l întâlnească pe Isus, când a apărut în fața lor nu ca o fantomă, ci glorificat și cu trupul. Atunci, el i-a invitat să-i atingă mâinile și picioarele și să mănânce împreună cu el, ca să se convingă personal că Cristos cel înviat este același Isus care a fost răstignit. Dacă acesta a fost privilegiul primilor ucenici, ne vine spontan întrebarea: dar noi, cei de astăzi, cum putem percepe invitația lui Isus de a-l urma? Atunci ucenicii l-au văzut pe Isus mergând pe malul lacului din Galileea și i-au auzit chemarea, pe când noi, astăzi, nu-l vedem mergând pe străzile din cartierele noastre, nu-i auzim vocea care să ne spună ce trebuie să facem, cum să-l urmăm, ca să avem viața veșnică. Unde putem auzi astăzi chemarea sa? Isus Cristos cheamă astăzi prin și în Biserică. El însuși este prezent în mărturia vie a Scripturii, în predicarea cuvântului, în celebrarea sacramentelor, în frații și surorile care sunt împreună cu mine membre ale trupului său. Deci dacă mă întreb: "Unde pot auzi astăzi vocea lui Isus?", luminat de credința Învierii, trebuie să răspund fără ezitare: "Aici, în comunitatea creștină prezentă în teritoriul în care trăiesc". Tocmai această comunitate concretă, formată din persoane determinate, nu alese de mine, adunată în jurul episcopului care, prin succesiunea apostolică, este în comuniune cu papa, episcopul Romei și succesorul apostolului Petru, devine pentru mine, astăzi, trupul lui Cristos, în care el este prezent. Cu această credință putem să ascultăm din nou cuvintele Conciliului Vatican II, unde se spune că în Bisericile particulare, formate după chipul Bisericii Universale, "există și din ele este constituită Biserica Catolică, una și unică" (LG 23), în care "poate fi dobândită toată plinătatea mijloacelor de mântuire" (UR 3). Astfel, unica Biserică a lui Cristos "subzistă în Biserica Catolică, ocârmuită de urmașul lui Petru și de episcopii în comuniune cu el, deși în afara organismului său vizibil există numeroase elemente de sfințire și de adevăr, care, fiind daruri proprii ale Bisericii lui Cristos, duc spre unitatea catolică" (LG 8). Prin urmare, Bisericile și comunitățile creștine necatolice, indiferent de numărul carențelor pe care le prezintă, sunt și ele instrumente de care se slujește Duhul Sfânt pentru a aduce mântuirea (cf. UR 3). Această credință ne amintește că Isus Cristos este prezent și în Biserica noastră locală, deși e posibil să notăm în ea prezența anumitor limite sau absența unor aspecte pe care le vedem mai bine dezvoltate în alte Bisericii locale. Tocmai această credință în prezența lui Cristos ne determină să iubim Biserica noastră locală și să o slujim. Să nu îngropăm talanții pe care Domnul ni i-a dat, să nu ne fie teamă de a recunoaște limitele talanților noștri. Numai rămânând în Biserică și iubind-o așa cum este ea, "aici și acum", vom putea descoperi, cu uimire, că Domnul însuși, "aici și acum", își face auzită vocea sa. Cuvântul său este un cuvânt concret, dictat Bisericii "aici și acum": "Cunosc lucrările tale..."; "Am să-ți reproșez..."; "Te sfătuiesc..." (cf. Ap 2-3). 2. De aprofundat Cât de răspândită este identificarea dintre "a fi creștin" și "a fi catolic"? Care sunt aspectele cele mai clare și mai iubite ale catolicității? Cum coexistă integralitatea apartenenței catolice și deschiderea ecumenică? 3. Lecturi
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |