|
Epifania Domnului, 06.01.2002 I. BISERICA, NOUL POPOR AL LUI DUMNEZEU: PRINCIPII DOCTRINARE 5. NATURA BISERICII 1. Tema a) Biserica este noul popor al lui Dumnezeu: convocat de cuvântul divin, edificat prin sacramente, reunit în caritate i. Convocat de cuvântul divin. Biserica se naște din vestirea cuvântului lui Cristos. Apostolii au primit de la Cristos misiunea de a-i chema pe oameni la credință, vestindu-le cuvântul evangheliei. Prin vestirea cuvântului, care pătrunde inimile ascultătorilor grație acțiunii Duhului Sfânt, Biserica primește noi fii în comuniunea sa: "Ceea ce am văzut și auzit vă vestim și vouă, pentru ca și voi să aveți comuniune cu noi, iar comuniunea noastră este cu Tatăl și cu Fiul său, Isus Cristos" (1In 1,3). Unitatea comunității creștine se bazează nu pe un proiect asociativ uman, ci pe cuvântul lui Dumnezeu, care face cunoscut planul de mântuire pe care Dumnezeu îl are cu oamenii. Comunitatea devine, chiar și pentru fiecare credincios în parte, locul în care se descoperă și se promovează, după voința lui Dumnezeu, alegerile ce se impun în situația de față. Meditând cuvântul lui Dumnezeu, așa cum a făcut Maria (cf. Lc 2,51), comunitatea creștină caută mai întâi de toate împărăția lui Dumnezeu și dreptatea sa, învingând orice seducție ce poate veni din partea gloriei pământești a celor puternici (cf. LG 8). De aceea, este necesar ca toți credincioșii creștini să aibă acces la Sfânta Scriptură (cf. DV 22) și să rămână într-un raport strâns cu aceasta. ii. Edificat prin sacramente. Prin intermediul sacramentelor, credincioșii sunt uniți în mod intim și real cu Cristos și sunt uniți între ei. Prin Botez, am fost făcuți asemenea lui Cristos: "Căci noi toți am fost botezați într-un singur Duh spre a forma un singur trup" (1Cor 12,13; cf. LG 7). Sacramentele îi însoțesc pe credincioși în diversitatea alegerilor lor vocaționale, în funcție de chemarea lui Dumnezeu și în funcție de darurile primite de la Domnul, daruri pe care el le acordă indiferent de vârstă sau de circumstanțele de viață, chiar și atunci când mentalitatea curentă le consideră neproductive sau inutile. Chiar dacă sunt acordate de către un ministru uman, în sacramente este prezent Cristos însuși care acționează și ne strânge în jurul său, piatra vie, și, prin puterea Duhului său Sfânt, ne folosește ca pietre vii pentru construirea unui edificiu spiritual (cf. 1Pt 2,4-5). În special, Euharistia "face Biserica", pentru că ea îi adună împreună pe toți membrii noului popor al lui Dumnezeu, pe cei tineri și pe cei în vârstă, pe cei sănătoși și pe cei bolnavi, și îi face să crească permanent în comuniunea cu Domnul răstignit și glorificat, precum și în comuniunea dintre ei. iii. Reunit în caritate. Biserica trăiește într-o unitate ce izvorăște din misterul lui Dumnezeu. Aceeași legătură de iubire care îl unește veșnic pe Tatăl cu Fiul îi unește, în Biserică, pe credincioși între ei. De aceea, chiar și carismele cele mai mari, dacă sunt exercitate fără iubire, nu aduc nici o bucurie pentru cel care le-a primit (cf. 1Cor 13,3) și nu edifică Biserica (cf. Ef 4,16). Iubirea, prin natura sa, vrea să fie activă (cf. 1In 4,18), dar nu trebuie judecată după criterii de eficiență. Să ne gândim, de exemplu, la faptul că sângele martirilor oferit cu "iubirea cea mai mare" (In 15,13), chiar dacă din punct de vedere uman apare ca un faliment, în realitate, contribuie la creșterea Bisericii. Privind la Isus Cristos care a venit să aducă vestea cea bună celor săraci (cf. Lc 4,18) și să salveze ceea ce era pierdut (cf. Lc 19,10), Biserica știe că aceeași iubire divină, care o unește în interiorul său, o împinge către exterior, făcând-o să se apropie în special de cei care suferă din cauza singurătății și a marginalizării. Mai mult, ea "recunoaște în cei săraci și în cei suferinzi imaginea fondatorului ei sărac și suferind" (LG 8). b) Biserica, sacrament al lui Cristos Planul de mântuire al lui Dumnezeu nu rămâne o amintire după înălțarea lui Isus la cer, ci continuă să fie prezent în istoria omenirii prin intermediul Bisericii. În Biserică și prin Biserică, Duhul Sfânt face prezentă, în orice timp și în orice loc, mântuirea dăruită oamenilor de Dumnezeu prin Isus Cristos. "Cristos, fiind înălțat de pe pământ, i-a atras pe toți la sine (cf. In 12,32). Înviat din morți (cf. Rom 6,9), a trimis asupra ucenicilor pe Duhul cel de viață dătător și, prin el, a constituit trupul său, care este Biserica, sacrament universal de mântuire" (LG 48). Biserica este sacrament al lui Cristos nu în sens pur funcțional, ca și cum prin ea ni s-ar comunica o mântuire străină de Biserică. Ea nu este un simplu instrument destinat să lase locul unei alte realități, după încheierea misiunii sale istorice. De fapt, Biserica este aici, pe pământ, sămânța și începutul acelei împărății a lui Dumnezeu care va ajunge la împlinire la sfârșitul timpurilor, când va apărea Cristos, viața noastră (cf. Col 3,4), și când, după planul originar al lui Dumnezeu, întreaga creație va fi eliberată de sclavia coruptibilității pentru a participa la libertatea glorioasă a fiilor lui Dumnezeu (cf. Rom 8,21; LG 9). Însă, fiind sacrament al lui Cristos, Biserica nu se identifică pur și simplu cu Cristos. Cristos este lumina popoarelor; Biserica este reflecția acestei lumini (cf. LG 1). Cristos este împărăția lui Dumnezeu în mijlocul nostru; Biserica este încă pelerină spre împărăția lui Dumnezeu și este în așteptarea împlinirii sale, atunci când Domnul se va întoarce în slavă. Faptul că este sacrament de mântuire îi amintește permanent Bisericii misiunea sa: ea trebuie să continue în timp misiunea pe care Cristos a primit-o de la Tatăl (cf. In 20,21). Misiunea Bisericii, ca și cea a lui Cristos, își are originea în iubirea Sfintei Treimi față de lume (cf. In 3,16). Sacramentalitatea Bisericii se împlinește în mod eminent în celebrarea sacramentelor și în predicarea evangheliei. Aceste acțiuni nu trebuie să fie niciodată separate de efortul mereu reînnoit de urmare a lui Isus Domnul. Comunitatea creștină ajunge să fie cu adevărat discipola Învățătorului ei atunci când reușește să participe, cu adevărat și în mod intim, la bucuria și speranța, la tristețea și neliniștea oamenilor de astăzi, mai ales a celor săracilor și suferinzi (GS 1). De fapt, pentru a putea comunica oamenilor de astăzi mântuirea, Biserica trebuie să urmeze același drum pe care a mers și Isus Cristos, el, care, "fiind din fire Dumnezeu, nu a considerat un beneficiu propriu egalitatea sa cu Dumnezeu, ci s-a despuiat pe sine luând firea sclavului, devenind asemenea oamenilor" (Fil 2,6-7; cf. LG 8). 2. De aprofundat Dintre cele trei dimensiuni ale vieții creștine, care ți se pare a fi mai neglijată sau separată de celelalte în practica Bisericii noastre locale? În ce mod se poate dezvolta unirea intimă dintre vestire, celebrare și mărturie? Care este și cum se poate exprima diferența dintre Cristos și Biserică? Cum și când putem face ca Biserica să fie experimentată mai mult ca sacrament al lui Cristos? 3. Lecturi
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |